Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1080
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1078

Følg bodybuilding.dk på

'Leangain' uden at tælle kalorier?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

.
Sidst rettet af Riberrock 24. jun 2016, 11:43, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 65

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Riberrock skrev:Mit spørgsmål er så: Hvordan laver man et 'leangain' eller en kontrolleret vægtøgning uden at tælle kalorier?

Det gør man ikke. Lean-gain betyder at du ligger i et moderat kalorieoverskud. Du har ingen chance for at vide om du gør det, hvis du ikke tæller kalorier.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Logbog: Vis logbog

Tæl kalorier.

Jeg er lidt i samme båd som dig. Jeg har det ekstremt svært psykisk med at indtage store mængder mad uden at vide, hvor mange kalorier jeg indtager.

Det er slet ikke så svært at tælle kalorierne, når man først lærer det. Efter et par uger tænker man nærmest ikke over det. Man lærer hurtigt, at 1 stk. normal størrelse rugbrød er ca. 100 kcal. Benyt evt. kostplan funktionen her på siden. :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Peter: Hvordan tæller du kalorier? Hvordan måler du det fx. hvis du ude og spise med familien? Og hvilken app bruger du? jeg er selv fan af myfitnesspal
Brugeravatar

Reputation point: 5

Træner her: City Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Ingen kostplan

Larsjensen skrev:Peter: Hvordan tæller du kalorier? Hvordan måler du det fx. hvis du ude og spise med familien? Og hvilken app bruger du? jeg er selv fan af myfitnesspal

Jeg tæller ikke kalorier. Medmindre du er ude og spise med familien hver uge, ville jeg ikke bekymre mig om det. Desuden, når du har tællet kalorier et stykke tid, bliver du rimelig god til at approksimere hvor mange du har spist, uden egentlig at måle det.
Brugeravatar

Jeg har faktisk slet ikke haft noget problem med, at tælle det. Men her i sommerferien kan det være svært selvom jeg virkelig gerne vil. Fx. Hvis jeg får forældrene til, at lave noget spinat, pats lakse-sauce til aftensmad kan jeg umuligt ramme det rigtige kcal tal :P
Brugeravatar

Styrkeliste

Larsjensen skrev:Jeg har faktisk slet ikke haft noget problem med, at tælle det. Men her i sommerferien kan det være svært selvom jeg virkelig gerne vil. Fx. Hvis jeg får forældrene til, at lave noget spinat, pats lakse-sauce til aftensmad kan jeg umuligt ramme det rigtige kcal tal :P

Det bliver også hurtigt svært med sauce hehe. På den anden side gør en enkelt dag med 50-100kcal mere eller mindre, ikke den store forskel i det lange løb.
Brugeravatar

okay, takker for svaret ;)
Brugeravatar

Styrkeliste

Spørg dine forældre lidt ind til om sovsen er lavet af piskefløde eller skummetmælk - og estimer ud fra det. Anyhow så er du ikke i en situation hvor du behøver tænke fanatisk over at ramme det korrekte antal kalorier - faktisk skal du bare glæde dig over, hvis du rammer lidt under nogle gange, da du på den måde er sikker på at nå den fornødne vægt til at holde diætisten fra døren ;)

Som de andre siger: Man bliver ret hurtig ret god til at vurdere hvor meget man har spist. Både fordi man helt automatisk ved hvor meget energi der er i 1 stykke rugbrød, den mængde leverpostej man normalt smører på, 1 dåse tun osv. - men også fordi man hurtigt blive god til at vurdere, om der ligger 50 eller 75g på tallerkenen.

Reputation point: 0

Riberrock skrev:Hej

Jeg har haft et lidt bøvlet forløb med nogle psykiske problemer i forhold til kosten, som har gjort at jeg har stået stille med træningen. Nu er situationen så den, at jeg inden d. 20 august, skal op og veje ca. 65-66 kg. Ellers så skal jeg starte på en standard kostplan lavet af en diætist fra et sygehus.. Hvilket jeg specielt ikke er fan af! Da den foreslår kage som mellemmåltid, og choko-mysli/aka slik til morgenmad, samt et meget lavt indtag af protein kontra kulhydrater..

Pt. vejer jeg ca. 62 kg, og er 184-5 høj. Jeg cykler hverdag ca. 20 km på arbejde, og træner et 2-split program, med fokus på styrke i grundøvelserne, og lidt flere reps ved 'isolerings' øvelser. Jeg går ud fra at ligge på 3000 kalorier om dagen, og undgår korn-produkter da det giver mig problemer i maven/tarmen...

Mit spørgsmål er så: Hvordan laver man et 'leangain' eller en kontrolleret vægtøgning uden at tælle kalorier?
- jeg vil jo gerne stige i vægt, men er bare i tvivl om hvordan, uden at indtage alt for meget.. Eller for lidt for den sags skyld.

Og har i ellers nogle råd til hvordan jeg kan gribe dette optimalt an?

Har diætisten du nævner lavet en kostplan på baggrund af at du skal blive større og stærkere?

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Personlig tæller jeg aldrig kalorier som sådan. Jeg ved hvad og hvor meget forskellige fødevare indeholder, og jeg kører så bare på gefühl, og følger vægten samt justerer derefter. Vil meget hellere en erfaringsmæssig approach fremfor en tilgang hvor man tæller og vejer alt man indtager. :)
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 175.00

rba skrev:Personlig tæller jeg aldrig kalorier som sådan. Jeg ved hvad og hvor meget forskellige fødevare indeholder, og jeg kører så bare på gefühl, og følger vægten samt justerer derefter. Vil meget hellere en erfaringsmæssig approach fremfor en tilgang hvor man tæller og vejer alt man indtager. :)

Estimere du så bare et antal kalorier for hver ret du indtager, eller spiser du bare til du er mæt? :)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Almond skrev:
rba skrev:Personlig tæller jeg aldrig kalorier som sådan. Jeg ved hvad og hvor meget forskellige fødevare indeholder, og jeg kører så bare på gefühl, og følger vægten samt justerer derefter. Vil meget hellere en erfaringsmæssig approach fremfor en tilgang hvor man tæller og vejer alt man indtager. :)

Estimere du så bare et antal kalorier for hver ret du indtager, eller spiser du bare til du er mæt? :)

Jeg har altid nogle faste og gengående måltider i løbet af dagen. For eksempel så spiser jeg det samme til morgenmad, pre wo og post wo hver dag. Jeg ved så at jeg får x antal kalorier der, og det holder jeg så op mod det antal kcal jeg skal nå på dagen. Tit ender det med at aftensmaden er det eneste som sådan "ukendte" måltid jeg indtager. Ofte har jeg 1000kcal jeg kan bruge på aftensmaden, og der er det så bare en god blanding mellem at estimere kalorier i hovedet(uden jeg rigtig tænker over det) + at gå efter mæthedsfornemmelsen. Men Jeg tager selvfølgelig også højde for at kylling og broccoli fylder væsenligt mere i maven end så meget andet mad gør, og at jeg derfor kan spise væsenligt mere af en sådan ret fremfor så meget andet.
Brugeravatar

Træner her: FLEXfitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Dødløft: 175.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online