Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1133
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1130

Følg bodybuilding.dk på

Kan man 'mærke' fedt blive forbrændt?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hejsa,
Jeg har netop spist et (for mig) stort måltid bestående af:
3 Frikadeller
2 gulerødder
500g kogt kål

Jeg føler dog stadig en form for "sult", men ikke helt alligevel. En lidt sviende fornemmelse, som ikke sidder samme sted som når jeg er sulten. Det er overhovedet ikke kraftigt, men alligevel lidt irriterende. Jeg oplevede det også tidligere i dag og i går, og det kommer især, når det er noget tid siden jeg sidst har spist. Det er dog ikke samme følelse som sult.

Jeg er lige begyndt at cutte, så jeg overvejer selvfølgelig, om det kunne have noget med min krops kalorieunderskud at gøre? Jeg har tidligere oplevet at min appetit har fortalt mig hvilken slags mad jeg har brug for (protein, kulhydrat eller lipidrigt), så måske min krop endda fortæller at jeg er i kalorieunderskud? Det kan selvfølgelig også være jeg er virkeligt hårdt ramt af placeboeffekten. :lol:

Jeg har googlet fænomenet, men synes at have svært ved at finde noget ud over forums, hvor folk har haft lignende erfaringer.
'
Kan nogen fortælle noget videnskabeligt om emnet? Hører gerne om personlige erfaringer, men jeg er ikke interesseret i et "Nej, du tager fejl" uden kilder.

På forhånd rigtigt mange tak :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Er også igang med cut og Har det selv lidt på samme måde.. selv kort tid efter aftensmaden er jeg sådan lidt sulten igen.
men prøver at drikke et glas vand, eller spise noget knækbrød med en skive hamberyg på.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)

Hvis du ligger i kalorieunderskud generelt, er det efter min opfattelse helt normalt aldrig at føle sig mæt ret længe ad gangen, også selvom man indtager enorme mængder mad. Det har givet vis noget at gøre med at du tidligere har været vandt til stort set hele tiden at have en lille smule mad i maven, mens du under cut rigtig ofte går rundt på tom mave. Og så har det noget at gøre med, at din krop bare sådan helt generelt fortæller dig, at den får for lidt at spise til at opretholde sin nuværende vægt; altså en forsvarsmekanisme.

Drik masser af kaffe, tyg tyggegummi og spis lakridspastiller (a la Läkerol) -> det er et par af de små tricks der gør det mere udholdeligt for mig. Men det er ubehageligt at være på cut, og det med god grund. Kroppen kan simpelthen bare ikke lide det. Det er samtidig også det, der er så fascinerende ved at cutte. Alle kan bulke. Alle. Alle kan selvfølgelig også cutte, men jeg kan godt sætte mig ind i, hvorfor så mange finder det sværere at smide vægt end at tage den på.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Jeg tror at det er psykologisk og for at forstå den psykologiske del af det at spise må du først indse i din forstand at hvis du tænker du er mæt når du fylder maven med 600gr mad så skal du sørme også være mæt ligemeget hvad du spiser.

Hvorfor du spiser meget i første omgang er vigtigere end hvad du spiser da hvad du spiser i forhold til hvordan du ser ud altid hænger sammen.

Spis meget sundt og du vil se sund ud og meget sundt er at fylde maven med mad som fylder meget men har få kalorier.

Måske nogen her kan perfektionere det?
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ruddi skrev:Jeg tror at det er psykologisk og for at forstå den psykologiske del af det at spise må du først indse i din forstand at hvis du tænker du er mæt når du fylder maven med 600gr mad så skal du sørme også være mæt ligemeget hvad du spiser.

Hvorfor du spiser meget i første omgang er vigtigere end hvad du spiser da hvad du spiser i forhold til hvordan du ser ud altid hænger sammen.

Spis meget sundt og du vil se sund ud og meget sundt er at fylde maven med mad som fylder meget men har få kalorier.

Måske nogen her kan perfektionere det?

Det bliver svært at perfektionere noget, der absolut ingen mening giver.

Det er ikke psykologisk. Læs mit indlæg.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Gav det overhovedet mening for dig selv Ruddi?
OT: Har det noget at sige, ifht. mæthedsfornemmelsen, at man vælger at skrue op for cardio, fremfor at skrue ned for kalorie indtaget? Resultatet må i sidste ende være det samme, i spose.

Reputation point: 15

3dec skrev:OT: Har det noget at sige, ifht. mæthedsfornemmelsen, at man vælger at skrue op for cardio, fremfor at skrue ned for kalorie indtaget? Resultatet må i sidste ende være det samme, i spose.

Mere cardio = højere daglig forbrænding = mere føde og mere tid brugt på at spise. Et højt aktivitetsniveau er nøglen til et mere behageligt cut, IMO.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Sådan oplever jeg det også, efter at have prøvet begge muligheder.

The Juice skrev:
3dec skrev:OT: Har det noget at sige, ifht. mæthedsfornemmelsen, at man vælger at skrue op for cardio, fremfor at skrue ned for kalorie indtaget? Resultatet må i sidste ende være det samme, i spose.

Mere cardio = højere daglig forbrænding = mere føde og mere tid brugt på at spise. Et højt aktivitetsniveau er nøglen til et mere behageligt cut, IMO.

Det er selvfølgelig mere kompliceret end som så. Motion påvirker i høj grad vores produktion af appetitregulerende hormoner og der er tilsyneladende store individuelle forskelle på hvordan. For nogen gør motion+diæt det lettere at holde diæten, mens det for andre (specielt kvinder åbenbart) medfører en så stor øgning i produktionen af appetitøgende hormoner, at det ender med at blive sværere at holde diæten.
Ohh, it's the deep burn. Oh, it's so deep. Oh, I can barely lift my right arm 'cause I did so many. I don't know if you heard me counting. I did over a thousand.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

3dec skrev:Gav det overhovedet mening for dig selv Ruddi?
OT: Har det noget at sige, ifht. mæthedsfornemmelsen, at man vælger at skrue op for cardio, fremfor at skrue ned for kalorie indtaget? Resultatet må i sidste ende være det samme, i spose.

Du kan prøve at google G-flux og læse de artikler. De handler om det at indtage mange kalorie mens man cutter.. Ganske spænde artikler synes jeg.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

alfross skrev:Det er selvfølgelig mere kompliceret end som så. Motion påvirker i høj grad vores produktion af appetitregulerende hormoner og der er tilsyneladende store individuelle forskelle på hvordan. For nogen gør motion+diæt det lettere at holde diæten, mens det for andre (specielt kvinder åbenbart) medfører en så stor øgning i produktionen af appetitøgende hormoner, at det ender med at blive sværere at holde diæten.

I så fald må de bare lave endnu mere cardio, så de kan spise endnu mere.

Spøg til side. Der er selvfølgelig noget om det, du siger. Men af personlig erfaring har jeg oplevet det modsatte langt hyppigere. Desuden giver et højere aktivitetsniveau og fødeindtag mere generel velvære i hverdagen.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Kedsomhed er nok den værst tænkelige ting, for mig under cut.

Hvis jeg har noget at lave (arbejde, slå græs, være sammen med venner etc) kan jeg gå uden og spise så meget, men hvis jeg går herhjemme og stener, så er jeg meget mere sulten.
- Dog vil jeg sige, at jeg er meget enig med Juice... Pepsi max hjalp også mig meget.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Det værste er, at min diætperiode altid clasher med eksamenslæsningen. Det har selvfølgelig den fordel, at man 100 % selv kan styre sin hverdag og time sine måltider fuldstændig perfekt med sin træning. Men omvendt betyder det også, at den tid man ikke bruger på at træne bliver brugt med hovedet i en bog. Og det er godt nok nedtur når det eneste man kan tænke på er kage og burger.

Pepsi Max er herre win. Det er danskvand og sukkerfri saft i øvrigt også og så koster det ikke en skid :mrgreen:
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

The Juice skrev:Det er danskvand og sukkerfri saft i øvrigt også og så koster det ikke en skid :mrgreen:

+1

danskvand+hyldenbærsaft = mmmmmm :dance:

(0 carbs)

Drik en casein shake med neutral smag. Så har du absolut ingen lyst til at spise noget som helst bagefter.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)

Det jeg fandt omg g-flux på T-nation var godt nok en utrolig lang smøre om hvor fantastisk det hele er, uden nogen (for mig at se) reel forklaring på konceptet.. Noget med at spise en masse og træne en masse? hvis du ligger inde med en mere fyldestgørende artikel end den, må du hellere end gerne poste :)

Det handler kort og godt om, at hvis du dyrker motion kan du tillade dig at spise mere, får din krop derved mere at arbejde med, og det skulle være godt :D

Men hvorledes adskiller det sig fra almindelig sund fornuft?

The Juice skrev:Hvis du ligger i kalorieunderskud generelt, er det efter min opfattelse helt normalt aldrig at føle sig mæt ret længe ad gangen, også selvom man indtager enorme mængder mad. Det har givet vis noget at gøre med at du tidligere har været vandt til stort set hele tiden at have en lille smule mad i maven, mens du under cut rigtig ofte går rundt på tom mave. Og så har det noget at gøre med, at din krop bare sådan helt generelt fortæller dig, at den får for lidt at spise til at opretholde sin nuværende vægt; altså en forsvarsmekanisme.

Drik masser af kaffe, tyg tyggegummi og spis lakridspastiller (a la Läkerol) -> det er et par af de små tricks der gør det mere udholdeligt for mig. Men det er ubehageligt at være på cut, og det med god grund. Kroppen kan simpelthen bare ikke lide det. Det er samtidig også det, der er så fascinerende ved at cutte. Alle kan bulke. Alle. Alle kan selvfølgelig også cutte, men jeg kan godt sætte mig ind i, hvorfor så mange finder det sværere at smide vægt end at tage den på.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener, at man under cut ofte går rundt på tom mave ? Så gør man det, imo, forkert. Hvis du sørger for at spise fødevare med lavt kalorieindhold, men rige på fibre osv, så ser jeg ingen grund til, at gå rundt på tom mave. Her er proteinshakes naturligvis uvurderlige, da man f.eks. kan kyle en portion grøntsager ned, med en proteinshake efterfølgende og derved opnå et proteinholdigt måltid, med få kalorier, set i forhold til niveauet af mæthed.

Jeg er pt. selv på cut og jeg føler mig sjældent sulten. Sørger for at spise hver ~3 time, men blot færre kulhydrater og flere proteiner, samt rigeligt med sundt fedt. Det har virket helt fint for mig og har da smidt et par kg (næsten) rent fedt og bibeholdt megen muskelmasse.

Det er efter min overbevisning muligt, at snyde kroppen til at tro, at den rent faktisk bliver fodret med tilstrækkelig mængder energi, ved at spise fiberholdige madvarer og generelt madvare med en høj mæthedsfaktor. En anelse kontroversiel holdning muligvis, som garanteret intet hold har, men psyken spiller en stor del under cut, føler jeg.

Just my 2 cents.
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Styrkeliste

The Juice skrev:

I sammenhæng med min anden kommentar. Dette er givetvis den primære grund til min uenighed, da jeg ikke har skruet vanvittigt ned på kalorier under cut, men derimond skruet op for cardio. Er helt enig i, at resultatet derved er et mere behageligt cut.
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 36 gæster