Kuklinski skrev:Det gode ved IB er fede muligheder for forskellige programmer (GLOBE primært), ret nem mulighed for studiejob, hvis du scorer gode karakterer (hvilket burde være muligt, da de ikke har så mange tunge fag) og så netværket. Derudover er undervisningen selvfølgelig på engelsk og så kører de quarter struktur. Det betyder, at de kun har 2 fag af gangen i stedet for 4, men så til gengæld har dem i tilsvarende kortere tid. Niveauet er dog hypet IMO. Jeg ved blandt andet, at underviserne ikke altid er super gode til engelsk, hvilket sænker niveauet. IB har fag indenfor ret mange forskellige discipliner, mens HA pro som kombinationsuddannelse har de fleste af de andre fag indenfor projektledelses-disciplinen (Ud over de økonomiske og matematiske). Mht. økonomiske fag er det meget det samme. IB har makro, som kan vælges som valgfag på HA pro. Begge uddannelser har dog retskrav på Cand.merc, så i sidste ende betyder det ikke det store. De fleste på IB ender vidst på cand.merc.aef og fsm. Pro vides vidst ikke endnu, men der tror jeg det bliver mere spredt. Det gode ved Pro er at det virker som om sammenholdet er bedre end på IB. Detudover er projektledelse ret meget op i tiden og den viden du opnår giver dig ret god mulighed for at få arbejde indenfor en PMO i en større dansk virksomhed.
Jeg vil dog anbefale dig også at kigge på HA almen, hvis du er glad for tal og økonomi. Uden hype er det klart den uddannelse, hvor strukturen og fagene er mest gennemtænkt. Den har også lidt større fokus på de økonomiske discipliner med 15 ECTS corporate finance og statistik, modsat HA pro og IB som begge har 7,5. Hvis man vil på cand.merc.fir er HA almen slet ikke et dumt valg, da de qua deres fagkombination nærmest har første ret.
PS: Jeg studerer ikke Almen, men en af de 2 andre nævnte.
Tusind tak for svaret. Det lader til, at du har ret god indsigt i de forskellige uddannelser.
Umiddelbart forestiller jeg mig at jeg kunne tænke mig at arbejde inden for ét af følgende felter efter endt uddannelse:
- Ledelse
- Aktiehandel
- SCM
Hvordan vurderer du de forskellige uddannelsesmuligheder i relation til ovenstående?
Du nævner at mulighederne for studiejob er gode for IB'ere. Kan du give nogle eksempler på, hvilke studiejobs der i højere grad bliver tildelt IB'ere en HA-Almen studerende?
Ps. noget siger mig at du læser HA pro. ;)