Jeg er også selv i gang med at lave erhvervscase om Rema 1000.
Men PEST analysen er jo ikke en væsentlig del af den? Du skal blot vedlægge den som bilag for at understøtte din SWOT analyse og så de ved du har styr på den, du har ikke plads til at have den i selve synopsen.
Du kan snakke om lukkeloven (Political), finanskrisen (economic), (som er en mulighed for en discount dagligvarekæde) folk er blevet mere kvalitets bevidste (socio-cultural) og at teknologien gør at man hos andre kæder kan handle online (technology) dette er selvfølgelig også en trussel for dem da vi lever i en travl verden (socio-cultural tendens) som gør at vi ikke har så meget tid til at handle som betyder at nogen tyr til at handle deres dagligvarer online såfremt det er en mulighed. Uden jeg vil give for mange af mine guldkorn væk, så kan du også analysere det som en udfordring og komme med det som et handlingsforslag at de muligvis skal gå ind og operere på internettet, men husk nu at stil dig kritisk overfor dit handlingsforslag, har de kapital til det (kig på deres egenkapital) osv. her kan du så også snakke om at det måske er en god idé for dem da de i forvejen har en god overskuelig hjemmeside hvor de fremhæver deres gode CSR profil som er ret væsentligt når vi snakker om en discounter, da mange virksomheder måske er ligeglade med hvordan deres råvarer er fremstillet, bare de kan få fat i dem billigt.
Husk at komme ind på at de er en franchisekæde, ikke under PEST eller noget, men bare sådan generelt. Det er vigtigt at være godt inde i casen, for så kan du snakke mere frit når du står til den endelige eksamen og skal forsvare din synops som egentlig bare er at talepapir der ikke betyder noget, men det er bare godt når du bliver stillet spørgsmål.