Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1493
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1490

Følg bodybuilding.dk på

kreatinindhold i tun

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

er der nogen der har links eller ved hvor meget kreatin der er i en dåse tun i olie/vand?

Reputation point: 0

Geografisk sted: Randers

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 195.00
- Dødløft: 225.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Simonsen skrev:er der nogen der har links eller ved hvor meget kreatin der er i en dåse tun i olie/vand?

Det mener du vel ikke seriøst det der?
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2007

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Fitness World Lyongade

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 220.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (5)
Kostplan: Vis kostplan

jo???

Styrkeliste

Simonsen skrev:jo???

Der er ikke kreatin i tun.
Brugeravatar

Fitness World Lyongade

Styrkeliste

jo! men ved ikk hvor meget. der er kreatin i alt kød

Styrkeliste

Simonsen skrev:jo! men ved ikk hvor meget. der er kreatin i alt kød

Det er jo ingenting.. Hvorfor vil du dog vide det? hvis du ønsker at indtage kreatin vil jeg anbefale dig at købe en spand fra bodylab - koster næsten ingen penge.
Brugeravatar

Fitness World Lyongade

Styrkeliste

MC skrev:

MC > Tror du skal læse lidt på lektien, tun indeholder lige så meget kreatin som kød.... skal se om jeg kan finde noget om det... vender lige tilbage

Geografisk sted: Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 300.00
- Dødløft: 250.00

Andro skrev:
MC skrev:

MC > Tror du skal læse lidt på lektien, tun indeholder lige så meget kreatin som kød.... skal se om jeg kan finde noget om det... vender lige tilbage

How does creatine work?

Creatine is a key element in one of the energy systems of the body used for muscle contraction.

It exists in two forms inside muscle fiber: as free creatine and as creatine phosphate. It is this second form that makes up two-thirds of the body's total creatine supply.

When your muscles contract, the initial fuel for this movement is a compound called ATP (adenosine triphosphate). ATP produces its energy by releasing one of its phosphate molecules. It then becomes a different compound called ADP (adenosine diphosphate). Unfortunately, there is only enough ATP to supply energy for just a few seconds, so for this energy system to continue, more ATP must be produced.

Creatine phosphate comes to the rescue by giving up its phosphate molecule to ADP, regenerating ATP. This new ATP can be "burned" again as fuel for more muscle contraction.

Your body's ability to regenerate ATP is dependent on its supply of creatine. The more creatine you have in your muscles, the more ATP you can recreate. An increase in ATP resynthesis also keeps your body from relying on another energy system called glycolysis, which gives off lactic acid as its byproduct.

Lactic acid produces the burning sensation felt during intense exercise. If the amount of lactic acid becomes too great, muscle movement stops altogether. But if you have available creatine to regenerate ATP, you can minimize the amount of lactic acid produced and actually exercise longer and harder. That means you can gain strength, power and muscle size and not get tired as quickly or as easily.

Creatine has also been shown to enhance your body's ability to make proteins within the muscle fibers. Two of these proteins are essential to all muscle contraction: actin and myosin. So when you build up your supply of these proteins, you actually increase your muscle's ability to perform physical work. And the more work you do, the stronger you become over time.

How much creatine is in my body?

The amount of creatine in your body depends mostly on the amount of muscle you have. The average 155 lb person has a total of about 120 grams of creatine in their body at any one time. Vegetarians generally have lower creatine levels than meat-eaters.

Studies show that the average person uses up about two grams of creatine per day. This creatine is broken down into a waste product called creatinine, which is collected by the kidneys and excreted in urine. Athletes will typically use more than two grams per day, with the exact amount depending on the amount of energy spent and individual muscle mass.

Can't I get enough creatine by eating a balanced diet?

The average person consumes about one gram of creatine per day. Creatine is found in most red meats and fish. Good sources of dietary creatine include tuna, cod, salmon, herring, beef and pork. But, just the process of cooking destroys part of the creatine that exists in these foods.

Remember, meat and fish contain a lot more than just creatine they also have cholesterol. Most meat, especially beef and pork, also includes high quantities of fat. One kilogram (2.2 pounds) of raw round steak contains only four grams of creatine, but 119 grams of fat. Porterhouse steak has a bit less creatine, but 325 grams of fat per kilo!

You don't want to clog your arteries with the fat and cholesterol from all of the meat or fish you'd have to eat just to get the creatine you need to improve your strength and power.

Geografisk sted: Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 300.00
- Dødløft: 250.00

Mener der er omkring 1-2 gram pr. dåse ca, 140 gram.. Men hold mig ikke op på det.
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

hahaha kreatin i kød??

undskyld jeg siger det her men det her er bare for langt ude

og var det ik dig der sagde du kunne ta 125 kg i bænk?

Mandenibusken999 skrev:

hahaha kreatin i kød??

undskyld jeg siger det her men det her er bare for langt ude

og var det ik dig der sagde du kunne ta 125 kg i bænk?

Kød har et indhold af kreatin, indeholdet er dog minimalt MEN kød indeholder stadig kreatin.

Yes, der ER kreatin i kød. Men det er kun nogle meget få gram pr. kg.

Mener kreatin primært findes i rødt oksekød.
-- Smerte er svaghed der forlader kroppen --
Proteinpulver kreatin weight gainer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

ja men det er så lidt at det er spild at æde meget kød for lidt kreatin.

der er ca 1g kreatin i en hel dåse tun.
cutting.. cutting and cutting you fat bastard!
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2007

Reputation point: 15

Geografisk sted: aars

Træner her: Fitnessmaster Hadsund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Hehe, det var pinligt for div. (inkl. en redaktør) :wink:

Anyway, nu når vi er ved kreatinen, jeg har ikke rigtigt kunne finde noget om des omdannelse undenfor oganismen? Omdannes det langsomt til kreatinin, og fremskyndes processen af vand? -eller er det vrøvl?!

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 85.00

Generelt så fpregår den type omdannelser hurtigst i vandig opløsning, når det er surt, og ved høje temperaturer.

Omdannelsen i et glas vand foregår relativt langsomt (timer), så det er ikke problem i forbindelse med at lave en shake før træning.

Hvad angår det med indholdet af kreatin i kød, så matcher de det jeg kan huske...
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00

MC - det er en bette OMer.. der er jo en grund til at de gamle BB elskede rødt kød :wink:

Jeg vil gerne adde lidt til denne tråd og spørg om hvor god kroppen er til at skabe kreatin på egen hånd ud fra glucose? :)
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Ualmindelig dårlig vil jeg tro, siden der indgår ikke mindre end 3 nitrogen i kreatin og glucose har intet.

Det bliver lavet af aminosyrene gycin og arginin, og vistnok en til (selvom jeg ikke lige kan se hvad den sidste skal bruges til)
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Smeden skrev:Ualmindelig dårlig vil jeg tro, siden der indgår ikke mindre end 3 nitrogen i kreatin og glucose har intet.

Det bliver lavet af aminosyrene gycin og arginin, og vistnok en til (selvom jeg ikke lige kan se hvad den sidste skal bruges til)

well fordi der indgår meget forskelligt behøver processen vel ikke at være langsom, når jeg kigger i lærebøgerne er den "ilt-gæld" man har efter en udfoldelse netop til at genskabe creatindepoterne (umiddelbart giver det den tanke at det genskabes rimelig hurtigt til trods, men det blot en tanke) og ATP selvfølgelig fra glucose..

glucose må indgå i creatinomdannelsen, ellers er det noget vrøvl vores lære siger, men det kan vel være hun simplificere det lige rigeligt..

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Hun snakker formentlig om energien der går til selve processen.

Mængden af kreatin er nogenlunde konstant, men mængden af kreatinphosphat og særligt forholdet mellem denne og uphosphoryleret kreatin varierer. Sammen med ATP, ADP og AMP, afhænger det af hvad man laver.

Energien til at fosforylere kommer fra nedbrydningen af bl.a. glukose, men selve kreatinen skal nødvendigvis dannes af noget nitrogenholdigt og det gøres ved at reagere nogen aminosyrer.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Hun snakker formentlig om energien der går til selve processen.

Mængden af kreatin er nogenlunde konstant, men mængden af kreatinphosphat og særligt forholdet mellem denne og uphosphoryleret kreatin varierer. Sammen med ATP, ADP og AMP, afhænger det af hvad man laver.

Energien til at fosforylere kommer fra nedbrydningen af bl.a. glukose, men selve kreatinen skal nødvendigvis dannes af noget nitrogenholdigt og det gøres ved at reagere nogen aminosyrer.

Du mener man har to lagre af creatin i kroppen? en uphosproryleret og en som er omdannet og klar til brug? hvor store lagre taler vi om som ligger og er klar til at blive omdannet, hvis du ved det? og den uomdannede slags, er den i større eller mindre grad i kosten og eller er det igen noget kroppen selv laver ud fra andet, som fx protein/aminosyre?

Giver mening med at glucose går til omdannelsen, altså giver energien til omdannelsen..

AMP har jeg aldrig studset endnu? det er?

:)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

AMP = adenosine monophosphat

Det fungerer ligesom atp og alt det der gør: Når ATP/ADP bliver for lav, reagerer CrP med ADP og danner mere ATP. Tilbage er kreatin, der så skal fosforyleres før den kan igen. På den måde kan man holde ATP højt et par sekunder længere end ellers, og derfra skal der gang i nogen anaerobe og aerobe mekanismer.

Efterfølgende skal der f.eks. glukose til at skabe energi til fosforyleingen igen.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

jeg er lige med på en kigger... det er faktisk ret interessant det her... for som som jeg har forstået det har an ikke to lagre af kreatin i kroppen. man har et!

CP er jo en energikilde som kroppen bruger af idet sekund den har forbrændt den atp der er lagret i musklerne.
Brugeravatar

Styrkeliste

Man har også kun et - men det er kun den del af det der har fosforgrupper på, der kan bruges til noget. Hvor stor en del det er, afhængere af nogen ligevægtskonstanter og om musklen er aktiv eller ej.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:AMP = adenosine monophosphat

Det fungerer ligesom atp og alt det der gør: Når ATP/ADP bliver for lav, reagerer CrP med ADP og danner mere ATP. Tilbage er kreatin, der så skal fosforyleres før den kan igen. På den måde kan man holde ATP højt et par sekunder længere end ellers, og derfra skal der gang i nogen anaerobe og aerobe mekanismer.

Efterfølgende skal der f.eks. glukose til at skabe energi til fosforyleingen igen.

Så creatin fungere på samme måde som ATP og ADP (tænker specielt på genbrug)? Ud fra det materiale vi har arbejdet med, har min opfattelse altid været at de var to næsten uafhængige energisystemer hvor de først 3-4sek arbejde var ATP lagre og så tog creatin alene over de næste 6-10sek.. men tak for det, elsker at lære nyt..

Ku være sjovt at vide om de to energisystemer er lige hurtige til at genskabes, for så er det noget man kan tage med i sine overvejelser omkring pauser ved træningen..

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

ok.. har du evt nogen link til noget læsning omkring dette?
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja, kreatinens opgave at at holde ATP højt, især fordi adenosin kan risikere tabes når den ikke er fosforyleret.

CrP kan dog ganske vist også levere energi direkte til kontraktilt protein og den slags, men jeg vil nu mene at det fortrinsvis sker gennem gendannelse af ATP. Det kommer sikkert også i høj grad an på hvor travlt cellen har og alt den slags.

Jeg ved ikke om det er værd at tænke i gendannelseshastigheder - jeg tror ikke man har kontrol nok over det alligvel.

Kugle: nææh, egentlig ikke, men jeg kan da prøve at svare hvis du vil spørge om noget?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Man har også kun et - men det er kun den del af det der har fosforgrupper på, der kan bruges til noget. Hvor stor en del det er, afhængere af nogen ligevægtskonstanter og om musklen er aktiv eller ej.

well så er det vel også to lagre, måske det lagres samme sted, men det er jo ikke det samme.. :D

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste

Smeden skrev:
Kugle: nææh, egentlig ikke, men jeg kan da prøve at svare hvis du vil spørge om noget?

det var nu bare gennerelt omkring omdannelsen af CP og gendannelsen af dette i cellerne hvis der lige var et godt link eller to..
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg ville heller ikke have noget imod lidt mere dybdegående læsning omkring emnet, det jo ret overfladisk det man lære i skolen, så man skal jo selv ud og lede :)

Brugeravatar
StrongMan

Styrkeliste