Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1167
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Proteinpulver

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.

Jeg er en dreng på 17, som altid har elsket at dyrke motion. Efter at have holdt en længere pause startede jeg op igen for godt et halvt års tid siden. I dag laver hver anden dag, styrketræning en dag og cardio den anden dag. Mit spørgsmål er så angående proteinpulver.
Min mor virker til at være meget imod det, og jeg tror nærmest hun forestiller sig, at det er en form for doping.
Først og fremmest er der mange former, nogle med flere % protein end andre. I starten fandt jeg et godt tilbud, men opdagede så at omkring 60% var kulhydrat og kun 30% protein, og jeg ønsker ikke at tage på i vægt, men at være sikker på at jeg får det jeg har brug for til den træning som jeg udøver. Og tænkte måske at tage portion lige efter træning, da der tit vil gå længere tid før jeg kan få et ordentlig måltid efter min træning
Så for at stille nogle konkrete spørgsmål:
a) Hvis jeg ønsker at holde mig i form på en sund måde og ikke nogen overdrevent opbygning af kæmpe muskler e.l. - er proteinpulver så nødvendigt at tage overhovedet?
b) Hvor meget skal jeg tage, og hvornår?
c) Hvilken slags? 100% protein?

På forhånd tak, håber jeg udtrykte mig klart nok til at få nogle ordentligt svar på den hjælp jeg behøver.
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Vil rådgive dig til enten bruge søgefunktionen eller begive dig ud i artikelarkivet. Der kan du læse alt, hvad du har brug for at vide.
"Failure is not an option. Everyone has to succeed"
- Arnold

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Squat: 70.00
- Dødløft: 60.00

danielhansen13 skrev:Hej.

Jeg er en dreng på 17, som altid har elsket at dyrke motion. Efter at have holdt en længere pause startede jeg op igen for godt et halvt års tid siden. I dag laver hver anden dag, styrketræning en dag og cardio den anden dag. Mit spørgsmål er så angående proteinpulver.
Min mor virker til at være meget imod det, og jeg tror nærmest hun forestiller sig, at det er en form for doping.
Først og fremmest er der mange former, nogle med flere % protein end andre. I starten fandt jeg et godt tilbud, men opdagede så at omkring 60% var kulhydrat og kun 30% protein, og jeg ønsker ikke at tage på i vægt, men at være sikker på at jeg får det jeg har brug for til den træning som jeg udøver. Og tænkte måske at tage portion lige efter træning, da der tit vil gå længere tid før jeg kan få et ordentlig måltid efter min træning
Så for at stille nogle konkrete spørgsmål:
a) Hvis jeg ønsker at holde mig i form på en sund måde og ikke nogen overdrevent opbygning af kæmpe muskler e.l. - er proteinpulver så nødvendigt at tage overhovedet?
b) Hvor meget skal jeg tage, og hvornår?
c) Hvilken slags? 100% protein?

På forhånd tak, håber jeg udtrykte mig klart nok til at få nogle ordentligt svar på den hjælp jeg behøver.

Du har brug for ca. 2 gram protein pr. kilo kropsvægt, for at opbygge muskelmasse. Hvis du ikke ønsker at opbygge muskler og "bare vil holde dig sund.." så vil det være spild af penge, efter min mening.

Dog er der mange der misforstår, hvad proteinpulver er. I bund og grund så er det kun sundt, der er lavet flere undersøgelser om proteinpulver. Det er ikke nogen mirakel produkt det er kun et kost "tilskud" hvis du gerne vil opbygge muskelmasse og du ikke for dækket dit protein behov gennem kosten, så er det vigtigt med en shake eller to, ellers ikke. Derudover skal proteinpulver kombineres, med en i forvejen sund kost. Hvis ens kost, i det hele taget ikke er på plads, så gør proteinpulveret i sig selv, knap nogen forskel.

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)

Proteinpulver er ALDRIG decideret nødvendigt at tage. Proteinpulver er noget man bruger for at få dækket sit daglige behov hvis man ikke kan få det gennem den normale kost. Det optimale for at opbygge muskler er at du indtager ca. 2g protein per kg du vejer, men medmindre du er meget veltrænet kan du sagtens opbygge muskler og blive stærkere ved at indtage mindre end det, men du kan selvfølgelig ikke blive stærkere af at leve af proteinpulver da du også har brug for en masse kcal for i det hele taget at opbygge muskler og vedligeholde kroppen.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Jeg tror det er svært for mange unge, at vide ol de får protein nok, da de ikke selv styre deres indkøb af mad og derfor hvad de indtager. Men min kost er i hvert fald sund, så tænkte mest på at tage en mindre portion efter træning så min krop restituerer ordentligt, da der for det meste vil gå et par timer efter træning, før at jeg har mulighed for at få et ordentligt måltid.

Tak for svarene.
Brugeravatar

Reputation point: 104

Geografisk sted: Spanien

Træner her: Ullerslev motioncenter

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 185.00

Kulhydrat er mindst lige så vigtigt at indtage efter træning som protein for maksimalt udbytte af træningen, da kulhydrat hjælper med restitutionen.
"Kombinerer man indtag af kulhydrat og protein lige efter træning kan man derfor få en dobbelt effekt på muskelopbygningen. Kulhydraterne stimulerer til insulinudskillelse der igen stimulerer proteinsyntesen og hæmmer degradationen."
Kakao kan anbefales, selvom jeg ikke selv kan tåle det, da det indeholder meget kulhydrat og også lidt protein, du kan evt. blandt proteinpulver i din kakao for at få det nødvendige indenbords efter træning
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Flyttet
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Viggoermig skrev:Proteinpulver er ALDRIG decideret nødvendigt at tage. Proteinpulver er noget man bruger for at få dækket sit daglige behov hvis man ikke kan få det gennem den normale kost. Det optimale for at opbygge muskler er at du indtager ca. 2g protein per kg du vejer, men medmindre du er meget veltrænet kan du sagtens opbygge muskler og blive stærkere ved at indtage mindre end det, men du kan selvfølgelig ikke blive stærkere af at leve af proteinpulver da du også har brug for en masse kcal for i det hele taget at opbygge muskler og vedligeholde kroppen.

Du er god til at omformulere mig.

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (31)

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster