Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1564
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1562

Følg bodybuilding.dk på

ketosis-diet? virker det?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa.

Jeg har læst lidt om den såkaldte ketosis eller low-carb-diet. Men jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det skulle virke?

Nogen der kan forklare det for mig?
Eller nogen der har erfaringer med det?

Jeg så nemlig et program om en bodybuilder(der vist nok var clean), som levede primært af æg, fisk, kød og til tider lidt grønsager. Så i weekenderne gav han den hele armen med en masse kulhydrater. Hans træner påstod at man kunne snyde kroppen til at smide fedt og opbygge muskler samtidig.
Lyder lidt usandsynligt for mig.

Håber på nogle gode svar :)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

lillebjørn skrev:Hejsa.

Jeg har læst lidt om den såkaldte ketosis eller low-carb-diet. Men jeg har lidt svært ved at forstå, hvorfor det skulle virke?

Jeg så nemlig et program om en bodybuilder(der vist nok var clean), som levede primært af æg, fisk, kød og til tider lidt grønsager. Så i weekenderne gav han den hele armen med en masse kulhydrater. Hans træner påstod at man kunne snyde kroppen til at smide fedt og opbygge muskler samtidig.

Spørg kuglen, han er nemlig i gang med en sådan diæt! Jeg hænger med på sidelinjen, for jeg ville umiddelbart tro at ens energiniveau sænkes meget, hvis kroppen ikke har kulhydrater som primære kilde til energi...
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)
Kostplan: Vis kostplan

J-S-O skrev:
lillebjørn skrev:Hejsa.

Spørg kuglen, han er nemlig i gang med en sådan diæt! Jeg hænger med på sidelinjen, for jeg ville umiddelbart tro at ens energiniveau sænkes meget, hvis kroppen ikke har kulhydrater som primære kilde til energi...

Ja, han smider vist resultater her en af dagene.. :D
Billede
What doesn't kill you makes you stronger..

Log - http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8097
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2007

Geografisk sted: Amager

Træner her: City Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (10)

Da kroppen's hurtigste energikilde er kulhydrater, vælger den at forbrænde dem i størst muligt omfang og "gemmer" resten til kulhydraterne er brugt op.

Hvis kroppen ikke for nogle kulhydrater, er den eneste energikilde fedt og proteiner, og for at kroppen kan omdanne dem til energi går den over i ketose (fedtforbrænding) forbrænding frem for glykose ("sukker" forbrænding)

Og da kroppen har en del af de ketoner i kroppen, sammen med at man ofte spiser mindre da proteiner mætter i længere tid, forbrænder man mere fedt end hvis man spiste normalt, hvor kroppen svinger mellem ketose og glykose forbrænding.

Meget kort forklaret

Men håber det kunne bruges :)

Geografisk sted: Albertslund

Styrkeliste

Logbog: Ingen logbog

Blitz der en gang var herinde (jeg ved ikke om det store svin stadig er :afraid:?)

Men han havde vidst fin succes med sin ketosis-diæt, så vidt jeg husker hvertfald.

Geografisk sted: Esbjerg.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

tak for forklaringen. Tror jeg har forstået det. Men det kommer vel stadig bare an på det endelige energi-indtag i sidste ende.

Og forresten. Hvis man skal køre sådan en diet, hvordan i alverden skal man så medbringe den fede mad?

Jeg var på sådan en kur fra August 06 til midt december 06 der smed jeg lidt over 20 kg.

skal så siges at jeg vejede 107 da jeg gik i gang, og stoppede da jeg var nede på 85 kg, da jeg blev træt af de begrænsede mad udvalg. Så nu vejer jeg min mad.

Men man må sige den var effectiv den kur. jeg havede ingen problemer med mit energi niveau, jo de første 14 dag havde man det lidt underligt, da kroppen lige skulle vende sig til den nye kost. men ellers ikke

Styrkeliste

der er smidt resultater fra den forgangne uge i min log bog :wink:

den er god nok topic starter.. når kroppen ikke får tilført carbs i 5 dage (puha siger jeg bare) begynder den at tage fra de depoter den har som er fedt og muskler. kroppen er sådan indrettet at den helst vil tage energi fra der hvor det er lettest at omdanne til glykogen og af muskler og fedt er det lettest at omdanne fedt til energi.
dette er dog en længere og mere energi krævende proces end det er at omdanne kulhydrat til glykogen, hvilket både er godt og skidt. godt fordi det krævere mere energi og derved en højere forbrænding. dårligt fordi man ikke restituere ligeså hurtigt mellem sine sæt til træning. man mærker det ikke som sådan i hverdagen, da kroppen her har tid nok til at nedbryde og omdalle fedtcellerne til glykogen.
kroppen vil begynder at tærre på musklerne når den for alvor har behov for energi, feks under træning, men da dette er relativ kort tid er denne skade minimal.
pga. af den længerevarende energi proces vil jeg anbefale dig at droppe de lange, hårde løbe,cykkel ture da kroppen også her vil tærre på musklerne i et forsøg på at producere nok energi. din cardio bør under denne form for diæt foregå i let-jævnt tempo, feks kan en rask gå tur gøre det.

hvis der ellers er noget skyder du bare med skarpt, så dukker jeg mig :wink:
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Squat: 155.00

Det store spørgsmål er jo så bare hvad fordelen ved en ketogenisk diæt fremfor en almindelig :wink: ? Især hos folk der rent faktisk har den fornødne viden og selvdisciplin til at tælle sine kalorier
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

fordelen er jo netop at kroppen tvinges til at tærre på fedtdepoterne i langt større grad end den ville gøre under en klassisk diæt med 500 kcal i underskud.
Brugeravatar

Styrkeliste

så du er ikke i kcal underskud under dieten?

jo da... jeg er feks. pt i underskud med 1200kcal ed på low carb dage og 400 på high carb dage.
Brugeravatar

Styrkeliste

Men er der evidens for det?

Og hvad med alle de andre "bivirkninger"? Jeg tænker på træthed, risikor for ketoacidosis, planlægningsbesvær?
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Men er der evidens for det?

Og hvad med alle de andre "bivirkninger"? Jeg tænker på træthed, risikor for ketoacidosis, planlægningsbesvær?

jeg har ikke oplevet nogen af de sides. 80% af mit kob består af planlægning, så det burde jeg have opdaget hvis dette var tilfældet. det eneste tidspunkt jeg mærker at jeg ikke får nogen carbs er under min træning.

incognito har skrevet noget om at kroppen helst vil hente energi fra fedt frem for musskler, da denne proces er lettere. og når dette er tilfældet vil jeg mene at svaret giver sig selv. ingen carbs vil derfor tvinge kroppen til at tærre på fedtet.
Brugeravatar

Styrkeliste

Dit kob? :shock:

Det er rigtigt at kroppen helst henter energi fra fedtet, men det gør den jo altså uanset om man får kulhydrater eller ej.

Jeg har svært ved at se fordelen fra en ketogenisk diæt fremfor en almindelig, sålænge der insulinstyring og kalorieunderskud.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

kob=job :D

jeg er end til videre ret begejstret for denne diæt type, men nu må vi jo se tiden an om 5 uger når min hst cyklus er færdig...
Brugeravatar

Styrkeliste

Må jeg komme med et dumt spørgsmål?
Har siddet og søgt lidt, men kan ik rigtig finde noget om den diæt i omtaler. Nogen der kunne sende mig et link evt? :roll:
Brugeravatar

Geografisk sted: Nykøbing F

Bella-Nova skrev:Må jeg komme med et dumt spørgsmål?
Har siddet og søgt lidt, men kan ik rigtig finde noget om den diæt i omtaler. Nogen der kunne sende mig et link evt? :roll:

Der findes flere af slagsen..... bl.a. Atkins som jeg var på http://www.atkins.com/
og lidt info godt som dårligt: http://www.netdoktor.dk/centre/overvaegt/atkins.htm

Så er der også South Beach Diet: http://www.southbeachdiet.com/public/default.asp

Der findes et par andre som jeg ikke lige kender navnet på. men grund principperne er. få massere af protein og fedt men så få kulhydrater som muligt. 20 - 50/60g om dagen max

Styrkeliste

Læst om Atkins engang..
Det skulle da ik være nogen specielt god kur?
Altså, man taber sig, men udover det kommer bla maveproblmer, lugtgener og så har kroppen jo slet ik godt af alt det fedt den også får igennem Atkins?

Er de alle af den art ?
Brugeravatar

Jeg var kun på Atkins, så kan ikke svare på de andre kure, jeg havde ikke nogen problemer med lugtgener men fik i en kortere periode hård mave. Men de kunne løses ved at indtage nogle loppefrøskaller om morgenen.

Nej jeg tror heller ikke at det er sundt på længere sigt jeg var på den i 5 mdr. Men jeg det er heller ikke sundt og gå rundt og være svært overvægtig som jeg var i lang tid. Så jeg vuderede at det nok var sundere at være på atkins i en kortere periode, end at være overvægtig i mange år endnu.

Grunden til jeg valgte Atkins var at jeg kendte flere som smed op mod 1 kg. om dagen(De var også meget overvægtige 120 - 140 kg.)hvilket jeg syntes virkede meget motiverende frem for at skulle veje ens mad og "kun" smide et halvt kg om ugen. Så på den måde var det en effektiv måde for mig at komme igang med at tabe mig.

Som jeg har skrevet længere oppe i tråden smed jeg næsten 25 kg. på de 5 mdr. så den virker, man skal bare veje ulæmper op mod fordelene.

Jeg skal dog også lige sige at Atkins er den hårdeste at de low carb. kure som er der ude South beach kuren skulle være lidt mere flexible

Styrkeliste

En ketogenisk diæt er en diæt hvor man ikke spise kulhydrater. Siden hjerneceller og røde blodlegemer skal bruge kulhydrater, vil leveren gå igang med at omdanne fedt til frie fedtsyrer og proteiner til ketoner, hvorfor tilstanden kaldes ketose. Denne tilstand bruger en smule mere hvis man også får kulhydrater.

Der er så vidt jeg er informeret ingen magisk fordel ved ketoniske diæter, de viser sig bare at indeholde en smule mindre energi end normale diæter, samt at mange indtager en enorm mængde mættet fedt, og får alt for lidt grønt (typisk lever folk jo af bacon og ingen grønt). Desuden vil man ved alt for mange proteiner kunne gå i ketoacidose, hvad der heller ikke er sundt.

Nogen af de nyere versioner, som eksempelvis south beach, lader til at være ret fornuftige. Der er bare ikke nogen videre god grund til at helt undgå kulhydrater.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Nej okay, det kan jeg godt se..
Flot du gjorde det :)
Det kræver vist også en del disiplin
Brugeravatar

Smeden skrev:En ketogenisk diæt er en diæt hvor man ikke spise kulhydrater. Siden hjerneceller og røde blodlegemer skal bruge kulhydrater, vil leveren gå igang med at omdanne fedt til frie fedtsyrer og proteiner til ketoner, hvorfor tilstanden kaldes ketose. Denne tilstand bruger en smule mere hvis man også får kulhydrater.

Der er så vidt jeg er informeret ingen magisk fordel ved ketoniske diæter, de viser sig bare at indeholde en smule mindre energi end normale diæter, samt at mange indtager en enorm mængde mættet fedt, og får alt for lidt grønt (typisk lever folk jo af bacon og ingen grønt). Desuden vil man ved alt for mange proteiner kunne gå i ketoacidose, hvad der heller ikke er sundt.

Nogen af de nyere versioner, som eksempelvis south beach, lader til at være ret fornuftige. Der er bare ikke nogen videre god grund til at helt undgå kulhydrater.

Du skal heller ikke fuldstændig udelukke kulhydrater, på Atkins starter du med max 20 g om dagen og bygger langsomt flere og flere på til du finder et punkt hvor du ikke taber dig mere hvis du vælger at leve efter den.

Jeg fik massere af grønsager under kuren har aldrig spist så meget grønt før. Og fedtet bestemmer du jo selv hvor du for fra. Men det er rigtig at der ikke bliver lagt vægt på hvor du for dem fra. men som jeg skrev tidliger, så må man jo vælge om mange år med kraftig overvægt eller en knap så sund kur som kickstarter ens motivation ved et hurtigt og kraftigt vægttab. Men jeg tror (ved det ikke) at der skal lidt mere til for at udvikle ketoacidose.

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster