method skrev:Ok - tillykke
Tak?
Mit indlæg er ikke møntet på dig, men lige præcis din betragtning synes jeg var et godt sted at tage udgangspunkt i.
Lithium skrev:Danske medier er klart biased til obamas fordel. Men real-politisk må vi jo ikke glemme at McCain er meget langt til højre fra hovedparten af de danske partier hvorimod Obama stadig er til højre men ikke så langt som McC. Dvs holdningsmæssigt ligger Obama tættere på de fleste danskere end McC.
Naturligvis. Danskerne og europæere i det hele taget er generelt set langt tryggere ved staten end det frie marked.
Lithium skrev:Derudover tror jeg ikke på at danskerne er så selviske, at de baserer deres ønske til USAs næste præsident på, om hvorvidt vedkommende vil gavne dansk økonomi eller ej. Det der tæller for de fleste er at deres udenrigspolitik får en blødere/humanistisk profil og at deres samfund bliver mere lige og får bedre velfærd på områder som uddannelse og sygehuse.
Det er blandt andet også de ting jeg ligger til grund for mit eget ønske om at Obama bliver USAs næste præsident.
Nej det kunne noget jo (desværre) tyde på. Men at tilsidesætte de issues der vedrører eller påvirker en selv (skatter, udlangshandel, udenrigspolitik) til fordel for dem der ikke gør (abortpolitik, velfærd, health care etc.) er utvivlsomt enten tegn på, at man har misforstået et eller andet, at man ikke har sat sig grundigt nok ind i hvordan tingene hænger sammen, eller at man faktisk er altruist. Hvis amerikanerne fx beslutter sig for at udbygge deres velfærdssystem og hæve minimumssatserne for dem på overførsler, vil det udelukkende have en negativ effekt på Danmarks økonomi, idet de givet vis bliver nødt til at hæve skatterne for at gøre det. Hvorfor skulle det have nogen som helst betydning for nogen dansker, hvordan det amerikanske sygehusvæsen ser ud? Så længe du ikke skal behandles der, er det eneste rationelle at se på, hvordan evt. ændringer påvirker den amerikanske handelsbalance, valutakurser etc.
Udenrigspolitisk er jeg meget skeptisk mht. de reelle forskelle på McCain og Obama. Selvom McCain gerne ville fastholde Bush-administrationens linie, vil han få umådeligt svært ved at gennemføre det. Den reelle forskel vedr. fx Afghanistan og Irak er - skal vi sige - et par måneders tidligere hjemsenden af tropperne.
Lithium skrev:edit: synes iøvrigt ikke man bør være særlig voldsom altruist for at anlægge det synspunkt - det er vel nok at være europæer ?
Hvis du dermed mener, at europæernes politiske prioriteringer er irrationelle, er jeg 100 % enig. McCain vil i mine øjne være bedre for dansk økonomi, og det synes jeg den danske dækning af valget har været meget dygtige til at negligere at fokusere på. Men okay, når man opstiller Sarah Palin som vicepræsidentkandidat, har man jo også tabt på forhånd i Europa. Det er heldigvis kun amerikanerne der køber hendes leflende og usmagelige retorik.