Nick97 skrev:Selvfølgelig søger jeg vejledning, men du skrev det med teknikken og det har jeg som sagt styr på, men hvis det ville være bedre med et fullbody er det jo det jeg må gøre. Har bare altid fået afvide, at det er de individuelle muskelgruppe som giver styrke, jeg søgte bare lidt spørgsmål hvad jeg evt kunne gøre for at forbedre mig i bryst træningen
For at citere Poul Haackers Sheiko artikel:
Boris siger: Du er slap og har dårlig teknikFaktum er at ufatteligt mange bevæger sig rundt i landet centre i den naive tro at deres løfteteknik er sublim, lige i skabet - selvom det reelt set forholder sig sådan at disse mennesker som oftest i bedste fald løfter ineffektivt og i værste fald løfter decideret farligt. Det er ikke for sjov at konkurrenceløftere arbejder på forbedring og optimering af deres teknik gennem hele deres karriere, alene ud fra det kan du nok regne ud at du ikke har styr på ret meget efter så begrænset en periode med træning. Bevares for de fleste er det ofte tilstrækkeligt til deres behov at løfte korrekt, altså med en rimelig effekt og lavt skadespotentiale - men selv det tager lang tid at lære. Nu ligger der ufatteligt meget lort på nettet hvis du søger videoer af korrekt løfteteknik, men jeg synes maxer.dk gør et ganske godt arbejde med at introducere folk til de grundlæggende ting og er et godt sted at starte når der søges information om korrekt øvelsesudførsel.
http://www.maxer.dkNår det så er sagt så gælder der en række principper indenfor træning, ét af dem omhandler specifikke adaptioner, du bliver god til det du laver - så hvis du vil være stærk så skal du træne for at blive stærk og skal du være god til en bestemt bevægelse skal du træne den ofte. Særligt det sidste er vigtigt for dig, hvis du vil være stærkere i eksempelvis bænkpres - så skal du bænke ofte. Problemet med bare at sige dét, er at de fleste bare tolker det som om de skal hamre på med en helvedes masse bænkpres, fuld smadder, hvert træningspas. Det skal du ikke.
For at gøre det lidt let for dig vil jeg give dig et eksempel på en opsætning der kommer omkring de vigtige løft med relativt høj frekvens, samt give dig nogen retningslinjer for hvordan du skal styre intensiteten og generelt køre programmet. Pointen med det er, at trods du søger specifikke informationer om brysttræning så ligger du lige nu på et niveau hvor det som tidligere nævnt er nogen helt andre ting du bør fokusere på - og jeg vil godt garantere at din presstyrke stiger med nedenstående fremgangsmåde og optimering af løfteteknik.
Et eksempel på en opsætning som begyndere jeg har arbejdet med har reageret godt på, en modificeret udgave af Rippetoes starting strength program:
Uge A/B
Pas 1/Pas 3
Squat: 3x5 across/Frontsquat 3x5 across
Bænkpres: 3x5 across/Militarypress 3x5 across
Chin ups: 3 sæt til positiv failure/Pull ups: 3 sæt til positiv failure
Support:
Seated DB shoulderpress: 3x8/Flat DB press: 3x8
Seated Cable rows: 3x8/Lat pull down: 3x8
Pas 2
Frontsquat: 3x5 across/Squat: 3x5 across
Militarypress: 3x5 across/Bænkpres: 3x5 across
Dødløft: 3x5 across
Support:
Flat DB press: 3x8/Seated DB shoulderpress: 3x8
Lat pull down: 3x8/ Seated cable row: 3x8
Fremgangsmåden er enkel: Pas 1 og 3 er altid ens og pas to lidt anderledes. Fra uge til uge skifter du mellem de øvelser som adskilles af en skråstreg, dette sikrer at alle løft får nogenlunde lige meget opmærksomhed, med undtagelse af dødløften som har den halve frekvens af de øvrige løft, dette skyldes hovedsageligt at modellen er Rippetoes - som mener at højere frekvens på dødløften er unødvendig, det er jeg dog personligt ikke helt enig i og det kan sagtens modificeres yderligere. Across betyder at alle sæt køres med samme vægt og hver gang alle sæt gennemføres øges vægten næste gang øvelsen trænes = simpel automatisk liniær progression. Supportøvelserne køres på dagsform fra træning til træning, hovedfokus ligger på de tre første øvelser.
Dette er et eksempel på noget du ville have meget mere ud af at træne efter på nuværende tidspunkt. Jeg siger ikke det er det bedste eller eneste alternativ, men det er en mulighed. Det centrale er at du bør træne efter et program bygget op om basisøvelserne og prioritere teknik og grundstyrke, ovenstående er et eksempel på en fremgangsmåde der kan anvendes.