Her får I en lille, men vildt god, historie.
Jeg spurgte forleden en personlig træner om hans mening omkring protein i forhold til ens daglige energiindtag.
Han anbefalede mig, get this, at man skulle indtage protein svarende til 40% af ens daglige energiindtag - ligegyldigt om man er i kalorieover- eller underskud.
"Umiddelbart efter træning er det et must med BCAA og Whey. Protein indatg på ca 40% af det daglige energiindtag. Det sikrer at du er anabol og virker fedtforbrændnende."
Jeg spurgte ham hvor han havde det meget høje tal fra, da det er ret meget mere end hvad jeg nogensinde har hørt eller læst.
For mig ville det betyde dette: Hvis jeg var på en 3000-kalorie-diet skulle jeg indtage 300 gram protein om dagen, svarende til 3.6 gram protein/kg.
3000/100*40 = 1200.
1200/4 = 300 gram protein om dagen.
300/82 = 3,6 gram protein/kg.
Til mit spørgsmål svarede han:
"Det er rigtigt 40% lyder af meget når du tager andre anbefalinger og sammenligner. Det er bare sådan at du skal spise efter de mål du vil opnå, præcis som med din træning. Vil du være stor med muskler eller tabe dig uden at sulte og tabe muskelmasse, så er det helt klart den bedste måde:-) Jeg kan sige at det er det bb'ere er blevet store på igennem de sidste mange år. Det har den fordel at det sætter kroppen i en fedtforbrændene tilstand og derfor er det godt til at atbe sig på også...."
Han påstår dermed tre ting
1) Vil du være stor med muskler skal du indtage en proteinmængde svarende til 40% af dit daglige energiforbrug.
2) Vil du tabe dig uden at sulte og miste muskelmasse skal du indtage en proteinmængde svarende til 40% af dit daglige energiforbrug.
3) Hvis man indtager en proteinmængde svarende til 40% af ens daglige energiforbrug vil man sætte kroppen i en fedtforbrændende tilstand - ligegyldigt om man er i kalorieover- eller underskud
I call BS! (Vælg selv mellem "bull shit" eller "bro science"
Jeg vil gerne forklare ham at det ikke hænger sådan sammen og linke en masse undersøgelser til at underbygge mine påstande, og dem skal jeg så til at finde nu - Jep, der røg den nat!
I mellemtiden ville det være fedt at høre jeres mening om sagen og om hvorvidt der er noget bag det han siger.
3... 2... 1... GO!