Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 832
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 830

Følg bodybuilding.dk på

Lige startet på squat

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg er lige startet med at styrketræne og har tænkt mig at følge back to basics programmet.

I dag skulle jeg så stifte bekendtskab med squat og fandt ud af at jeg kun kan tage 6x40kg Det er jo næsten pinligt når man ser hvor meget de unge kan tage :)
Kan det skyldes at jeg ligeskal vende mig til at bruge de muskler og er det normalt at man hurtigt stiger i vægt i denne øvelse?

Jeg er 36 år, 81kg, og 182cm. Jeg har altid haft tynde arme og ben og fedtet sætter sig på maven og patterne:) Jeg har haft kontorarbejde de sidste 6 år og har ikke rigtig dyrket nogen form for motion så jeg er godt klar over at det vil blive hårdt at opnå resultater. Men kun 40kg :oops:

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Bare rolig! Når teknik, nervesystem og muskler vænner sig til belastning og øvelse, vil du højest sandsynligt se forholdsvis hurtig fremgang :-)
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog

Det lyder ikke usandsynligt ud fra din egen beskrivelse.

Lige et par pointers - vær kritisk omkring din teknik, evt film den med din telefon og se om dybden er fin, om du ass dipper, om dine knæ flagrer.

Arbejd med dine mobilitet og hjælp dig selv fra start.

Det tager tid at lære at squatte pænt, mange lærer det aldrig fordi de ikke ved hvad de laver, og fordi de lader egoet bestemme.

Selv startede jeg med at squatte med 50-60kg, og det i et center hvor der bliver set skævt til små, svage drenge.

Reputation point: 60

s0enice skrev:Bare rolig! Når teknik, nervesystem og muskler vænner sig til belastning og øvelse, vil du højest sandsynligt se forholdsvis hurtig fremgang :-)

Det lyder godt:)

Bliver man ved med at være fuldstændig smadret i benene bagefter for jeg ligner jo en på 80 når jeg skal rejse mig fra en stol efter den omgang(tør ikke tænke på hvordan det bliver i morgen :) )

Henrik76 skrev:
s0enice skrev:Bare rolig! Når teknik, nervesystem og muskler vænner sig til belastning og øvelse, vil du højest sandsynligt se forholdsvis hurtig fremgang :-)

Bliver man ved med at være fuldstændig smadret i benene bagefter for jeg ligner jo en på 80 når jeg skal rejse mig fra en stol efter den omgang(tør ikke tænke på hvordan det bliver i morgen :) )

Din krop vil over tid blive konditioneret til de forskellige nye øvelser, og du vil derfor føle ingen/mindre DOMS (Delayed onset muscle soreness); også på dansk kaldet "ømhed" :)
Brugeravatar

Henrik76 skrev:

Derudover tror jeg ALLE der har squattet har haft det sådan de første par/mange gange!
Brugeravatar

R.L. skrev:Det lyder ikke usandsynligt ud fra din egen beskrivelse.

Lige et par pointers - vær kritisk omkring din teknik, evt film den med din telefon og se om dybden er fin, om du ass dipper, om dine knæ flagrer.

Det tager tid at lære at squatte pænt, mange lærer det aldrig fordi de ikke ved hvad de laver, og fordi de lader egoet bestemme.

Selv startede jeg med at squatte med 50-60kg, og det i et center hvor der bliver set skævt til små, svage drenge.

Ja jeg prøver at få røven langt ned og have knæ fremad i samme retning som mine fødder.

Jeg føler også bare at de unge tænker sikke et skvat når man står og kæmper med så lav vægt og maven buler længere ud end brystet. Det er lidt grænseoverskridende for mig.

Du kan da være fuldstændigt ligeglad med hvad de tænker! Det vigtigste er at du selv føler dig presset, og at du selv kan se fremskridt(over tid naturligvis). :)

Geografisk sted: Vesterbro, Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00

Henrik76 skrev:

Ja jeg prøver at få røven langt ned og have knæ fremad i samme retning som mine fødder.

Jeg føler også bare at de unge tænker sikke et skvat når man står og kæmper med så lav vægt og maven buler længere ud end brystet. Det er lidt grænseoverskridende for mig.

Hold op med at tænke på hvad andre tænker om de kg du har på stangen, det kommer der aldrig noget godt ud af.
Brugeravatar

GustavSH skrev:Du kan da være fuldstændigt ligeglad med hvad de tænker! Det vigtigste er at du selv føler dig presset, og at du selv kan se fremskridt(over tid naturligvis). :)

Det vigtigste er absolut ikke at føle sig presset, hvis man lige er startet med squat er det vigtigste at få arbejdet med sin grundliggende teknik og sin fysiske forberedelse.

Reputation point: 140

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 1.00

Enhver, der selv træner ordentligt, er fuldstændig ligeglad med hvor mange kg andre har på stangen, så længe de ikke pruster og stønner, og forsøger at påberåbe sig hele centerets opmærksomhed...

Det er kun usikre diskopumpere, der står og griner af den vægt, andre tager.

In other words... vær pisseligeglad.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Peter Olsen skrev:
GustavSH skrev:Du kan da være fuldstændigt ligeglad med hvad de tænker! Det vigtigste er at du selv føler dig presset, og at du selv kan se fremskridt(over tid naturligvis). :)

Det vigtigste er absolut ikke at føle sig presset, hvis man lige er startet med squat er det vigtigste at få arbejdet med sin grundliggende teknik og sin fysiske forberedelse.

Okay, indrømmet; presset var nok ikke lige det rigtige ord at bruge i den sammenhæng :)
Det jeg mere eller mindre ville frem til var bare at så længe han følte at han fik noget ud af det, ikke bare spildte tiden og havde rigeligt at gøre med teknik osv. Så var det som det skulle være :)

Geografisk sted: Vesterbro, Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00

GustavSH skrev:
Peter Olsen skrev:

Okay, indrømmet; presset var nok ikke lige det rigtige ord at bruge i den sammenhæng :)
Det jeg mere eller mindre ville frem til var bare at så længe han følte at han fik noget ud af det, ikke bare spildte tiden og havde rigeligt at gøre med teknik osv. Så var det som det skulle være :)

Der er sgu ikke nogen begyndere der kan føle noget som helst eller vide en krone om teknik eller hvad de generelt laver, det har jeg da endnu til gode at se :wink: . Det handler om at gøre tingene rigtigt objektivt. Det kan man så få hjælp til

Reputation point: 140

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 1.00

Tak for alle jeres svar , det betyder mere end i regner med:)

Jeg klør på og vil prøve kun at fokusere på min egen træning i centret og være ligeglad med at jeg hvad andre evt tænker.

Ha en god dag alle sammen :)

Henrik76 skrev:

Men du VED jo som sådan ikke hvad folk tænker. Det er din egen opfattelse af "virkeligheden".
Jeg kan kun tale for mig selv i denne sammenhæng - og måske også et par andre "af os unge".
Men, hvis jeg en sjælden gang imellem skæver til en der sqautter, som ligner en der lige er startet, er det kun af ren og skær respekt. (Og evt. et kig på teknikken). Der findes ikke noget federe.
Det er LANGT federe at sqautte 40-50 kg, end at lade være, eller spilde sin tid i en fancy maskine.

Bare klø på! :)
Brugeravatar

Du kan med fordel øve teknikken derhjemme. Det hjælper på fleksibiliteten. Been there done that.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Jmt skrev:Enhver, der selv træner ordentligt, er fuldstændig ligeglad med hvor mange kg andre har på stangen, så længe de ikke pruster og stønner, og forsøger at påberåbe sig hele centerets opmærksomhed...

hvis du ikke puster og stønner lidt, så er der i hvert fald ikke vægt nok på din stang, det er kun usikre små drenge der er bange for at udskeje sig lidt når der kommer belastning på :P
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

Henrik76 skrev:Tak for alle jeres svar , det betyder mere end i regner med:)

Jeg klør på og vil prøve kun at fokusere på min egen træning i centret og være ligeglad med at jeg hvad andre evt tænker.

Ha en god dag alle sammen :)

Alt andet lige er det sejere at køre korrekte squats med 50 kg, end halve squat med dårlig teknik med 100. Så hvis din teknik ellers er god, skal du på ingen måde være flov. Det vigtigste er at du kommer afsted og får øvet dig - før du ved af det er der dobbelt så meget på stangen.

God træning!

BTW:
Der kan måske være lidt at hente her - afhængig af om du har kastet dig over power squat eller OL squat selvfølgelig...
http://www.catalystathletics.com/articl ... ticleID=20
http://www.catalystathletics.com/articl ... icleID=113
'"Squatting" in a Smith machine is an oxymoron...'

Spartaner! http://www.spartanmentality.dk

Mit mål er at få en helkropsfigur!
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Træner her: Atletklubben Jyden
Fitness World Århus
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit

Styrkeliste
- Squat: 160.00

Kostplan: Ingen kostplan

6x40kg er et ganske almindeligt udgangspunkt.
Brugeravatar

Reputation point: 55

Kostplan: Ingen kostplan

Man skal starte et sted ;O)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Moose skrev:
Jmt skrev:Enhver, der selv træner ordentligt, er fuldstændig ligeglad med hvor mange kg andre har på stangen, så længe de ikke pruster og stønner, og forsøger at påberåbe sig hele centerets opmærksomhed...

hvis du ikke puster og stønner lidt, så er der i hvert fald ikke vægt nok på din stang, det er kun usikre små drenge der er bange for at udskeje sig lidt når der kommer belastning på :P

En ting er at lukke luft ud og evt. et lille "eeergh", men at stå og hyperventilere og sige "AAAAAAAAAARRRRGGHGGHGHGH!!!!" ved hver gentagelse er både irriterende og unødvendigt.

Men hey, hvis man er så fandens en karl, at man kan tillade sig at gøre det, så kan man vel også tåle at folk griner af, at man trods strabadserne egentlig ikke har særlig meget vægt på - eller ikke har teknikken i orden.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Nu er jeg ikke lige typen der stønner og puster højlydt i træningscentret men jeg puster ud når jeg presser kg.

Det er måske indbildning som en nævner og eller har jeg besluttet mig for at være ligeglad for jeg er fast besluttet på at styrketræning skal være en del af min nye livsstil, både for mig selv men også så min familie kan have glæde af mig i mange år og omvendt :)

Jeg skal træne igen i dag men det bliver vist minus bentræning. Mine lår er så ubeskrivelig ømme at jeg ligner jeg ved ikke hvad når jeg går.

Jeg er ikke i tvivl om at squat går i lårene :)

Håber det er bedre på lørdag når jeg skal træne igen.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster