Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1036
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1034

Følg bodybuilding.dk på

sveder meget?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Jeg har hørt nogen om at man sveder meget, hvis man er i god form?
Har ikke kunne finde nogen artikler om det, så i må meget gerne linke til en artikkel hvis i kan. :D

/Mathias

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Om man sveder meget er individuelt, men ja, du sveder oftest mere hvis du er i god form. Kroppen bliver ganske enkelt bedre til at afgive varme. Har desværre ikke lige en artikel til dig, men Google plejer at vise sig som et ganske fint værktøj i den sammenhæng:-)
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederiksberg

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00

Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Ingen kostplan

Har lidt af det samme problem, har dog ikke haft det hele tiden....
Men har det ikke også noget med sit stofskifte, eller?
"You never have to wait for a squat rack on Christmas morning"
- Ben "Pak Man" Pakulski

"Strong people are harder to kill than weak people, and more useful in general."
- Mark Rippetoe
Brugeravatar

Træner her: Hjørring Styrkesport

Logbog: Vis logbog

Følger lige med, sveder selv som et svin :mrgreen:

Geografisk sted: Kalundborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 170.00

Grunden til at man sveder er jo for at blive afkølet fordi man har det varmt.

De som er i "god form" sveder ikke mere i forhold til dem som er i dårlig form. Hvis du er i god form så skal du presses mere for at svede da når man sveder så er pulsen typisk højt oppe at køre men de som er i dårligere form har samme mur at ramme indtil de har trænet sig til at klare mere og så stiger den derfra. Det er altid hårdest for nybegyndere.

Hvis man ser bort fra form og antal tid man sveder så er grunden til at vi sveder, at afkøle os, selvom man kan tage en tur i sauna og svede meget så har vi brug for en konstant indtag af vand som sved består af men vi skal ha et godt ligevægtsindtag af vand i forhold til hvor meget vi sveder.

Ingen artikel men det er mit umiddelbare svar.
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Dødløft: 150.00

Ruddi skrev:Grunden til at man sveder er jo for at blive afkølet fordi man har det varmt.

De som er i "god form" sveder ikke mere i forhold til dem som er i dårlig form. Hvis du er i god form så skal du presses mere for at svede da når man sveder så er pulsen typisk højt oppe at køre men de som er i dårligere form har samme mur at ramme indtil de har trænet sig til at klare mere og så stiger den derfra. Det er altid hårdest for nybegyndere.

I mine ører lyder det som en omgang bro-science af absolut værste skuffe. Jeg er absolut ikke professor på det område, men hvad så med ens naturlige sved produktion? Nogle mennesker sveder jo virkeligt meget, på trods af ringe fysisk aktivitet. Her i blandt er jo også for sportsfolk, men det er da på ingen måde ens betydende med at de er i dårlig form.

Ruddi skrev:Hvis man ser bort fra form og antal tid man sveder så er grunden til at vi sveder, at afkøle os, selvom man kan tage en tur i sauna og svede meget så har vi brug for en konstant indtag af vand som sved består af men vi skal ha et godt ligevægtsindtag af vand i forhold til hvor meget vi sveder.

For det første modsiger du dit tidligere postulat i det første jeg har markeret, for det andet forstår jeg slet ikke hvor du vil hen med resten.. Ligevægtsindtag af vand???
"For me life is continuously being hungry. The meaning of life is not simply to exist, to survive, but to move ahead, to go up, to achieve, to conquer" - Arnie.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: København Ø

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Dødløft: 210.00

Søg læge omgående.
Brugeravatar

Reputation point: 160

det er vist noget med at det autonome nervesystem bliver hurtigere aktiveret jo bedre form man er i. Siden det autonome nervesystem står for svedproduktionen, burde du derfor også producere sved hurtigere hvis du er i form.

det var vist noget i den stil. Lang tid siden jeg læste om det
There are people who say that they can and there are people who say that they cant

Both are usually right
Brugeravatar

Reputation point: 15

ØbroMorten skrev:
Ruddi skrev:Grunden til at man sveder er jo for at blive afkølet fordi man har det varmt.

I mine ører lyder det som en omgang bro-science af absolut værste skuffe. Jeg er absolut ikke professor på det område, men hvad så med ens naturlige sved produktion? Nogle mennesker sveder jo virkeligt meget, på trods af ringe fysisk aktivitet. Her i blandt er jo også for sportsfolk, men det er da på ingen måde ens betydende med at de er i dårlig form.

Ruddi skrev:Hvis man ser bort fra form og antal tid man sveder så er grunden til at vi sveder, at afkøle os, selvom man kan tage en tur i sauna og svede meget så har vi brug for en konstant indtag af vand som sved består af men vi skal ha et godt ligevægtsindtag af vand i forhold til hvor meget vi sveder.

For det første modsiger du dit tidligere postulat i det første jeg har markeret, for det andet forstår jeg slet ikke hvor du vil hen med resten.. Ligevægtsindtag af vand???

Nvm, jeg er dum :dope:

Har det med at gå i selvsving nogle gange :drink:
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: DK Østjylland

Styrkeliste
- Dødløft: 150.00

Hvad sker der i kroppen?

Skruer man op for den fysiske aktivitet begynder hele organismen at arbejde hårdere. Man kan f.eks. mærke at man trækker vejret hurtigere og pulsen stiger, fordi musklerne arbejder hårdere.

Når kroppen begynder at arbejde
Når man er fysisk aktiv, har musklerne brug for mere ilt, end når man sidder stille eller går almindelig rundt. Derfor trækker man vejret hurtigere, og pulsen stiger, fordi hjertet pumper hurtigere for at transporterer blodet hurtigere rundt med ilt-forsyning til musklerne.

Ved dette muskelarbejde bruger kroppen de næringsstoffer og væske, man indtager gennem mad og drikke. Når man er fysisk aktiv regelmæssigt i længere tid af gangen, forbrænder man også fedt fra kroppens fedtdepoter.

Formen afgør forbrændingen
Hvor meget du forbrænder, afhænger af hvor ofte og hvor meget du bevæger dig. Altså af hvor god form du er i.

God fysisk form vil sige, at din krop er god til optage ilt i blodet og til at pumpe det rundt i kroppen (kondition). Det betyder også, at dine muskler er vant til tit at blive brugt på en anstrengende måde, så de er gode til at optage ilt og næringsstoffer.

Til top

Inaktivitet og forbrænding
Når man sover, eller hvis man sidder stille det meste af dagen, forbrænder man meget lidt energi.

Hvis man indtager mere energi fra mad og drikke, end man når at forbrænde i løbet af dagen, oplagres energien i stedet for i kroppen - og hvis man generelt indtager mere energi, end man forbrænder, vil det på længere sigt føre til overvægt.

Sved på panden
Kroppens temperatur stiger, når man er fysisk aktiv. Arbejdet med at pumpe blod rundt med ilt til musklerne kan give sved på panden. Når man sveder, er det kroppens måde at skille sig af med varme på - svedproduktionen er simpelthen kroppens afkølingssystem.

Sved og fysisk form
Hvis man sveder meget og bliver rød i hovedet, når man anstrenger sig fysisk, er det ikke nødvendigvis et tegn på, at man er i dårlig form. Det kan lige såvel være et det tegn på, at man er i god form, og at kroppen er god til at komme af med varmen, når man bevæger sig.

kilde: http://www.cancer.dk/forebyg/bevaegelse ... rikroppen/

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 130.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster