Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1166
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Kort akillessene og squat mm.

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej!
Jeg er for nyligt begyndt at styrketræne, men jeg har et problem. Min ene akillessene samt soleus og gastrocnemius i samme ben er for kort, hvilket betyder, at jeg ved squat, benpres og lign. ikke kan holde den ene hæl i, når jeg nærmer mig, at knæet er i 90 grader. Det, jeg er i tvivl om, er, at hvorvidt jeg skal lave øvelserne og ignorere det faktum, at den ene hæl løfter sig, om jeg skal ligge noget under (fx. et sammenrullet håndklæde) eller om jeg skal droppe øvelserne - er der nogle, der kan svare på dette? :) Jeg vil være ked af at droppe dem (selvom jeg nogle gange føler, at alle drengene kigger mærkeligt på én bare, fordi man er en pige og bevæger sig over til vægtene!)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Brug nogle vægtskiver i stedet for håndklædet. Hvis du har pengene kan du købe et par squats-sko. hvis hælen stadig er for kort, så tag dem til en skomager og få lagt lidt ekstra hæl i...
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Vis kostplan

Mig bekendt så er stramme lægmuskler/akillessener ikke den eneste faktor når det drejer sig og dorsiflexion.

Jeg har en kollega der er fys. studerende der har forklaret mig at foden/vristen nærmest fungerer som en kile imellem de to knogler i underbenet. Hvis den sene der holder de to knogler sammen er meget stram, så kan foden ikke "kile" sig ind imellem, hvilket mindsker dorsiflexion.

Kig evt. her for lidt inspiration:
http://www.mobilitywod.com/2012/02/tigh ... tting.html
http://www.mobilitywod.com/tag/dorsiflexion
http://goo.gl/AgRqT

EDIT: Du skal i hvert fald IKKE ignorere det da dit squat mildest talt bliver noget juks hvis du ikke er i stand til have vægten korrekt fordelt. Ordentlige sko er et must, men derfor synes jeg bestemt ikke at du kan satse 100% på sko og så ignorere manglende mobilitet fuldstændig. Er budgettet ikke til et par vægtløftning/-squatsko, så kan et par Adidas Handball Spezial godt gå an; de har hård sål, en lille smule hæl og kan nærmest ikke slides op!

Er du sikker på at din teknik ellers er i orden? Manglende evne til at holde hælene i gulvet kan også skyldes manglende evne/fokus på at åbne hoften ordentligt. Falder du ind af på knæene nede i bunden vil det næsten 100% sikkert resultere i at du også løfter hælene.
'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit

Styrkeliste
- Squat: 160.00

http://www.maxer.dk har de nogle ret gode videoer om smidighed til bla. Squats, det hjalp mig da jeg havde et lignende problem :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Vis kostplan

Tak for jeres svar og tips!
Jeg kan godt se, at det er smartere med vægtskiver fremfor håndklædet til squat, men til benpres, så tænkte jeg, at håndklædet ville være bedre, fordi vægtskiverne kunne falde ned.
Jeg har for noget tid siden købt et par Reebok Realflex, så squatsko passer desværre ikke lige til min økonomi pt.
Jeg fik én af mine venner, der går meget op i træning til at hjælpe mig med at lære at squatte, men det var først efter et par gange, at jeg blev opmærksom på mit problem. Jeg tror, at teknikken er i orden - har fået konstateret for kort akillessene, soleus og gatrocnemius hos både læge og sygehus, så jeg ved hvertfald, at det kan være en forklaring. :)

For øvrigt tænkte jeg på, om det kunne være en mulighed at købe et indlæg til sin sko, som øger højden på hælen?

Lav eventuelt nogle ankel øvelser som vist her

En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club