siden jeg var 10-11 år har jeg drømt om at være stor og stærk. Jeg har siden den alder også været meget interesseret i sundhed. Desuden har også løbetrænet en del og kom enormt nemt i form (det gør jeg i øvrigt stadig).Jeg startede til karate i samme alder, og begyndte at spise en masse grønsager og læse bøger og artikler om sundhed og andet øko og alt hvad der hører sig til... I håb om at vokse trænede jeg regelmæssigt derhjemme og det var da heller ikke dårligt at kunne føre sig frem med den hårdeste mave og 50 armbøjninger i klubben. Men jeg voksede ikke, og selvom jeg i perioder har mistet motivationen pga. meget ringe fremgang, undrer det mig alligevel at jeg kørte på lige til for et år siden, da jeg startede på efterskole.
Her var ægte træningsrum med maskiner og store skiver, og jeg tænkte, at nu var det alvor og gav mig tid til at sætte mig ordentligt ind i emnet. Jeg faldt over bb.dk og efter en nøje gennemgang af sitets artikler følte mig rimelig godt klædt på.. I starten måtte jeg tilsidesætte social aktivitet frem for studieaktivitet, og jeg brugte næsten hver dag timer på at læse om hypertrofi, proteinsynteser, repranges.
Træningen blev radikalt ændret; armbøjninger og 200 mavebøjninger i træk blev smidt i spanden. Og efterhånden fandt jeg også ud af, at frugt til kl. 12 om morgenen, overvejende vegetarisk kost med masser af nødder og adskillelse af protein og stivelse ikke gik, når man ville være stor - dog hermed ikke sagt, at jeg ikke stadig har en vis tillid til visse "stenalder-kostprincipper" af diverse alternative "kosteksperter". Jeg har en meget stor respekt for det "naturlige" koncept. Jeg drikker f.eks. ikke mælk - og spiser slf. ikke leverpostej, spegedreng osv.
Anyways, efter få mdr. kunne jeg se den tydelige fremgang og red på en bølge af sejrsrus. Efter et halvt år havde jeg øget min vægt med ca. 4 kg. Jeg kørte stort set fra start af med frie vægte, og efter de ca. 4 mdr. begyndte jeg på squat og dødløft - noget af et sats, når man er nybegynder og hverken har professionel instruktion eller spotter til rådighed (de andre var forståeligt nok mere tilbøjelige til at mæske sig i te og kage om aftenen, når jeg trænede). Men jeg blev gennem artiklerne herinde hurtigt klar over, at squat og dødløft skulle der til - og jeg ville jo gerne have at det gik lidt tjept efter 3 år på en trænigsmæssigt elendig kost og et program bestående af 3 kropsvægts-øvelser... Jeg læste mig til teknikken og, tja, intet er gået galt indtil videre, så jeg gør det formodentlig rigtigt; som udgangspunkt har jeg bare sørgret for ALTID at rette ryggen og bør måske også begynde at tænke mere på spændet i maven. Hele året på efterskole blev lidt domineret af træning, og set i bakspejlet kan jeg godt fortryde lidt. Men når jeg bliver bevidst om min fremgang, er jeg ikke i tvivl om, at jeg gjorde det rigtige.
Jeg har virkelig fået noget ud af at læse herinde. Det er den rene oase i en verden af myter og teorier, især for sådan en som mig, der har rigelig erfaring med mere eller mindre meningsløs træning. I dag vejer jeg 75 kg, mod de ca. 68 kg sidste år på samme tid. Jeg har dog ikke haft fremgang siden sommerferien, hvor en Roskilde-festival og en ferie til Kroatien kom i vejen (forfærdelig udbud af fødevarer i øvrigt. Lige til at græde over! Konservesfisk med pickles.. En hel afdeling med chokolade - og ikke engang ekstra mørk havde de!!) Efter et længerevarende energiunderskud og uregelmæssig højintensiv træning er jeg skrumpet lidt. Men hvad fanden - nu har jeg indhentet det forsømte og er jeg klar til at køre på 100 %. Det eneste, der er i vejen er gymnasiet og kosten; det er ikke nemt at spise sig mæt i torskerogn, tun, kippers osv. For det er langt fra altid, at der er rester i køleren. Desuden tror jeg, det var nemmere at spise sig mæt i efterskolens mad, da GI generelt var en del højere en det jeg lever af nu...
For tiden er jeg i gang med mit andet program, der som det første er det færdiglavede hst-program her på sitet med få justeringer. Der er det sidste halve år ikke sket den store fremgang i vægten for de respektive øvelser. Men hey - squattede for første gang i mit liv 114 igår 3*8.
Håber det var spændende. Fortsættelse følger snart...

var der med to gutter så pauserne trææker lidt i langdrag.. men alt i alt et dejligt træningspas uden skulderproblemer eller andet gejl. jeg skal jo også lære at gennemføre på halvanden time.. mit overordnede indtryk er at 2 timer er for meget.. synes bare det er hårdt.. og jeg kan da ikke skære ned på øvelserne m.m. jeg går over til 2-split?