Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Steve- skrev:Jeg er blevet fortalt, at det kan være en fordel at gå i sauna 5-10 min indtil man sveder, lige før træning, som en god opvarmning. Kan dette være rigtigt? Har prøvet det et par gange. Synes det virker fint, men kan sauna generelt have en hæmmende effekt på træning?
På forhånd tak.

Thomas Jagd skrev:Man bør dog være opmærksom på at sauna lige efter træning ikke er det smarteste man kan gøre, hvis man har en tendens til at svede meget under træning. Risikoen for dehydrering stiger KRAFTIGT, hvis man sætter sig ind i en sauna og sveder, efter man lige har svedt et halvt middelhav til træning. Og dehydrering er ikke ligefrem befordrende på restitutionen og på at komme i anabolisme så hurtigt som muligt.
Jeg ville foretrække at folk gjorde den slags senere. Jeg ved godt det er hamrende upraktisk, men det er altså bedre at få fyldt væske- og glucogen-depoterne op, og få en røvfuld protein indeborde, så man kan komme i positiv nitrogen-balance igen, og få gang i de anabole processer. Så hellere vente et par timer, og så tage ned i centret igen, og kører en omgang sauna, eventuelt vekslet med kolde bade.
Thomas Jagd skrev:Når det er sagt, så er sauna brug jo godt for en lang række ting. Blandt andet kan det nedsætte blodtrykket, ved hyppig brug.

Steve- skrev:Ja jeg ved godt at det er utrolig vigtigt at være varm inden man begynder træningen. Jeg troede bare at sauna havde en opvarmende effekt på dine muskler. Din kropstemperatur stiger i vhertfald under træning til 38-39 grader, hvilket den også gør i sauna. Jeg havde bare det indtryk, at sauna derfor ville være en udemærket opvarmningsmetode. Men det mest effektive er altså stadig cyklen eller båndet?

Smeden skrev:Det er selvfølgelig en måde at få varme i kroppen på, og sikkert noget jeg kunne finde på at gør hvis jeg kom fra en kold decemberstorm ind i centeret. Men kun til jeg blev varm, ikke så jeg svedte. Derefter ville jeg lave noget gymnastik for at få ordentlig varme i mig.
Jeg vil lige understrege vigtigheden af at være gennemvarm inden træning. At lave et opvarmningssæt er ikke godt nok - der skal være varme i hele kroppen først.

Snakeren skrev:Samler lige en gammel tråd op...
Er der nogle fordele, ved at gå i sauna efter endt træning? Her tænker jeg med henblik på restitution, anabolske processer etc. i forbindelse med bodybuilding?
På forhånd tak for hjælpen!

Thomas Jagd skrev:Man bør dog være opmærksom på at sauna lige efter træning ikke er det smarteste man kan gøre, hvis man har en tendens til at svede meget under træning. Risikoen for dehydrering stiger KRAFTIGT, hvis man sætter sig ind i en sauna og sveder, efter man lige har svedt et halvt middelhav til træning. Og dehydrering er ikke ligefrem befordrende på restitutionen og på at komme i anabolisme så hurtigt som muligt.
Jeg ville foretrække at folk gjorde den slags senere. Jeg ved godt det er hamrende upraktisk, men det er altså bedre at få fyldt væske- og glucogen-depoterne op, og få en røvfuld protein indeborde, så man kan komme i positiv nitrogen-balance igen, og få gang i de anabole processer. Så hellere vente et par timer, og så tage ned i centret igen, og kører en omgang sauna, eventuelt vekslet med kolde bade.
Thomas Jagd skrev:Når det er sagt, så er sauna brug jo godt for en lang række ting. Blandt andet kan det nedsætte blodtrykket, ved hyppig brug.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 46 gæster