Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1457
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1454

Følg bodybuilding.dk på

Myte omkring post-workout?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hey BB!

Jeg plejer som regel at indtage et af mine 6 daglige måltider en times tid inden træning - eller så godt som det nu kan lade sig gøre.

Men efter træning har jeg læst et hav af artikler om, hvad man skal indtage. Der er to grundholdninger, hvilket understøttes af en del bro-advice.

1: Man bør indtage en shake + lidt hurtige carbs (frugt - whatever der er hurtigt) umiddelbart efter.
2: Man bør ikke indtage særlig meget, da dette kan nedsætte proteinsyntesen.

Umiddelbart strider de lidt mod hinanden, så jeg ville høre, hvad I vil anbefale? Lige pt. kører jeg en shake ned på cyklen på vej hjem, og når jeg kommer hjem går jeg så småt i gang med at lave endnu et af mine 6 daglige måltider, som jeg spiser :)

Hvad er myte og hvad er 'the bare truth'? :-k

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Det er i hvert fald en god idé at få kulhydrater sammen med hurtig-optagelige proteiner efter træning. Da musklerne jo hurtigst muligt skal have mulighed for at gøre brug af aminosyrer til at genopbygge musklen. Og da insulin er med til at behjælpe denne proces skal du naturligvis også have nogle kulhydrater der hurtigst muligt kan stimulere dannelsen og frigørelsen af insulin i kroppen. Det er vigtigt at din krop har adgang til aminosyrer fra din kost, da kroppen ellers nedbryder muskelvæv for at få adgang til disse aminosyrer, det er lidt paradoksalt at musklen nedbryder sig selv for at reparere sig selv, men det er nu engang sådan det fungerer i praksis.

Jeg har personligt ikke hørt om at måltidet ikke må være særlig stort, men jeg vil meget gerne læse den artikel som du muligvis har læst det i :)

-- Personligt drikker jeg en whey shake efter træning, akkompagneret af min daglige kreatin, og en banan. På den måde får jeg skubbet lidt insulin ud i blodbanerne, som kan behjælpe fordelingen af aminosyrer og kreatin ud til musklerne.

Eller det er i hvert fald den overbevisning jeg arbejder ud fra, correct me if I'm wrong.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 200.00

Kostplan: Vis kostplan

dornerd skrev:
Jeg har personligt ikke hørt om at måltidet ikke må være særlig stort, men jeg vil meget gerne læse den artikel som du muligvis har læst det i :)

This! :-D
Pain is weakness leaving your body!
Slagter logbogen! :roll:

Geografisk sted: Vestjylland, 7600, Struer

Træner her: Herkules

Styrkeliste
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog

Jeg vil prøve at finde det igen, men ofte sidder jeg bare og surfer lidt rundt :)

Normalt har jeg bare drukket min shake og spist et måltid når jeg kom hjem..

På ens samlede resultat, hvor stor en fordel er det så at køre en shake+banan/rosiner ned efter træning?

Lad os sige at person A kører både protein og carbs ned efter træning og har resultatet 100. Hvis person B så kun kører med en shake, hvor vil han så ligge - 50? 75? 90?

Jeg ved godt man ikke kan stile det så firkantet op, men bare ca.?

thefarter skrev:Jeg vil prøve at finde det igen, men ofte sidder jeg bare og surfer lidt rundt :)

Normalt har jeg bare drukket min shake og spist et måltid når jeg kom hjem..

På ens samlede resultat, hvor stor en fordel er det så at køre en shake+banan/rosiner ned efter træning?

Lad os sige at person A kører både protein og carbs ned efter træning og har resultatet 100. Hvis person B så kun kører med en shake, hvor vil han så ligge - 50? 75? 90?

Jeg ved godt man ikke kan stile det så firkantet op, men bare ca.?

Bare sørg for at du spiser et måltid 1-3 timer før træning, og at du får proteiner/kulhydrater 0-1,5 timer efter træning, så burde du have hvad du har brug for at sikre optimal restitution..

http://ajpendo.physiology.org/content/292/1/E71.short

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21045172

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570142
Brugeravatar

Styrkeliste

hva med dem der siger shaken både skal indholde havregryn, whey og en banan ved side af ??
Kærlighed & Energi !
Brugeravatar

Geografisk sted: fitness world Haderslev

LouiseB1 skrev:hva med dem der siger shaken både skal indholde havregryn, whey og en banan ved side af ??

Det er irrelevant hvilke fødevarer du skubber i skidtet, så længe du opfylder de givne makroer.
Brugeravatar

Styrkeliste

dornerd skrev:
LouiseB1 skrev:hva med dem der siger shaken både skal indholde havregryn, whey og en banan ved side af ??

Det er irrelevant hvilke fødevarer du skubber i skidtet, så længe du opfylder de givne makroer.

Nej, det er ikke "irrelevant". Måske er det af underordnet betydning, men ikke irrelevant. Og desuden er det ikke nødvendigvis af underordnet betydning, selvom pointen i dit indlæg grundlæggende er god.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

dornerd skrev:

som mest optimalt er hvad??
Kærlighed & Energi !
Brugeravatar

Geografisk sted: fitness world Haderslev

dornerd skrev:Det er i hvert fald en god idé at få kulhydrater sammen med hurtig-optagelige proteiner efter træning. Da musklerne jo hurtigst muligt skal have mulighed for at gøre brug af aminosyrer til at genopbygge musklen. Og da insulin er med til at behjælpe denne proces skal du naturligvis også have nogle kulhydrater der hurtigst muligt kan stimulere dannelsen og frigørelsen af insulin i kroppen. Det er vigtigt at din krop har adgang til aminosyrer fra din kost, da kroppen ellers nedbryder muskelvæv for at få adgang til disse aminosyrer, det er lidt paradoksalt at musklen nedbryder sig selv for at reparere sig selv, men det er nu engang sådan det fungerer i praksis.

-- Personligt drikker jeg en whey shake efter træning, akkompagneret af min daglige kreatin, og en banan. På den måde får jeg skubbet lidt insulin ud i blodbanerne, som kan behjælpe fordelingen af aminosyrer og kreatin ud til musklerne.

Eller det er i hvert fald den overbevisning jeg arbejder ud fra, correct me if I'm wrong.

Så correcter jeg dig lige ;) - Carbs postworkout er ikke for at udskille insulin. Protein i sig selv stimulerer udskillelsen af insulin, og den forbedres ikke ved indtagelse af carbs også (post-workout!). Grunden til carbs er at: Ændring i muskelvæv = Proteinsyntese - Proteinnedbrydning (NPB = MPS - MPB(Nettoproteinbalance = Muscleprotein synthesis - Muscleprotein breakdown)). Ved indtagelse af protein post-workout vil du stimulere proteinsyntesen. Det i sig selv er nok til at opbygge muskler. Ved at indtage carbs hæmmer du dog proteinnedbrydningen. Dvs. du i sidste ende får mere masse ud af det. - Det er grunden til indtagelse af carbs post-workout, og ikke insulin :)

Reputation point: 5

Geografisk sted: København

Træner her: Anger Mangement

SandyFrink skrev:
dornerd skrev:

Nej, det er ikke "irrelevant". Måske er det af underordnet betydning, men ikke irrelevant. Og desuden er det ikke nødvendigvis af underordnet betydning, selvom pointen i dit indlæg grundlæggende er god.

Men det er jo teknisk set irrelevant, så længe de givne makroer bliver opfyldt kan det da være ligemeget hvad de makroer er i form af.

Altså når jeg mener makroer mener jeg jo specifikke næringsstoffer, derunder også forskellige typer af saccharider og poly-saccharider..

Vi diskuterer jo ikke hvorvidt du skal optage næringsstofferne i form af en banan og en whey-shake, eller i en anden form med de PRÆCIS samme næringsmæssige sammensætning. Vi diskuterer hvordan de næringsstoffer skal fordeles i forholdt til endt modstandstræning..

- Men det er også off-topic og jeg kan godt se hvad du mener :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for hurtig respons!

Jeg troede lige jeg havde misset min mulighed for at blive den nye arnold ved ikke at kører totalt ud i detaljen omkring timing og mængdepræcision for postworkout. Jeg har altid spist et måltid 1-1½ time inden træning og taget min shake + nyt måltid umiddelbart efter. :drink:

Men tror da jeg vil se nærmere på min postWO-meal da selv små forbedringer giver resultater i sidste ende

SienZ skrev:Så correcter jeg dig lige ;) - Carbs postworkout er ikke for at udskille insulin. Protein i sig selv stimulerer udskillelsen af insulin, og den forbedres ikke ved indtagelse af carbs også (post-workout!). Grunden til carbs er at: Ændring i muskelvæv = Proteinsyntese - Proteinnedbrydning (NPB = MPS - MPB(Nettoproteinbalance = Muscleprotein synthesis - Muscleprotein breakdown)). Ved indtagelse af protein post-workout vil du stimulere proteinsyntesen. Det i sig selv er nok til at opbygge muskler. Ved at indtage carbs hæmmer du dog proteinnedbrydningen. Dvs. du i sidste ende får mere masse ud af det. - Det er grunden til indtagelse af carbs post-workout, og ikke insulin :)

Men hvordan kan protein stimulere udskillelsen af insulin, når insulin lige præcis bliver udskillet for at regulere blodsukker, som jo stiger og falder i forbindelse med indtagelse og fordøjelse af kulhydrater? Mængden af insulin vokser jo med niveauet af blodsukkeret, eller tager jeg fejl?

Insulin øger mængden af ribosomer en given celle kan indeholde, altså ''effektivisering'' af proteinsyntese?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16545079

Redigeret: Indsat link
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg tænker bare: Er der ikke sukker/kulhydrater i alle typer whey pulver? Og burde det ikke være rigeligt i forhold til at få det optimale ud af det "window" efter en træning. Så skal man selvfølgelig have et større måltid i timerne efter, det er klart..

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 145.00

Larsen123 skrev:Jeg tænker bare: Er der ikke sukker/kulhydrater i alle typer whey pulver? Og burde det ikke være rigeligt i forhold til at få det optimale ud af det "window" efter en træning. Så skal man selvfølgelig have et større måltid i timerne efter, det er klart..

Whey produkter som eksempelvis bodylab ekstra pure, eller hvad det nu hedder, indeholder ingen mælkesukker. Og de produkter der er mælkesukker i, er der så lidt at det langt fra er nok.

dornerd skrev:
SienZ skrev:Så correcter jeg dig lige ;) - Carbs postworkout er ikke for at udskille insulin. Protein i sig selv stimulerer udskillelsen af insulin, og den forbedres ikke ved indtagelse af carbs også (post-workout!). Grunden til carbs er at: Ændring i muskelvæv = Proteinsyntese - Proteinnedbrydning (NPB = MPS - MPB(Nettoproteinbalance = Muscleprotein synthesis - Muscleprotein breakdown)). Ved indtagelse af protein post-workout vil du stimulere proteinsyntesen. Det i sig selv er nok til at opbygge muskler. Ved at indtage carbs hæmmer du dog proteinnedbrydningen. Dvs. du i sidste ende får mere masse ud af det. - Det er grunden til indtagelse af carbs post-workout, og ikke insulin :)

Men hvordan kan protein stimulere udskillelsen af insulin, når insulin lige præcis bliver udskillet for at regulere blodsukker, som jo stiger og falder i forbindelse med indtagelse og fordøjelse af kulhydrater? Mængden af insulin vokser jo med niveauet af blodsukkeret, eller tager jeg fejl?

Insulin øger mængden af ribosomer en given celle kan indeholde, altså ''effektivisering'' af proteinsyntese?

Protein udskiller også insulin (også uden omdannelse til glukose. Insulinrespons kommer lige så hurtigt ved indtagelse af carbs som med protein, og hvis det var glukose skulle proteinet først nedbrydes i mavesækken til aminosyrer (af pepsin), og så videre i leveren for at blive omdannet til glukose, hvorefter det ville kunne stimulerer insulinudskillelse) :)

Se f.eks. på denne tabel:

Billede

LP/HC er 21g protein og 125g carbs, HP/LC er 75g protein og 75g carbs.

Billede

Insulinrespons for 4 typiske BB-fødevarer. (11g carbs, 51g protein i alle shakes (de var alle lavet til shakes))

Det skyldes altså at protein kan stimulere insulinudskillelse, også uden at blive omdannet til glukose. Mange bodybuildere supplerer også med BCAA eller Leucin (Leucin er en del af BCAA, typisk i 2:1:1 forhold med iso-leucin og valin), da Leucin også direkte kan stimulere pancreas til at producere insulin.

Lidt du kan læse hvis du er interesseret:
http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319
http://www.bodyrecomposition.com/muscle ... ition.html (mener dog ikke der står noget om aminosyrers stimulation af insulinudskillelse)
http://www.t-nation.com/free_online_art ... thesis&cr= (længe siden jeg har læst den, så kan ikke huske om det er nævnt heri)

"at det langt fra er nok" ? - Ja okay. Jeg skal ikke kunne sige om du har ret eller ej. Jeg ved kun, at jeg har fået ret fine resultater ved kun at drikke en Shake med vand efter hver træning, for derefter at spise et større måltid højst 2 timer senere. Men det kunne da være, at man skulle prøve at spise et stykke frugt ved siden af den Shake, og se om det gjorde en forskel :)

Reputation point: 70

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 145.00

SienZ skrev:
dornerd skrev:Det er i hvert fald en god idé at få kulhydrater sammen med hurtig-optagelige proteiner efter træning. Da musklerne jo hurtigst muligt skal have mulighed for at gøre brug af aminosyrer til at genopbygge musklen. Og da insulin er med til at behjælpe denne proces skal du naturligvis også have nogle kulhydrater der hurtigst muligt kan stimulere dannelsen og frigørelsen af insulin i kroppen. Det er vigtigt at din krop har adgang til aminosyrer fra din kost, da kroppen ellers nedbryder muskelvæv for at få adgang til disse aminosyrer, det er lidt paradoksalt at musklen nedbryder sig selv for at reparere sig selv, men det er nu engang sådan det fungerer i praksis.

Så correcter jeg dig lige ;) - Carbs postworkout er ikke for at udskille insulin. Protein i sig selv stimulerer udskillelsen af insulin, og den forbedres ikke ved indtagelse af carbs også (post-workout!). Grunden til carbs er at: Ændring i muskelvæv = Proteinsyntese - Proteinnedbrydning (NPB = MPS - MPB(Nettoproteinbalance = Muscleprotein synthesis - Muscleprotein breakdown)). Ved indtagelse af protein post-workout vil du stimulere proteinsyntesen. Det i sig selv er nok til at opbygge muskler. Ved at indtage carbs hæmmer du dog proteinnedbrydningen. Dvs. du i sidste ende får mere masse ud af det. - Det er grunden til indtagelse af carbs post-workout, og ikke insulin :)

Protein nedbrydes i mavesækken og tyndtarmen til aminosyrer, som herefter optages over tarmvæggen. De føres med blodet til bugspytkirtlen, hvor de stimulerer frigivelsen af insulin. Nogle aminosyrer - ikke protein - er mere potente end andre til at stimulere insulinudskillelse. Glukose er dog den mest potente stimulator af insulinudskillelsen. Man skal huske, at insulin ikke udskilles efter alt-eller-intet. Jo større koncentration af glukose og/eller aminosyrer, jo større insulinudskillelse finder sted. Insulin har mange funktioner i kroppen! Den stimulerer blandt optaget af glukose og aminosyrer ind i kroppens celler med GLUT-4 transportere, som findes i muskel- og fedtvæv. Herudover stimulerer den proteinsyntesen og hæmmer proteinnedbrydningen. Det vil sige, at både aminosyrer og glukose har betydning for dette, da begge medfører udskillelse af insulin - dog har glukose den største effekt. Foruden at glukose har betydning for insulinudskillelsen, så benyttes det også til gendannelsen af glykogenlagrene i skeletmuskulaturen (og leveren) efter et træningspas.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Hippokrates skrev:
SienZ skrev:

Protein nedbrydes i mavesækken og tyndtarmen til aminosyrer, som herefter optages over tarmvæggen. De føres med blodet til bugspytkirtlen, hvor de stimulerer frigivelsen af insulin. Nogle aminosyrer - ikke protein - er mere potente end andre til at stimulere insulinudskillelse. Glukose er dog den mest potente stimulator af insulinudskillelsen. Man skal huske, at insulin ikke udskilles efter alt-eller-intet. Jo større koncentration af glukose og/eller aminosyrer, jo større insulinudskillelse finder sted. Insulin har mange funktioner i kroppen! Den stimulerer blandt optaget af glukose og aminosyrer ind i kroppens celler med GLUT-4 transportere, som findes i muskel- og fedtvæv. Herudover stimulerer den proteinsyntesen og hæmmer proteinnedbrydningen. Det vil sige, at både aminosyrer og glukose har betydning for dette, da begge medfører udskillelse af insulin - dog har glukose den største effekt. Foruden at glukose har betydning for insulinudskillelsen, så benyttes det også til gendannelsen af glykogenlagrene i skeletmuskulaturen (og leveren) efter et træningspas.

Læs 2 indlæg længere oppe. Der uddyber jeg det mere :) - Samtidig viser det at insulin ikke forhøjes ved indtagelse af mere kulhydrat. Men ja, aminosyren leucin skulle være specielt god til at stimulere frigivelsen af insulin :)

SienZ skrev:
dornerd skrev:

Protein udskiller også insulin (også uden omdannelse til glukose. Insulinrespons kommer lige så hurtigt ved indtagelse af carbs som med protein, og hvis det var glukose skulle proteinet først nedbrydes i mavesækken til aminosyrer (af pepsin), og så videre i leveren for at blive omdannet til glukose, hvorefter det ville kunne stimulerer insulinudskillelse) :)

Se f.eks. på denne tabel:

LP/HC er 21g protein og 125g carbs, HP/LC er 75g protein og 75g carbs.

Insulinrespons for 4 typiske BB-fødevarer. (11g carbs, 51g protein i alle shakes (de var alle lavet til shakes))

Det skyldes altså at protein kan stimulere insulinudskillelse, også uden at blive omdannet til glukose. Mange bodybuildere supplerer også med BCAA eller Leucin (Leucin er en del af BCAA, typisk i 2:1:1 forhold med iso-leucin og valin), da Leucin også direkte kan stimulere pancreas til at producere insulin.

Lidt du kan læse hvis du er interesseret:
http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319
http://www.bodyrecomposition.com/muscle ... ition.html (mener dog ikke der står noget om aminosyrers stimulation af insulinudskillelse)
http://www.t-nation.com/free_online_art ... thesis&cr= (længe siden jeg har læst den, så kan ikke huske om det er nævnt heri)

Men nu er der jo hverken 21gproten/125gkulhydrat eller 75gprotein/75gkulhydrat i en shake. I en shake med 1 scoop whey 100 får man jo 28g protein, 2g kulhydrat, og 2g fedt. Jeg kan godt se at protein kan have en ''positiv'' effekt på insulinudskillelsen, men i de figurer er det kun når man også indtager en hel del kulhydrater sammen med. Og så er jeg bare nysgerrig om protein alene, uden hverken kulhydrat eller fedt, kan bevirke en betydelig respons i insulinudskillelsen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Protein stimulerer ikke insulinudskillelsen. Protein fra føden nedbrydes i mavesækken og tyndtarmen til aminosyrer. Aminosyrerne optages herefter og stimulerer insulinudskillelsen. Omend der er sammenhæng mellem protein og aminosyrer, så er der en forskel. Husk eventuelt at der i blodet allerede findes 6-8 gram protein per dL blod, ergo 60-80 gram per liter blod. Du snakker om protein, men bør snakke om aminosyrer. Arginin, lysin og leucin er potente stimuli for insulinfrigivelsen, men arginin og lysin er mere potent end leucin. Du skriver at glukose ikke indtages for at stimulere frigivelse af insulin, men for at hæmme proteinnedbrydningen? Hæmningen af proteinnedbrydningen forårsages af insulin. Kan du se problemet?
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Hippokrates skrev:Protein stimulerer ikke insulinudskillelsen. Protein fra føden nedbrydes i mavesækken og tyndtarmen til aminosyrer. Aminosyrerne optages herefter og stimulerer insulinudskillelsen. Omend der er sammenhæng mellem protein og aminosyrer, så er der en forskel. Husk eventuelt at der i blodet allerede findes 6-8 gram protein per dL blod, ergo 60-80 gram per liter blod. Du snakker om protein, men bør snakke om aminosyrer. Arginin, lysin og leucin er potente stimuli for insulinfrigivelsen, men arginin og lysin er mere potent end leucin. Du skriver at glukose ikke indtages for at stimulere frigivelse af insulin, men for at hæmme proteinnedbrydningen? Hæmningen af proteinnedbrydningen forårsages af insulin. Kan du se problemet?

Helt sikkert. Det var også mere for simplificeringen at jeg skrev protein.

Jeg diskuterede emnet med min søster (lægestuderende), efter at have læst nogle artikler om det (i forbindelse af forbedring af insulinsensitivitet, så det er noget tid siden). Jeg må lige snakke med hende og få forklaringen, for hun var enig i at aminosyrerne i sig selv udskilte nok insulin, og tilføjelse af kulhydrat hertil ville ikke gøre nogen forskel. Ser lige om jeg kan finde artiklen, der skulle vidst være henvisning til studier :)

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster