Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1354
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1352

Følg bodybuilding.dk på

Hvordan skal ryggen 'føles' efter dødløft?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hejsa!
Jeg begyndte i onsdags at træne dødløft, for første gang nogensinde..
Jeg har undersøgt nøje hvordan et rigtig løft skal udføres, på baggrund af primært videoer. Synes selv at mit løft ser rigtigt ud!

Problemet er dog, at jeg har en form for smerte efter sættet. Hvis jeg bare står normalt ret, så føles min lænd ret 'smadret', men ved ikke om det skal kunne mærkes, så man føler sig lidt stiv i lænden?
Hvis jeg så eksempelvis prøver at skyde brystet frem og røven ind, så føler jeg decideret ubehag, og en slags smerte.
Men lyder det som normale følger efter et løft eller hvad?

Hvis jeg dagen efter prøver at rette ryggen betydeligt, så kan det også mærkes.. Men om det er smerte eller normale følger, ved jeg ikke.

Mvh Martin

Reputation point: 0

Geografisk sted: København, Lyngby

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis det er første gang du løfter dødløft, vil jeg sige det er meget normalt, da du ikke er vant til den måde at løfte på. Sørg for at holde ryggen ret

Knaegt
"If you want to fly, you need to cut the shit that brings you down"
- Knaegt
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 124.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Knaegt skrev:Hvis det er første gang du løfter dødløft, vil jeg sige det er meget normalt, da du ikke er vant til den måde at løfte på. Sørg for at holde ryggen ret

http://www.youtube.com/watch?v=mJ0OSws9qtE

Knaegt

Men i fremtiden skal man ikke kunne mærke noget i ryggen, efter løftet eller hvad?

Geografisk sted: København, Lyngby

Her er en rigtig god Deadlift video. Jeg kan ikke lige huske om det er denne video det bliver nævnt, at hvis man skal være øm, så skal det gerne være i øvre del af ryggen.

Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: Fitness World Valby

Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 92.50
- Dødløft: 105.00

Det er meget normalt at lænden bliver "stiv" efter et sæt DL.
Uddannet Sportsmassør - Fra Frederiksberg.
250DKK/1 time fysiurgisk massage.
Skriv en PM hvis det har interesse.
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Frederiksberg

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 1337.00
- Squat: 1337.00
- Dødløft: 1337.00

Nu ved jeg ikke hvordan du står normalt, men der er intet som en god gang dødløft til at få rettet på holdningen - derfor hvis din normale måde at stå på er, som en stor del af folk, med lidt krum ryg, så vil du opleve det er bedre ift doms at stå helt oprejst.. altså fremme med patkassen

Reputation point: 15

mit insturktør forklarede os de fleste får ondt i rykken pga for majet vægt på stamgen kroppen er simplethen ikk lavet te det. det er ikk sunt med for majet vækt gå i stedet efter at få fler reppetitjioner det får man mer ud af end skade sig selv med høj vækt.
http://crossfit.dk/
Youre workeout is our warnup

Trækkerdrengen skrev:mit insturktør forklarede os de fleste får ondt i rykken pga for majet vægt på stamgen kroppen er simplethen ikk lavet te det. det er ikk sunt med for majet vækt gå i stedet efter at få fler reppetitjioner det får man mer ud af end skade sig selv med høj vækt.

Wtf?
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Nders skrev:
Trækkerdrengen skrev:mit insturktør forklarede os de fleste får ondt i rykken pga for majet vægt på stamgen kroppen er simplethen ikk lavet te det. det er ikk sunt med for majet vækt gå i stedet efter at få fler reppetitjioner det får man mer ud af end skade sig selv med høj vækt.

Wtf?
Vedhæftede filer
obvious troll is obvious.jpg
"You never have to wait for a squat rack on Christmas morning"
- Ben "Pak Man" Pakulski

"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general."
- Mark Rippetoe
Brugeravatar

Træner her: Hjørring Styrkesport

Trækkerdrengen skrev:Min instruktør forklarede os at de fleste får ondt i ryggen pga. for meget vægt på stangen, kroppen er simpelthen ikke lavet til det. Det er ikke sundt med for meget vægt gå i stedet efter at få flere repetitioner, det får man mere ud af end at skade sig selv med høj vægt.

/Spelling troll was here.

Dog gør dette ikke indlægget meget bedre.

Reputation point: 15

Hvad fanden snakker I om? Det er IKKE ok at få ondt i ryggen efter dødløft. Uanset konditonering. Det er, om noget, tegn på at det man har gjort tidligere, IKKE er i orden. Stivhed/whatever er heller ikke ok. Træthed og pump, måske. Intet andet. Alt andet er et tegn på ikke at gør det ordentligt. Uanset niveau.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:Hvad fanden snakker I om? Det er IKKE ok at få ondt i ryggen efter dødløft. Uanset konditonering. Det er, om noget, tegn på at det man har gjort tidligere, IKKE er i orden. Stivhed/whatever er heller ikke ok. Træthed og pump, måske. Intet andet. Alt andet er et tegn på ikke at gør det ordentligt. Uanset niveau.

Rart at vide.

Nu folk alligevel er inde på emnet, hvornår vil denne smerte/stivhed så typisk springe frem?
Et par timer efter endt træning, dagen efter træning, eller?

Jeg kan nogle gange føle en smule smerte og ret voldsom stivhed i lænden efter jeg kører Yates rows. Det er dog typisk 2-3 dage efter jeg lavede øvelsen, og når jeg så kører øvelsen igen, har ryggen det faktisk fint et par dage.
Er det bare et tegn på at Yates rows gør noget godt for min ryg, for havde også problemer med lænden inden jeg begyndte at kører øvelsen.
Smerten er den samme som inden jeg kørte Yates, men synes måske stivheden i lænden er blevet forværret.
Jungle or afk

det lyder som om du skal tage din teknik i yates op til fornyet revision. Du lærer i øvrigt med tiden at kende forskel på doms og decideret smerte
Brugeravatar

Reputation point: 245

doms i lænden mærkes anderledes iforhold til andre muskler, ligesom doms i abs også føles anderledes. Jeg elsker doms og syntes sku det er en dejlig følelse :D

Kan kun se det er normalt. Dog skal det self ikke være decideret smerter, men er rimelig sikker på det doms hvis teknikken er iorden.
Prøv evt og lave ryg bøjninger med vægt og sammenlign "smerten". Den burde være ens.

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00

Det lyder lidt som om du kan have tendes til "anterior pelvic tilt"? - det vil sige at man genetisk har en læn der buger for meget indad. Det har jeg nemlig selv. får samme følelse som du beskriver ved bent over rows, dødløft og squat, da belastningen her kan være for meget for lænden. Får du også ondt i lænden ved løb? det kan nemlig også være et tegn på det. Prøv at google det og se om du har det. gør det ved at kigge dig selv i spejlet fra siden og sammenlign med billeder på nettet. Hvis du tror du har det er det en god ide at snakke med din læge. Der er også en anden tråd vedr. emnet her på BB.dk. Desuden er der nogle stabiliseringsøvelser du kan lave hvis det er. Undersøg det inden du laver disse løft igen...

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster