Godt at du fik smidt video op, så man kan se det. Der gør det noget lettere at kommentere på.
Generelt er det bestemt ikke det værste squat og man kan sagtens se at det er noget, du har øver dig på og forsøger at forbedre. Så det er en god ting og skal nok blive bedre. Jeg er derfor med på, at det nedenstående måske kan virke en anelse overvældende, men det er fordi jeg har medtaget detaljerne. Hvis du har yderligere spørgsmål, så fyr løs :-)
Som allerede pointeret, så er det en anelse svært at give komplet vejledning ud fra denne enkelte video. Hvis muligt, post da flere videoer. I prioriteret rækkefølge:
1) Fra siden (men så hele kroppen kan ses)
2) Forfra
3) Skråt bagfra/forfra
4) Bagfra
Ud fra videoen, så er der allerede pointeret nogle væsentlige ting. De ting, der tydeligst falder i øjnene er:
1) Du er ikke stabil og i balance, da du unracker stangen, men vælter tilbage. Det er tegn på at du skal have fødder og hofter længere frem og ind under dig.
2) Du oversvajer ryggen og er tæt på at kippe bækkenet (det sker ikke, men man kan lige ane at det er ved at ske, havde du fortsat længere ned). Dette er tegn på at du finder din stabilitet for meget gennem dine rygstrækkere og skal fokusere yderligere på at skabe kontakt til din core/maveregion. Altså, "bracing", som det kaldes. Stil dig med siden til et spejl bare helt almindeligt (dvs. IKKE med en stang på ryggen), så du kan se hvad der foregår. Prøv nu at eksperimentere med henholdsvis at spænde abs, spænd lænd, spænde ballerne, så bækkenet kipper ind under dig eller skyde røven tilbage, som om du laver en stritrøv. Øv dig i at finde den neutrale position - denne skal du holde igennem hele løftet.
3) Afstanden mellem dine fødder mindskes fra du unracker og under dit walkout. Dette er tegn på at din standbredde under walkout'en er for bred, hvilket vil ødelægge din balance under walkout'en, hvilket forringer din stabilitet og medfører at du allerede hér taber muligheden for at være i en optimal udgangsposition.
4) Det er svært at se pga de sorte tights, men du skal være opmærksom på ikke at overstrække knæene i toppositionen. Hvis du tager udgangspunkt i et fuldt strakt knæ, så reducér 1-2%. Det er minimalt, men vigtigt.
Jeg kunne desuden godt være en anelse usikker på om du får spændt korrekt i øvre ryg pga vinklen, og det er også en vigtig faktor ift hvordan det resterende løft får lov at udvikle sig. Som jeg plejer at sige, "et dårligt udgangspunkt giver et dårligt løft". Derfor er det vigtigt at få udgangsposition og walkout på plads før end man kan forvente et godt squat.
Med hensyn til at du får en del foroverbøjet vinkling på overkroppen, så kan du lige så godt vænne dig til det - sådan kommer din squat til at være med din kropsbygning. Det er dog ikke ensbetydende med at at det er et problem, og ej heller at der ikke kan gøres noget ved det. Personligt er jeg ikke fan af at man squatter med skiver under hælene, da de er instabile og har en negativ effekt ift vægtbæringens fordeling over foden, så jeg vil anbefale dig at skaffe et par vægtløftersko samt arbejde med ankelmobilitet. Der er forskellige "skoler" ift hvad man tror på er rigtigt, når man squatter, men forsøg så vidt muligt at starte bevægelsen samtidig i hofter og knæ - og sørg for at få presset knæene udaf, så du tænker på at sætte dig imellem knæene/ned i hoften og ikke på knæene/tilbage i hoften.
Hvis jeg også skal komme med nogle generelle betragtninger, så går det hele alt, alt for hurtigt. Sørg for at have rigeligt med spænd og brug god tid på walkout og positionering, inden du begynder at sænke dig. Tag dig tid til en dyb vejrtrækning mellem hver gentagelse og sænk laaangsomt (for en af din umiddelbare højde taler vi ca. 4 sekunder) og kontrolleret, især nu her, hvor du skal lære teknikken. For at undgå en dårlig bundposition kan pause-squats være et værdifuldt værktøj. Når du har lært at fange den neutrale position i ryggen, så squatter du kontrolleret ned til den dybde, hvor du fortsat kan holde spændet og positionen, pauser kort imens du fokuserer på at holde spændet og den gode position, før end du igen kontrolleret, men med en anelse mere kraft, trykker dig tilbage til oprejst position. Tag dig igen et sekund til en ny dyb vejrtrækning, sørg for at du har spænd, balance osv. og så fortsæt. Sørg igen for dette inden du smider stangen ind i racket igen.
You can't really be strong until you can see a funny side to thingsPersonlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på
http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit