Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 814
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 812

Følg bodybuilding.dk på

Starte på nax i dødløft eller ikke?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej jeg har 2års træningserfaring på alt pånær dødløft og squat.

Jeg er lige startet på dødløft, hvor jeg ligger på de ca. 75kg i sæt nu. Jeg synes kun lige at jeg kan løfte vægten de 8 gange i alle 4sæt, men jeg ved, at hvis jeg presser mig, kan jeg løfte mere. Kan f.eks. godt løfte 100kg ca. 5-6gange - hvis ikke mere.

Men hvis jeg springer direkte fra de 75kg til 100kg fra træningspas til træningspas, tror jeg bare at min progression går betydeligt hurtigere i stå. Det har jeg nemlig tit oplevet i mange øvelser, hvis jeg presser mig for meget eller ikke planlægger progressionen.

Så mit spørgsmål er om det med progression, teknik og hypertrophy i hovedet ikke er smartest, at stige hurtigt, men ikke for hurtigt og derfor blive ved de 75kg og f.eks. blot øge med 2.5kg-5kg hver gang. Jeg er jo helt ny til dødløft, så selv en progression på kun 2.5kg fra 75kg og op pr. træningspas (selvom jeg kan tage mere) bør stimulere hypertrophy hver gang eller hvad?

Hvad skal jeg gøre? Synes sjovt nok, at de 75kg er hårdt nok og at det kun lige kan løftes.

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

,.-
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 140.00
- Dødløft: 150.00

Er der ikke nogen, som har lyst til at komme med et kvalificeret svar??

Styrkeliste

Hvis du har indarbejdet progression i din træning, så synes jeg helt klart at du skal holde ved den. På den måde sikrer du også at din form ikke bliver kompromitteret ved at du pludselig stiger en masse fra en vægt du allerede synes er tung. Tag du bare og hold dig til en stigning på de 2,5/5kg. Gør for resten dig selv den tjeneste (hvis altså du ikke allerede gør det) at køre med dobbelt overhåndsgreb, og at du lægger vægten død mellem hvert sæt. Det giver dig en del bedre bundstyrke, og vil på lang sigt dermed også gøre at du kan løfte tungere.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Det kommer i mine øjne an på om du træner for styrke eller hypertrofi. Hvis du træner for styrke ville jeg følge den langsomme progression også selvom vægtene pt. ikke er nær hvad du ville kunne løfte. Hvis du træner for hypertrofi ville jeg løfte tungt nok til at du ikke ville kunne løfte tungere, men stadigvæk løfte med perfekt form.

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis du øger med 2,5 kg/uge tror jeg din teknik vil blive bedre og det er ikke dårligt på nogen måde

Geografisk sted: Aalborg

Tank skrev:Det kommer i mine øjne an på om du træner for styrke eller hypertrofi. Hvis du træner for styrke ville jeg følge den langsomme progression også selvom vægtene pt. ikke er nær hvad du ville kunne løfte. Hvis du træner for hypertrofi ville jeg løfte tungt nok til at du ikke ville kunne løfte tungere, men stadigvæk løfte med perfekt form.

Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:
Tank skrev:Det kommer i mine øjne an på om du træner for styrke eller hypertrofi. Hvis du træner for styrke ville jeg følge den langsomme progression også selvom vægtene pt. ikke er nær hvad du ville kunne løfte. Hvis du træner for hypertrofi ville jeg løfte tungt nok til at du ikke ville kunne løfte tungere, men stadigvæk løfte med perfekt form.

Det kunne være at du skulle prøve nogle af mine dårlige ideer, så kan det være at du en dag kommer til at dødløfte mere end 132 kg :whistle:

Logbog: Ingen logbog

Tank skrev:
toto_G4M3R skrev:

Det kunne være at du skulle prøve nogle af mine dårlige ideer, så kan det være at du en dag kommer til at dødløfte mere end 132 kg :whistle:

har ikke dødløftet ret længe :)
skulle også gerne nå 152162 kg iår hvis det ikk går hel galt ;)
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Hvis du lige er startet på øvelserne, er der ingen grund til at bruge progression, da du i 99% af tilfældene vil kunne stige hurtigere end progressionen tillader. derfor er mit forslag at du løfter så tungt som teknikken tillader, indtil du begynder at stagnere, og derefter kan du implementere progressionen i de øvelser.

- Boris
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Boris Eleiko skrev:Hvis du lige er startet på øvelserne, er der ingen grund til at bruge progression, da du i 99% af tilfældene vil kunne stige hurtigere end progressionen tillader. derfor er mit forslag at du løfter så tungt som teknikken tillader, indtil du begynder at stagnere, og derefter kan du implementere progressionen i de øvelser.

- Boris

men vil det ikke være en god idé at stige langsomt alligevel for at få maximal hypertrofi ud af det?
Når han slet ikke er vant til øvelsen må der vel være noget hypertrofi at hente, selv langt fra hans 1 rm? Og så kunne fortsætte sådan stille og roligt til han stagnerer?
Brugeravatar

Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste

Tak for svar so far.

Er der andre der har invendinger, må de meget gerne komme med det, ellers hælder jeg mest til at anvende en kontrolleret progression på 2.5-5kg.

Og ja, jeg bruger både dobbelt overhåndsgreb og ligger stangen død mellem hver rep :dance:

Vil dog meget gerne have flere indvendinger, da jeg langt fra er i en situation, hvor jeg kan vælge mellem hvad, der er bedst på længere sigt.

Styrkeliste

toto_G4M3R skrev:
Boris Eleiko skrev:Hvis du lige er startet på øvelserne, er der ingen grund til at bruge progression, da du i 99% af tilfældene vil kunne stige hurtigere end progressionen tillader. derfor er mit forslag at du løfter så tungt som teknikken tillader, indtil du begynder at stagnere, og derefter kan du implementere progressionen i de øvelser.

- Boris

men vil det ikke være en god idé at stige langsomt alligevel for at få maximal hypertrofi ud af det?
Når han slet ikke er vant til øvelsen må der vel være noget hypertrofi at hente, selv langt fra hans 1 rm? Og så kunne fortsætte sådan stille og roligt til han stagnerer?

Han kan lige så godt køre så tungt, som teknikken tillader siger jeg igen, inden for den givne reprange, da det uden tvivl ville give mest. der er ingen der siger han skal lege 1RM hero, for det er ikke smart fra starten nej.
Imellem 'klog' og 'smart' skal der betales bompenge i form af tæsk!

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 2.00

Synes stadig I er meget uenige, og kan ikke beslutte mig.

Så er åben for flere svar :-)

Mvh.

Styrkeliste

newbiepumper skrev:Synes stadig I er meget uenige, og kan ikke beslutte mig.

Så er åben for flere svar :-)

Mvh.

"De andre" har en god pointe :-) Bed ikke mærke i den vægt du løftede i øjeblikket. Der er intet i vejen for at du dropper progressionen og bare klør på, så længe at du sikrer at din teknik er i orden. Hvis du kan mærke at du har problemer med at lænden giver sig og du runder i ryggen, så går du ned i vægt og prøver igen, indtil at du finder en vægt som er tilpas.

Alt i alt skal det dog siges at det er hip som hap. Det er petitesser vi snakker om. Hvis din styrke er så god som du føler den vil du alligevel snart være oppe på de 100kg, så forskellen vil være minimal. Da du desuden ikke har trænet øvelsen før, vil du få godt med stimulans ligemeget hvilken tilgang du vælger.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00