Thomas Jagd skrev:Jeg synes "mind to muscle" princippet er noget hyped bullshit. Hvis man biomekanisk set laver en bevægelse, som en given muskel er skabt til at lave, så skal den muskel nok arbejde, uanset om man koncentrere sig om den eller ej. Underforstået at der selvfølgelig ikke er tale om at man laver øvelsen teknisk forkert eller cheater for vildt.
Så selvom du synes du ikke kan mærke dine vinger arbejde i pullups og chinups, så tro mig, de skal nok lave det arbejde de er skabt til. Det ville være fysisk umuligt at tage vingerne ud af en bevægelse, hvor de er prime mover.
Jeg synes faktisk "mind to muscle"- princippet er ret undervurderet. Jeg tilskriver det ikke til tilfældigheder at de muskelgrupper jeg har bedst 'kontakt' til er mine største forcer. Selvfølgelig er det nogle der vil falde uden for kategorien og have gode muskelgrupper på trods af ringe kontakt, men jeg tror langt størstedelen oplever bedst fremgang i de muskelgrupper der fungerer i sammenspil med hjernen samt kg.
Et godt eksempel fra mig selv er når jeg træner min ryg - jeg har rigtig god kontakt til armene og derfor får jeg som oftest et pump i armene ved rygtræning, men ikke i ryggen. Hvis jeg ændrer på nogle parametre såsom statisk hold, langsomme reps med mindre vægt og den slags, begynder jeg pludselig at mærke ryggen arbejde og ikke mine arnme. Sjovt nok er det også denne slags træning der giver mig doms i ryggen - ikke at det er en indikator for hypertrofi, men det betyder alt andet lige jeg har ramt den muskelgruppe jeg intenderede.