Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Nick9000 skrev:...Husk også det er begrænset hvad EMG-målinger kan sige om muskelaktivitet....

Nick9000 skrev:
Husk også det er begrænset hvad EMG-målinger kan sige om muskelaktivitet. Hvorfor gastroc skulle strækkes mere ved en bøjet hofte (som i donkey calf raise) kan jeg ikke se? Det er kun den hofteekstenderende del af baglåret, der strækkes yderligere ved hoftefleksion, ikke den del der udspringer fra femur.
Har set flere referencer jeg nok skal grave frem på at Bodybuildere er større end både vægt og styrkeløftere, fordi BB'ere har relativt mere hypertrofi af røde fibre (specifikt). Bodybuildere træner som bekendt højere reps. Store bodybuilderne skulle ikke have speciel favorabel muskelfiber-sammensætning, som nogen kunne tro med mange hurtige hvide fibre. Træning med højere reps ser ud til at ramme (røde) muskelfibre anderledes. Dette selvstændige issue om rep-ranges har selvfølgelig ingen indflydelse på øvelsesvalg omkring Donkey raises vs Standing raises.Nick9000 skrev:Det er yderst spekulativt at det giver mening at ændre på rep-range for at træne efter fibersammensætning. Jesper Løvind, som må være en af de største danske kapaciteter indenfor muskelfibre mener det er noget ren gætværk.

Franz Biberkopf skrev:Har set flere referencer jeg nok skal grave frem på at Bodybuildere er større end både vægt og styrkeløftere, fordi BB'ere har relativt mere hypertrofi af røde fibre (specifikt). Bodybuildere træner som bekendt højere reps. Store bodybuilderne skulle ikke have speciel favorabel muskelfiber-sammensætning, som nogen kunne tro med mange hurtige hvide fibre. Træning med højere reps ser ud til at ramme (røde) muskelfibre anderledes.

Franz Biberkopf skrev:Strækkomponenten forekommer mig ekstra vigtig for at lave hypertrofi i de lægge, der er vant til at arbejde meget og semi-tungt, men sjældent under stort stræk

FHecht skrev:Som Nick skriver, så er EMG-måling ikke særlig valid eller reliabel, når det kommer til at måle graden af muskelaktivitet.
jeg kan heller ikke se, hvorfor det skulle være en fordel at flektere hoften? Gastrocnemius er en toleds-muskel og går ikke over hoften, hvorfor dens position ikke skulle have betydning.
Og hvad er det for en "stabiliserende skinne-bensmuskel"?

Franz Biberkopf skrev:Jeg mener at dem der ofte kritiserer EMG ikke har det kvantitative grundlag i orden for deres kritik, men fokuserer på undtagelser. Den diskussion tager jeg meget gerne i en anden tråd. Men hvorfor skulle højere EMG på Donkey raises ikke tale til fordel for den?
De fungerer vist som én enhed når knæet er godt strakt. Bøjer man derimod mere knæet, fungerer musklerne separat

FHecht skrev:Tibialis anterior har jo ikke nogen stabiliserende funktion, når det kommer til den eccentriske fase i en calf raise, da den dorsiflekterer anklen.

alllstar skrev:Det er såmænd ikke for at ophæve hele diskussionen, da relevant forskning og teori altid gavner i en diskussion, men - som de fleste i diskussionen allerede ved - så bestemmer generne hvor stor respons læggene får. Hvis man bare ikke har genetikken, så er man (næsten) prisgivet. Når diskussionen kommer til den ene øvelse frem for den anden, er der ikke det store at hente. Arbejd i stedet på tonnage, volumen og rep-range.

Kidd skrev:alllstar skrev:Det er såmænd ikke for at ophæve hele diskussionen, da relevant forskning og teori altid gavner i en diskussion, men - som de fleste i diskussionen allerede ved - så bestemmer generne hvor stor respons læggene får. Hvis man bare ikke har genetikken, så er man (næsten) prisgivet. Når diskussionen kommer til den ene øvelse frem for den anden, er der ikke det store at hente. Arbejd i stedet på tonnage, volumen og rep-range.
+1
Og det omhandler lægtræning. Agter man at investere meget tid og energi i træning er det lidt absurd at bruge så meget krudt på lægge. Optimere squat, bænk og DL ville måske være bedre investering?

FHecht skrev:Franz Biberkopf skrev:Strækkomponenten forekommer mig ekstra vigtig for at lave hypertrofi i de lægge, der er vant til at arbejde meget og semi-tungt, men sjældent under stort stræk
Du har nogle interessante synspunkter, men hvad er det, der får dig til at tænke, at man opnår større hypertrofi ved at føle et stræk?
De "ting og sager" som sker, forudsat at du ikke ændrer på anklens ledvinkel, er at forskellige strukturer trækker i nervevævet, som dermed kan give følelsen, at der er noget der strækker.

Udgaard skrev:Måling vha. ohms lov ikke præsis pga. brugt k-værdi for resistans.

FHecht skrev:@Steendahl, gider du at skrive titlen på studiet? Siden gider ikke åbne på min computer.

Moose skrev:Nu ved jeg intet om EMG'er. Men du burde i princippet kunne måle resistansen i musklen ved at måle igennem en muskel.
Om det så gøres med en biopsi eller direkte på mennesket. Ved sådan en måling burde man ret præsis kunne fastslå modstanden og vha., som du nævner, ohms lov bestemme den strøm der tilføres.
Moose skrev:... fordi du virker til at vide noget om EMG signal analyse;
Moose skrev:Ved du om det er noget man har prøvet sig med?

FHecht skrev:Tibialis anterior har jo ikke nogen stabiliserende funktion, når det kommer til den eccentriske fase i en calf raise, da den dorsiflekterer anklen.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster