Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 872
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

Nybegynder søger råd

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Efter at jeg mange år har været aktiv med både fodbold, basketball og badminton, stoppede jeg med al form for sport i en alder af 15 år. Jeg er idag 18 år gammel, er 189 cm høj og vejer 84 kg. De 3 år, hvor jeg absolut intet har lavet, har haft konsekvenser, jeg vil på ingen måde karakteriserer mig som tyk, men jeg har fået en del fedt, maven, som hovedsageligt er placeret centalt på min mave under navlen, og flader ud lige efter navlen.

Jeg har derfor valgt, at melde mig ind i et fitnesscenter. mit primære mål er, at få opbygget en flot figur og få fedtet væk på maven, Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg skal gribe situationen an, da mit konditon også er elendig, den vil jeg også gerne rette op på. Jeg har tænkt på, at kombinerer min træning med først lidt cardio træning og derefter styrketræne, men som sagt er jeg grøn på området, og er i tvivl, om det er den rigtige måde, at gribe situationen an?

På forhånd tak. :)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

er selv ny, men jeg ville da mene at et par kilometer på løbebånd eller nogen km på cyklen ikke ville, gøre noget :) men bliver vel rettet hvis det forkert :D om det så skal være før eller efter styrketræningen ved jeg ikke. :)

Kostplan: Vis kostplan

En kombination af styrketræning og cardio lyder fornuftigt. Tjek evt vores artikelarkiv mht programmer, og husk også at læs lidt om kosten :)
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)

Hvis du vil tabe dig, så lig i kcal underskud og omvendt. Den bedste måde at gøre det på er imo en ordenlig kost.
Figuren bliver ikke flot af at du kun taber dig, så styrketræning er også et must.
Find et godt fullbody eller to-splitt program og få lavet et kost program også så du på rigtig vej i hvert fald. Du kan eventuelt supplere din styrketræning og kost med noget motion. Motionen kan foretages på hviledagene

Solidt program for nybegyndere:
http://news.bodylab.dk/artikler/261-sto ... -to-basics

I programmet står der, at du kører overkrop mandag-torsdag, og underkrop tirsdag-fredag. Det split kan du eventuelt bytte rundt, så du kører underkrop mandag-torsdag, og overkrop tirsdag-fredag, hvilket giver dig mulighed for at dyrke cardio (cykling/løb) onsdag og lørdag uden fare for at overanstrenge benene, og så tage en hel fridag søndag.

Sådan ville jeg i hvert fald foretrække det.

Derudover bør du også lægge en solid kostplan med masser af protein, masser af sundt fedt og få kulhydrater.
"Det er fandeme fedt at være massiv når man knepper, man kan bare smadre piger fuldstændig"
- Mapsen 2017, 123 kg

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 1330

Geografisk sted: Mother Russia

Logbog: Vis logbog

Så er jeg tilbage igen for at søge råd.

Har nu trænet i 4 måneder, jeg har trænet hver anden dag, undtagen de seneste 14 dage, hvor jeg har trænet hver dag. Jeg er nu nede på de 79 kg, man kan tydelig se, at jeg har tabt mig, men jeg er bange for, at det bliver for meget, da jeg er begyndt at kunne se mine ribben :oops:, Men fedtet sidder der stadig på maven, men dog ikke så meget som før, jeg er trods alt næsten 190 cm høj, og vil nødig under 75 kg med den højde.
Jeg er i tvivl om de næste skridt?!
Jeg plejer normalt at løbe i 15 min (11-12 km/t) før jeg styrketræner, skulle jeg måske stoppe med det?

hare45 skrev:Så er jeg tilbage igen for at søge råd.

Har nu trænet i 4 måneder, jeg har trænet hver anden dag, undtagen de seneste 14 dage, hvor jeg har trænet hver dag. Jeg er nu nede på de 79 kg, man kan tydelig se, at jeg har tabt mig, men jeg er bange for, at det bliver for meget, da jeg er begyndt at kunne se mine ribben :oops:, Men fedtet sidder der stadig på maven, men dog ikke så meget som før, jeg er trods alt næsten 190 cm høj, og vil nødig under 75 kg med den højde.
Jeg er i tvivl om de næste skridt?!
Jeg plejer normalt at løbe i 15 min (11-12 km/t) før jeg styrketræner, skulle jeg måske stoppe med det?

Det er i sidste ende kun dig selv der kan vurdere om du fortsat skal være i underskud eller du småt skal til at bulke og få noget masse på.
Men smid et billede op, så kan du få et par holdninger til det :wink:

Reputation point: 15

Jeg er enig med bjørnson, smid et par billeder op, så kan du høre andres mening og bagefter tage den med i din overvejelser.

Mht. dit fedt på maven der buler ud under navlen, så kan du overveje om det er din kropsholdning der måske ikke er helt god. Mange har en tendens til at svaje for meget i ryggen, hvilket får den nederste del af maven til at se lidt forkert ud. Det kaldes posterior pelvic tilt (søg på google) prøv at kig på det, det kan måske være en del af forklaringen :)

Reputation point: 10

Geografisk sted: Hobro

Træner her: Hobro Helse Sport

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 140.00

2013-04-06 21.03.55.jpg

ikke lige det bedste billede, håber det kan bruges

hare45 skrev:
2013-04-06 21.03.55.jpg

Ja der skal noget masse på!!
Om du vil cutte et pr kg mere er svært at sige, men ville foreslå at du kom igang med at få noget muskelmasse på snarest :wink:

Reputation point: 15

Bjørnson skrev:
hare45 skrev:
2013-04-06 21.03.55.jpg

Ja der skal noget masse på!!
Om du vil cutte et pr kg mere er svært at sige, men ville foreslå at du kom igang med at få noget muskelmasse på snarest :wink:

Skal jeg prøve, jeg vender tilbage ;)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster