Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1138
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1136

Følg bodybuilding.dk på

Kost og træning

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.
Jeg er en mand på 24 år, 188 cm høj og vejer ca 65 kg (spinkel bygget)
Kort fortalt begyndte jeg at styrketræne for et halvt års tid siden med henblik på at tage på i vægt.
Træning går fint og har fået lagt et fullbody program jeg kører 2-3 gange om ugen. Træning virker også i den forstand at jeg kan se lidt forskel på kroppen, men mest at jeg bare bliver stærkere fordi jeg måske ikke får nok kcal ind til at tage på af :)
Min kost ser nogenlunde således ud:
Morgenmad kl 8
Mysli, mælk, mandler, weight gainer blandet i.
Frokost kl 12
3-4 store skiver rugbrød med diverse pålæg
Måltid kl 16
Frugt, mandler, 1 skive rugbrød engang i mellem
Aftensmad 19/20 tiden
Det variere meget, kylling, mørbrad, deller, salat, pasta, kartofler osv.
(Foruden de måltider kommer der jo altid lidt forskelligt ind)
De dage jeg træner drikker jeg en Shake med 50g weight gainer lige efter træning, de dage jeg ikke træner drikker jeg den ved 16 tiden eller om aftenen.
Og nu til spørgsmålene :)
1: Mit største problem er jeg skal have noget jeg kan spise evt kl 11, 16 og inden jeg går i seng, men HVAD skal jeg spise på de tre tidspunkter?
2: Hvor meget weight gainer vil i anbefale pr dag? (Skal det være det samme de dage jeg træner som når jeg ikke træner?)
3: skal min kost/madplan være den samme for dage jeg træner som dage jeg ikke træner?

Håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

det er meget svært at sige om du intager nok mad men tager du ikke på spis noget mere, gå efter at tage 3 til 400 gram på om ugen så sker der noget :)

Reputation point: 60

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Rhj skrev:2: Hvor meget weight gainer vil i anbefale pr dag? (Skal det være det samme de dage jeg træner som når jeg ikke træner?)

Intet. Brug proteinpulver og (blendede) havregryn i stedet, langt bedre kombination.

Læs artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/grundlggende-ernring.html og newbies-helpfile-edit-2-t39845.html - og hvis ikke det giver svar, så kom tilbage med konkrete spørgsmål til det du ikke forstår.

Taekwondo body skrev:det er meget svært at sige om du intager nok mad men tager du ikke på spis noget mere, gå efter at tage 3 til 400 gram på om ugen så sker der noget :)

Efter jeg har talt kalorier det sidste stykke tid kan jeg hurtigt se jeg ikke får nok, men problemet er jeg ikke ved hvad der vil være bedst for mig at spise? Mangler nogle gode ideer med kalorier i til mellemmåltider kl 11, 16 og sen aften.

fedania skrev:
Rhj skrev:2: Hvor meget weight gainer vil i anbefale pr dag? (Skal det være det samme de dage jeg træner som når jeg ikke træner?)

Intet. Brug proteinpulver og (blendede) havregryn i stedet, langt bedre kombination.

Det må jeg prøve, selvom det ikke lyder så lækkert :/
Hvor meget proteinpulver og hvor meget blendede havregryn pr Shake? Og hvor tit skal jeg drikke den?
Hvorfor anbefaler du denne, fremfor weight gainer når jeg vil tage på? Troede weight gainer var den rigtige kombi af protein og kulhydrat til det formål

Det virker for mig som om du tror du skal spise X antal gange i løbet af en dag, siden du spørger hvad du skal spise som mellem måltid på kl 11 og 16. Det handler om hvad du sammenlagt spiser på en dag, om det så er på 10, 9, 8,..... 1 måltid er ligegyldigt, selv om måske kun et måltid er lidt overkill. Spiser selv et sted mellem 4-6 gange om dagen, men igen det med forskel og afhænger af hvor mange Kcal de forskellige måltider indeholder.

Grunde til at WG normalt ikke anbefales, er fordi de kulhydrater der er i er af dårlig kvalitet, højt GI, oversat til dansk sukker. Havregryn er længere kædet kulhydrater med et lavere GI, altså bedre i løbet af dagen. Du spørger hvor tit du skal drikke den og ja igen det handler jo om hvordan dit Kcal regnskab ser ud fra resten af dagen, så det kan ingen fortælle dig.

Jeg har selv haft lavet dem med
100g gryn
1 scoop pulver
300-400ml skummetmælk
50g peauntbutter
Det giver omkring 800Kcal
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: FitnessDK Slagelse
FitnessDK Gentofte

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (3)

Fordi weight gainer ofte er proteinpulver og sukker. Og der foretrækker jeg langsomme kulhydrater (havregryn) i stedet for. Hvis du bruger en proteinpulver med smag kan du stort set ikke smage havregrynene, som jo er blendede til mel.

Mellemmåltider: mandler, hårdkogt æg.

Tak for de hurtige svar indtil videre :) dejligt med noget viden for en nybegynder som mig :)
Er klar over det ikke handler om hvad tider jeg spiser på og hvor mange gange, men grunden til jeg skriver disse tidspunkter er fordi de passer ind i min hverdag.
Morgenmad kl 8
Måltid kl 10-11
Frokost kl 12-13
Måltid kl 15-16
Aftensmad kl 19-20
Sen aften kl 22-23
Disse tidspunkter passer ind i min hverdag med arbejde og alt det andet der skal passes
Min træning foregår som regel kl 18-19/19.30, 3 gange om ugen

Vil da absolut prøve og lave en Shake med proteinpulver+havregryn også droppe WG

Rhj skrev:3: skal min kost/madplan være den samme for dage jeg træner som dage jeg ikke træner?

Hvad jeg har af erfaring, skal du tage lige så meget mad, som du gør de andre dage du træner, da du opbygger muskler over længere tid. Hvis du f. eks ligger i kalorieunderskud på de dage du ikke træner også æder løs de dage du træner, fordi du vil opbygge muskler. Så bare spis mere end du har brug for alle dage så går det. Og få de proteiner du skal have.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Rødovre

Træner her: Fitness World Brøndby

Styrkeliste
- Bænkpres: 77.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 100.00

Rhj skrev:Tak for de hurtige svar indtil videre :) dejligt med noget viden for en nybegynder som mig :)
Er klar over det ikke handler om hvad tider jeg spiser på og hvor mange gange, men grunden til jeg skriver disse tidspunkter er fordi de passer ind i min hverdag.
Morgenmad kl 8
Måltid kl 10-11
Frokost kl 12-13
Måltid kl 15-16
Aftensmad kl 19-20
Sen aften kl 22-23
Disse tidspunkter passer ind i min hverdag med arbejde og alt det andet der skal passes
Min træning foregår som regel kl 18-19/19.30, 3 gange om ugen

Vil da absolut prøve og lave en Shake med proteinpulver+havregryn også droppe WG

Nogle gange er det bare lettere at smide yderligere 100-200 kcal ind i et måltid (lidt mere kød, lidt mere pasta, lidt olie osv) end at lave et selvstændigt måltid med den samme mængde energi. Så overvej om du virkelig har brug for ekstra måltider, eller om du kan "nøjes" med at gøre dine nuværende måltider lidt mere energitunge

KasperS12 skrev:Hvad jeg har af erfaring, skal du tage lige så meget mad, som du gør de andre dage du træner, da du opbygger muskler over længere tid. Hvis du f. eks ligger i kalorieunderskud på de dage du ikke træner også æder løs de dage du træner, fordi du vil opbygge muskler. Så bare spis mere end du har brug for alle dage så går det. Og få de proteiner du skal have.

Tak, det vil jeg gøre så :)

fedania skrev:Nogle gange er det bare lettere at smide yderligere 100-200 kcal ind i et måltid (lidt mere kød, lidt mere pasta, lidt olie osv) end at lave et selvstændigt måltid med den samme mængde energi. Så overvej om du virkelig har brug for ekstra måltider, eller om du kan "nøjes" med at gøre dine nuværende måltider lidt mere energitunge

Det kan jeg selvfølgelig godt se er en mulighed, men nogen gange kan jeg simpelthen ikke spise mere på de tidspunkter og derfor vil jeg gerne have nogle muligheder for at spise i mellem de store måltider.
Som tidligere skrevet kunne det være æg og mandler og det lyder meget godt, men vil stadig gerne have andre muligheder jeg kan bruge til mellemmåltider hvis i har ideer :)

Så fik jeg prøvet og lave en Shake med
1 scoop protein pulver
1 scoop blendede havregryn
Og den havde jeg sgu godt nok svært ved at få ned, selvom det er blendede, klumper det stadig :/

Rhj skrev:Så fik jeg prøvet og lave en Shake med
1 scoop protein pulver
1 scoop blendede havregryn
Og den havde jeg sgu godt nok svært ved at få ned, selvom det er blendede, klumper det stadig :/

Sikke nogle store problemer du har i dit liv.

Hvis du ikke har andet at sige en dumme kommentarer, så hold dem for dig selv

Rhj skrev:Det kan jeg selvfølgelig godt se er en mulighed, men nogen gange kan jeg simpelthen ikke spise mere på de tidspunkter og derfor vil jeg gerne have nogle muligheder for at spise i mellem de store måltider.
Som tidligere skrevet kunne det være æg og mandler og det lyder meget godt, men vil stadig gerne have andre muligheder jeg kan bruge til mellemmåltider hvis i har ideer :)

Har du overvejet at prøve at åbne en kogebog? Sjovt nok så plejer de at være fyldt med opskrifter i alle afskygninger.

Stop med at være hjælpeløs og søg informationerne hvor de er. Det er ikke rocket sience. Den tilgang til tilværelsen vil kun hjælpe dig fremadrettet i livet. Ikke kun med din træning men med alt!

Rhj skrev:Hvis du ikke har andet at sige en dumme kommentarer, så hold dem for dig selv

Det er muligt at du føler det er en dum kommentar HeltVildtSmuk kommer med. Det er dog en meget god afbildning af hvordan du fremstår. Brug mit råd.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Rhj skrev:Som tidligere skrevet kunne det være æg og mandler og det lyder meget godt, men vil stadig gerne have andre muligheder jeg kan bruge til mellemmåltider hvis i har ideer :)

http://bit.ly/137qL3v

Der er jo ikke noget problem i at søge på sunde mellemmåltider eller kigge i en kogebog, problemet i med det er at det meste er slanke tips og lette retter, og det er jo ikke det jeg skal bruge.
Jeg skulle jo meget gerne tage på i vægt og søgte i den forbindelse bare nogle enkelte råd fra jer om hvad der vil være bedst og mest kalorie fyldt at spise, der må være andre en mig der har eller har haft samme problem med at tage på

Jeg forstår simpelthen ikke din logik. Du beder om forslag til mellemmåltider - du får et link til at søge på sunde mellemmåltider. Her får du noget inspiration til en masse mellemmåltider, som du selv kan sætte ind i din kostplan og se, hvor mange kalorier de indeholder og hvordan kalorierne er fordelt. Du kan sikkert også med din sunde fornuft vurdere, at 100g grøntsager giver færre kalorier end 100g rugbrød.

Så - hvis du står og mangler 500 eller 1000 kcal i din kostplan, hvorfor er det så umuligt for dig at finde 1-2 mellemmåltider som giver dig den mængde kalorier du har brug for, og tilføje dem til din kostplan?
Er det fordi du ikke gider bruge tid på at finde mellemmåltiderne, tvivler du på din evne til at vurdere om måltidet er sundt eller er det noget andet der ligger bag? Hvis det er "manglende evne til at vurdere om måltidet er sundt/fornuftigt" så vil jeg anbefale den fremgangsmåde der hedder: Fin dmåltidet, vurder det, smid det ind i kostplanen hvis du tror på det, smid den opdaterede kostplan herind og bed om kommentarer. Det giver langt mere goodwil end din nuværende fremgangsmåde :)

Du kan også bare tilføje 10g olie til alle dine måltider. Det giver ca. 90 kcal pr måltid, altså 540 kcal om dagen.

Er selvfølgelig klar over rugbrød indeholder flere kalorier end grøntsager :)
Vidste ikke man kunne kopiere en kostplan ind i forummet, så man kan få kommentarer på den, det er meget smart, det vil jeg da benytte mig af hvis jeg bliver i tvivl om den er god nok, når jeg får brygget en sammen :)

10g olie til måltiderne, er det bare almindelig madolie/olivenolie

Kan jer som er erfarne fortælle lidt om energibalancen i jeres daglige kost? Både når I cutter og bulker.
Eksempelvis er min pt 22% fedt, 28% protein, 50% kulhydrat. (jeg cutter).

Goro skrev:Kan jer som er erfarne fortælle lidt om energibalancen i jeres daglige kost? Både når I cutter og bulker.

Det er kun ca. tal det her

Cut: 40% protein, 40% fedt, 20% carbs

Bulk: 30% protein, 30% fedt, 40% carbs
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: FitnessDK Slagelse
FitnessDK Gentofte

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (3)

Sakin skrev:
Goro skrev:Kan jer som er erfarne fortælle lidt om energibalancen i jeres daglige kost? Både når I cutter og bulker.

Det er kun ca. tal det her

Cut: 40% protein, 40% fedt, 20% carbs

Bulk: 30% protein, 30% fedt, 40% carbs

Ok, tak for svaret. Lader til at jeg godt kan indtage lidt mere fedt.

Bodylab laver en Laen gainer. Med havregryn i stedet for sukker hvis man ikke selv kan få findelt havregrynen. Smager ok.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Tak, det vil jeg se nærmere på.
Det sidste stykke tid har jeg til et mellemmåltid spist en grovbolle med peanutbutter, men kom til at tænke på hvad er bedst for mig som vil tage på og skal spise meget, at indtage en grovbolle som mætter en del og er sundest eller indtage lyst hvedebrød som ikke mætter så meget, men kan tilgængæld spise mere af det, men det er så os mindre sundt end den grove bolle?

Rhj skrev:Tak, det vil jeg se nærmere på.
Det sidste stykke tid har jeg til et mellemmåltid spist en grovbolle med peanutbutter, men kom til at tænke på hvad er bedst for mig som vil tage på og skal spise meget, at indtage en grovbolle som mætter en del og er sundest eller indtage lyst hvedebrød som ikke mætter så meget, men kan tilgængæld spise mere af det, men det er så os mindre sundt end den grove bolle?

Prøv engang at vende den lidt inde i hovedet selv. Hvilken konklusion kommer du selv til? Du får virkelig nogle meget meget små ting til at fremstå som kæmpe dilemmaer.

Sæt dig ind i basal kost og ernæring. Det vil du komme rigtig langt med.

artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/grundlggende-ernring.html
artikler/kost-kosttilskud/kost-kosttilskud/kosten-fra-a-til-.html
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Hvis dit indtag svarer til dit behov (uanset om dit behov er er ligge i underskud eller overskud) så er sådanne detaljer ret ligegyldige. Hvis du har svært ved at ligge indenfor din kalorieramme hvis du spiser grovtoast, men ikke har problemer med hvid toast, så skift. Hvis ikke, så lad være med at blæse en fjer op til 1 million høns ;)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster