Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1103
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1100

Følg bodybuilding.dk på

Negativ effekt på træning?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg er blevet fortalt, at det kan være en fordel at gå i sauna 5-10 min indtil man sveder, lige før træning, som en god opvarmning. Kan dette være rigtigt? Har prøvet det et par gange. Synes det virker fint, men kan sauna generelt have en hæmmende effekt på træning?

På forhånd tak.
Where there is a will, there is a way!

Reputation point: 0

Geografisk sted: Gladsaxe

Træner her: Atlas Motion og Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Steve- skrev:Jeg er blevet fortalt, at det kan være en fordel at gå i sauna 5-10 min indtil man sveder, lige før træning, som en god opvarmning. Kan dette være rigtigt? Har prøvet det et par gange. Synes det virker fint, men kan sauna generelt have en hæmmende effekt på træning?

På forhånd tak.

Hvis man sidder i sauna for lang tid, så kan man risikere at dehydrere en smule, men det sker næppe på 5-10 minutter.. Hvis du husker at drikke noget vand før, imens og efter, så kan jeg ikke se hvad det skulle skade, men om det ligefrem er godt som opvarmning - det ved jeg sku ikke?
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Hvis man sidder i sauna for lang tid, så kan man risikere at dehydrere en smule, men det sker næppe på 5-10 minutter.. Hvis du husker at drikke noget vand før, imens og efter, så kan jeg ikke se hvad det skulle skade, men om det ligefrem er godt som opvarmning - det ved jeg sku ikke?[/quote]

Hvad så hvis man tager en 20 min sauna efter træning? er det også fint?

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:Man bør dog være opmærksom på at sauna lige efter træning ikke er det smarteste man kan gøre, hvis man har en tendens til at svede meget under træning. Risikoen for dehydrering stiger KRAFTIGT, hvis man sætter sig ind i en sauna og sveder, efter man lige har svedt et halvt middelhav til træning. Og dehydrering er ikke ligefrem befordrende på restitutionen og på at komme i anabolisme så hurtigt som muligt.

Jeg ville foretrække at folk gjorde den slags senere. Jeg ved godt det er hamrende upraktisk, men det er altså bedre at få fyldt væske- og glucogen-depoterne op, og få en røvfuld protein indeborde, så man kan komme i positiv nitrogen-balance igen, og få gang i de anabole processer. Så hellere vente et par timer, og så tage ned i centret igen, og kører en omgang sauna, eventuelt vekslet med kolde bade.

Thomas Jagd skrev:Når det er sagt, så er sauna brug jo godt for en lang række ting. Blandt andet kan det nedsætte blodtrykket, ved hyppig brug.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Det er selvfølgelig en måde at få varme i kroppen på, og sikkert noget jeg kunne finde på at gør hvis jeg kom fra en kold decemberstorm ind i centeret. Men kun til jeg blev varm, ikke så jeg svedte. Derefter ville jeg lave noget gymnastik for at få ordentlig varme i mig.

Jeg vil lige understrege vigtigheden af at være gennemvarm inden træning. At lave et opvarmningssæt er ikke godt nok - der skal være varme i hele kroppen først.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Ja jeg ved godt at det er utrolig vigtigt at være varm inden man begynder træningen. Jeg troede bare at sauna havde en opvarmende effekt på dine muskler. Din kropstemperatur stiger i vhertfald under træning til 38-39 grader, hvilket den også gør i sauna. Jeg havde bare det indtryk, at sauna derfor ville være en udemærket opvarmningsmetode. Men det mest effektive er altså stadig cyklen eller båndet?

Styrkeliste

Steve- skrev:Ja jeg ved godt at det er utrolig vigtigt at være varm inden man begynder træningen. Jeg troede bare at sauna havde en opvarmende effekt på dine muskler. Din kropstemperatur stiger i vhertfald under træning til 38-39 grader, hvilket den også gør i sauna. Jeg havde bare det indtryk, at sauna derfor ville være en udemærket opvarmningsmetode. Men det mest effektive er altså stadig cyklen eller båndet?

Sauna er udemærket opvarmningsmetode - det er korrekt, men de ting de andre nævner spiller også ind, så derfor kan det være lettere og umiddelbart mere optimalt at sjippe og aktivere musklerne med noget squat og måske lidt armstrækninger m.m.
Det er dog rigtigt at sauna opvarmer musklerne og derfor også kan bruges som opvarmning.
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Såvidt jeg er orienteret stiger din hudtemperatur til 40 grader, hvor din indre temperatur stiger til 38 grader!
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2007

Geografisk sted: Ringkøbing

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 205.00

Galleri: Vis galleri (19)

Sauna er langt fra den mest optimale måde at varme op på!!!

Det kan sammenlignes med at tage elavatoren i stedet for trapperne. Hvis du varmer op i en sauna, er du simpelthen for doven!

Formålet med opvarmningen er at få muskeltemperaturen op på de maksimale 39 grader ca, og dette tager ca. et kvarter.

Det er selvfølgelig bedre at tage et varmt bad eller at gå i sauna end at lave ingen opvarmning. Men tager man sig alligevel tid til opvarmningen, så kan man i mine øjne ligeså godt bevæge sin egen krop, hvilket også er det KLART mest effektive når muskeltemperaturen skal i vejret!

Ved den optimale opvarmning opvarmes de fleste muskler og dette sker ved forholdvis høj intensitet..

Hvorfor har jeg hørt, at overdrevent brug af sauna kan skade kredsløbet? Er der hold i dette?
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

Smeden skrev:Det er selvfølgelig en måde at få varme i kroppen på, og sikkert noget jeg kunne finde på at gør hvis jeg kom fra en kold decemberstorm ind i centeret. Men kun til jeg blev varm, ikke så jeg svedte. Derefter ville jeg lave noget gymnastik for at få ordentlig varme i mig.

Jeg vil lige understrege vigtigheden af at være gennemvarm inden træning. At lave et opvarmningssæt er ikke godt nok - der skal være varme i hele kroppen først.

Det siger du ikke...

-Så er det nok derfor jeg så tit føler mig uoplagt til træning. Jeg kører minimal opvarmning :roll:

Geografisk sted: Glostrup

Træner her: Energym
Fitness World Brøndby
Fresh Fitness Rødovre

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 115.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (1)

Samler lige en gammel tråd op...

Er der nogle fordele, ved at gå i sauna efter endt træning? Her tænker jeg med henblik på restitution, anabolske processer etc. i forbindelse med bodybuilding?

På forhånd tak for hjælpen!

Træner her: S.A.T.S Parken

Styrkeliste
- Bænkpres: 123.50
- Dødløft: 140.00

Snakeren skrev:Samler lige en gammel tråd op...

Er der nogle fordele, ved at gå i sauna efter endt træning? Her tænker jeg med henblik på restitution, anabolske processer etc. i forbindelse med bodybuilding?

På forhånd tak for hjælpen!

Jeg ville nok kvæle nogle hurtigere carbs samt min shake før jeg skulle svede den i sauna
The one and only Patman:)
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderborg

Træner her: Sønderborg Fitness
Zielkes Fitnessklub

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (62)

Start nu bare med at læse den gamle tråd igennem. Så er der slet ikke noget at spørge om:

Thomas Jagd skrev:Man bør dog være opmærksom på at sauna lige efter træning ikke er det smarteste man kan gøre, hvis man har en tendens til at svede meget under træning. Risikoen for dehydrering stiger KRAFTIGT, hvis man sætter sig ind i en sauna og sveder, efter man lige har svedt et halvt middelhav til træning. Og dehydrering er ikke ligefrem befordrende på restitutionen og på at komme i anabolisme så hurtigt som muligt.

Jeg ville foretrække at folk gjorde den slags senere. Jeg ved godt det er hamrende upraktisk, men det er altså bedre at få fyldt væske- og glucogen-depoterne op, og få en røvfuld protein indeborde, så man kan komme i positiv nitrogen-balance igen, og få gang i de anabole processer. Så hellere vente et par timer, og så tage ned i centret igen, og kører en omgang sauna, eventuelt vekslet med kolde bade.
Thomas Jagd skrev:Når det er sagt, så er sauna brug jo godt for en lang række ting. Blandt andet kan det nedsætte blodtrykket, ved hyppig brug.
I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Dødløft: 200.00

Galleri: Vis galleri (2)

Jeg har læst den gamle tråd igennem, hvorfor skulle jeg ellers tage den op.

Jeg har ikke tendens til at svede meget under træning, ergo er første svar ikke fyldestgørende.
Desuden er det jo muligt at indtage carbs INDEN man hopper i sauna'en. Mht. blodtryk, ja det har vel egentlig ikke så relevant i den sammenhæng jeg søger. Dette er grundene til jeg samler tråden op, og spøger specifikt med henblik på bodybuilding.

Træner her: S.A.T.S Parken

Styrkeliste
- Bænkpres: 123.50
- Dødløft: 140.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster