
Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag




toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid

Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Det er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt 



9Tusser skrev:Søg efter programmet Stronglifts 5x5. Det er et helt program der fungerer på samme princip som Toto skriver om.
Og så er det også forholdsvis kvinde venligt.












Jmt skrev:Før du giver dig i kast med et program så find ud af om du rent faktisk KAN squatte. Der er en væsentlig forskel på goblet squat og barbell squat. Få en kompetent person til at vurdere det.
Og tænk over hvem du ser som kompetent. Jeg har set adskillige diskololheads forsøge at lære deres kærester at squatte, hvilket selvsagt er en håbløs mission når ingen af dem selv kan finde ud af det. Tag fat i en der squatter dybt og tungt og spørg pænt.














toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt

Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/



9Tusser skrev:Søg efter programmet Stronglifts 5x5. Det er et helt program der fungerer på samme princip som Toto skriver om.
Og så er det også forholdsvis kvinde venligt.


toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/
Så fjerner du 10 kg og fortsætter progressionen igen med 2,5 kg om ugen og prøver at nå højere op end der hvor du failede


Fifi1994 skrev:9Tusser skrev:Søg efter programmet Stronglifts 5x5. Det er et helt program der fungerer på samme princip som Toto skriver om.
Og så er det også forholdsvis kvinde venligt.
Tak for det, har læst lidt om programmet og så vidt jeg forstår det, så skal jeg faktisk også træne bænkpress bl.a. ? Er det egentligt et "must" eller for at sige det på en anden måde: kan jeg ikke komme uden om denne øvelse for at blive stærkere i squat?




Fifi1994 skrev:9Tusser skrev:Søg efter programmet Stronglifts 5x5. Det er et helt program der fungerer på samme princip som Toto skriver om.
Og så er det også forholdsvis kvinde venligt.
Tak for det, har læst lidt om programmet og så vidt jeg forstår det, så skal jeg faktisk også træne bænkpress bl.a. ? Er det egentligt et "must" eller for at sige det på en anden måde: kan jeg ikke komme uden om denne øvelse for at blive stærkere i squat?

Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/
Så fjerner du 10 kg og fortsætter progressionen igen med 2,5 kg om ugen og prøver at nå højere op end der hvor du failede
Uhaaa... det gælder virkelig om at have tålmodighed når det kommer til styrketræning, kan jeg se.. Men ja, man må jo vel tage det sure med det søde, som man siger



Kenny Nickelman=GUNS skrev:Møder du muren, kan du bare resette.
Tag et par dage med let squat (70% af 5rm.) og derefter fortsæt, men 10kg lettere end dit failure punkt.
Du kan også skifte øvelse og når du så går død i den, vende tilbage til øvelse 1.
F.eks. OL squat og SL squat. Kan også være box squat, frontsquat, goblet osv...
?
toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/
Så fjerner du 10 kg og fortsætter progressionen igen med 2,5 kg om ugen og prøver at nå højere op end der hvor du failede
Uhaaa... det gælder virkelig om at have tålmodighed når det kommer til styrketræning, kan jeg se.. Men ja, man må jo vel tage det sure med det søde, som man siger
Arh, det ved jeg nu ikke. 10 kg stigning om måneden er jo en del, det er trods alt 120 kg på et år ;) som sagt failer du nok før dét, men du burde ikke faile inden for de første måneder


Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/
Så fjerner du 10 kg og fortsætter progressionen igen med 2,5 kg om ugen og prøver at nå højere op end der hvor du failede
Uhaaa... det gælder virkelig om at have tålmodighed når det kommer til styrketræning, kan jeg se.. Men ja, man må jo vel tage det sure med det søde, som man siger
Arh, det ved jeg nu ikke. 10 kg stigning om måneden er jo en del, det er trods alt 120 kg på et år ;) som sagt failer du nok før dét, men du burde ikke faile inden for de første måneder
Det er selvfølgeligt korrekt, når man ser på summen af arbejdet. Jeg er sådan set også indstillet på at faile før eller siden, men håber i hvert fald at jeg kan klarer første måned uden at faile



9Tusser skrev:9Tusser skrev:Søg efter programmet Stronglifts 5x5. Det er et helt program der fungerer på samme princip som Toto skriver om.
Og så er det også forholdsvis kvinde venligt.
Wat. Læste progressionen forkert.
Mit forslag er at stige 2,5 kilo PER TRÆNING.


toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:toto_G4M3R skrev:1. drop squat i smith stativ
2. kør rigtig squat, og gerne under parallel.
3. Når du gerne vil øge din styrke, så er en måde at gøre det på at køre 5 sæt á 5 gentagelser. Start med stangen alene, og øg så med 2,5 kg om ugen (altså 1,25 på hver side om ugen). Den progression skulle du gerne kunne holde i lang tid
Hmm... det program lyder faktisk helt rimeligt med 2,5 kg om ugen. Havde nemlig selv tænkt mig at øge med 5 kg, men tror måske det er overdrevet tænkt alligevel![]()
Vil det så sige, at jeg faktisk kan tage 10 kg mere, dvs 35 kg squat om bare 1 måned ?? :O
Som sagt, start med stangen kun..
Dvs:
Uge 1: 5 x 5 x 20 kg
Uge 2: 5 x 5 x 22,5 kg
Uge 3: 5 x 5 x 25 kg
Uge 4: 5 x 5 x 27,5 kg
Uge 5: 5 x 5 x 30 kg
Uge 6: 5 x 5 x 32,5 kg
Uge 7: 5 x 5 x 35 kg
Dvs, om 6 uger kan du tage 5 x 5 x 35 kgDet er en forholdsvis langsom progression, da piger ikke stiger så hurtigt i styrke som mænd. Til gengæld er det en progression du forhåbentlig kan holde rigtig længe før det for alvor bliver tungt for dig.. Men den er heller ikke så langsomt at der intet sker. Når progressionen er så langsom som den er, så sikrer det også at din teknik bliver god, da du har tid til at få lært den ind før det bliver tungt
Yes, det kan jeg godt følge dig i. Vil nemlig gerne have at programmet skal være realistisk som overhovedet muligt. Og jeg tænker da, at det lyder helt fair og meget fornuftigt med 2,5 kg pr. uge. Men hvad gør man så, hvis man pludselig ikke kan gå videre med programmet, altså møder det såkaldte "plateau" eller "muren" ? :/
Så fjerner du 10 kg og fortsætter progressionen igen med 2,5 kg om ugen og prøver at nå højere op end der hvor du failede
Uhaaa... det gælder virkelig om at have tålmodighed når det kommer til styrketræning, kan jeg se.. Men ja, man må jo vel tage det sure med det søde, som man siger
Arh, det ved jeg nu ikke. 10 kg stigning om måneden er jo en del, det er trods alt 120 kg på et år ;) som sagt failer du nok før dét, men du burde ikke faile inden for de første måneder
Det er selvfølgeligt korrekt, når man ser på summen af arbejdet. Jeg er sådan set også indstillet på at faile før eller siden, men håber i hvert fald at jeg kan klarer første måned uden at faile
Den første måned klarer du også uden problemer. Du skulle da også gerne klare de første 3 måneder. Altså 5 x 5 x 50 kg


Jmt skrev:Før du giver dig i kast med et program så find ud af om du rent faktisk KAN squatte. Der er en væsentlig forskel på goblet squat og barbell squat. Få en kompetent person til at vurdere det.
Og tænk over hvem du ser som kompetent. Jeg har set adskillige diskololheads forsøge at lære deres kærester at squatte, hvilket selvsagt er en håbløs mission når ingen af dem selv kan finde ud af det. Tag fat i en der squatter dybt og tungt og spørg pænt.


Fifi1994 skrev:Jmt skrev:Før du giver dig i kast med et program så find ud af om du rent faktisk KAN squatte. Der er en væsentlig forskel på goblet squat og barbell squat. Få en kompetent person til at vurdere det.
Og tænk over hvem du ser som kompetent. Jeg har set adskillige diskololheads forsøge at lære deres kærester at squatte, hvilket selvsagt er en håbløs mission når ingen af dem selv kan finde ud af det. Tag fat i en der squatter dybt og tungt og spørg pænt.
Det har du også helt ret i. Jeg synes faktisk det er rimelig ærgerligt at vi ikke, i vores træningscenter, har et spejl, så jeg kan se på min squat-teknik fra siden af, for at tjekke om jeg gør det korrekt. Ellers som du siger, så ku jeg også spørger en kompetent person. Det har jeg også tænkt mig at gøre



andreas7074 skrev:Jmt skrev:Før du giver dig i kast med et program så find ud af om du rent faktisk KAN squatte. Der er en væsentlig forskel på goblet squat og barbell squat. Få en kompetent person til at vurdere det.
Og tænk over hvem du ser som kompetent. Jeg har set adskillige diskololheads forsøge at lære deres kærester at squatte, hvilket selvsagt er en håbløs mission når ingen af dem selv kan finde ud af det. Tag fat i en der squatter dybt og tungt og spørg pænt.
Repped for truth.
Bodybuilding.dk anbefalede vidst en overgang (og måske stadigvæk) at folk startede ud med goblet squats for derefter at begynde på frontsquats og slutte af med backsquats. Dette gjorde at folk indlærte et vidst bevægemønster, før de gik i gang med back squat.
Problemet er dog at front squat kan være rimelig svært for nogle at lære. Hvis det er tilfældet kan du hoppe direkte på back squat når du "mestrer" goblet squatten. God træning.


toto_G4M3R skrev:Fifi1994 skrev:Jmt skrev:Før du giver dig i kast med et program så find ud af om du rent faktisk KAN squatte. Der er en væsentlig forskel på goblet squat og barbell squat. Få en kompetent person til at vurdere det.
Og tænk over hvem du ser som kompetent. Jeg har set adskillige diskololheads forsøge at lære deres kærester at squatte, hvilket selvsagt er en håbløs mission når ingen af dem selv kan finde ud af det. Tag fat i en der squatter dybt og tungt og spørg pænt.
Det har du også helt ret i. Jeg synes faktisk det er rimelig ærgerligt at vi ikke, i vores træningscenter, har et spejl, så jeg kan se på min squat-teknik fra siden af, for at tjekke om jeg gør det korrekt. Ellers som du siger, så ku jeg også spørger en kompetent person. Det har jeg også tænkt mig at gøre
Film dit squat, og læg det her på siden. Så skal du nok få en masse kommentarer på den


Fifi1994 skrev:Hmm.. det skulle jeg nok alligevel overveje at gøre måske?? Jeg prøver lige at se an, hvis jeg kan finde nogen der gider tjekke min teknik i centret, ellers må jeg vel tage den sidste udvej.












Jmt skrev:Du skal ikke kigge i et spejl til siden når du squatter. Det bliver selvsagt noget rod. Film din teknik eller få en kompetent person til at vurdere den.
Og læs desuden mit tidligere indlæg angående goblet squat.













Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster