Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1036
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1034

Følg bodybuilding.dk på

Min squat teknik.

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Halløj, ville lige smide en hurtig video op af squat teknik, inden jeg begynder at smide flere kg. på stangen. Jeg har squattet i noget tid nu, og har fokuseret meget på teknik.

Jeg sagde til "filmeren" at han skulle lige fra siden, men han gjorde det ikke helt præcist, men håber kvaliteten og vinkel er god nok til at bedømme noget ud fra.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Kan du ligge en video op hvor der filmes mere direkte fra siden så vi kan se din ryg når du går ned og bagfra når du går under stangen så kan se hvordan du placerer den? Dybden ser fin ud fra den vinkel der filmes, men lad være med at kigge op når du squatter. Find et punkt på gulvet et par meter foran dig og fokuser på det, det giver en neutral nakkeposition så du undgår en træls skade der og hjælper til at holde balancen.
Brugeravatar

Reputation point: 180

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Videbæk Styrkesport
SPH GYM

Gormez skrev:Kan du ligge en video op hvor der filmes mere direkte fra siden så vi kan se din ryg når du går ned og bagfra når du går under stangen så kan se hvordan du placerer den? Dybden ser fin ud fra den vinkel der filmes, men lad være med at kigge op når du squatter. Find et punkt på gulvet et par meter foran dig og fokuser på det, det giver en neutral nakkeposition så du undgår en træls skade der og hjælper til at holde balancen.

Jo, jeg får lige filmet 2 andre film fra siden og bagfra imorgen.

Tak, synes også selv dybden er god, kommer ihvertfald et stykke under parallel. Det med at fokusere på et punkt prøver jeg imorgen.
Brugeravatar

Gormez skrev:Kan du ligge en video op hvor der filmes mere direkte fra siden så vi kan se din ryg når du går ned og bagfra når du går under stangen så kan se hvordan du placerer den? Dybden ser fin ud fra den vinkel der filmes, men lad være med at kigge op når du squatter. Find et punkt på gulvet et par meter foran dig og fokuser på det, det giver en neutral nakkeposition så du undgår en træls skade der og hjælper til at holde balancen.

Til gengæld vil det at kigge op gøre at man kommer mere lodret op af bunden, hvilket kan være en stor hjælp. Jeg ved det, der er argumenter for begge dele :)
Sidst rettet af Casper.S 3. nov 2010, 16:27, rettet i alt 1 gang.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Super, en god startposition er udgangspunktet for et godt squat så det skal være på plads før du begynder at lege med de sjove vægte:b
Brugeravatar

SPH GYM

Hvorfor er det du vil have ham til at kigge ned i gulvet?
What doesn't kill you only makes you stronger
Brugeravatar

Reputation point: 45

Træner her: Sportshøjskolen

Styrkeliste
- Bænkpres: 295.00
- Squat: 340.00
- Dødløft: 327.00

Kostplan: Ingen kostplan

Fejl - look above
Sidst rettet af Casper.S 3. nov 2010, 16:28, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Jeps det er der, det afhænger jo også af hvilken squatstil man bruger :) Lige nu ser TS ud til at anvende en blanding af en stil med meget hip drive og så den mere lodrette som du nævner Casper:b
Brugeravatar

SPH GYM

Casper.S skrev:Fejl - look above

Hvad mener du præcist med det? At jeg bare skal glo som jeg plejer? :)
Brugeravatar

chestpumper skrev:
Casper.S skrev:Fejl - look above

Hvad mener du præcist med det? At jeg bare skal glo som jeg plejer? :)

Nej, jeg kom til at trykke "citer" istedet for "ret" på mit forrige indlæg, og siden der var blevet skrevet et nyt inden jeg opdagede det, kunne jeg ikke slette det :)

Men jeg synes du skal kigge op af når du Squatter - det vil langt de fleste få bedre gavn af :)
Brugeravatar

Det skyldes hovedsageligt at der er to forskellige squatstile, hvor den ene koncentrere sig om en mere opret rygposition og i så fald har Casper ret, der kan det hjælpe at kigge op, men du læner dig meget fremover når du squatter hvilket er ok til den anden stilart der koncentrerer sig meget om et kraftigt hipdrive og i forhold til den er det bedst at finde et fix punkt foran dig så du hjælper dig selv med balancen og holder nakken i en neutral position :b Du kan prøve mit forslag og se hvordan det virker, og derefter prøve at følge Caspers råd og rette dig mere op når du squatter og så se hvad der falder dig mest naturligt :)
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Det skyldes hovedsageligt at der er to forskellige squatstile, hvor den ene koncentrere sig om en mere opret rygposition og i så fald har Casper ret, der kan det hjælpe at kigge op, men du læner dig meget fremover når du squatter hvilket er ok til den anden stilart der koncentrerer sig meget om et kraftigt hipdrive og i forhold til den er det bedst at finde et fix punkt foran dig så du hjælper dig selv med balancen og holder nakken i en neutral position :b Du kan prøve mit forslag og se hvordan det virker, og derefter prøve at følge Caspers råd og rette dig mere op når du squatter og så se hvad der falder dig mest naturligt :)

To forskellige squat stile? du har ikke overvejet at der er lidt flere måder at squatte på? :lol:
Brugeravatar

Styrkeliste

Selvfølgelig, der er masser alt efter dimensioner og hvad du løfter efter. Men hvis vi antager at der tale om nogenlunde ensartede retninglinjer mht placering af fødder og stang squatter du enten i opret position eller mere "flat" som jeg f.eks. gør. Som styrkeløftere anvender i sandsynligvis også high bar position og står bredere fordi det er den mest optimale stil iforhold til konkurrenceløft :wink:
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Selvfølgelig, der er masser alt efter dimensioner og hvad du løfter efter. Men hvis vi antager at der tale om nogenlunde ensartede retninglinjer mht placering af fødder og stang squatter du enten i opret position eller mere "flat" som jeg f.eks. gør. Som styrkeløftere anvender i sandsynligvis også high bar position og står bredere fordi det er den mest optimale stil iforhold til konkurrenceløft :wink:

Jeg tror at langt de fleste SL'ere squatter lowbar.
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København Ø

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 210.00

Gormez skrev:Selvfølgelig, der er masser alt efter dimensioner og hvad du løfter efter. Men hvis vi antager at der tale om nogenlunde ensartede retninglinjer mht placering af fødder og stang squatter du enten i opret position eller mere "flat" som jeg f.eks. gør. Som styrkeløftere anvender i sandsynligvis også high bar position og står bredere fordi det er den mest optimale stil iforhold til konkurrenceløft :wink:

Alt er jo individuelt i forhold til kropsbygning, styrker osv.. Lidt svært at vejlede en man ikke har set løfte ordentligt :) men jeg kan ikke se hvordan bred stand med high bar skulle være det optimale i forhold til konkurrenceløft?
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er rent biomekanisk en position som tillader tungere løft, når du stiller dig i en bredere position er du i stand til at holde overkroppen mere ret og komme under parallel samtidig med at highbar positionen holder stangen tæt på midtfoden og lader den bevæge sig meget vertikalt gennem løftet :) Det er ihvert fald en squat stil der ses hos udenlandske løftere, men om den så er god for kroppen er en anden snak. Synes ikke det lyder som en vildt sund position for hofterne at komme ud i under så meget vægt.... Men Ja lad og gemme snakken om hvilken stil han bør rette ind efter til vi har fået nogen bedre videoer :)
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Det er rent biomekanisk en position som tillader tungere løft, når du stiller dig i en bredere position er du i stand til at holde overkroppen mere ret og komme under parallel samtidig med at highbar positionen holder stangen tæt på midtfoden og lader den bevæge sig meget vertikalt gennem løftet :) Det er ihvert fald en squat stil der ses hos udenlandske løftere, men om den så er god for kroppen er en anden snak. Synes ikke det lyder som en vildt sund position for hofterne at komme ud i under så meget vægt.... Men Ja lad og gemme snakken om hvilken stil han bør rette ind efter til vi har fået nogen bedre videoer :)

Har du et eksempel på en styrkeløfter der squatter highbar? Kan ikke lige mindes jeg har set nogle, i hvert fald ikke på højt niveau.
Det med den bredde stand handler vel også om man kan få mere ud af dragten.
Steve Butabi says "Crunch it"
Brugeravatar

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Træner her: DTU fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 160.00

Lithium skrev:Jeg løfter highbar og jeg er sl`er

så vil jeg ikke udtale mig om niveauet :mrgreen:

Hvad er lige en high bar? jeg kender godt til ordet men ikke i denne sammenhæng at løfte high bar :D

En high bar forbinder jeg med det stangstativ gymnaster svinger sig rundt på.
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Ingen logbog

Ruddi skrev:
Lithium skrev:Jeg løfter highbar og jeg er sl`er

så vil jeg ikke udtale mig om niveauet :mrgreen:

Hvad er lige en high bar? jeg kender godt til ordet men ikke i denne sammenhæng at løfte high bar :D

High/Low bar er et udtryk for hvor højt på ryggen stangen ligger.
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København Ø

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 210.00

Ruddi skrev:Hvad er lige en high bar? jeg kender godt til ordet men ikke i denne sammenhæng at løfte high bar :D

Det handler om hvor på ryggen du ligger stangen. Et highbar squat ligger stangen oppe på traps og er ofte med mere knævandring og mere oprejst torso. Hvor et lowbar så af navnet ligger lavere på ryggen.
Du vil typisk kunne se et highbar squat, hvis du søger efter nogle vægtløftere der squatter på youtube og tilsvarende løfter langt største delen af de styrkeløftere jeg har set lowbar.
Brugeravatar

Styrkeliste

Er dem du har set primært her fra DK og skandinavien? Det er nok lidt forskelligt hvilken placering der favoriseres alt efter hvor den pågældende løfter kommer fra, de fleste highbar squattere jeg har set er østfra.
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Er dem du har set primært her fra DK og skandinavien? Det er nok lidt forskelligt hvilken placering der favoriseres alt efter hvor den pågældende løfter kommer fra, de fleste highbar squattere jeg har set er østfra.

Syntes bare aldrig jeg har set nogen konkurrence (EM, VM osv.) hvor der bliver squattet highbar.
Brugeravatar

Styrkeliste

W_I_P skrev:
Ruddi skrev:Hvad er lige en high bar? jeg kender godt til ordet men ikke i denne sammenhæng at løfte high bar :D

Det handler om hvor på ryggen du ligger stangen. Et highbar squat ligger stangen oppe på traps og er ofte med mere knævandring og mere oprejst torso. Hvor et lowbar så af navnet ligger lavere på ryggen.
Du vil typisk kunne se et highbar squat, hvis du søger efter nogle vægtløftere der squatter på youtube og tilsvarende løfter langt største delen af de styrkeløftere jeg har set lowbar.

Okay i 2 takker så meget for svarene, så blev jeg det klogere :)
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Ingen logbog

Det er muligt at det heller ikke er så effektivt i praksis som i teorien. Top løfterne har sikkert erfaret at de har bedre styr på de store kg. når de ligger den low bar selvom de indtager den sumolignende stand.
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Det er muligt at det heller ikke er så effektivt i praksis som i teorien. Top løfterne har sikkert erfaret at de har bedre styr på de store kg. når de ligger den low bar selvom de indtager den sumolignende stand.

Jeg tror ikke du har ret i din antagelse om at et highbar squat er den mest favorable position når det handler om at løfte tungest. Hverken i teori eller i praksis. Hvis ryggen er oprejst så kan du ikke bruge dine hams til at komme ud af bunden, i lige så stor grad som du kan, hvis stangen ligger lavere og ryggen derfor er mere foroverbøjet. Du kan jo lave en grov sammenligning med front squat, det er sjældent, at man er stærkest i den variation.
Gormez skrev:samtidig med at highbar positionen holder stangen tæt på midtfoden og lader den

Stangen rykker sig ikke væk fra en vertikal linje fra midtfoden bare fordi man ligger stangen lowbar, grunden til at man læner sig fremad er netop at holde stangen på den linje.
"No public man in these islands ever believes that the Bible means what it says: he is always convinced that it says what he means" - George Bernard Shaw
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: OBBC
Odense Styrkeløfter Klub
Ålholm Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 215.00
- Squat: 260.00
- Dødløft: 230.00

Teorien er at highbarpositionen tillader en mere opret kropsholdning samtidig med at den vertikale bar vandring bibeholdes, så ja ved en lavere placering vil man naturligvis læne sig mere forover. Ved så bred en fodstand som jeg mener her vil det også snarere være aktiveringen af glutes man forlader sig på frem for hams, men da brugerne af stilen er styrkeløftere er dens effektivitet betinget af at der anvendes styrkedragt som kompensere for den mindre hamstring aktivering. Et SL squat af denne type er udviklet til at maksimere effekten af udstyret og dermed løfte tungere, ikke nødvendigvis blive stærkere. Iforhold til at løfte i udstyr er det altså en biomekanisk mere fordelagtig squatstil, det fik jeg ikke med i mit første indlæg omkring den her stil :) Hvis der er tale om RAW squat vil jeg heller ikke sige det er den mest fordelagtige postition
Brugeravatar

SPH GYM

Gormez skrev:Teorien er at highbarpositionen tillader en mere opret kropsholdning samtidig med at den vertikale bar vandring bibeholdes, så ja ved en lavere placering vil man naturligvis læne sig mere forover. Ved så bred en fodstand som jeg mener her vil det også snarere være aktiveringen af glutes man forlader sig på frem for hams, men da brugerne af stilen er styrkeløftere er dens effektivitet betinget af at der anvendes styrkedragt som kompensere for den mindre hamstring aktivering. Et SL squat af denne type er udviklet til at maksimere effekten af udstyret og dermed løfte tungere, ikke nødvendigvis blive stærkere.

Jeg snakker ikke om smal stand vs bred stand, men udelukkende highbar vs lowbar. Jeg er godt klar over at den bredere stand tillader større glute aktivering, men jeg kan ikke får det til at give mening at du skulle squatte tungere hvis du piller dine hams ud af ligningen. Og jeg snakker ikke om hams fremfor glutes aktivering, men glutes og hams aktivering.
"No public man in these islands ever believes that the Bible means what it says: he is always convinced that it says what he means" - George Bernard Shaw
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland

Træner her: OBBC
Odense Styrkeløfter Klub
Ålholm Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 215.00
- Squat: 260.00
- Dødløft: 230.00

Jeg forklarede også bare hvorfor highbar i teorien hang sammen med den rette kropsholdning, ikke at den ikke kan bruges med low bar. Jeg kan godt følge dig i at der er et hul i ligningen omkring optimal muskelaktivering, så jeg vil tro at det der sker når stilen bruges er at løfteren sådan set læner sig lidt forover alligevel og på den måde får sine hams med, eller også bruger sumo standen og en lowbar position med så opret en position som muligt.
Brugeravatar

SPH GYM

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster