a) 36x^2 + 24x + 4 ~ (6x + 2)^2
b) 49x^2 + 14x + 1 ~ (7x + ca. 3,7)^2
Fatter intet af hvordan jeg regner ovenstående ud!
Help me out guys!
Edit:
Afl. til imorgen - så hurtigt hjælp er tiltrængt!

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

WannaBeBig skrev:Tsk tsk tsk...sent at begynde på den.

Morrison skrev:hvad helvede betyder ~ ?

Smeden skrev:jeg har løst den i forhold til nul og sat rødderne i paranteser.
36*x^2 + 24*x + 4=0
x=-1/3 v x=-1/3
(x+1/3)*(x+1/3)
siden rødderne er de samme
(x+1/3)^2
Voila!

Smeden skrev:Den der bølge betyder sædvanligvis "cirka". Man kan f.eks. skrive irrationelle tal fra brøk til decimaltal med sådan en.
QB: hvorfor ikke? Det virker jo. Har man højere grader eller mindre pæne tal, er det en fortrinelig metode.

J-S-O skrev:a) 36x^2 + 24x + 4 ~ (6x + 2)^2
b) 49x^2 + 14x + 1 ~ (7x + 1)^2
Så er de rettet
Men tror jeg forstår det nu Smeden skrev:jeg har løst den i forhold til nul og sat rødderne i paranteser.
36*x^2 + 24*x + 4=0
x=-1/3 v x=-1/3
(x+1/3)*(x+1/3)
siden rødderne er de samme
(x+1/3)^2
Voila!
the-QB skrev:Smeden skrev:Den der bølge betyder sædvanligvis "cirka". Man kan f.eks. skrive irrationelle tal fra brøk til decimaltal med sådan en.
QB: hvorfor ikke? Det virker jo. Har man højere grader eller mindre pæne tal, er det en fortrinelig metode.
Enig.. Men nu tror jeg meget vel det er på gym-niveau, og det vil man ikke opleve nogle hvor det er skæve tal, osv.. og med alt respekt for p0ulsen, så hvis han har svært ved dette, så er det næppe fordi han vil læse mat på uni, og så har han jo ikke brug for en mere "avanceret" metode..
@topic.. det er altid en god huske regel, at hvis du har en parantes, hvor der er positive fortegn hele vejen igennem, så når den sættes i ^2, så giver det de to led opløftet i ^2 + det dobbelte produkt.. eks: (a+b)^2 = a^2 + b^2 + 2ab..
Og hvis det er (a-b)^2, så er det a^2 -b^2 -2ab ..

Og hvis det er (a-b)^2, så er det a^2 -b^2 -2ab ..

Sniper skrev:I har begge ret.. Og mener bestemt et andengradspolynomium bruges i gym.. Allerede på c-niveau så vidt jeg husker.. Anyway, tror ikke det er tiltænkt til udregning som et andengradspolynomium.. Mener nemlig at der er nogle meget generelle formler for (a+b)^2 og (a-b)^2 i den der grønne bog i 1.G hvis ellers man stadig bruger den. Men det er jo meget enkelt at regne ud hvad formlerne hedder:
(a+b)^2 a^2 + b^2 +2ab og
(a-b)^2 a^2 + b^2 -2ab

J-S-O skrev:Sniper skrev:I har begge ret.. Og mener bestemt et andengradspolynomium bruges i gym.. Allerede på c-niveau så vidt jeg husker.. Anyway, tror ikke det er tiltænkt til udregning som et andengradspolynomium.. Mener nemlig at der er nogle meget generelle formler for (a+b)^2 og (a-b)^2 i den der grønne bog i 1.G hvis ellers man stadig bruger den. Men det er jo meget enkelt at regne ud hvad formlerne hedder:
(a-b)^2 a^2 + b^2 -2ab
Ja, jeg kan i hvert fald sige at vi regner med andengradsligninger og dets lige på A-niveau - jeg ved dog ikke helt hvordan og hvorledes det forholder sig på de andre niveauer? Efter reformen er der kommet en masse nye bøger og regler for hvad man skal og ikke skal lære, så den grønne bog, som faktisk er en meget svag betegnelse, kan jeg ikke sige noget om hvorvidt bruges eller ej - men de gamle bøger er mere eller mindre ved at blive udskiftet til dugfriske! Jeg tror faktisk at jeg (led i reformen) er den sidste årgang der benytter diverse bøger, og ikke en fast direkte beregnet til reformen...

Sniper skrev:J-S-O skrev:Sniper skrev:I har begge ret.. Og mener bestemt et andengradspolynomium bruges i gym.. Allerede på c-niveau så vidt jeg husker.. Anyway, tror ikke det er tiltænkt til udregning som et andengradspolynomium.. Mener nemlig at der er nogle meget generelle formler for (a+b)^2 og (a-b)^2 i den der grønne bog i 1.G hvis ellers man stadig bruger den. Men det er jo meget enkelt at regne ud hvad formlerne hedder:
(a-b)^2 a^2 + b^2 -2ab
Ja, jeg kan i hvert fald sige at vi regner med andengradsligninger og dets lige på A-niveau - jeg ved dog ikke helt hvordan og hvorledes det forholder sig på de andre niveauer? Efter reformen er der kommet en masse nye bøger og regler for hvad man skal og ikke skal lære, så den grønne bog, som faktisk er en meget svag betegnelse, kan jeg ikke sige noget om hvorvidt bruges eller ej - men de gamle bøger er mere eller mindre ved at blive udskiftet til dugfriske! Jeg tror faktisk at jeg (led i reformen) er den sidste årgang der benytter diverse bøger, og ikke en fast direkte beregnet til reformen...
Hmm. Meget muligt.. Skal jeg ikke kunne sige noget om da det er lidt siden jeg selv gik i gym. Og den grønne bog var fuldstændig ny dengang og var for c niveau i 1.G, Anden og 3.G på a-niveau var vist rødlilla og en anden mærkelig farve..
Udover det er jeg meget sikker på vi lærte rødder osv omkring andengradspolynomier allerede i 1.G.. A-niveau i 2.G blev tiden vist mest brugt til differenciering og integraler og 3.G blev brugt på vektorer og deslignende så vidt jeg husker.

Smeden skrev:Tja, min metode er ihvertfald skudsikker. Og det kan være han skal bruge det en dag alligvel![]()
Payam
5x+4/7x-4 = 1
gang med nævner
5x+4 = 7x-4
saml x på en side
-2x = -8
x = 4
Voila!

Payam skrev:Er det bare en regel, at -a=-b kan omskrives til a=b?

Misterhamper skrev:Payam skrev:Er det bare en regel, at -a=-b kan omskrives til a=b?
Det er fordi du ganger med -1 på begge sider af brøken ^^ Du må jo gøre alt det du vil med en brøk, bare du gør det samme på den anden side.

Smeden skrev:5x+4/7x-4=1
5x+4/7x=5
forkert trin. Du har lavet noget mærkeligt der.
39/7x=5
5,571428571x=5
x=5/5,571428571
x=0,89743589

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 112 gæster