Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

jeg har bare affundet mig med det 

Dingo skrev:Søg lidt på FODMAP diet. Det kan muligvis handle om at begrænse sit indtag af især stachyose rige fødevarer og lignende. Der er f.eks. meget stachyose i kål.. det fermenterer pisse godt i tarmene og så går man og fiser. Nogle får så mere oppustet mave.

Cavling skrev:Dingo skrev:Søg lidt på FODMAP diet. Det kan muligvis handle om at begrænse sit indtag af især stachyose rige fødevarer og lignende. Der er f.eks. meget stachyose i kål.. det fermenterer pisse godt i tarmene og så går man og fiser. Nogle får så mere oppustet mave.
Jeg skrev en længere artikel den anden dag om Fodmap-diæten, og diæten lyder meget lovende; hvis forskningsresultaterne på Herlev Hospital står til troende vil diæten kunne hjælpe op mod 80 pct. af dem, der lider af irriteret (tyk) tarm (oppustethed mm.)
Jeg interviewede bl.a. Lisbeth Jensen, klinisk diætist på Herlev Hospital og en af de diætister herhjemme, der virkelig er inde i diæten. Hun har sammen med andre lavet en bog om Fodmap-diæten, som præsenterer tankerne bag diæten. Hvis problemerne med din oppustethed er vedvarende, er det måske en idé at investere i den. Det er i hvert fald et godt udgangspunkt.
? Anne-Marie og Eva Rosenbom? Jeg brugte det meste af mit bachelorpraktik på Herlev og har været med Lisbeth og de andre rundt. Ikke så meget om FODMAP på det tidspunkt dog. 

Lean2000 skrev:Du svare jo egentlig selv på problemet
For meget mælk. Evt for lidt grønsager osv.

Dingo skrev:Hvem har du snakket med derude? Anne-Marie og Eva Rosenbom? Jeg brugte det meste af mit bachelorpraktik på Herlev og har været med Lisbeth og de andre rundt. Ikke så meget om FODMAP på det tidspunkt dog.

Dingo skrev:Lean2000 skrev:Du svare jo egentlig selv på problemet
For meget mælk. Evt for lidt grønsager osv.
Grøntsager kan især få det hele til at boble op. Mælk er kun et problem hvis man har problemer med laktose (det siger jeg ikke at han ikke har).

Lean2000 skrev:Jeg får det nu meget bedre i maven med grønsager. samt jeg har nemmere ved at komme af med min afføring osv.

salt skrev:Lean2000 skrev:Jeg får det nu meget bedre i maven med grønsager. samt jeg har nemmere ved at komme af med min afføring osv.
Cool story bro. Hvad nu hvis TS får en oppustet mave af nogle bestemte grønsager?

Lean2000 skrev:salt skrev:Lean2000 skrev:Jeg får det nu meget bedre i maven med grønsager. samt jeg har nemmere ved at komme af med min afføring osv.
Cool story bro. Hvad nu hvis TS får en oppustet mave af nogle bestemte grønsager?
Chancen er meget lille. Og ellers burde TS vide hvilke grønsager han skal undgå.

Lean2000 skrev:Det kræver vel ikke den store dokter grad at vide de grønsager der du lige præcis nævner kan give oppustethed/luft i maven haha.
Er det ikke almen viden ? Alle har da næsten fået grønlangkål eller ved hvad løg kan gøre ved ens "parings dufte"![]()
Min erfaring på egen krop og mine atleter er at alm grønsager giver en bedre fordøjelse og mave fornemmelse.

Lean2000 skrev:Det kræver vel ikke den store dokter grad at vide de grønsager der du lige præcis nævner kan give oppustethed/luft i maven haha.
Er det ikke almen viden ? Alle har da næsten fået grønlangkål eller ved hvad løg kan gøre ved ens "parings dufte"![]()
Lean2000 skrev:Min erfaring på egen krop og mine atleter er at alm grønsager giver en bedre fordøjelse og mave fornemmelse.

Cavling skrev:Lean2000 skrev:Det kræver vel ikke den store dokter grad at vide de grønsager der du lige præcis nævner kan give oppustethed/luft i maven haha.
Så det vil sige, at du kan give en videnskabelig forklaring på, hvorfor de nævnte grøntsager giver luft i maven - altså uden, at du blot basere det på almen viden? I så fald vil du have bidraget med noget i denne tråd, ellers har dine svar bare været unødig støj.Lean2000 skrev:Min erfaring på egen krop og mine atleter er at alm grønsager giver en bedre fordøjelse og mave fornemmelse.
Okay - og hvad så? Hvad skal TS bruge dine historier fra dine varme lande til? Anbefaler du, at han løser sit problem ved at benytte en metode, der bygger på din mavefornemmelse?
Alt du siger tager udgangspunkt i "almen viden", "mine erfaringer" "jeg får det meget bedre". Hvad kan det bruges til? At noget tilsyneladende virker på det, gør det hverken interessant eller brugbart for andre.
Dine svar bliver endnu mere tåbelige, når noget af den nyere forskningen peger i en direkte modsat retning, end det din mavefornemmelse siger. Så stop venligst med at komme med råd, der skader mere, end de gavner.

Lean2000 skrev:I kan stikke jeres lorte undersøgelser skråt op.
Det jeg mener er at det gælder om at finde ud af hvilken kost der virker godt for en.
De fleste behøver ikke en læge uddannelse for at vide om det er mælkens skyld man er op pustet hvis man lige har drukket den.
Og skal man være uddannet klinisk dietist for at ligge 2 og 2 sammen at det måske er kålens skyld at man rå skider hvis man har fået stuvet hvidkål ?

Lean2000 skrev:jeg vil stadig mene at det nemmeste for ts er udelukkelses metoder og alm sundfornuft.

Lean2000 skrev:Hvorfor er det KUN den videnskablige test som er rigtig.

Lean2000 skrev:Når det kan gøres på mange andre og sikkert lige så gode måder.
Lean2000 skrev:Hvorfor ikke dele ud af erfaringer ?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster