Nielsen882 skrev:Det er heller ikke fordi jeg sidder og spiser alt muligt usundt. Føler mig bare ikke ordentlig mæt, hvis jeg ikke har fået en ordentlig omgang brød/ris/kartofler/etc. (fyld). ved siden af mine proteiner. Plus jeg nok også spiser for meget protein. Har i hvert fald ikke problemer med at bygge muskler. Hvis jeg spiser en stor portion grøntsager føler jeg mig ikke ordentlig mæt. Mæthed er andet end fylde. Det har også noget med alle mulige signalstoffer og fedstoffer at gøre jo, og dem er der bare ikke ret mange af i grøntsager.
Nu må du lige rette mig, hvis jeg er helt forkert på den. Det jeg læser er, ikke at du har problemer med at blive mæt, men at du har problemer med at blive tilfredsstillet, af et måltid bestående af grøntsager.
Måske handler det om, at du ikke er for god til at balancere smagene i dine grøntsager. Gør du noget ud af dem, eller er det bare kogt grønt, eller en kedelig husmorsalat med thousand island fra flaske? En kogt gulerod er ikke specielt spændende, men en letdampet gulerod, der er glaseret op i soya og honning, vendt i lidt ristet sesam og et lille drys revet citronskal, smager ikke bare langt mere spændende, men mætter også resten af sanserne på et helt andet plan.
Det kan være du prøve at kigge lidt på sensorikken omkring dine måltider. Det er en ret afgørende faktor, for hvorvidt vi bliver tilfredsstillet af et måltid, at det mætter vores sanser, og ikke blot fylder i maven.