Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1051
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1048

Følg bodybuilding.dk på

Så bliver det ikke simplere

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har nu kørt Wendler de sidste par måneder med gode gains rent styrke mæssigt og en del på kroppen.

Vil dog gerne prøve et nyt og meget simpelt program. Har dog brug for at høre nogle ord om hvorhvidt det er klogt eller ej
Mål: Større krop og større styrke.

Day 1:
Dødløft
Næste 2 er supersæt
Bænkpres
Chin ups

Day 2:
Front Squat
Næste 2 er supersæt
Siddende skulder press eller millitary press
Pendley rows

Havde tænkt mig at køre 10 sæt af 3 første uge, 8 sæt af 5 i næste uge også 6 sæt af 10 i sidste uge
Dvs. progressivt mere volume, og mindre vægt, også næste cyklus med mere vægt i alle sæts.
Måske endda gøre så jeg starter forskelligt så der er en af 3 en af 5 reps og en af 10 reps i hvert workout.

Havde tænkt mig at køre
Tirsdag, onsdag, off, fredag, lørdag, off, off

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.00
- Squat: 145.00
- Dødløft: 187.50

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Tværtimod, så er det altid en fornøjelse at se folk holder det simpelt. Jeg får spat når jeg ser split programmer med 5 forskellige øvelser til samme muskelgruppe.

Den klassiske liniære periodisering plejer at starte cyklus med en hypertrofifase, og bevæger sig langsomt hen imod en styrke/peaking fase. Det betaler sig at starte med høje reps, og bevæge sig ned til lave reps, frem for omvendt.

Alternativt, så kan du med fordel benytte dig af undulating periodisation. Enten static eller flexible.
Et eksempel på static periodisation kunne være:

Mandag og tirsdag: 15 reps
Torsdag og fredag: 6 reps
Mandag og tirsdag: 12 reps
Torsdag og fredag: 8 reps

Eksempel på flexible:
Mandag og tirsdag: 12-15 reps
Torsdag og fredag: 6-8 reps
Mandag og tirsdag: 10-12 reps
Torsdag og fredag: 8-10 reps

Personligt synes jeg at den liniære model er kedelig.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 240.00

Kostplan: Ingen kostplan

Kan faktisk bedre lide den lineære.

Havde tænkt mig at køre static reps og ikke ramme failure, højst på sidste 1-2 sæt - altså samme vægt i alle sæts (måske øge hvis det bliver nemmere)

Havde desuden tænkt at køre en smulle assecories hvis tiden er til det - fx lidt curls, push ups, face pulls, mavebøjninger og læg.

Styrkeliste

Bumper lige for at høre om det vil være muligt at køre det næsten hver dag her op til sommerferien? Tænker at det kunne fungere lidt ligesom et program jeg tidligere så herinde: 5 dage om ugen i 3 uger, skuelle være utrolig hårdt men gavnligt.

Styrkeliste

Bash skrev:Den klassiske liniære periodisering plejer at starte cyklus med en hypertrofifase, og bevæger sig langsomt hen imod en styrke/peaking fase. Det betaler sig at starte med høje reps, og bevæge sig ned til lave reps, frem for omvendt.

.
.

Har du link til en god artikel om emnet? Det har jeg ikke hørt før og vil gerne høre mere.
The Earth slowly rots into a malignant tumor
Breeding no life for the future of the world
Brugeravatar

Geografisk sted: Forskelligt

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

BloodJunkie skrev:
Bash skrev:Den klassiske liniære periodisering plejer at starte cyklus med en hypertrofifase, og bevæger sig langsomt hen imod en styrke/peaking fase. Det betaler sig at starte med høje reps, og bevæge sig ned til lave reps, frem for omvendt.

.
.

Har du link til en god artikel om emnet? Det har jeg ikke hørt før og vil gerne høre mere.

Der ligger vist en artikel i arkivet her på siden... Den hedder vist periodisering...

Alex789 skrev:Bumper lige for at høre om det vil være muligt at køre det næsten hver dag her op til sommerferien? Tænker at det kunne fungere lidt ligesom et program jeg tidligere så herinde: 5 dage om ugen i 3 uger, skuelle være utrolig hårdt men gavnligt.

Du tænker sikkert på SDH - google.. Der bla. Også en anmeldelse af programmet her på siden
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: På toppen af verden

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Dødløft: 165.00

BloodJunkie skrev:

.
.

Har kun et par enkelte bogmærket omkring periodisering generelt, men ellers;

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20 ... ation.html
http://performancetrainingsystems.net/R ... tegies.pdf

Er man velkonditioneret til f.eks 85%, er 75% mindre stimulerende end da man var konditioneret til 70%. Det er endnu en grund til at deloade/dekonditionere i slutningen af sin cyklus.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Styrkeliste

vallemayn skrev:
BloodJunkie skrev:

.
.

Der ligger vist en artikel i arkivet her på siden... Den hedder vist periodisering...

Den har jeg læst, og jeg ved godt hvad periodisering er, men hvorfor det er bedre at starte med høje reps og ende på lave fremfor omvendt syntes jeg ikke han skrev noget om....
Brugeravatar

Styrkeliste

Bash skrev:
BloodJunkie skrev:

.
.

Har kun et par enkelte bogmærket omkring periodisering generelt, men ellers;

http://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20 ... ation.html
http://performancetrainingsystems.net/R ... tegies.pdf

Er man velkonditioneret til f.eks 85%, er 75% mindre stimulerende end da man var konditioneret til 70%. Det er endnu en grund til at deloade/dekonditionere i slutningen af sin cyklus.

Læser dem igennem når jeg kommer hjem, takker.
Brugeravatar

Styrkeliste

BloodJunkie skrev:Den har jeg læst, og jeg ved godt hvad periodisering er, men hvorfor det er bedre at starte med høje reps og ende på lave fremfor omvendt syntes jeg ikke han skrev noget om....

Starter du tungt brænder du dig selv ud i starten, hvilket selvfølgelig ikke er smart. Det handler om, at man anvender den mindst mulige mængde arbejde nødvendigt for at opnå tilpasningen. Igennem cyklussen stiger "inputtet", i takt med ens "level of fitness" for at sikre at tilpasningerne fortsætter. Når man kommer op på højt niveau kan man ganske enkelt ikke køre hårdt på hele sæsonen igennem.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

peter n skrev:
BloodJunkie skrev:Den har jeg læst, og jeg ved godt hvad periodisering er, men hvorfor det er bedre at starte med høje reps og ende på lave fremfor omvendt syntes jeg ikke han skrev noget om....

Starter du tungt brænder du dig selv ud i starten, hvilket selvfølgelig ikke er smart. Det handler om, at man anvender den mindst mulige mængde arbejde nødvendigt for at opnå tilpasningen. Igennem cyklussen stiger "inputtet", i takt med ens "level of fitness" for at sikre at tilpasningerne fortsætter. Når man kommer op på højt niveau kan man ganske enkelt ikke køre hårdt på hele sæsonen igennem.

Præcis.

Bloodjunkie: Dog må man ikke forstå det som om at et enkelt træningspas ved 80% gør at 75% nu har 0 tilpasningspotentiale. Selvfølgelig har det det. Ellers kunne undulating periodization ikke fungere.

Men jo tættere du er på 1 rm, jo "hårdere" er det for kroppen, og jo mindre vil kroppen respondere på "lettere" stimuli, længere fra 1 rm.

Det er tilsyneladende bedre at opbygge styrken på et BB fundament, end omvendt, når vi snakker liniær periodisering.
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Styrkeliste

http://www.bodyrecomposition.com/traini ... art-1.html

Undgå supersættene, og indlæg en ordenlig øvelse, hvori du kan have ordenlig progressiv overload.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Houd skrev:http://www.bodyrecomposition.com/training/periodization-for-bodybuilders-part-1.html

Undgå supersættene, og indlæg en ordenlig øvelse, hvori du kan have ordenlig progressiv overload.

Hvilke af de her øvelser vil du mene ikke er gode?

Ps. kører dips og incline bænk nu, ikke de andre beskrevet.

Og hvad er der galt i suppersæt, kører med lang pause imellem dem for at være frisk

Styrkeliste

Alex789 skrev:kører med lang pause imellem dem for at være frisk

Så er der jo netop ingen grund til at gøre det. Giv dine hovedløft din fulde opmærksomhed og fokuser på, at få det meste ud af hver enkelt gentagelse.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Houd skrev:http://www.bodyrecomposition.com/training/periodization-for-bodybuilders-part-1.html

Gode artikler!
Vejen mod 400 point.
Brugeravatar

Styrkeliste

Bash skrev:

Gode artikler!

Lyle er generelt awesome.
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster