A Menace To Chicken skrev:Clenbuterol er en beta-2 antagonist, hvilket giver stoffet en mild anabolsk effekt. Med det værende sagt, så er det endnu ikke kausalt bevist at steroider (eller andre anabolske stoffer) forstørrer hjertet. Hjertet er en "glat" muskel, tilhørende det autonome muskelsystem, og er altså om ikke fundamentalt men dog væsentligt anderledes end tværstribede muskler. Dog ved man at hjertet ligner de tværstribede muskler en smule mere i struktur, end resten af det autonome muskelsystem - men umiddelbart mener man at hjertet ikke responderer ligeså aggressivt på anaboler som musklerne i det såkaldt frivillige muskelsystem.
amtc jeg ved du meget omkring træning og du er en af de brugere herinde jeg har mest respekt for men jeg citere en gammelt indlæg fra Hr jagd som hvis jeg har opfattet det rigtig påstår noget andet.
citat:
Nu bliver nogle af bivirkningerne ved Clenbuterol nævnt, men den mest uhyggelige bivirking ved Clenbuterol er at den stimulerer en meget markant vækst af hjertemuskulaturen, da den er en beta-2-antagonist. Clenbuterol har tilsyneladende også en meget negativ effekt på collagen-dannelsen i hjertet, og en forøget mængde collagen i hjertemuskulaturen gør hjertet stift, og forringer dets pumpeevne.
Nu ved jeg ikke om man kan drage en parralel mellem forsøg på rotter, og så til mennesker, men der er lavet forsøg som viser en forringelse af hjertemusklens effektivitet, allerede efter 4 ugers brug af Clenbuterol. De rotter som fik Clenbuterol, havde en kraftig forringet evne til at svømme, løbe etc. i forhold til de rotter, som ikke fik Clenbuterol.
Nu er det tit sådan i forsøg med rotter, at de ofte får langt større doser, set i forhold til kropsvægt, end de doser bodybuildere anvender. Men alligevel er det tankevækkende hvor negativ en effekt Clenbuterol KAN have på hjertemuskulaturen, allerede efter kort tids brug.
gammelt indlæg jeg ved men det er jo ikke mindre end Hr Jagd der har udtalt sig om det.