Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1577
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1574

Følg bodybuilding.dk på

Proteiner eller kcal overskud?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej BB
Jeg har efterhånden trænet i en måned nu, og har taget 2 kg. på 68->70 kg og højde 185, så er forholdsvis spinkel bygget. Jeg har flittigt læst de mange artikler om kcal overskud og proteiner, men har ofte undret mig over noget, der sikkert er gået mine øjne forbi.

Musklerne kræver protein for at vokse, men for at tage på, skal man ligge i kcal-overskud.
Hvis man som jeg, gerne vil bulke og samtidig tage på i muskelmasse, skal jeg så gå efter maks. protein-niveau eller maks kcal-niveau?

Som sagt er jeg forholdsvis spinkel og går efter masse - ikke styrke.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvordan mener du, at du ikke kan gøre begge dele samtidig?
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Ravn888 skrev:Hej BB
Jeg har efterhånden trænet i en måned nu, og har taget 2 kg. på 68->70 kg og højde 185, så er forholdsvis spinkel bygget. Jeg har flittigt læst de mange artikler om kcal overskud og proteiner, men har ofte undret mig over noget, der sikkert er gået mine øjne forbi.

Musklerne kræver protein for at vokse, men for at tage på, skal man ligge i kcal-overskud.
Hvis man som jeg, gerne vil bulke og samtidig tage på i muskelmasse, skal jeg så gå efter maks. protein-niveau eller maks kcal-niveau?

Det ene udelukker ikke det andet. Spis 1,5-2g protein pr. kg kropsvægt du vejer, min 1g fedt pr kg kropsvægt, også kan du fylde ind med hvad du har lyst til efter dette, indtil du rammer dit daglige kaloriebehov.

Logbog: Ingen logbog

Ravn888 skrev:Hej BB

At bulke vil netop sige at du ligger i overskud og tager på i vægt. Så 'at bulke og samtidig tage på' er en lidt spøjs sætning :wink:

Dine muskler (og resten af dit væv) nedbryder hele tiden sig selv, for herefter at blive opbygget igen. Det er for at holde dit væv nyt og friskt, så at sige.
For at du ikke skal forsvinde ind til ingenting, så skal du have tilført protein via kosten, som hjælper til opbygningen. Så holder du en balance mellem opbygning og nedbrydning.

For at opbygge større muskler skal du (udover at træne dem) , have nok protein i forhold til det jeg lige har skrevet, men du skal også have et overskud af Energi (altså kcal generelt). Opbygning af muskelvæv er en krævende process for kroppen og derfor skal du også have et energioverskud
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af denne tråd. Jeg har trænet i 1½ år sådan lidt on/off. I perioder hvor jeg ikke har trænet, har jeg været meget aktiv herinde og læst en hulens masse artikler om kost, træning, programmer mm. :) Jeg fuldstændig klar over, at man skal ligge i kcal overskud for at tage på og for at øge sin muskelmasse. Men jeg har aldrig forstået, HVORFOR? :hihi:

Protein er musklernes byggesten og de vokser ikke med mindre de får dem, i mens de restituere. Det siges, at man hver dag skal indtage 1,5 gram protein pr. kropsvægt! Forstår ikke helt, hvorfor at musklerne ikke kan vokse, når de får de nødvendige proteiner :-k Nogle som kan uddybe/forklare dette? :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00

steveowe skrev:Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af denne tråd. Jeg har trænet i 1½ år sådan lidt on/off. I perioder hvor jeg ikke har trænet, har jeg været meget aktiv herinde og læst en hulens masse artikler om kost, træning, programmer mm. :) Jeg fuldstændig klar over, at man skal ligge i kcal overskud for at tage på og for at øge sin muskelmasse. Men jeg har aldrig forstået, HVORFOR? :hihi:

Protein er musklernes byggesten og de vokser ikke med mindre de får dem, i mens de restituere. Det siges, at man hver dag skal indtage 1,5 gram protein pr. kropsvægt! Forstår ikke helt, hvorfor at musklerne ikke kan vokse, når de får de nødvendige proteiner :-k Nogle som kan uddybe/forklare dette? :)

Det at opbygge muskler er en særdeles energikrævende proces, hvilket gør at energioverskud er et krav. Det nytter ikke at have rigeligt benzin i tanken, hvis bilen ikke kan startes.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 132.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 155.00

steveowe skrev:Jeg har lige et spørgsmål i forlængelse af denne tråd. Jeg har trænet i 1½ år sådan lidt on/off. I perioder hvor jeg ikke har trænet, har jeg været meget aktiv herinde og læst en hulens masse artikler om kost, træning, programmer mm. :) Jeg fuldstændig klar over, at man skal ligge i kcal overskud for at tage på og for at øge sin muskelmasse. Men jeg har aldrig forstået, HVORFOR? :hihi:

Fordi hvis dit energibehov ikke dækkes vil kroppen skulle nedbryde sig selv for at skaffe energi til livsnødvendige organer osv. Heriblandt vil den også bruge de proteiner du spiser til energi istedet for opbygning. Hvis du er i underskud af energi så er muskelopbygning ikke kroppens højeste prioritet
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tak for svarene, drenge.
Nu skal jeg ikke tænke mere over det! :)
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 70 gæster