Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Start fra scratch

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle,
jeg har tidligere dyrket en smule fitness, ca. 2-3 om ugen og spillet fodbold i en del år, men det har desværre stået stille de sidste 3-4 års tid.
Det har gjort at jeg har taget ret meget på, og er oppe på en imponerende kampvægt der siger 111 kg fordelt på 176 cm.
Jeg har fra naturens side gode muskelgener, og er også forholdsvist stærk/muskuløs trods alt. Jeg har nogenlunde skuldre, bule på biceps og nogle store, solide stænger. Men selvklart har jeg selvfølgelig en ordentlig vom efterhånden, og meget slaskefedt, og nu har jeg taget beslutningen om at få den krop jeg altid har drømt om, i stedet for støt og roligt forøge min vægt med ca. 10-12 kg om året som det har været tilfældet i de sidste par år.
Derfor er jeg indstillet på at gøre alt hvad der kræves for det, og lægge en masse hårdt arbejde, træning og teori bag det for at det kan lykkedes, og det er der jeg håber på hjælp til nogle praktiske spørgsmål (og meget gerne opbakning, hvis nogle skulle føle for at heppe :) ).
For sagen er at jeg egentlig godt kan lide at styrketræne og løfte vægte, men det er umiddelbart mit indtryk at det ikke rigtig harmonerer med et vægttab, eller i hvert fald ikke er lige så effektivt som kredsløbstræning i den forstand. Er der nogen gevinst at hente ved at dyrke styrketræning, og er der eventuelt nogen som har nogle konkrete styrketræningsprogrammer som er særligt godt hvis man gerne vil tabe sig med henblik på at blive cuttet? Eller er der ingen vej udenom kredsløbsforbrænde overvægten væk først, og dernæst bygge muskler på påny?
Er der nogen som har et bud på en realistisk tidsramme for et sådan program? Mit mål er ikke at blive stor - jeg vil gerne ramme noget a'la det man vidst kalder "disco"-pumper; altså markeret vaskebræt og generelt mest fokus på en strandklar overkrop (shame on me, sorry :P)
Og er der eventuelt nogle som er startet med samme udgangspunkt som jeg?

Og slutteligt, hvis nogen har nogle gode råd, tips eller erfaringer i gerne vil give videre, vil jeg værdsætte det meget :)

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Sverre skrev:Hej alle,
jeg har tidligere dyrket en smule fitness, ca. 2-3 om ugen og spillet fodbold i en del år, men det har desværre stået stille de sidste 3-4 års tid.
Det har gjort at jeg har taget ret meget på, og er oppe på en imponerende kampvægt der siger 111 kg fordelt på 176 cm.
Jeg har fra naturens side gode muskelgener, og er også forholdsvist stærk/muskuløs trods alt. Jeg har nogenlunde skuldre, bule på biceps og nogle store, solide stænger. Men selvklart har jeg selvfølgelig en ordentlig vom efterhånden, og meget slaskefedt, og nu har jeg taget beslutningen om at få den krop jeg altid har drømt om, i stedet for støt og roligt forøge min vægt med ca. 10-12 kg om året som det har været tilfældet i de sidste par år.
Derfor er jeg indstillet på at gøre alt hvad der kræves for det, og lægge en masse hårdt arbejde, træning og teori bag det for at det kan lykkedes, og det er der jeg håber på hjælp til nogle praktiske spørgsmål (og meget gerne opbakning, hvis nogle skulle føle for at heppe :) ).
For sagen er at jeg egentlig godt kan lide at styrketræne og løfte vægte, men det er umiddelbart mit indtryk at det ikke rigtig harmonerer med et vægttab, eller i hvert fald ikke er lige så effektivt som kredsløbstræning i den forstand. Er der nogen gevinst at hente ved at dyrke styrketræning, og er der eventuelt nogen som har nogle konkrete styrketræningsprogrammer som er særligt godt hvis man gerne vil tabe sig med henblik på at blive cuttet? Eller er der ingen vej udenom kredsløbsforbrænde overvægten væk først, og dernæst bygge muskler på påny?
Er der nogen som har et bud på en realistisk tidsramme for et sådan program? Mit mål er ikke at blive stor - jeg vil gerne ramme noget a'la det man vidst kalder "disco"-pumper; altså markeret vaskebræt og generelt mest fokus på en strandklar overkrop (shame on me, sorry :P)
Og er der eventuelt nogle som er startet med samme udgangspunkt som jeg?

Og slutteligt, hvis nogen har nogle gode råd, tips eller erfaringer i gerne vil give videre, vil jeg værdsætte det meget :)

Faktisk er styrketræning godt hvis du vil tabe dig, da større muskelmasse = højere forbrænding, desuden vil begyndergains være super godt, derfor skal du huske at være dedikeret I starten.
Det er dog I køkkenet man taber sig, så du skal ligge I kcal underskud, samt styrketræne og kredsløbstræne.
Desværre vil det være meget svært at nå at smide så mange kg inden sommeren, men du skal da bare prøve at nå så langt som muligt :dope:
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Ingen logbog

Tak for svaret! Det lyder rigtig godt, så er det bare at komme afsted og igang :)

- Det skal lige siges at jeg bestemt ingen forhåbninger har om at komme i strandløveform til sommeren - uanset dedikation etc., bilder jeg ikke mig selv ind at det er muligt på så kort tid ^^

Sverre skrev:Tak for svaret! Det lyder rigtig godt, så er det bare at komme afsted og igang :)

- Det skal lige siges at jeg bestemt ingen forhåbninger har om at komme i strandløveform til sommeren - uanset dedikation etc., bilder jeg ikke mig selv ind at det er muligt på så kort tid ^^

Man skal jo altid starte et sted. Men uanset hvad, bliver din form jo kun bedre fra nu af :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 140.00

Logbog: Ingen logbog

Brug ihvertfald lidt tid på at læse nogle af de herlige artikler herinde på forummet. De giver en solid basisviden om kost og træning, og vær ikke bange for at spørge under begynder i forummet. De fleste folk er villige til at hjælpe og besvare spørgsmål.
Welcome my son, welcome to the machine.
Brugeravatar

Reputation point: 45

Geografisk sted: Tiergarten

Styrkeliste
- Squat: 35.00

Kostplan: Vis kostplan

Funken skrev:Brug ihvertfald lidt tid på at læse nogle af de herlige artikler herinde på forummet. De giver en solid basisviden om kost og træning, og vær ikke bange for at spørge under begynder i forummet. De fleste folk er villige til at hjælpe og besvare spørgsmål.

Mange tak, jeg er allerede igang med at kigge på det. Jeg har (af en IRL ven) fået anbefalet det program som vidst nok hedder Back To Basics, som hvis også har har været postet som en artikel herinde. Er det noget værd, og er der evt. nogle som kan linke til det?

Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 134.20
- Squat: 155.40
- Dødløft: 206.60

Rigtig godt valg. Mange nybegyndere herinde fra har haft stor succes med netop dette program.
Bar lige et råd: Det kan godt være at der er noget i programmet du er uenig i, eller nogle øvelser du vil bytte ud, men lad vær! Forhold dig konservativt til programmet og kør det i mindst 4 uger, hvis ikke mere. Hvis du til den tid ikke bryder dig om programmet, så prøv noget andet.

EDIT: Du vil også have gavn af at kigge på denne "Newbies Helpfile". Der er alt hvad du har brug for at vide som nybegynder.
http://www.bodybuilding.dk/newbies-helpfile-edit-2-t39845.html
Brugeravatar

Styrkeliste

NGS skrev:http://www.news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

Mange tak :)

Og også tak for det andet link - jeg kan ikke lige finde ud af at citere to på en gang, men tak for tippet. Jeg kigger på det.

Har faktisk trænet sammen med en fyr der havde nogenlunde dine stats - efter alt at dømme.

Vi kørte et solidt bodybuilding program med masser af basisøvelser og så nogle lidt mere komplekse øvelser til de små dele af musklerne. Derudover brugte han en time eller mere på cardio hver dag efter træning (vi trænede 5-6 dage i ugen), og samtidig var han ca. 500 kcal i underskud. Han smed 22 kg på et halvt år total set. Og han har smidt endnu mere fedt end det, for han tog meget tydeligt en del muskler på.

Så bare giv den gas, it works.
Life is what YOU make IT
Brugeravatar

Geografisk sted: Højbjerg

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00

Mini-Arnold skrev:Har faktisk trænet sammen med en fyr der havde nogenlunde dine stats - efter alt at dømme.

Vi kørte et solidt bodybuilding program med masser af basisøvelser og så nogle lidt mere komplekse øvelser til de små dele af musklerne. Derudover brugte han en time eller mere på cardio hver dag efter træning (vi trænede 5-6 dage i ugen), og samtidig var han ca. 500 kcal i underskud. Han smed 22 kg på et halvt år total set. Og han har smidt endnu mere fedt end det, for han tog meget tydeligt en del muskler på.

Så bare giv den gas, it works.

Fedt, det er super god motivation :)

Nu var jeg en tur i FW i dag og prøve programmet af, og umiddelbart synes jeg det er rigtig godt. Jeg savner dog en øvelse i programmet, nemlig Military Press. Jeg har en svaghed for den øvelse, jeg synes den er rigtig fed at lave, og den træner skuldrene på en måde jeg rigtig godt kan lide.
Kan jeg evt. liste den med i programmet, eller vil det ikke være nogen gevinst eller eventuelt være decideret dumt/farligt? Og hvis jeg kan, hvilken af dagene er det så bedst at gøre det?

Det er Back To Basic programmet jeg prøver kræfter med.

Umiddelbart ville jeg sige "fy skamme, nej!" men så alligevel...
Du kan godt skifte den ud med de dumbell skulderpress i Mandag/Torsdag modellen. Jeg virker nok lidt dobbeltmoralsk nu, men det med at jeg sagde, at man skulle holde sig konservativt og konsekvent til programmet, er til dels sandt. Grunden er at nybegyndere stræber efter at putte allemulige øvelser på et program fordi de er af den tro af mere er bedre, hvilket det ikke altid er. Specielt ikke for en nybegynder.
Ellers, så prøv at kører begge dele. Måske en måned med military press og så en måned med dumbbell skulderpress. Præncippet var såmænd bare, at man skal blive ved det basiske - stick to the basics. Overkomplicere man tingende, kan det hurtigt blive demotiverende og frustrerende. Tro mig. Jeg har været der. Glemmer det også selv til dels, nogle gange.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hmm, okay. Jeg tror bare jeg bliver ved øvelserne i programmet så, og gemmer Millitary Press til senere i forløbet :)
Og Hey; Big up for gode, konstruktive svar der kan bruges til noget. Jeg værdsætter i bruger tiden på det, og hjælper mig godt på vej ^^

Held og lykke med dit projekt! Ville være fedt, hvis du lavede en logbog som man kunne følge, og ikke mindst følge dine fremskridt :)!
Proud member of Team Fat Ups.
Brugeravatar

Reputation point: 68

Træner her: TarGet Fitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 40.00

CaliWali skrev:Held og lykke med dit projekt! Ville være fedt, hvis du lavede en logbog som man kunne følge, og ikke mindst følge dine fremskridt :)!

Tak for de pæne ord. Det var faktisk en ret god ide. Det vil jeg gøre i morgen! :)

Så har jeg oprettet en logbog, hvis nogle skulle få lyst til at følge med: post1355866.html#p1355866

Bookmarket!
Brugeravatar

Styrkeliste