Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1469
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1466

Følg bodybuilding.dk på

Proteinets betydning

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hvis vi nu siger jeg bulker, hvor vigtigt er protein så i form af f. eks; hvis jeg er ligger på mine 500kcal overskud ca, men kun har taget 85g protein ( vejer 85 ) hvad vil resultatet så være i forhold til hvis jeg tog 170g protein? altså 2x BW. hvor vigtigt er protein? altså ved det byggestenen til muskler, men hvad vil det betyde hvis jeg f.eks ligger de 500 i overskud, men kun ligger på sådan 100g protein? fordi tror ikke jeg får optimalt protein hver dag.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Gæt.

Styrkeliste
- Bænkpres: 27.50
- Squat: 40.00
- Dødløft: 235.00

Logbog: Ingen logbog

det er mou vigtig du du kan næsten ik få for meget protien heller for meget end for lidt
Brugeravatar

som skevet 1000 gange det er din muskler byggesten du skal have ca 2 til 2,5 gange din krops vægt.drik nogle protein shake og det har stor betydning præcis procent mæssigt svar kan jeg ikke give kan bare sige kom i gang [-X

Geografisk sted: kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Kostplan: Ingen kostplan

Ved godt jeg skal have 2 - 2,5g, det nævner jeg også i trådstarten, men jeg vile bare gerne vide om man stadig har "muskel"vækst hvis man er i kalorie overskud med 100g protein, eller om det så bare bliver fedt?

micker skrev:Ved godt jeg skal have 2 - 2,5g, det nævner jeg også i trådstarten, men jeg vile bare gerne vide om man stadig har "muskel"vækst hvis man er i kalorie overskud med 100g protein, eller om det så bare bliver fedt?

Hvis du er i kalorieoverskud men ikke får nok protein, spiser du forkert :8
I ain't a killer but don't push me revenge is like the sweetest joy next to getting pussy
Brugeravatar

Reputation point: 205

Geografisk sted: 5550 Langeskov

Træner her: OBBC

micker skrev:Ved godt jeg skal have 2 - 2,5g, det nævner jeg også i trådstarten, men jeg vile bare gerne vide om man stadig har "muskel"vækst hvis man er i kalorie overskud med 100g protein, eller om det så bare bliver fedt?

Når du godt ved at du bør have mere end 100g protein om dagen, hvorfor spekulerer du så overhovedet på om du vil vokse eller ej på de 100g? Du kan jo eventuelt prøve i en periode og så vende tilbage, hvis det er så vigtigt for dig.
Så har jeg et spørgsmål til dig:
Hvis man har nok olie på sin motor og rigeligt luft i dækkene, kan jeg så nøjes med at putte 10L benzin i tanken når jeg skal en tur til Jylland, selvom jeg ved at jeg har brug for 25L?
Brugeravatar

Geografisk sted: State of Denmark

Træner her: Fitness World Køge

Det er så godt som umuligt at give et endegyldigt svar på, hvor meget ekstra muskelmasse du kunne have taget på hvis du spiste mere protein. Der er folk der siger at 1,5g protein pr. kg kropsvægt er nok og så er der andre folk der siger at du spilder din tid i centeret ved alt under 3g pr. kg kropsvægt.
Hvis du ligger i kalorieoverskud skal du nok tage muskelmasse på. Men igen, ville det ikke være ærgerligt, hvis du kunne have taget mere muskelmasse på udelukkende ved at spise lidt mere protein?

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Den gængse påstand om, at man skal have 2,5 g protein pr kropskilo for muskelvækst er udelukkende en helgardering og ikke en eksakt videnskab.
Jeg får langt fra 2,5 g protein pr kropskilo dagligt, og jeg ser fremskridt måned for måned.

Lektor ved Aarhus Universitet Kristian Overgaard siger følgende:
Der er ikke nogen undersøgelser, der understøtter at så store mængder protein er nødvendige, selvom man laver hård styrketræning. Ved ekstrem udholdenhedstræning, for eksempel ultraløb, kan man nå op på en proteinomsætning på 2,0 gram pr. kilo kropsvægt pr. dag. Nogle undersøgelser viser, at man kan nå op på en proteinomsætning på 1,6 gram protein pr. kilo pr. dag, når man starter på - eller intensiverer sin styrketræning. Men kroppen vænner sig til belastningen, og behovet falder til 1,2-1,3 gram pr. kilo pr. dag.

Ph.d. og forsker Anders Nedergaard (også kendt som Incognito her på forummet) udtaler derimod:
Jeg mener, at påstanden er korrekt, hvis man ser det som en helgardering. Men det er rigtigt, at der ikke er videnskabeligt belæg for at sige, at så meget protein er nødvendigt.

Træner man seriøst, og vil man være sikker på optimale resultater af træningen, kan man med fordel indtage 1,5-2,5 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Der er flere studier der viser, at man kan udnytte op til 2 gram protein pr. kilo kropsvægt pr. dag. Desuden er der større konsekvenser af for lidt protein end for meget, for så får man ikke resultater af sin træning.

Desuden skal man i denne debat huske at se på sin kropssammensætning. For har man en meget stor muskelmasse, kan det ikke udelukkes at man har et højere proteinbehov. En mand på 75 kilo med henholdsvis 20 og 40 procent muskelmasse vil sandsynligvis have forskellige proteinbehov.

Kilde: http://videnskab.dk/krop-sundhed/10-myt ... iner-del-i
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Hejsa,
Jeg er "ny" her på sitet, så muligvis stiller jeg et sp. der måske allerede er besvaret. men bær over med mig :roll:
Jeg fornemmer at indslaget gælder primært for mænd, men hvad er det "optimale" indtag af protein for kvinder, der som jeg, møffer tunge vægte? Jeg går ud fra at vi (kvinder) har et mindre behov for protein-indtag, eller....???
Brugeravatar

Geografisk sted: Vallensbæk

Træner her: FitnessDK Vallensbæk

Bambi skrev:Hejsa,
Jeg er "ny" her på sitet, så muligvis stiller jeg et sp. der måske allerede er besvaret. men bær over med mig :roll:
Jeg fornemmer at indslaget gælder primært for mænd, men hvad er det "optimale" indtag af protein for kvinder, der som jeg, møffer tunge vægte? Jeg går ud fra at vi (kvinder) har et mindre behov for protein-indtag, eller....???

Hvorfor går du ud fra dét?? :o

Jeg kunne derimod forestille mig at I skal bruge mere protein end mænd, fordi I ikke har testosteron i kroppen..
Det er dog kun et gæt..
I ain't a killer but don't push me revenge is like the sweetest joy next to getting pussy
Brugeravatar

Storfod skrev:

Hvorfor går du ud fra dét?? :o

Jeg kunne derimod forestille mig at I skal bruge mere protein end mænd, fordi I ikke har testosteron i kroppen..
Det er dog kun et gæt..

Hvis testosteron står for muskel syntesen i vores krop, og er den bestemmen faktor for hvor meget muskelmasse vi kan opbygge, og kvinder har mindre af det, så burde deres indtages behov også være mindre.

correct me if i'm wrong
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: FitnessDK Slagelse
FitnessDK Gentofte

Styrkeliste
- Dødløft: 170.00

Galleri: Vis galleri (3)

Storfod skrev:

Det er dog kun et gæt..

Godt at du understreger at det er et gæt, for testosteron og protein er så langt fra det samme. Mindre testosteron kræver ikke mere protein.

Nu er det jo almen viden at kvinder har sværere ved at tage muskelmasse på end mænd (i høj grad netop på grund af et lavere testosteron niveau), derfor kræves der selvfølgelig heller ikke så meget protein til at opbygge muskler.
En proteinrig kost har dog også andre fordele. Bl.a. giver protein en større mæthedsfølelse pr kalorie i forhold til kulhydrat og fedt.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Klud skrev:
Storfod skrev:

Det er dog kun et gæt..

Godt at du understreger at det er et gæt, for testosteron og protein er så langt fra det samme. Mindre testosteron kræver ikke mere protein.

Nu er det jo almen viden at kvinder har sværere ved at tage muskelmasse på end mænd (i høj grad netop på grund af et lavere testosteron niveau), derfor kræves der selvfølgelig heller ikke så meget protein til at opbygge muskler.
En proteinrig kost har dog også andre fordele. Bl.a. giver protein en større mæthedsfølelse pr kalorie i forhold til kulhydrat og fedt.

Hvor mange gram protein skal kvinder så have per kilo kropsvægt? :-k
Brugeravatar

MFL skrev:

Når du godt ved at du bør have mere end 100g protein om dagen, hvorfor spekulerer du så overhovedet på om du vil vokse eller ej på de 100g? Du kan jo eventuelt prøve i en periode og så vende tilbage, hvis det er så vigtigt for dig.
Så har jeg et spørgsmål til dig:
Hvis man har nok olie på sin motor og rigeligt luft i dækkene, kan jeg så nøjes med at putte 10L benzin i tanken når jeg skal en tur til Jylland, selvom jeg ved at jeg har brug for 25L?

Jeg vil gerne vide det fordi nogle dage har jeg haft valget mellem at være ved ligevægtsindtag, eller i overskud, men f.eks kun med 100g protein, og vil gerne vide hvad der er bedst, altså om overskud stadig vil give muskelvækst, eller om det så bare er fedt

Storfod skrev:
Klud skrev:
Storfod skrev:

Det er dog kun et gæt..

Som helhed har kvinder jo et mindre behov, fordi de (som regel) har mindre kropsmasse end mænd rent naturligt. Det ændrer dog ikke på behovet pr. kg kropsvægt.
Spædbørn har f.eks. at langt større proteinbehov end normale menneske udtrykt i gram/kg kropsvægt (oppe omkring 3 g pr. kg), men når man så har en bebs på 5 kg, så er totalen på 15 g protein om dagen jo ingenting... Men igen, pr. kg kropsvægt er det meget. Det kommer an på hvordan du ser på det

Hvor mange gram protein skal kvinder så have per kilo kropsvægt? :-k
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Tilbage til Kost & kosttilskud