Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Koncentrisk/excentrisk fase og B2B

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Førhen havde jeg den overbevisning, at den koncentriske fase var den, hvor man arbejdede med tyngdekraften og den excentriske fase var den, hvor man arbejdede mod tyngdekraften. Altså når man løfter noget op, arbejdede musklerne koncentrisk og når man "gav slip/kørte mod jorden" arbejdede musklerne excentrisk.

Ud fra det har jeg kørt min træning og fulgt det princip, der er beskrevet i B2B:
For maksimal muskelopbygning bør øvelserne udføres med en kontrolleret og relativt langsom eccentrisk fase, efterfulgt af en kraftfuld og relativt hurtig koncentrisk fase. Dorian Yates havde en god analogi til at beskrive dette. Han så musklerne som en fjeder der ved den eccentriske fase blev spændt op, og når stangen nåede slutpositionen, så udløste fjederen sig kraftfuldt og førte dermed vægten til lockout. Hvis man kan se dette for sig, så har man et godt billede af hvordan øvelserne bør udføres.

Nu har jeg læst i min idrætsbog, at det koncetriske arbejde er når musklerne arbejder ved at trække sig sammen og det excentriske er, når musklerne arbejder ved at strække sig ud.
Jeg synes ikke, at det giver mening. I følge princippet i B2B skal man så i f.eks. curls (beskriver her med danske ord) kører langsomt op og hurtigt ned, i squat kører hurtigt ned og langsomt op og i bænk, kører hurtigt ned til brystet og langsomt op.
Jeg synes ikke, at det giver mening og for mig, er det det helt modsatte princip, som virker i en fjeder?

Er der tale om en skrivefejl fra Bodylabs side eller er jeg galt på den?
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis vi bruger curls som eksempel så er den eccentriske fase ned og den koncentriske opad. Det samme i squat og bænk. Det er også det der står i bodylabs artikel :)

Det passer også fint med din idrætsbog jo?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Friche skrev:Hvis vi bruger curls som eksempel så er den eccentriske fase ned og den koncentriske opad. Det samme i squat og bænk. Det er også det der står i bodylabs artikel :)

Det passer også fint med din idrætsbog jo?

Ja, det gør det, men det er ikke så meget dét. Om den ene eller anden vej er excentriske eller koncentrisk spiller ikke den store rolle, det er i hvert fald noget, man kan forholde sig til.
Mit spørgsmål er, om Bodylab skriver rigtigt, når den excentriske fase skal køres hurtigt og den koncentriske langsomt?
Hvis vi tager bænk, så skal man lade stangen falde/køre hurtigt ned til brystet og derefter presse langtsom op? Og ligeledes i Squat sætte sig hurtigt ned og langsomt presse sig op til udgangsposition? Det virker omvendt i min verden.
Jeg har altid forstået det som om, at man skal holde igen på den excentriske fase (bliver det så), altså "på vej ned".
Brugeravatar

Styrkeliste

danielhansen13 skrev:Mit spørgsmål er, om Bodylab skriver rigtigt, når den excentriske fase skal køres hurtigt og den koncentriske langsomt?

Jeg tror du har set dig blind på teksten :) Det er slet ikke det de skriver, heller ikke i det tekst du har citeret.

For maksimal muskelopbygning bør øvelserne udføres med en kontrolleret og relativt langsom eccentrisk fase, efterfulgt af en kraftfuld og relativt hurtig koncentrisk fase

Fuldstændig som du beskriver det.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Jeg er enig med Dingo her, jeg tror bare du læser det forkert på en eller anden måde :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Ja, i har ret. Problemet er, at jeg ikke kan læse. Tak!
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding