Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69649 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1569
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1566

Følg bodybuilding.dk på

Time antal mellem hvert måltid

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hejsa..

Har prøvet at lede lidt rundt omkring, man har ikke kunne finde noget i de guides herinde. Spørgsmålet lyder på, om der skal gå et bestemt antal timer mellem hvert måltid for at det har en bedre effekt? Eller om man bare kan spise hver time, hvis der er det man har lyst til.

På forhånd tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der er ikke nogen bestemt regel for hvor mange timer der skal gå, men for de fleste passer det med at der efter et måltid går 3 timer før man igen er sulten, eller i nogles tilfælde spiser igen. Men lad dog for guds skyld være med at tænke over hvor mange timer der går før du igen skal spise. Spis når du er sulten, spis nok og spis rigtigt.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Logbog: Vis logbog

Prøv at fordel det så meget som muligt udover dagen, og sørg for at få en 6-7 måltider :wink: Sørg desuden for at få et godt pre-, og post-workout måltid
PM for personlig rådgivning
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 132.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Kostplan: Ingen kostplan

Fordel gerne dine måltider op. Hvis man kun spiser få store måltider og hele tiden variere hvornår man spiser, nedsætter kroppen stofskiftet og vil lagre flere kalorier som fedt, da der ikke er en rytme i hvornår den får næring.
Den sidste tosse er ikke født endnu ...

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Perfekt.. Det var mere fordi at jeg PT. æder ret mget og har svært ved at passe det ind så der går 3 timer mellem hvert måltid, så sku bare lige høre =)
Og har ca. 2 timer mellem hvert måltid

Søge funktionen...

Hvis du finder et tidligere indlæg er der evidens for at der ikke skulle være forskel (eller signifikant forskel) på at spise 3 eller 6 gange om dagen. Dog tror jeg det kan være fordelagtigt under hård cut, at spise mere hyppigt.

New Dude skrev:Fordel gerne dine måltider op. Hvis man kun spiser få store måltider og hele tiden variere hvornår man spiser, nedsætter kroppen stofskiftet og vil lagre flere kalorier som fedt, da der ikke er en rytme i hvornår den får næring.

Det vil jeg gerne se kilder på.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 220.00
- Squat: 55.00
- Dødløft: 85.00

Lystfiskeren skrev:
New Dude skrev:Fordel gerne dine måltider op. Hvis man kun spiser få store måltider og hele tiden variere hvornår man spiser, nedsætter kroppen stofskiftet og vil lagre flere kalorier som fedt, da der ikke er en rytme i hvornår den får næring.

Det vil jeg gerne se kilder på.

Frederick C. Hatfield, Ph.D. aka Dr. Squat

http://drsquat.com/content/knowledge-base/growth-hormone-response

http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat6.htm

Styrkeliste

Og dog er der samtidig studier der viser at personer der indtager færre, men større måltider gennem en dag får et større anabolsk respons.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

essensen skrev:Og dog er der samtidig studier der viser at personer der indtager færre, men større måltider gennem en dag får et større anabolsk respons.

Kan du linke til den artikel??
Ville være fedt hvis det virkede sådan
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

bahne05 skrev:
essensen skrev:Og dog er der samtidig studier der viser at personer der indtager færre, men større måltider gennem en dag får et større anabolsk respons.

Jeg tror essensen vil frem til at meget tyder på at det ikke er så ultimativt vigtigt om man spiser 7 gange om dagen en dag og 4 gange om dagen en anden dag, hvis blot man får den rette mængde energi. Da slet ikke for almindelige mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Andars skrev:
bahne05 skrev:

Jeg tror essensen vil frem til at meget tyder på at det ikke er så ultimativt vigtigt om man spiser 7 gange om dagen en dag og 4 gange om dagen en anden dag, hvis blot man får den rette mængde energi. Da slet ikke for almindelige mennesker.

Jae, joh - det er jo også noget man kan udlede, men undersøgelsen viste, så vidt jeg husker, at folk der indtog færre, men store måltider fik øget deres masse mere end folk der spiste mange gange om dagen.

Bahne> Kan ikke finde undersøgelsem - men hvorfor synes du det ville være fedt hvis det 'virker' sådan?
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

essensen skrev:
Andars skrev:
bahne05 skrev:

Jae, joh - det er jo også noget man kan udlede, men undersøgelsen viste, så vidt jeg husker, at folk der indtog færre, men store måltider fik øget deres masse mere end folk der spiste mange gange om dagen.

Bahne> Kan ikke finde undersøgelsem - men hvorfor synes du det ville være fedt hvis det 'virker' sådan?

fordi jeg pt. prøver at spise hver 3 time., Hvilket jeg synes kan være ret svært pga arbejdstider og svingende trænings tider..
http://www.frederikbahne.wordpress.com
- Strength has nothing to do with how much you can squat, but how much effort you put in it -
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 52.50
- Squat: 60.00
- Dødløft: 65.00

Det er også påvist, at folk der spiser færre og større måltider har en blodsukker-kurve svarende til Kingda Ka i løbet af dagen.

Styrkeliste

New Dude skrev:

Det er også påvist, at folk der spiser færre og større måltider har en blodsukker-kurve svarende til Kingda Ka i løbet af dagen.

So what, hvis det er det der virker bedst.
Har forøvrigt også set den undersøgelse essensen snakker om. Den viste, så vidt jeg husker, at folk der indtager større måltider , med et ligeledes større mellemrum mellem måltiderne (3 om dagen), tog mere muskel og fedt på.
Der var vist også en omhandlende tab af fedt, der ligeledes favoriserede få og større måltider.
Min konklusion er, at man bør koncentrere sig mere om sit overordnede energiindtag end om hvor mange måltider man spiser.

Reputation point: 45

Styrkeliste
- Bænkpres: 7.00
- Squat: 9.00
- Dødløft: 13.00

Den der med, at det nedsætter forbrændingen at spise færre, større måltider - det er, som det allerede er blevet antydet - en myte.

Klud said it :)
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Geografisk sted: København

Lærling skrev:Den der med, at det nedsætter forbrændingen at spise færre, større måltider - det er, som det allerede er blevet antydet - en myte.

Lyder da hvis som noget broscience. Har du kilder ? Samtlige kosteksperter, læger og bodybuilder siger det modsatte.
Brugeravatar

Reputation point: 105

Træner her: VK49

Styrkeliste
- Bænkpres: 25.00
- Squat: 50.00
- Dødløft: 75.00

alllstar skrev:
Lærling skrev:Den der med, at det nedsætter forbrændingen at spise færre, større måltider - det er, som det allerede er blevet antydet - en myte.

Lyder da hvis som noget broscience. Har du kilder ?

Tjah, har du nogen kilder på, at det forøger forbrændingen at spise færre måltider? (HOST BROSIENCE)

Jeg har desværre ikke tid til at kommentere linksne pga. eksamen imorgen, ved godt det er lidt dårlig debatstil, men jeg synes der tegner sig et billede af, at det er lidt mere nuanceret end som så:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16011467

http://www.nytimes.com/2010/03/23/healt ... wanted=all

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1994 ... tionsensor

"...The premise underlying the present study was that increasing meal frequency would lead to better short-term appetite regulation and increased dietary compliance; furthermore, it was hypothesised that these predicted beneficial effects of increased meal frequency could have resulted from more favourable gut peptide profiles, potentially leading to greater weight loss. Under the conditions described in the present study, all three hypotheses were rejected."

"...We had postulated that increasing meal frequency would enhance the compliance to the energy restricted diet thus leading to greater weight loss, an effect possibly mediated by increased fullness. The present results do not support this hypothesis."
"...According to the present results, increasing meal frequency did not change the daily profiles of peptide YY or ghrelin, nor did it favourably impact appetite parameters."

Her er en nuancerende kommentar af Lyle McDonald:
http://www.bodyrecomposition.com/resear ... #more-1389

Her er lidt ifht. gains:
http://www.bodyrecomposition.com/muscle ... #more-2284
"Lærling er fårking ripped. Han er meget Zaneonian og burde faktisk bruge sin tid på at rende rundt på Roskilde i et par små 80'er shorts med slids. Aesthetics!"
Brugeravatar

Lærling skrev:
alllstar skrev:

Lyder da hvis som noget broscience. Har du kilder ?

Tjah, har du nogen kilder på, at det forøger forbrændingen at spise færre måltider? (HOST BROSIENCE)

Nu modsiger du jo dig selv... Først skriver du at forbrændingen forbliver ens uanset om spiser 3 eller 7 måltider, og nu skriver du, at der er forskel på forbrændingen?
Brugeravatar

Styrkeliste

Der skulle selvfølgelig have stået flere, Allstar. Det ville i øvrigt klæde dig at forholde dig til, hvad jeg rent faktisk giver af kilder, når du nu selv har spurgt efter dem.

Desuden har jeg ikke skrevet, at der er en forskel. Jeg har blot klargjort for dig, hvorfor den ene approach lige så vel kan være broscience som den anden. Spil nu bold.
Brugeravatar

Lærling skrev:Der skulle selvfølgelig have stået flere, Allstar. Det ville i øvrigt klæde dig at forholde dig til, hvad jeg rent faktisk giver af kilder, når du nu selv har spurgt efter dem.

Desuden har jeg ikke skrevet, at der er en forskel. Jeg har blot klargjort for dig, hvorfor den ene approach lige så vel kan være broscience som den anden. Spil nu bold.

Okay, vil vælge at forholde mig til kilderne. Men skal hvis bruge noget tid til at læse dem alle igennem først.
Brugeravatar

Styrkeliste

bahne05 skrev:
essensen skrev:
Andars skrev:
bahne05 skrev:

fordi jeg pt. prøver at spise hver 3 time., Hvilket jeg synes kan være ret svært pga arbejdstider og svingende trænings tider..

12th Annual Congress of the ECSS, 11–14 July 2007, Jyväskylä, Finland

THE EFFECT OF MEAL FREQUENCY ON BODY COMPOSITION
DURING 12-WEEKS OF STRENGTH TRAINING

Hansen Øyvind, Fostervold Mathisen Therese, Raastad Truls

Institute of Basic Medical Sciences, University of Oslo,
Norwegian School of Sport Sciences

Human trials on the effect of meal frequency on body composition are scarce. Short-term studies show increased rate of protein synthesis immediately after intake of amino acids [1], and frequent meals are shown to aid in the preservation of lean body mass when dieting [2]. Consequently it could be hypothesised that in response to strength training, more frequent meals will give larger muscle mass accumulation and lower fat mass (FM) than fewer meals. The purpose of this study was to compare the effects of 3 vs. 6meals per day on changes in body composition in young men and women performing strength training over 12 weeks. Men (n=33) and women (n=15) aged 21 to 35 with at least one year of previous strength training experience were randomly assigned to either a 6 meals a day group or a 3 meals a day group. The prescribed total dietary intake in both groups was equal and calculated to give a positive energy balance of approximately 1200 KJ/day, a protein intake of 1.5-1.7 g/kg/day and a carbohydrate intake of 5-7 g/kg/day. During the training period the dietary intake was controlled by repeated 24-hours recalls. All participants performed the same strength training program, training four times per week, giving each muscle group one heavy session and one light session per week. In the heavy sessions, training intensity varied between 10 and 3 RM sets, and 3-6 sets were performed in each exercise. Determination of body composition was performed with DEXA at the beginning of and immediately after the training period. A total of 16 men and 11 women completed the project. After multiple regression analysis the 3 meal group had a significant greater gain in lean body mass (LBM) than the 6 meal group when adjusted for gender and energy intake (p=0.04), when adjusted for gender and protein intake (p=0.03), and when adjusted for gender, protein intake, carbohydrate intake and fat intake* (p=0.01). (*: Fat intake in g/kg body weight/day showed significance on LBM, p=0.03). No significant differences in regional changes in LBM were observed, although there was a tendency towards a greater gain in the three meal group. There were no significant differences in change in fat mass (FM) between the groups, but a tendency towards a greater gain in the three meal group, 7.33% (-5.23, 19.90), p=0.24. The three meal group had a 2.87%(0.62, 5.12) larger weight gain than the six meal group, p=0.01.The participants had a 2.31% (0.83, 3.79), gain in bone mineral density of the spine during the twelve weeks of strength training, p<0.01, but there were no differences between the groups. In this study, three meals per day resulted in larger muscle gain from strength training than six meals per day over a period of twelve weeks. The reason why 3 meals a day was superior to 6 meals a day in this study needs further investigation. More long-term studies are needed to determine the optimal meal frequency for gain in LBM from strength training.

References:
[1]. Rennie, MJ., Bohe, J., Wolfe, RR. Latency, duration
and dose response relationships of amino acid effects on
human muscle protein synthesis. J Nutr 132(10):3225S-
7S, 2002.
[2]. Iwao, S., Mori, K., Sato, Y. Effects of meal frequency
on body composition during weight control in boxers. Scan
J Med Sci Sports 6:265-272, 1996
Keywords: Strength Training, Body Composition, Nutrition
Loggført

Sakset fra:
http://www.treningsforum.no/forum/index ... ic=58770.0
Brugeravatar

Nu har jeg ikke lige læst alle de andre indlæg her i tråden, men en tommelfingerregel er vel maks 3 timer. Dog mener jeg at man skal lytte til sin krop og spise når man er sulten - går ikke ud fra det er for sjovt at man føler sult? Kroppen signalerer jo at den har brug for næring og derfor skal man spise.

Har så også læst eller hørt noget om at man skal sørge for at spise således at man ikke føler sult, fordi når først kroppen føler sult, er det for sent og kroppen begynder dermed at tære af kroppens egne ressourcer (glykogen, fedt og muskler) - jeg er dog overhovedet ikke sikker på dette!
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 8.00
- Squat: 8.00
- Dødløft: 8.00

Ajn3b skrev:Nu har jeg ikke lige læst alle de andre indlæg her i tråden, men en tommelfingerregel er vel maks 3 timer.!

Det burde du så måske gøre.
Brugeravatar
Admin

essensen skrev:
Ajn3b skrev:Nu har jeg ikke lige læst alle de andre indlæg her i tråden, men en tommelfingerregel er vel maks 3 timer.!

Det burde jeg måske, men nu kunne det jo være jeg stod i en situation som gjorde at jeg ikke lige havde tid til at læse hele tråden igennem, men alligevel følte jeg ville dele noget med topicstarter, i håb om at kunne hjælpe - så må man jo "take it or leave it".
Brugeravatar

Styrkeliste

Ajn3b skrev:
essensen skrev:

Det burde jeg måske, men nu kunne det jo være jeg stod i en situation som gjorde at jeg ikke lige havde tid til at læse hele tråden igennem, men alligevel følte jeg ville dele noget med topicstarter, i håb om at kunne hjælpe - så må man jo "take it or leave it".

Give me a break - Har du tid til at skrive indlæg og svare har du også tid til at læse indlæggene igennem, det tager ingen tid. Og hvis du havde gjort det ville du vide din tommelfingerregel ikke er specielt god.
Brugeravatar
Admin

essensen skrev:
Ajn3b skrev:
essensen skrev:

Give me a break - Har du tid til at skrive indlæg og svare har du også tid til at læse indlæggene igennem, det tager ingen tid. Og hvis du havde gjort det ville du vide din tommelfingerregel ikke er specielt god.

For at være helt ærlig, så "gad" jeg måske ikke til at læse det hele igennem - så lige første post i tråden og tænkte at jeg hurtigt kunne give lidt respons.
Hvis mere kompetente folk så synes der er noget i vejen med det jeg skriver, må de jo rette på mig - i stedet for at diskutere, bare for at diskutere. Ellers må man man jo ignorere det jeg skriver og klappe i.
Brugeravatar

Styrkeliste

Ajn3b skrev:
essensen skrev:
Ajn3b skrev:
essensen skrev:

For at være helt ærlig, så "gad" jeg måske ikke til at læse det hele igennem - så lige første post i tråden og tænkte at jeg hurtigt kunne give lidt respons.
Hvis mere kompetente folk så synes der er noget i vejen med det jeg skriver, må de jo rette på mig - i stedet for at diskutere, bare for at diskutere. Ellers må man man jo ignorere det jeg skriver og klappe i.

Hvorfor skal jeg/vi sidde og bruge tid på at rette dig når det kunne være 'undgået' bare ved du ikke var doven og rent faktisk læste tråden før du svarede? (:
Brugeravatar
Admin

Klud skrev:
New Dude skrev:

So what, hvis det er det der virker bedst.
Har forøvrigt også set den undersøgelse essensen snakker om. Den viste, så vidt jeg husker, at folk der indtager større måltider , med et ligeledes større mellemrum mellem måltiderne (3 om dagen), tog mere muskel og fedt på.
Der var vist også en omhandlende tab af fedt, der ligeledes favoriserede få og større måltider.
Min konklusion er, at man bør koncentrere sig mere om sit overordnede energiindtag end om hvor mange måltider man spiser.

Ja, har også hørt om forskningsresultaterne med mere gain med færre måltider. Men det skal være op til den enkelte hvad man hver i sær fortrækker. Spiser selv 7-8 gange i løber af dagen, da det ikke passer mig personligt kun at spise 3-4 måltider, plus jeg tit får hovedpine af det. Men igen, det er op til den enkelte hvad man fortrækker- også selvom undersøgelser viser færre måltider kan give bedre gains.

Styrkeliste

bb er en erfaringssport. Du finder bedst ud af det ved at prøve dig frem. Personlligt har jeg bedst fremgang ved at spise hver anden time, hvilket også er ekstremt meget. dvs kl 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20 og til tider kl 22. Fra 8 - 14 er det ofte rugbrød m. pålæg/pasta m. skinke/havregryn(morgenmad). kl 16 er det salat eller bare en shake, og kl 18 er det ordentlig aftendsmad. Der er altid et ekstra måltid efter aftensmad, og til tider to, bestående af rugbrød eller rester fra dagens aftensmad. Det sker et par gange jeg misser et måltid i løbet af en uge, men når jeg spiser så meget gør det ikke noget for mig.

- knaegt
"If you want to fly, you need to cut the shit that brings you down"
- Knaegt
Brugeravatar

Geografisk sted: Esbjerg

Styrkeliste
- Bænkpres: 124.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 210.00