Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1055
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1052

Følg bodybuilding.dk på

Squats - parallel?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej BB.

Lige pt arbejder jeg på at styrke min ryg (diskusprolaps i L5/S1 & L4/5.) hvor squats blandt andet er en af mine øvelser som min fysioterapeut sværger højt og helligt på er sundt og godt for kroppen.

Men jeg får også at vide at jeg burde ikke gå lavere end 45 grader og hvis jeg virkelig gerne vil længere ned så må jeg absolut ikke gå lavere end 90 grader, med eller uden vægt.

Men lige meget hvilket website jeg er på, læser jeg altid "Ass to grass" eller så tæt på som overhovedet muligt.

Jeg har spurgt min fysioterapeut om det her, hun virker professionel og kender til øvelserne som jeg har brug for men kunne ikke give mig et svar ud over at det var ikke sundt for ryggen at gå under 90 grader, og det skal så også lige siges at hun er min tredje fysioterapeut og de andre har sagt det samme.

Er nysgerrig om der måske er nogle herinde som kendte lidt til det.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

ups.
Sidst rettet af MathiasMoeller 24. feb 2015, 19:07, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 122.50
- Squat: 135.00
- Dødløft: 170.00

Kostplan: Vis kostplan

Det med at det ikke er sundt for dig at gå dybt, er vel fordi hun tager højde for din diskus?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Logbog: Vis logbog

Hvis de generellisere omkring at det er usundt at gå under 45 - 90 grader, så er det direkte forkert.

Hvis de hentyder til, at DU ikke bør gå under 45 grader pga (pga diskus, smidighed eller andet?) så ved de højst sandsynligt hvad de snakker om. Husk på at langt størstedelen af alt information omkring bodybuilding, styrketræning osv. som ligger på nettet er ubrugeligt og desideret lort. Spørg hvad deres argument er næste gang :)

Ass to grass er heller ikke sundt for kroppen, hvis du ikke har smidigheden til at gå så dybt. Tror det er de færreste som rent faktisk har det.

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:Det med at det ikke er sundt for dig at gå dybt, er vel fordi hun tager højde for din diskus?

Dette er rigtigt de næste 6 måneder ca for mig pga for meget pres på lænden, men jeg fik også at vide det var generalt dumt at gå under 90 grader

Det er en ret naturlig bevægelse at squatte dybt/sidde i et squat. Vi bruger det bare ikke efter vi bliver ældre og smadrer vores mobilitet.

Billede
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

JackAsk skrev:
toto_G4M3R skrev:Det med at det ikke er sundt for dig at gå dybt, er vel fordi hun tager højde for din diskus?

Dette er rigtigt de næste 6 måneder ca for mig pga for meget pres på lænden, men jeg fik også at vide det var generalt dumt at gå under 90 grader

At det er dumt at gå under 90 grader, generelt, er kun hvis man har dårlig teknik og er usmidig. Både mobilitet og teknik kan dog heldigvis trænes, således at det ikke er skadeligt. Nogle ass dipper dog ret voldsomt, hvilket jeg ikke kan forestille mig er sundt.

Efter min mening, føles det meget unaturligt at stoppe bevægelsen i 90 grader. Det svarer lidt til at stoppe en gentagelse i bænkpres ved 90 grader.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Jeg har svært ved at tro, at en fysioterapeut skulle mene, at det er decideret skadeligt at gå i hug. Det er trods alt en helt almindelig stilling for et menneske - og for millioner af mennesker verden over, er det den eneste måde at sidde på, når der skal besørges.

At squatte (som øvelse til træning) kræver selvfølgelig en vis teknik, men det er jo ikke sådan, at kroppen falder fra hinanden inden man når at lære det. Et squat skal være så dybt, at lårets øvre kant kommer under hoften, for at kunne godkendes til et stævne - så kan man jo ligge i det, hvad man vil.

Ps. En af mine bekendtes læge siger, at man aldrig må squatte med mere end 100 kg. Gad vide hvor han har det sludder fra.
Brugeravatar

Reputation point: 200

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 200.00

Poul Haacker skriver lidt klogt om squat og knæ:

http://www.bodybuilding.dk/apropos.php?page=34

Mon vi kunne lokke ham til at kommentere på diskus problemer og squat?

Hvilke øvelser er du ellers blevet givet for at styrke ryggen?

PS. At hun "generelt" siger det er skadelig at gå under 90 grader lyder bekymrende.
This is a Rouchefoucauld. The thinnest water-resistant watch in the world. Singularly unique, sculptured in design, hand-crafted in Switzerland, and water resistant to three atmospheres. This is 'the' sports watch of the '80s
Brugeravatar

Reputation point: 75

Geografisk sted: US

SoS skrev:Poul Haacker skriver lidt klogt om squat og knæ:

http://www.bodybuilding.dk/apropos.php?page=34

Mon vi kunne lokke ham til at kommentere på diskus problemer og squat?

Hvilke øvelser er du ellers blevet givet for at styrke ryggen?

PS. At hun "generelt" siger det er skadelig at gå under 90 grader lyder bekymrende.

Med træningsbold: hyperextentions, reverse hyperextensions, Superman exercise, crunches

uden bold: Front/side plank, bicep curls i frivægte så min ryg lærer at stabilisere ordenligt, goblet squat (pga jeg ikke er flexibel nok til at lave normale squats endnu men arbejder på det dagligt og så til sidst mckenzie øvelser

kender ikke til alle øvelsernes navne på dansk.

Kidd skrev:Det er en ret naturlig bevægelse at squatte dybt/sidde i et squat. Vi bruger det bare ikke efter vi bliver ældre og smadrer vores mobilitet.

VI er ikke bygget som spædbørn. Der er også en forskel der :)

Enig med TOto Gam3r. Det er svært at holde lænden i en dyb squat, derfor kan det være en dum idé at squatte dybt under rehab.

Prioriteterne er lidt skæve her. Træn benene på andre måder og få kød på og styrke. Så kan du vælge at komme tilbage til din squat, hvis squatten er vigtig for dig. Det er altså muligt at blive stærk og veltrænet uden squat ;)
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Poul Haacker skrev:
Kidd skrev:Det er en ret naturlig bevægelse at squatte dybt/sidde i et squat. Vi bruger det bare ikke efter vi bliver ældre og smadrer vores mobilitet.

VI er ikke bygget som spædbørn. Der er også en forskel der :)

Men alligevel sidder afghanerne hele tiden i den dybeste squat når de skal slappe af og ikke unormalt at de kan sidde sådan i meeeget lang tid af gangen. ;)

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster