Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1015
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1012

Følg bodybuilding.dk på

Hvorfor Bulke/Cutte

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle BB'er,

Jeg vil gerne indbyde til diskussion omkring Bulk/Cut emnet.

Min opfattelse af dette "kost/trænnings-program" er at man udover at få dækket sine næringsmæssige behov også lever i Kcal overskud. Herefter lever man så i et kcal underskud for at skære det overflødige "fedt", som man muligvis havde taget på under bulke perioden. Og så selvfølgelig et passende trænnings-program til hver i sær bulk-perioden og cutte-perioden.

Det som jeg gerne vil have en ordentlig forklaring på er hvorfor folk synes de skal ligge i Kcal overskud for at tage på i muskelmasse???
Hvorfor overhoved gaine fedt for at få muskel???(Baseret på alle de poster hvor folk skriver de bulker til en bestemt vægt, for så at cutte bagefter)

Min viden strækker til at et kcal overskud = lagring af den overskydende energi i form af fedt på kroppen(da dette ikke bliver forbrændt, ellers er det jo ikke et overskud. Og energi forlader ikke bare et lukket system som kroppen). Dette skal forbrændes for ikke at blive til "ekstra vægt" på kroppen.

Jeg har utrolig svært ved at forstå hvorfor man ikke ved hjælp af en finpudset kost hvor alle proteiner, kulhydrater, etc. krav er opfyldt og uden et kcal-overskud(Kan jo snildt lade sig gøre!) kan bygge muskel op? Jeg forstår ikke ideen i at tage på for at tabe sig igen og jeg er helt med på at det selvfølgelig kun er det fedt man har taget på man vil tabe igen og ikke den opbyggede muskelmasse.

Men hvorfor er det at et energi-overskud frem for et ligvægtsindtag(med trænnings programmets Kcal forbrug incl.) hvor i begge tilfælde at alle næringmæssige behov er dækket, er at fortrække?

Dette er ikke for at nedgøre træningsformen(den virker jo hos mange) men for at få et uddybende svar på hvorfor det er en "god" ide at blive "fed" for at tabe sig igen bagefter, hvorfor ikke bare være ripped hele året? :D

Mvh. Jcoops

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er ikke sjovt at være på en rigtig streng diet året rundt, jeg kender en som render rundt med en bf% på max 4 året rundt(Dennis jensen) han er så dedikerret til sin sport så man tror at det er løgn, jeg ville aldrig kunne udholde at leve så strikt ang kost i længere perioder.

Jeg cutter for helbredets skyld, men aldrig totalt ned, og aldrig en vild cut fase.
Brugeravatar

For det første må du forstå, at hvis man spiser sit ligevægtsindtag, vil man ikke stige i vægt, det er jo ikke hensigten når man gerne vil være større, så kan man jo f.eks. ikke forblive på 60 kg. som jeg ca. startede på, så her øger du ikke din muskelmasse, undtagen i specielle tilfælde. (overvægt, nybegynder etc. [har jeg læst, aldrig set studier på det])

Så man skal altså spise ekstra, udover det kroppen basalt har brug for, for at holde sig på den nuværende vægt. Hvor meget er så op til personen selv, om man vil gøre det med et par hundrede kalorier om dagen (aka. lean bulking) eller man vil spise 500 ekstra kalorier (bulking 101).
- logze

SandyFrink skrev:Rallen, jeg vil gerne gøre det her 100% klart: Du er idiot.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 87.50
- Squat: 45.00
- Dødløft: 55.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

rallen skrev:For det første må du forstå, at hvis man spiser sit ligevægtsindtag, vil man ikke stige i vægt, det er jo ikke hensigten når man gerne vil være større, så kan man jo f.eks. ikke forblive på 60 kg. som jeg ca. startede på, så her øger du ikke din muskelmasse, undtagen i specielle tilfælde. (overvægt, nybegynder etc. [har jeg læst, aldrig set studier på det]).

Det passer at du ikke tager på i fedt, efter som den energi du indtager bliver forbrugt på diverse aktiviteter kroppen udføre. Men får du et overskud af Kcal, betyder dette altså at du tager på i fedt og ikke muskel.

Mvh. Jcoops

Jcoops skrev:
rallen skrev:For det første må du forstå, at hvis man spiser sit ligevægtsindtag, vil man ikke stige i vægt, det er jo ikke hensigten når man gerne vil være større, så kan man jo f.eks. ikke forblive på 60 kg. som jeg ca. startede på, så her øger du ikke din muskelmasse, undtagen i specielle tilfælde. (overvægt, nybegynder etc. [har jeg læst, aldrig set studier på det]).

Det passer at du ikke tager på i fedt, efter som den energi du indtager bliver forbrugt på diverse aktiviteter kroppen udføre. Men får du et overskud af Kcal, betyder dette altså at du tager på i fedt og ikke muskel.

Mvh. Jcoops

Nej, et overskud af energi betyder at du tager på i BÅDE muskelmasse og fedtmasse. :O)
- logze

Brugeravatar

Styrkeliste

Den rigtige kost og træning vil betyde at der tages muskelmasse på under bulk men OGSÅ fedt.. Under et cut vil der, med rigtig kost og træning, tabes fedt men OGSÅ muskelmasse..
Det man skal sørge for er, at fedttabet er størst under cut og forøgelsen af muskelmasse er størst under bulk..
HUSK der er jo også en øvre grænse for hvor meget muskelmassen kan øges på en given tid(spørgsmålet er bare hvor meget men den diskussion består stadig).
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Okay men dette svare ikke på spørgsmålet om hvorfor man skal være i energi overskud.

Igen, er det et overskud betyder det jo at energien ikke blive brugt?

Det emne har vist været oppe en mio gange,
som regel bragt på banen af fedtforskrækkede anoretiske små drenge.

Din listige plan betyder at du skal have helt og aldeles 100 % styr på
dit ligevægtsindtag, hvilket de færeste har, og i sidste ende er det også
lidt ligegyldigt. AL erfaring siger, at folk der ønsker at være rippede
365 dage om året og KUN vil gaine 100 % lean muskel, de starter med
at veje 60 kg, og 3 år senere vejer de stadig 60 kg og løfter stadig de
samme kg.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så slipper du ikke for at være
i et passende kal-overskud for at få fremgang, og så kan der ikke koges
meget mere suppe på dét ben.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Galleri: Vis galleri (1)

Jcoops skrev:Okay men dette svare ikke på spørgsmålet om hvorfor man skal være i energi overskud.

I teorien kan du godt opbygge dine muskler uden at tage fedt på. Det kræver dog at du ved præcist hvor mange kalorier du bruger kontra hvor mange du indtager. Det vil sige at kende næringsindholder af ALT hvad man indtager 100%, samt at kende det antal kalorier man bruger 100%. Det første er muligt, men at vide 100% hvor mange kalorier man forbrænder er stort set umuligt. Du skulle så vide hvor meget du bruger på en vejrtrækning, 1 skridt, 1 gentagelse med en given vægt osv. osv. osv. osv. osv.

Så svaret er vel at man godt kan opbygge sine muskler uden at gaine fedt (super-lean-bulk), men at langt de fleste hellere vil være på den sikre side, og få 100% muskelvækst hvis de betyder at tage man tager et par kilo fedt på, som er relativt lette at tabe igen.

Dog er der visse personer på dette board der ligger tæt på det scenario du nævner, altså at opbygge muskler næsten uden at gaine fedt (red. brugernavn: Smeden og Essensen)
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

man bygger hurtigere muskler, når man er i bulk perioden, plus med ekstra kcal har man mere energi til træningen, og man løfter tungere og tungere.
Min styrkeliste er all raw.

"There will always be a sore spot. If you wait till you feel good with no aches or pains to train, you will never be here." - John Broz
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers

Træner her: AK Frem

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 200.00
- Dødløft: 225.00

Det giver god mening at man aldrig vil kunne kende sit ligevægt indtag 100% med mindre man laver de præcis samme ting hver evig eneste dag(og jeg mener alt!). Under en trænings perioder vil forbrændingen jo også være forskellig alt efter hvilke øvelser og sæt man har kørt de forskellige dage i trænningscenteret + dine aktiviteter i hverdagen højst sandsynlig også vil være forskellige. Så det med at være på den sikre side er købt :)

Men...

Nu siger du det ikke er unormalt at tage et par kilo på under bulke perioden. Det er alligevel et pænt overskud der skal til der for at tage et par kilo på(alt efter hvor lang bulk perioden er). Vi snakker jo ca. 7000Kcal pr. Kg fedt der gaines som jo er udover dit ligevægtsindtag. Jeg synes stadig det lyder som i overkanten og at folk bare er for "dovne" til at regne et passende Kcal indtag ud i forhold til deres trænning - selv dette jo også kan være svært i sig selv.

Jcoops skrev:Det giver god mening at man aldrig vil kunne kende sit ligevægt indtag 100% med mindre man laver de præcis samme ting hver evig eneste dag(og jeg mener alt!). Under en trænings perioder vil forbrændingen jo også være forskellig alt efter hvilke øvelser og sæt man har kørt de forskellige dage i trænningscenteret + dine aktiviteter i hverdagen højst sandsynlig også vil være forskellige. Så det med at være på den sikre side er købt :)

Men...

Nu siger du det ikke er unormalt at tage et par kilo på under bulke perioden. Det er alligevel et pænt overskud der skal til der for at tage et par kilo på(alt efter hvor lang bulk perioden er). Vi snakker jo ca. 7000Kcal pr. Kg fedt der gaines som jo er udover dit ligevægtsindtag. Jeg synes stadig det lyder som i overkanten og at folk bare er for "dovne" til at regne et passende Kcal indtag ud i forhold til deres trænning - selv dette jo også kan være svært i sig selv.

For mit eget vedkommende forventer jeg at tage ca 7 kilo rent fedt på over 8 måneder. Det er kun for at være helt sikker på jeg får nok. Efter næste forår vil jeg kun køre et lean-bulk, og cutte ned hver gang jeg kommer op på omkring 11% fedt.

Ja, det er muligt at tage meget lidt fedt på, men det kræver lige nogle års erfaring. :wink:
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym

Det er jo meget rart at kunne "leve" lidt engang imellem.
En stringent kost hvor der er taget højde for alle faktorer bliver en fuldtidsarbejde, og vil i længden drive en til vanvid.
Brugeravatar

Geografisk sted: 2500

Undskyld, men enten troller du den aw, eller også lærte du aldrig at læse og forstå
da du gik i folkeskolen.

Der er ingen der siger at du skal bulke max igennem og æde dig fed,
men uanset hvor mange gange du siger det højt, og regner frem og tilbage
på det, så kommer du aldrig på magisk vis til at have en anstændig fremgang ved at indtage
lige præcis 50 kalorier over dit ligevægtsindtag hvor de 50 kalorier på ditto magisk
vis KUN bliver brugt til at opbygge muskel.

Og når du LIGE har indrømmet at det er tæt på umuligt at lure sit daglige
ligevægtsindtag, så forklar os venligst hvordan og hvorledes du i så fald vil
bulke lean muskel måned efter måned uden at tage 1 gram fedt på samtidig.
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Jeg tror ikke at det er nødvendig at bulke for at tage muskler på.
Kroppen er god til at tilpasse sig. Hvis man spiser meget øges stofskiftet.

Jeg har selv en enkelt gang prøvet at bulke. Jeg vejede på det tidspunkt ved start 83 kg og indtog 6.500 kcal om dagen med høj proteintag. Jeg steg fra 83 til 87 kg på 20 dage, men efter 30 dage var jeg ned på 85 kg (ialt + 2 kg). Kosten var ens hele måneden, og jeg var efter egen mening i kraftig kalorieoverskud , da jeg kun dyrkede styrketræning og har stillesiddende arbejde.
Jeg vil skyde på at mit ligevægtsindtag har været på omkring det halve af hvad jeg indtog, så jeg har i den periode indtaget ca. 100.000 kcal for meget eller svarende til ca. 15 kg fedt eller endnu flere kg. muskler. Selvfølgelig kan der være forskel på om maven har været fyldt eller ikke i forbindelse med vejning og også væskebalance, men ikke det antal kg.

Jeg har tit i perioder prøvet at øge mit kalorietag lidt i perioder, så tager jeg måske 1 kg på og så stagnerer jeg igen, det samme sker hvis jeg sænker kalorieindtaget, måske - 1 kg og så går vægten i stå. Dette kan jeg kun forklarer med at stofskiftet ændrer sig. Dette er dog uden at tælle kalorier, så muligvis spiser jeg en ændret mængde mad men med samme antan kalorier, men jeg tror det ikke.

Ligevægtsindtaget betyder jo at man ikke stiger eller falder i vægt.. Man kan ikke tabe fedt og gaine muskelmasse på samme tid. Derfor vil man enten have den samme forhold mellem fedt og muskler eller også har forholdet ændret sig ERGO har man været i en CUT/BULK periode..!!! I mere eller mindre målstok. For at "styre" sin kropssammensætning kan et kontrolleret CUT/BULK være et must..
Be good to yourself, 'cause nobody else, has the power to make you happy.
viewtopic.php?t=10842&postorder=asc&start=0#164985
Brugeravatar

Geografisk sted: Herlev, København

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 135.00

Galleri: Vis galleri (8)

Jeg tror ikke at trådstarter har forstået at muskler, ligesom fedt, lagrer energi i kroppen. Dvs. at du skal indtage mere energi end du forbrænder for at kunne opbygge fedtdepoter, men det samme gælder for muskler.

Hvis du holder dig på dit ligevægtsindtag vil du altså hverken tage fedt eller muskler på.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Jcoops skrev:Okay men dette svare ikke på spørgsmålet om hvorfor man skal være i energi overskud.

nemlig, alt energien bliver ikke brugt, det meste (forhåbentlig) bliver lagret som muskeler ( :dance: ) Der ender dit kalorie overskud!
Men du kan næppe komme udenom at du også tager lidt fedt på.

helst hypotetisk, og kun et eksempel, som slet ikke kan sidesættes med virkeligheden. under din bulk tager du 2 dele muskel på, og 1 del fedt.
under dit cut, fjerner du 2 dele fedt, og 1 del muskel.

Resultat, +1 del muskel, -1 del fedt
Det en meget firkantet måde at sætte det op på, men er lidt sådan det foregår. (Forholdene her som jeg skriver her er helt fiktive, og kan ikke bruges til at udregne hvad du vil gaine)

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

alfross skrev:Jeg tror ikke at trådstarter har forstået at muskler, ligesom fedt, lagrer energi i kroppen. Dvs. at du skal indtage mere energi end du forbrænder for at kunne opbygge fedtdepoter, men det samme gælder for muskler.

Hvis du holder dig på dit ligevægtsindtag vil du altså hverken tage fedt eller muskler på.

Lige præcis. Det lader det til han har fuldstændig misforstået :)

Jcoops skrev:Det som jeg gerne vil have en ordentlig forklaring på er hvorfor folk synes de skal ligge i Kcal overskud for at tage på i muskelmasse???
Hvorfor overhoved gaine fedt for at få muskel???(

Eod.
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Hold da help op med svar der allerede er kommet her, fedt :)

Ja det lader til at jeg har misforstået lidt omkring lagring af det indtagende energi-overskud men nu skrev jeg også for at få svar omkring emnet og som sagt ikke for at "rakke" det ned.

Så det er i bund og grund for at lagre den ekstra enrgi i musklerne så der kan udføres en mere intensiv trænning?

Mvh. Jcoops

Jcoops skrev:Hold da help op med svar der allerede er kommet her, fedt :)

Ja det lader til at jeg har misforstået lidt omkring lagring af det indtagende energi-overskud men nu skrev jeg også for at få svar omkring emnet og som sagt ikke for at "rakke" det ned.

Så det er i bund og grund for at lagre den ekstra enrgi i musklerne så der kan udføres en mere intensiv trænning?

Mvh. Jcoops

NEJ! det er for at opbygge musklerne efter endt træning man spiser sig til at kroppen har et overskud af energi som den kan bruge på at opbygge musklerne (og selvfølgelig følger der lidt fedt med). :O)
- logze

Brugeravatar

Styrkeliste

rallen skrev:
Jcoops skrev:Hold da help op med svar der allerede er kommet her, fedt :)

Mvh. Jcoops

NEJ! det er for at opbygge musklerne efter endt træning man spiser sig til at kroppen har et overskud af energi som den kan bruge på at opbygge musklerne (og selvfølgelig følger der lidt fedt med). :O)

som rallen lige siger, og som jeg skrev oven over også.. den ekstra energi bliver (hvis du træner rigtig) lagert som muskler!

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Okay :)

Jeg vil gerne sige tak for de hurtige og præcise svar :)

Mvh. Jcoops

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster