Jeg ved godt, at kommentaren nok er lidt overkill, men der var et par interessante pointer jeg godt selv ville følge op på. Du kan bare springe den mere videnskabelige del over, hvis det ikke interesserer dig. Det kan være at andre finder det relevant

Det lyder som en god plan. Du er velkommen til at smide den i priv (eller endnu bedre: at lægge den ud herinde og få respons). Der er mange kompetente mennesker herinde! Selv er jeg ikke ligefrem ekspert i ernæring, men hvis du bare følge nogle helt basale råd skal det nok gå:
1. Spis varieret
2. Ikke for meget pulver
3. Få tilstrækkeligt med mikronutrienter
4. Sørg for en hensigtsmæssig fordeling af makronutrienterne (læs selv om dette)
5. Fordel maden ud over så store dele af dagen som du kan, og spis gerne så mange måltider som det er nødvendigt for, at du kan få det ned (især, når du har svært ved at spise store mængder)
6. Sørg for at få både kulhydrater og protein inden for et relativt kort tidsrum efter træning. Ikke nødvendigvis direkte efter, men vent heller ikke for lang tid.
Ifht. nr 6:
Det kan diskuteres hvorvidt det er smartest at indtage kalorier direkte efter, og hvorvidt et indtag udelukkende bestående af protein er hensigtsmæssigt. Ifht. min viden om biokemien bag:
Insulin er et af kroppens primære anabole hormoner, og både glucoseoptaget, aminosyreoptaget og proteinsyntesen stimuleres heraf.
Insulinsekretionen stimuleres kraftigst af glucos, og mindre kraftigt af aminosyrer og frie fedtsyrer. Ud fra disse antagelser er det klart bedst at indtage sine post exercise proteiner/aminosyrer
med kulhydrater, og ikke isolerede.
Hvad angår perioden efter: Jeg tror, at så længe du har et dagligt akkumuleret proteinindtag, der er tilstrækkeligt vil dette ikke gøre en enorm forskel ifht. proteinsyntesen. Det kan diskuteres, hvorvidt aminosyrerne bedst optages i et kortere tidsrum efterfølgende, men et par interessante observationer:
http://general.utpb.edu/FAC/eldridge_j/ ... ining1.pdfThe effect of the timing of delivery of amino acids relative toexercise has been examined acutelyand long term33afterresistance exercise. Insofar as timing of postexercise consumptionof protein supplements (6 g of amino acids plus 35 g of sucrose) is concerned, it appeared to make little difference as to whether aprotein plus carbohydrate supplement was consumed 1 h or 3h postexercise because the same positive net protein balance resulted at both times. In another investigation by Tipton et al. pre-exercise consumption of the same protein plus carbohydrate sup-plement used previouslydid augment muscle protein balance.The long-term practice of pre-exercise protein consumption would,according to these results result in improved gains in muscleprotein mass as a result of resistance exercise. This has not beentested in a long-term setting.og
Every study that has measured muscle protein balance (synthesis minus breakdown) after resistance exercise has found that, while synthesis is markedly elevated (in some cases 150% above baseline levels), muscle balance is negative until amino acidsare provided intravenously (to simulate postprandial concentra-
tions) or orally. This feeding-induced stimulation of muscleprotein synthesis has been shown to be independent of insulinand is likely reflective of an increased delivery of amino acidsto the muscle.Det kunne altså tyde på, at selve insulins anabole virkninger på proteinsyntesen ikke er dét, der inducerer myofibrillær hypertrofi.
Men:
https://dspace.stir.ac.uk/handle/1893/7628Following exercise, insulin has only a permissive role on muscle protein synthesis, but it appears to inhibit the increase in muscle protein breakdown.Derfor er insulin enormt vigtig for at hæmme proteolysen efter træning.
Formentlig også for at hæmme den proteolytiske effekt af de øgede niveauer af cortisol, der frigives under træning som respons på stress.
Et par andre gode råd:
Spis frugt og grønt. Der har lige været oprettet en anden tråd om det:
frugt-og-gront-mest-sundhed-for-pengene-t80238.htmlFrosne grøntsager er billige og super nemme at lave. De holder som regel bedre på mikronutrienterne. Sørg for, at opvarm dem i mikrobølgeovnen. Her vil tabet af vitaminerne holde sig på 20-25% imod et maksimalt tab på op til 60% ved kogning.
Mavesækken kan tilpasse sig ekstreme situation. Se på overvægtige, der kan spise urimelige mængder mad.
Årsagen til at du bliver mæt er, at når mavesækken fyldes vil der komme et mekanisk stræk i muskelcellerne i mavesækkens væg. Dette sender signaler til hjernen om, at den er fyldt, og du får en mæthedsfornemmelse. Hvis du gradvist øger indtaget af fast føde vil ventriklen (mavesækken) øge dens kapacitet ved at være mindre "kontraheret" (dvs. mindre sammentrukket) i den "fastende (postabsorptive) tilstand", og der skal gradvist en større volumen til at opnå samme mekaniske stræk, der resulterer i mæthedsfornemmelsen. Giver det mening? Du skal selvfølgelig ikke bare proppe dig med mad på én gang, men sørg for over en måneds tid eller to at øge dit fødeindtag gradvist. Senere sker det helt naturligt des flere kg du tager på, eftersom dette selvfølgelig kræver et større energibehov. Det er kun i starten det kan være træls pludselig at være nødsaget til at øge sit kalorieindtag med 3-500kcal på én gang. Her kan det helt korrekt være en god idé at blande fast og flydende føde i det øgede indtag. Men ikke nogen direkte nødvendighed. Jeg kan garantere dig for, at flere dagligt får kvalme i denne proces. Det gjorde jeg også selv. Jeg tvivler på, at det direkte er usundt, så længe det ikke bliver for meget. Du skal nok vænne dig til det.
Det samme glæder et øget antal af fibre, som en del andre klager over herinde. Selv spiser jeg en del havregryn, da det er nemme og billige kalorier. Problemet er, at fibre trækker vand ud i tarmlumen med en knap så fast afføring til følge. Desuden øver de tarmmotiliteten (dvs. bevægelsen af tarmen).
Spis en del flere fibre end du gør, men arbejd dig langsomt op. Det tager gerne 1-2 måneder for kroppen at opregulere de enzymer, det kræver for at processere en stor øgning i mængden.
En anden idé er at blende din mad. Det er unægteligt bedre end at drikke 3L sødmælk + så meget proteinpulver om dagen. Vigtigst af alt går du glip af vigtige mikronutrienter og andre vigtige stoffer, der gavner træningen. Og husk lige én ting, der er vigtigere end træningen: dit helbred. Vitaminer og mineraler er yderst vigtige (vitale) for at være sund.