Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69645 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

8800 skrev:Jeg priser mig lykkelig for at jeg har giftet mig ind i andelsboligmarkedet i København
8800 skrev:Det er sgu usundt at understøtte et system, der baserer sig på penge under bordet.

The Juice skrev:8800 skrev:Jeg priser mig lykkelig for at jeg har giftet mig ind i andelsboligmarkedet i København8800 skrev:Det er sgu usundt at understøtte et system, der baserer sig på penge under bordet.
Det er også usundt at støtte det system, som er den primære årsag til skævvridningen af det københavnske boligmarkedet

The Juice skrev:Jeg har virkelig svært ved at se det smukke i at gøre boligejerskab i København umulig for folk med enten rige forældre, et exceptionelt held, urimelig tålmodighed eller penge-under-bordet villighed.
Afdragsfrie lån er for mig at se kun problematiske så længe folk ikke kan tilbagebetale dem.
Efterspørgslen på ikke-lejeboliger i København er fuldstændig latterlig, fordi boligmængden er for lille. Et større boligudbud ville drive priserne markant ned.

The Juice skrev:8800 skrev:Jeg priser mig lykkelig for at jeg har giftet mig ind i andelsboligmarkedet i København8800 skrev:Det er sgu usundt at understøtte et system, der baserer sig på penge under bordet.
Det er også usundt at støtte det system, som er den primære årsag til skævvridningen af det københavnske boligmarkedet

Den oprindelige tanke bag andelsboligerne, var netop at gøre det muligt for folk med almindelige indkomster at kunne side i egen bolig, hvorfor andelskronen var låst og ventelister blev oprettet. Da jeg var helt ung kunne man handle en toværelses på 55kvm. Nørrebro til 20.000kr. i andel, og 500kr. i boligafgift om måneden. Samme lejlighed sælges i dag for en lille million, med en månedlig afgift omkring de 3000, efter andelskronen blev frigivet og private valuarer kom ind på markedet. Læs evt. lidt op på andelsboligernes historie.

The Juice skrev:Bevares, jeg har en rimelig fin rudamentær forståelse af andelstanken. Og i sin essens er den både dødfødt og tilnærmelsesvis pervers. Det siger sig selv, at man ikke havde forudset den massive befolkningstilvækst, København har oplevet i indeværende årtusinde og derfor skal der ikke lyde et ondt ord om andelsbevægelsens grundlæggere. Men jeg vil mene, at der står temmelig klart for enhver, hvor utidssvarende konceptet er. Andelsmarkedet var uden tvivl i sin tid en mulighed for at byens mindre velbeslåede borgere kunne få egen bolig i byen og det fungerede på fundamentalt andre vilkår end ejerboligmarkedet, fordi dette ikke var under samme massive efterspørgselspres. I dag er det massive efterspørgselspres på ejerboligmarkedet en realitet, og det forstærkes yderligere af, at udbudet af ejerbolig i København er kunstigt lavt.
Derfor ender du med to markeder; et, hvor udbud og efterspørgsel dikterer prisen med et rimeligt antal købere til hver bolig samt hvor prisen er voldsomt oprskruet pga. det lave udbud og et andet, hvor prisen er arbitrær men udbud og efterspørgsel er helt forskruet. Og når prisen ikke kan få lov at følge udbud og efterspørgsel, så bliver markedet perverteret, jf. penge under bordet, nepotisme etc. i andelsbolighandler.
Andelstanken fungerer sikkert nogenlunde i et boligmarked, hvor udbud og efterspørgsel følges ad. Det er bestemt ikke tilfældet pt. I det nuværende københavnske boligmarked er den altoverskyggende konsekvens af tilstedeværelsen af den massive mængde af andelsboliger, at prisen på ejerboliger bliver enormt høj, fordi udbudet er meget lavt. En afskaffelse af andelsboligen ville være medvirkende til en normalisering af det det kønhavnske boligmarked.
Andelsmarkedet er for de få og de heldige. Resten bliver så efterladt i et boligmarkeder, der uanset om man ejer eller lejer er dikteret af et altoverskyggende misforhold mellem udbud og efterspørgsel.

Tintin skrev:Det virker til at både A menace to Chicken og The Juice har ok styr på andel eller ejerlejligheder i storkøbenhavn?
Jeg står selv om vil gerne flytte mod københavn, og tænkte selv på andel, da det virker til jeg kan få mere lejlighed for pengene i modsætning til en ejer? - i hvert fald hvis jeg skal låne.
Jeg er enlig, og har desværre kun en løn på lige under 30.000 kr. om måneden. Min bank har sagt jeg kan købe for 1.3 mil hvis det skal være ejer, men det virker godt som håbløst hvis man gerne vil have 2 værelser og 50+ m2, og ikke bo i NV eller Kastrup.
Bankdamen kunne ikke sige hvad jeg kan låne for hvis det skal være andel - det skulle være op til den enkelte lejlighed.
Hvad ville i foretrække? Ejer eller andel? Jeg regner med at flytte i 2017.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 98 gæster