Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 842
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 840

Følg bodybuilding.dk på

Min søster taber sig ikke på trods af meget motion

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.

Jeg står lidt med et besynderligt problem. Min søster på 15 år går til kickboksning 2 gange i ugen, og træner derudover også fitness 2 gange i ugen ca.
Problemet ligger i, at selvom hun dyrker alt den motion, så taber hun sig ikke, tvært imod så har hun vidst nok taget på.
Det ærger mig lidt at se på det, fordi hun nemlig ligger så meget energi i det.

Jeg har ligget mærke til at hun spiser meget og prøvet at forklare at hun burde spise mindre, men det vil hun ikke lytte på.
(jeg har selv brugt et program, som holdte styr på om jeg fik nok kalorier) - Jeg er bare bange for at hun på et tidspunkt vil komme til at udvikle en spiseforstyrelse ved hele tiden at minde hende om det.

Derfor skriver jeg herinde, for at hun kan høre fra nogle kloge hoveder, at man ikke kan tabe sig hvis man ikke er i kalorieunderskud.

Derudover har jeg tænkt på om hun træner med for få gentagelser i centeret. Jeg mener hun siger at hun tager 10 gentagelser, hvilket jeg mener at have læst, at man opbygger musklerne større. Hvor mange gentagelser ville hun skulle tage i øvelserne? Jeg har selv tænkt på 14 gentagelser eller noget i den stil, men jeg er ikke helt sikker.
Hun har ret store ben, så når "hun prøver at få en god røv i benmaskinen" har jeg en ide om at den bare bliver større, ikke mindst fordi hun jo har noget fedt på benene.

Jeg håber der er nogen som kan give mig et råd, så jeg kan få en søster der er glad for sin krop. :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

10 gentagelser er helt fint. Det er fint at hun træner ben, selvfølgelig skal hun det! Jeg vil dog anbefale squat. Hun kan evt finde et godt program herind. Det eneste jeg vil give dig ret i er kcal. underskud. Selvom hun er fysisk aktiv 4 gange i ugen er det ikke tilstrækkeligt til et vægttab, hvis hun spiser for meget. Og "om" hun spiser for meget skal du ikke diskutere med hende om. Det kan blot konstateres ved at hun stiller sig på vægten. Taber hun ikke noget på trods af hun træner 4 gange i ugen er det et naturlov, at hun spiser for meget.

Galleri: Vis galleri (31)
Kostplan: Vis kostplan

Hun spiser for meget. Hun vil få større ben hvis hun træner mens hun tager på da hun er i kalorieoverskud (hvis det er givent hun får nok protein).

Men det er et fuldstændig almindeligt fænomen i vesten. Kvinder dyrker masser af motion, og sidder så og spekulerer over hvorfor de ikke taber sig mens de propper sig med mad.

Du må bare forklare hende at hun er nødt til at forbrænde flere kalorier end hun indtager, så må hun enten motionere endnu mere eller spise mindre.

"Derudover har jeg tænkt på om hun træner med for få gentagelser i centeret. Jeg mener hun siger at hun tager 10 gentagelser, hvilket jeg mener at have læst, at man opbygger musklerne større. Hvor mange gentagelser ville hun skulle tage i øvelserne? Jeg har selv tænkt på 14 gentagelser eller noget i den stil, men jeg er ikke helt sikker. "

Til hendes formål er 10-14 nok ganske fint.
Men det du har læst passer på ingen måde.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Logbog: Vis logbog

Du behøver ikke os til at fortælle det til hende. Det vil desuden ikke have nogen værdi for hende - "de her brugere fra et internetforum giver mig ret". Hvis du absolut vil punke hende med det, er det bedre at finde nogle artikler der siger det.

Hun kan fint tage 10 gentagelser, eller 20, eller 3. Det spiller ikke den store rolle. Det virker derimod som om du tror at hun kan punktforbrænde fedt ved at tage flere gentagelser - det kan hun ikke.

Ved du egentligt overhovedet om hun er glad for sin krop, og hvad hendes mål med træningen er? Det ville måske være smartere at tænke på hvad hun vil, i stedet for at ville diktere hvordan din 15 årige søster skal træne og se ud.
Opløsning bor i alt, hvad der er sammensat.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Fitness World Århus
Fitness World (Viborgvej)

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Viggoermig skrev:Til hendes formål er 10-14 nok ganske fint.

Altså jeg kører selv mellem 6-8 gentagelser - jeg mener bare at have læst at man fra 0 til 6 øger styrken og fra 6-10 øger massen og så bliver man mere udholdende ved mere end 12 :)

TooSwole2Control skrev:Du behøver ikke os til at fortælle det til hende. Det vil desuden ikke have nogen værdi for hende - "de her brugere fra et internetforum giver mig ret". Hvis du absolut vil punke hende med det, er det bedre at finde nogle artikler der siger det.

Hun kan fint tage 10 gentagelser, eller 20, eller 3. Det spiller ikke den store rolle. Det virker derimod som om du tror at hun kan punktforbrænde fedt ved at tage flere gentagelser - det kan hun ikke.

Ved du egentligt overhovedet om hun er glad for sin krop, og hvad hendes mål med træningen er? Det ville måske være smartere at tænke på hvad hun vil, i stedet for at ville diktere hvordan din 15 årige søster skal træne og se ud.

Selvfølgelig ved jeg hvordan min søster vil se ud, jeg har et ordentlig venskab med hende, og vi har da snakket om det - men hun kommer bare ikke videre..

Understreger det, de andre siger. Hun spiser for meget eller træner for lidt. Her er jeg mest tilbøjelig til at sige spise for meget, eller for energirigt i hvert fald. 10 gentagelser er udmærket, og hun kan sagtens træne ben.
Brugeravatar

Træner her: Fitness World
Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 200.00

Selvfølgelig ved jeg hvordan min søster vil se ud, jeg har et ordentlig venskab med hende, og vi har da snakket om det - men hun kommer bare ikke videre..

I så fald skal du bare give den gas med at opmuntre hende til det :) Jeg spurgte egentligt også kun fordi det ikke kom til udtryk i dit indlæg, og det kan være et minefelt at skulle rådgive sin teenagesøster om hendes krop ;)

Få hende evt. til at læse nogle gode og letforståelige artikler om kalorieunderskud mv.
Opløsning bor i alt, hvad der er sammensat.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Fitness World Århus
Fitness World (Viborgvej)

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Nej det kan du have ret i at jeg ikke lige havde :-) - Jeg prøver at give hende et par artikler, og forklarer det til hende igen :-)
Jeg kan sådan set godt forstå at det er lidt svært for hende, for når hun sidder overfor mig når vi spiser, så spiser jeg meget mad i forhold til de andre i familien. Hun er glad for mad ligesom mig, og så kan jeg godt forstå at hun nogengange bliver fristet til at spise noget mere :)

Jeg har også en søster der vil tabe sig. Jeg har også en mor der vil tabe sig. Jeg har også hundredevis af veninder, der vil tabe sig.

Ingen af dem er dog noget nær fede.

Medmindre din søster lever decideret forfærdeligt (hvilket det ikke tyder på med hendes aktivitetsniveau) er der ingen grund til at blive ved med at prikke til hende. Den dag hun selv beslutter sig for, at NU skal der nogle kg af, skal hun nok søge råd. Rådet er dog ganske simpelt: spis mindre og/eller træn mere.

Larsendrengen skrev:Altså jeg kører selv mellem 6-8 gentagelser - jeg mener bare at have læst at man fra 0 til 6 øger styrken og fra 6-10 øger massen og så bliver man mere udholdende ved mere end 12 :)

Det er noget sludder. Så simpelt kan det slet ikke gøres op.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Larsendrengen skrev:
Viggoermig skrev:Til hendes formål er 10-14 nok ganske fint.

Altså jeg kører selv mellem 6-8 gentagelser - jeg mener bare at have læst at man fra 0 til 6 øger styrken og fra 6-10 øger massen og så bliver man mere udholdende ved mere end 12 :)

Tror du, at en pige i hendes alder tænker på udholdenhed eller styrke? Muskler er fundamentet til et flot krop, også til piger.

Galleri: Vis galleri (31)

Hej 'Larsendrengen'

Fedt at du forsøger at hjælpe din søster :)

Larsendrengen skrev:Jeg står lidt med et besynderligt problem. Min søster på 15 år går til kickboksning 2 gange i ugen, og træner derudover også fitness 2 gange i ugen ca.
Problemet ligger i, at selvom hun dyrker alt den motion, så taber hun sig ikke, tvært imod så har hun vidst nok taget på.
Det ærger mig lidt at se på det, fordi hun nemlig ligger så meget energi i det.

Det er rigtig fint at hun træner fire gange på en uge. Husk dog på at det ikke er antallet af træningspas som er afgørende, men i stedet intensiteten af træningen i forhold til forbrænding.

Det lyder lidt som om, at den største udfordring/ønske er at opnå et vægttab. For at opnå et vægttab, vil det være en god idé at opfylde følgende to punkter:

a) indtage sund mad
b) træne regelmæssigt

Larsendrengen skrev:Jeg har ligget mærke til at hun spiser meget og prøvet at forklare at hun burde spise mindre, men det vil hun ikke lytte på.
(jeg har selv brugt et program, som holdte styr på om jeg fik nok kalorier) - Jeg er bare bange for at hun på et tidspunkt vil komme til at udvikle en spiseforstyrelse ved hele tiden at minde hende om det.

I stedet for at hun skal spise mindre (og formentlig føle at hun mangler noget), så se om hun ikke i stedet kan forsøge at spise sundere. Forsøg med en kost med fokus på proteinrig føde og en masse grøntsager. Prøv så vidt muligt at undgå for mange kulhydrater.

Mht. at holde styr på antal kalorier, så er dette bestemt en god idé. Jeg vil dog ikke mene at hun behøves dette i første omgang. Hun burde kunne opnå et vægttab ved regelmæssig motion og at spise sundt.
Larsendrengen skrev:Derudover har jeg tænkt på om hun træner med for få gentagelser i centeret. Jeg mener hun siger at hun tager 10 gentagelser, hvilket jeg mener at have læst, at man opbygger musklerne større. Hvor mange gentagelser ville hun skulle tage i øvelserne? Jeg har selv tænkt på 14 gentagelser eller noget i den stil, men jeg er ikke helt sikker.
Hun har ret store ben, så når "hun prøver at få en god røv i benmaskinen" har jeg en ide om at den bare bliver større, ikke mindst fordi hun jo har noget fedt på benene.

Jeg er stadig ikke helt med på, hvad det egentlig er at hun først og fremmest ønsker at opnå? Men, som jeg tror, så er det et vægttab.
Hvis der er tale om at hun først og fremmest ønsker et vægttab, så synes jeg ikke at hun skal bruge tiden i centeret på at styrketræne.

Dermed bestemt ikke sagt at det er dumt at styrketræne, men i og med at hun er en 15-årig pige (som sandsynligvis ikke løfter så tunge vægte), så vil hun kunne forbrænde en del flere kalorier ved at dyrke cardio fremfor at styrketræne. Så for lige at gentage, ønsker hun at tabe sig, så brug tiden på cardio i stedet for styrketræning.
Brugeravatar

Præsentere hende for shapeup app til mobil og prøv at kigge lidt på hvad sunde vare giver af kalorier i forhold til usunde. Nogle gange løber det vildt stærkt med kalorierne og så taber hun sig ikke.

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster