Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Det er også mere cortisol jeg er bange for, da det er katabolsk.Kolditz skrev:selvom koncentrationen af testosteron, begynder at falde. Skal man ikke skrotte de sidste øvelser.

Ferus skrev:Men resultaterne er dog målt på udholdenhedsidræt.

Folmand skrev:Smeden -> Rigtig godt svar.

Rambo-Ringsted skrev:kan ikke se problemet. har i snart et år trænet 2 timer nogle gange plus 30min ekstra og har fået fine resultater...

qazws skrev:I et katabolsk stadie forbrænder kroppen fedt samt muskler som energi. At kroppen tærer på dens lagre, selvom der måske ryger noget muskel, ser jeg ikke som et problem, hvis kroppen rives ud af stadiet lige efter træningen selvfølgelig, gennem et carb-loaded post work out meal. Det er det perspektiv jeg ser det i, men der er måske andre faktorer, som spiller ind, som jeg ikke er klar over.

Sniper skrev:Som jeg også understreger er et katabolsk stadie, ligesom du selv nævner det, nedbrydende for kroppen. Altså noget vi helst skal undgå.

Sir1 skrev:Sniper skrev:Som jeg også understreger er et katabolsk stadie, ligesom du selv nævner det, nedbrydende for kroppen. Altså noget vi helst skal undgå.
Igen...
Det skal understreges at den omtalte undersøgelse ikke siger noget om hvornår det katabolske stadie indtræder ved bodybuilding/styrketræning.
Det kunne, som foreslået, for så vidt indtræde efter 3 timer. Så denne undersøgelse er i praksis ubrugelig for vores træning.
Undersøgelen er lavet i forbindelse med udholdenhedstræning, altså uafbrudt arbejde over en længere periode og ligner som sådan intet der har med vores sport at gøre.
Før der kommer en undersøgelse der tager udgangspunkt i den særlige måde vægttræning er opbygget på, er der altså ingen grund til at tro at man efter kun en time skulle komme til et katabolsk stadie. Der er empirisk viden nok rundt omkring der i praksis viser noget andet.
Påstand 6: Et træningspas må ikke tage mere end 1 time!
Denne regel er opstået på falske præmisser. Den bunder simpelt hen i misfortolket forskning. Der er i tidernes morgen blevet lavet undersøgelser på elite idrætsfolk indenfor udholdenhedsidræt. Man målte deres hormonkoncentrationer, og kunne registrere at hormonniveauet faldt efter 1 times træning. I vægttræning ved man hvor vigtigt hormonniveauerne er for resultaterne. Man har så lynhurtigt overført resultaterne til vægttræning, og lavet en regel der hedder at man ikke må træne længere end en time, da det skulle have en negativ indflydelse på resultaterne. Teoretisk set er den god nok.
For hvis testosteron niveauet falder, og kortisol niveauet (et kraftigt katabolsk hormon) stiger, så vil det teoretisk set have en negativ effekt på muskelopbygningen. Problemet er så bare at ingen har undersøgt det specifikt for vægttræning. Det er meget tænkeligt at det endokrine systemet reagerer helt anderledes i forbindelse med vægttræning. Derudover er der mig bekendt heller ikke nogen som har undersøgt hvor hurtigt niveauerne regenereres. Alt i alt er reglen bygget på et meget skrøbeligt fundament. Man skal også huske at man i udholdenhedsidræt er i konstant bevægelse. I vægttræning holder man pauser mellem sættene, som i tilfælde af ekstremt tung træning kan have en varighed på op til 5 minutter. Dette spiller også en væsentlig rolle for resultaterne. Så man skal bestemt ikke tage reglen til sig som værende et faktum. Det er fint at man ikke lever i centret. Der skal også være ressourcer til overs til selve opbygningen. Men træner man i 1½ time i stedet for 1 time, så har det absolut INGEN negativ effekt på muskelopbygningen overhovedet.

Thomas Jagd skrev:Det er fint nok at lave undersøgelser, hvor man undersøger kroppens respons på træning, både i negativ sammenhæng, og i positiv sammenhæng. Men det er efter min mening totalt forfejlet, når man tager disse isolerede resultater, og skaber "regler" udfra disse. På det empiriske plan er 1-times reglen jo blevet modbevist igen og igen. Der findes jo masser af vægttræningsatleter verden over, som er blevet store og stærke på meget volumiøse programmer hvor man træner adskellige timer i streg.

anders078 skrev:Ved godt det er lidt off-topic.
Det er ikke fordi jeg er uenig, men underminerer din teori her så ikke også din argumentation vedrørende træningsfrekvens vs. hypertrofi. På det empiriske plan har de hidtil bedste/største atleter jo netop trænet efter de der insane BB-splits du fraråder?

På det empiriske plan har de hidtil bedste/største atleter jo netop trænet efter de der insane BB-splits du fraråder?

Nick187 skrev:længden af et træningspas har jo nødvendigvis heller ikke noget at gøre med programmets frekvens

Sniper skrev:Nick187 skrev:længden af et træningspas har jo nødvendigvis heller ikke noget at gøre med programmets frekvens
Ofte har det idet større splits lægger en del flere øvelser ind pr. muskelgruppe. Både fordi frekvensen er mindre og der derved er større tid til at restituere på muskelplanet. Og fordi man ovenpå et langt træningspas oftest kræver en del mere hvile, hvadend vi snakker fb eller split reelt set pga WL som oftest vil være en del højere.

Nick187 skrev:Sniper skrev:Nick187 skrev:længden af et træningspas har jo nødvendigvis heller ikke noget at gøre med programmets frekvens
Ofte har det idet større splits lægger en del flere øvelser ind pr. muskelgruppe. Både fordi frekvensen er mindre og der derved er større tid til at restituere på muskelplanet. Og fordi man ovenpå et langt træningspas oftest kræver en del mere hvile, hvadend vi snakker fb eller split reelt set pga WL som oftest vil være en del højere.
Ja, men til gengæld skal man jo også nå omkring flere muskelgrupper ved et træningspas på et lavt split end et højt.
Men anyway er selvfølgelig enig med dig i at høje split tillader en højere WL per muskelgruppe per træningspas (og deraf længere tids træning pr muskelgruppe), ville bare pointere at fordi et program har en høj frekvens behøver det ikke nødvendigvis at være en begrænsning for træningspassenes længde.

Sniper skrev:Nick187 skrev:Sniper skrev:Nick187 skrev:længden af et træningspas har jo nødvendigvis heller ikke noget at gøre med programmets frekvens
Ja, men til gengæld skal man jo også nå omkring flere muskelgrupper ved et træningspas på et lavt split end et højt.
Men anyway er selvfølgelig enig med dig i at høje split tillader en højere WL per muskelgruppe per træningspas (og deraf længere tids træning pr muskelgruppe), ville bare pointere at fordi et program har en høj frekvens behøver det ikke nødvendigvis at være en begrænsning for træningspassenes længde.
Agree.. Specielt hvis der er damer i nærheden så pauserne mellem sættene øges...

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster