Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1348
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1346

Følg bodybuilding.dk på

Skuldertræning med stang?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB´ers.. Har lige læst en artikel om skuldertræning. Ham der har skrevet artikelen, skriver at vægtstænger simpelthen ikke duer til skuldertræning. Da de næsten altid vil forårsage inflammation (betændelse) i skulder regionen (rotator cuff) efter 1 -2 måneder... Hans ord, ikke mine..

Nogen der kan svare om det er sandt? Fordi jeg tænker på øvelser skulderpress med stang og military, dem som man næsten laver hver uge..

Linket til artikelen : http://www.(link slettet)/article.php?id=110 ... re_skuldre

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 120.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Linket er slettet

Kostplan: Ingen kostplan

pissestærk skrev:Linket er slettet

ved det.. Man kan ikke copypaste.. I stedet for "link slettet" skal der stå, "(link slettet)"

Styrkeliste

Hakan1011 skrev:
pissestærk skrev:Linket er slettet

ved det.. Man kan ikke copypaste.. I stedet for "link slettet" skal der stå, "(link slettet)"

hahahhaha :D Man kan åbenbart ikke skrive navnet på hjemmesiden har jeg lige fundet ud af :D

Styrkeliste

Jeg nægter at tro på at Militiary press skulle være dårligt for skulderen i højere grad. :)
Hvis man derimod kigger på Technogyms skulderpres maskiner og hvad der eller findes i centrene så er det simpelthen helt til grin, jeg vidste godt at Technogym laver nogle maskiner som man måske skal gå forbi.. men den der står oppe i mit center og skinner så fint, det er simpelthen bare et fail!! [-X :mrgreen: :mrgreen: !

Hvis du tager 2 Dumbells mens du står op og gøre det samme princip som Militiary så syntes jeg næsten det er lidt mere killer end Barbell. :twisted:
I'm proud of who i was, but i like the change better.
Brugeravatar

Geografisk sted: 6600, Vejen

Tror ikke du skal ligge for meget i den artikel. I så fald skulle halvdelen af brugerne herinde fra, rende rundt med inflammation i skulderen. Men lader ikke til at være tilfældet.

Men man skal altid være påpasselig med at køre behind the neck presses, da den sætter skulderledet i en uheldig position, hvilket alt andet lige betyder at der er et større skadespotentialle ved denne øvelse.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Hej, jeg joiner lige debatten her...
Jeg har selv læst artiklen fra "gb", efter der blev linket til den i en tråd, som jeg startede, og er også i syv sind over den - Det kunne være meget interessant, at få nogle kloge hoveder på banen her. Artiklen er jo stik imod alt man har lært ang. military press er skulderøvelsen. Forfatteren af tråden råder jo til at bruge metoder som pre-exhaust og dropsets, hvilket jo er alm. kendt for også, at være hårdt for kroppen istedet for press med stang?!?

I mit center er ' Behind the neck' blevet helt forbudt, eller ihvertfald stærkt advaret mod at man ikke skal lave dem.
I'm proud of who i was, but i like the change better.
Brugeravatar

Geografisk sted: 6600, Vejen

Bundesball skrev:Tror ikke du skal ligge for meget i den artikel. I så fald skulle halvdelen af brugerne herinde fra, rende rundt med inflammation i skulderen. Men lader ikke til at være tilfældet.

Men man skal altid være påpasselig med at køre behind the neck presses, da den sætter skulderledet i en uheldig position, hvilket alt andet lige betyder at der er et større skadespotentialle ved denne øvelse.

Det har gnaviet i mig længe nu! Hvad er det der står på nederste linje på dit avatar billede?! :)

Som jeg har forstået det, er der hovedsageligt øvelser hvor skulderledet kommer i ydersstillinger, som kan skabe imflamation og alvorlige skader i rotator cuff. Og det er vist lidt afhængig af hvem man er, når man vurderer hva en yderstilling der. For mig er behind neck helt sikkert en yderstilling, som jeg ved, at jeg skal være forsigtig med, men der lader ti lat være mange som ikke har problemer med den :)

Bald_one skrev:
Bundesball skrev:Tror ikke du skal ligge for meget i den artikel. I så fald skulle halvdelen af brugerne herinde fra, rende rundt med inflammation i skulderen. Men lader ikke til at være tilfældet.

Det har gnaviet i mig længe nu! Hvad er det der står på nederste linje på dit avatar billede?! :)

Som jeg har forstået det, er der hovedsageligt øvelser hvor skulderledet kommer i ydersstillinger, som kan skabe imflamation og alvorlige skader i rotator cuff. Og det er vist lidt afhængig af hvem man er, når man vurderer hva en yderstilling der. For mig er behind neck helt sikkert en yderstilling, som jeg ved, at jeg skal være forsigtig med, men der lader ti lat være mange som ikke har problemer med den :)

I hate sandcastles :wink:
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.

The Little Kid skrev:
Bald_one skrev:

I hate sandcastles :wink:

Correct you are...!

Alle øvelser kan skabe skader, nogle øvelser har blot en større risiko. IMO skal man altid være have hovedet med, når man træner sludre, da man sååå ofte hører om folk med skulderskader. Desuden er det et pisse belastende sted at være skadet. :evil:

Det kommer altid an på den enkeltes fysik, og form. Men generelt kan man godt mærke når en øvelse er knap så smart, for ledet. Jeg kører f.eks. ikke bb skulderpres helt ned til kravebenet, som mange gør, jeg stopper omkring hagen. Det gør jeg fordi at erfaring siger mig at jeg før har fået ondt, på den ufede måde, når jeg har kørt helt ned. Ergo, kører jeg den hvor det føles godt, og jeg ikke efterfølgende får led smerter.

Jeg har dog også fået ondt i skuldrene efter en omgang db presses, så jeg tror mere det handler om din form (teknik) end det lige handler om bb vs. db.
Brugeravatar

Styrkeliste

"Det kommer altid an på den enkeltes fysik, og form. Men generelt kan man godt mærke når en øvelse er knap så smart, for ledet. Jeg kører f.eks. ikke bb skulderpres helt ned til kravebenet, som mange gør, jeg stopper omkring hagen." citat af ham med sandslottet!
-Det har jeg også oplevet, men i stedet for at gøre som dig har jeg prøvet med færre kilo, for sådan at træne det op, lige nu løfter jeg kun stangen og det kan stadig gøre nas! Tror jeg vil gøre som dig, og kun løfte ned hagen, men det er virkelig irriterende ikke at kunne udføre øvelsen korrekt. Jeg synes generelt, at jeg har svært ved, at udføre øvelser helt korrekt da det ofte i "yderstillingerne" gør lidt ondt? Kan man træne sin skulder op til at blive stærkere i yderstillingerne og være lidt lige som andres skulder :(

Geografisk sted: Aarhus/Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

balder skrev:"Det kommer altid an på den enkeltes fysik, og form. Men generelt kan man godt mærke når en øvelse er knap så smart, for ledet. Jeg kører f.eks. ikke bb skulderpres helt ned til kravebenet, som mange gør, jeg stopper omkring hagen." citat af ham med sandslottet!
-Det har jeg også oplevet, men i stedet for at gøre som dig har jeg prøvet med færre kilo, for sådan at træne det op, lige nu løfter jeg kun stangen og det kan stadig gøre nas! Tror jeg vil gøre som dig, og kun løfte ned hagen, men det er virkelig irriterende ikke at kunne udføre øvelsen korrekt. Jeg synes generelt, at jeg har svært ved, at udføre øvelser helt korrekt da det ofte i "yderstillingerne" gør lidt ondt? Kan man træne sin skulder op til at blive stærkere i yderstillingerne og være lidt lige som andres skulder :(

Du kan altid sørge for at lave nogle øvelser for skulderledet, som rotator cuff træning. Bare lav en google søgning, så kommer der en masse om det.

Men når jeg kører ned til omkring hagen, så er mine overarme langt under parallelm hvilket giver en udemærket ROM (range of motion) for mig. Jeg ved ikke om det ikke er at køre den korrekt. Det er mere en smagssag. En ting er helt sikkert. Hvis det gør ondt i skulderen, så drop det. Ingen gider at bøvle med en skulderskade. Men generelt er rotator cuff træning meget fornuftigt, da mange har en tendens til at negligere denne. Hvis du f.eks. træner forsiden af kroppen (skub) mere end bagsiden(træk) kan du godt ende med at få en skæv fordeling i de 4 muskler der udgør rotator machetten. Sådan at de forreste er mere udviklet end de bagerste, og derved kan du få problemer med netop skuldrene. Dette kan forhindres ved at køre noget træning til disse, bare med lav vægt og mange reps.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det var måske dumt ikke at fortælle det, men træner i for vejen en masse rotator cuff alle 4 øvelser 2-3 gange om ugen (hver gang jeg træner overkroppen). Har gjort det i nogle måneder! - udfra artiklen der er her på siden. Men har været utroligt skadet gennem tiden (da det var værst havde jeg springerknæ i begge knæ, tennis albue i højre arm, og skulder inflamation). Har for eksempel også droppet bænk med stang, da jeg har troet det har været en af synderne. Vil helt klart tage det råd med military til mig! Tusind tak! Lige nu for søger jeg at gen optræne skulderen.
Angående det med front skulderen, skal du ikke være bekymret træner lige mange sæt for ryg og for bryst og med noget mindre belastning på mine bryst øvelser. Træner fx kun med 20 kg db bænk 3x8 men kunne nok presse den til 26 kg, pga. jeg er ræd for skader!

Nu tænker jeg lidt, at måske vi har ca. samme opbygget skuldre og vil gerne høre om der er andre øvelser du har haft problemer med eller "redigeret" i forhold til hvordan den almene bodybuilder laver dem.

Geografisk sted: Aarhus/Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 72.50
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Jeg vil prøve at forklare problemet i skuldertræning så pædagogisk som muligt... :)

Under maximal flexion/abduktion i skulderen, bevæger caput humerus, dvs ledhovedet af overarmsknoglen, så at sige "ud af" sin ledskål, og skal stabiliseres af ledskålen + rotatorcuff'en. Dette sætter selvfølgelig et relativt stort pres på skulderen og dens bevægelighed.

Når man kører med vægtstang er ens bevægelse forholdsvist låst, dvs hænderne kan ikke bevæge sig udaf i stangens retning (Lateralt), når først man har fat. Prøv at løfte armen op over hovedet - bemærk at det ikke sker i en lige linie, og der vil være en smule rotation. Sammenlagt betyder det, at folk med f eks begrænset bevægelighed i skulderen kan komme til at lægge et ret stort pres på skulderens ledkapsel og de tilhørende støttestrukturer (Tro mig på ordet, når jeg siger, at der er rigtigt, rigtigt mange faktorer at tage stilling til ift bevægelsesfunktion i skulderen)

Ender det derfor med et dårligt pres hos personer med en måske i forvejen lidt bevægeindskrænket skulder, kan resultatet sagtens gå hen at blive inflammation af skulderen, særlig af m supraspinatus, der er den dårligst vaskulariserede muskel i rotatorcuff'en. Når supraspinatus er inflammeret, vil man få problemer med abduktion af skulderen.

Det samme er forøvrigt problemet ved upright rows med BB, hvorfor det for noglen vil være en væsentligt mere sikker øvelse at køre med DBs, hvor problemet ikke er så stort.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM: Det var da en dejlig forklaring - god læsning :)
Eat clen, tren hard
Brugeravatar

Reputation point: 135

Geografisk sted: Århus C

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00