Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Bay skrev:De fleste stopper med at træne inden i de rammer overtræning, da styrken begynder at falde, energien galder, søvnbehovet siger osv. ved overreaching.
Folk forveksler ofte overtræning med overreaching.

Wackman skrev:Tvivler på det er dit CNS der er overbelastet. Der skal en hel del til. Du er nok nærmere i kcal-underskud hvilket medvirker en katabolsk effekt. Self er dekon altid en god ide indimellem, men prøv at øg dig kcal indtag og se om ikke det afhjælper dine probs.

hvadså skrev:Bay skrev:De fleste stopper med at træne inden i de rammer overtræning, da styrken begynder at falde, energien galder, søvnbehovet siger osv. ved overreaching.
Folk forveksler ofte overtræning med overreaching.
Ja, men spørgsmålet lyder, hvad hvis de ikke stopper??

"hvad er konsekvensen af længerevarende overbelastning af ens CNS?" og formuleringen "hvad er konsekvensen af længerevarende overtræning?". Om det er korrekte at gøre dette, er jeg ikke klar over, måske andre kan svare på dette?

the-QB skrev:"hvad er konsekvensen af længerevarende overbelastning af ens CNS?" og formuleringen "hvad er konsekvensen af længerevarende overtræning?". Om det er korrekte at gøre dette, er jeg ikke klar over, måske andre kan svare på dette?
Nej.. Hvis du havde læst et par posts oppe, så skriver Bay netop det
Overreaching is characterized by a sharp increase in training volume. Overreaching is thought to be an early stage of overtraining which can result in increased fatigue and performance decrements.

Min tvivl ligger i om det vitterligt er overbelastning af CNS der fører til overreaching og overtraining eller om det i højere grad er overbelastning af kroppen som helhed. Her er i min viden for at sige det pænt mangelfuld.
Enten bliver du, over en lang periode, vant til det stadie og træningen, eller også stopper du træningen på et tidspunkt grundet din miserable tilstand, f.eks. ved at få en skade.

Thomas Jagd skrev:Enten bliver du, over en lang periode, vant til det stadie og træningen, eller også stopper du træningen på et tidspunkt grundet din miserable tilstand, f.eks. ved at få en skade.
Det er noget John Broz bullcrap. John Broz ved rigtigt mange ting, men der er simpelthen forkert når han påstår overtræning ikke findes, og at man bare kan træne igennem overtræning, eller "the dark times" som han kalder det. Grunden til at hans atleter kan træne sig igennem "nedgangsperioder" har intet at gøre med at overtræning ikke findes, eller at de bare "træner sig igennem perioden". Forklaringen skal helt sikkert findes et andet sted. Forklaringen kunne eksempelvis være, at hans atleter er bygget op til så stor work capacity, at når de rammer noget der ligner overreaching (hvilket typisk er karakteriseret ved en nedgang i styrke), så er deres fitness så veludviklet, at et negativt udsving på fatigue kurven, hurtigt genoprettes som et resultat af deres nedsatte styrkeniveau. Hvis en nybegynder eller intermediær løfter forsøgte at træne sig igennem et overreaching stadie, så ville han med sikkerhed bare grave hullet større, og blive egentlig overtrænet. Man må ikke glemme, at John Broz er praktiker, og har stor erfaring i at træne atleter på et praktisk plan. Men meget af det han siger på et teoretisk plan, giver ikke meget mening. Det er ihvertilfælde en lodret løgn at påstå at overtræning ikke eksisterer, og at man altid bare kan træne sig igennem en træthedsfase. Periodisering er vejen frem, hvis man ikke har en træner som kan aflæse alle relevante signaler fra hans atleter.

Hvorfor kæder du absolut altid, alting inden for dette emne sammen med John Broz. Det er jo ikke ligefrem noget han har opfundet
Derudover syntes jeg også at du enten klantre mig for at sige noget, som jeg ikke siger, eller også misforstår du mit indlæg
Hvis vi siger at en person over en periode træner hårdere end han kan restituerer sig fra, så vil han enten vænne sig til dette, blive mere træt og øm, eller skære ned for træningen. Det er jo også det jeg skriver, og det er vi vel enige om?
At du så, tilsynelande ikke tror på at man vænner sig til en given "træningsform" er jo en anden sag.
Sætter vi Benny fra Vejby Motionscenter til at Squatte 5 gange om ugen, så vil han nok blive øm, træt og trist det første stykke tid, men han VIL vænne sig til at et på et tidspunkt.

Thomas Jagd skrev:Det gør man, hvis træthedsakkumuleringen er mindre end ens gain i fitness. Det er jo fitness/fatique modellen i en nøddeskal. Hvis man overreacher meget minimalt, så kan det "overrides" af ens work capacity eller fitness niveau. Hvis man derimod træner med en noget større workload en man er konditioneret til, så kan træthedsakkumulationen være så stor, at man IKKE kan træne sig ud af det, og bare " vende sig til en given træningsform". Det er her vigtigheden af en coach kommer ind i billedet. Dem som har John Broz eller en hvilken som helst anden kompetent coach ved sin side behøver ikke tænke på om han/hun laver for meget eller for lidt. Det tager træneren sig af. Men for den almindelige motionist nede i centret, så kan det være svært at vide om man bare er en lille smule overreached, og om det vil forsvinde når form kurven stiger, eller om man er ved at grave en massivt hul ned til et reguært overtræningsstadie. Så man bør altid reagere på disse signaler, og skære ned for intensitet og volumen indtil man er nogenlunde frisk igen.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster