Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 834
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Træning efter GP

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har en veninde der har gennemgået en gastrisk bypass operation. Jeg mener det er i begyndelsen af næste år de skal begynde at vurdere hvorvidt hun skal have fjernet overskydende hud.

Jeg har spurgt hende om hun ikke vil med mig ned og træne, men hun afslår med begrundelsen, at hun ikke vil tage for meget muskelmasse på så hun måske får afslag, fordi der ikke er så meget overskydende hud. Har prøvet at forklare hende at hun ikke eksploderer i masse på ingen tid, ved at løfte lidt vægte et par gange om ugen og slet ikk når hun er kvinde eller ikk spiser til formålet.

Er egentlig bare blevet nysgerrig omkring det. Hvad er mest optimalt træning i hendes situation? Hun vil gerne selv motionere, og tror hende tanker er hen af noget cardio træning (eller fesen center-træning - kært barn har mange navne). Hun har dog åbnet for muligheden om at ville med, når operationen er overstået (altså den for at fjerne hud).

Vil så gerne overbevise hende om at det ikke er en skidt ting. Har bare virkelig svært ved at forestille mig at det kan være en dårlig ting, og endnu mindre, at læger vil fraråde styrketræning før sådan en operation.

Mit spørgsmål går på om der er nogen der har erfaring med, enten selv eller kende nogen, der har stået i denne situation? Eller er der et klogt hovede der ved noget om det rent fagligt?
Blev der sagt.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Næstved

Træner her: HGVS

Styrkeliste
- Bænkpres: 45.00
- Squat: 70.00
- Dødløft: 75.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Mit svar er hverken baseret på erfaring eller på faglig viden omkring denne situation, men jeg svarer dig alligevel, for jeg tror at svaret kan findes med helt alm. sund fornuft. Ligesom du selv nævner kommer kun ikke til at bygge masse, højst til at få mere markerede muskler. Når hun venter på en vurdering til den tid, må hun stadig være i gang med at tabe sig, og så vil alt hvad der hedder træning blot forbrænde flere kalorier, hvilket giver mere løs hud = positivt for hende ved vurderingen. Der kan da ikke være noget at være i tvivl om, afsted med hende! :)

Reputation point: 10

Logbog: Ingen logbog

Stritten skrev:Mit svar er hverken baseret på erfaring eller på faglig viden omkring denne situation, men jeg svarer dig alligevel, for jeg tror at svaret kan findes med helt alm. sund fornuft. Ligesom du selv nævner kommer kun ikke til at bygge masse, højst til at få mere markerede muskler. Når hun venter på en vurdering til den tid, må hun stadig være i gang med at tabe sig, og så vil alt hvad der hedder træning blot forbrænde flere kalorier, hvilket giver mere løs hud = positivt for hende ved vurderingen. Der kan da ikke være noget at være i tvivl om, afsted med hende! :)

Den må jeg bede dig uddybe.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Hvorfor overhovedet spilde din tid på hende træningsmæssigt? Hvis hun har fået en gastric bypass, hvilket er en operation på et isoleret set fungerende system (hvis det ikke ringer alverdens alarmklokker, så ved jeg ikke hvad gør), så er hun så langt ude at skide at din indsats sikkert er det totale spild af tid. Jeg bliver imponeret hvis hun får gennemført mere end bare én anstændig træning, selv med total supervision og instruktion og en pistol for panden eller en millionbelønning for hånden, alene grundet hendes mentale habitus. Det skal stå dig frit for at gøre hvad du vil, fra en risikoanalyse er det givetvis en eksercits i formidabelt spild af tid, indsats og energi og med frustration og sår i venskabet som følger.

MVH
SandyFrink
Value bb.dk member
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Kostplan: Ingen kostplan

Animal skrev:
Stritten skrev:Mit svar er hverken baseret på erfaring eller på faglig viden omkring denne situation, men jeg svarer dig alligevel, for jeg tror at svaret kan findes med helt alm. sund fornuft. Ligesom du selv nævner kommer kun ikke til at bygge masse, højst til at få mere markerede muskler. Når hun venter på en vurdering til den tid, må hun stadig være i gang med at tabe sig, og så vil alt hvad der hedder træning blot forbrænde flere kalorier, hvilket giver mere løs hud = positivt for hende ved vurderingen. Der kan da ikke være noget at være i tvivl om, afsted med hende! :)

Den må jeg bede dig uddybe.

Hvis "begyndelsen af næste år" er januar eller februar, gælder bekymringen en evt. opbygning af masse inden for 4-5 måneder. Som kvinde, efter en gastrisk bypass, uden at have planlagt træning og kost rettet mod opbygning af masse, og i øvrigt med træningspas "et par gange om ugen" - det lyder ikke sandsynligt at det bliver noget nævneværdigt, og slet ikke sammenholdt med det vægttab i fedt, hun skulle være i gang med nu.

Reputation point: 10

Chilli skrev:Vil så gerne overbevise hende om at det ikke er en skidt ting. Har bare virkelig svært ved at forestille mig at det kan være en dårlig ting, og endnu mindre, at læger vil fraråde styrketræning før sådan en operation.

Henvis hende til et par fornuftige artikler om emnet. Fx artikler/styrketraening/kvinder-styrketraening.php Hendes læge vil også kunne bekræfte sagens rette sammenhæng.

Hvis hun så stadig refuserer, ved du, hun er uden for pædagogisk rækkevidde og/eller på udkig efter dårlige undskyldninger.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Kostplan: Ingen kostplan

Hej Chilli.

Jeg er en kvinde på 48 år og jeg har selv gennemført et vægttab på 40 kg og er nu normalvægtig.

Mit vægttab er kommet ved kostomlægning samt rigtig meget træning og jeg har i knap 3 år trænet sammen med en personlig træner. Har været i gang i næsten 4 år nu. Jeg dyrker styrketræning (tung, frie vægte), cardio, svømning samt cykling. Jeg træner 6-7 gange om ugen, og har i dag en fin muskelmasse.

Jeg er i den situation at jeg også har fået en del løs maveskind, og var til forundersøgelse i tirsdags, hvor jeg blev godkendt til maveplastik. Du kan fortælle din veninde at det faktisk er en fordel at have lidt muskelmasse på kroppen, da lægen kan se at man træner og at den løse hud rent faktisk ikke ligner en fedtmasse men løs hud som det jo også er. Hvilket efter min mening, gør det lettere at få godkendelsen.

Håber for dig (og hende) at hun lader sig overtale.

Geografisk sted: Skibby

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Dødløft: 60.00

Tusind tak for alle svarene... Oplægget var mere møntet på at jeg var nysgerrig omkring emnet - Hvad der er optimalt etc...
Vil stadig presse lid på med at få hende overtalt, men tvivler på det kommer til at ske. Omend jeg nu er lidt bedre garderet i diskussionen med hende.. :thumpup:
Blev der sagt.

Styrkeliste

sunielsen skrev:Hej Chilli.

Jeg er en kvinde på 48 år og jeg har selv gennemført et vægttab på 40 kg og er nu normalvægtig.

Mit vægttab er kommet ved kostomlægning samt rigtig meget træning og jeg har i knap 3 år trænet sammen med en personlig træner. Har været i gang i næsten 4 år nu. Jeg dyrker styrketræning (tung, frie vægte), cardio, svømning samt cykling. Jeg træner 6-7 gange om ugen, og har i dag en fin muskelmasse.

Jeg er i den situation at jeg også har fået en del løs maveskind, og var til forundersøgelse i tirsdags, hvor jeg blev godkendt til maveplastik. Du kan fortælle din veninde at det faktisk er en fordel at have lidt muskelmasse på kroppen, da lægen kan se at man træner og at den løse hud rent faktisk ikke ligner en fedtmasse men løs hud som det jo også er. Hvilket efter min mening, gør det lettere at få godkendelsen.

Håber for dig (og hende) at hun lader sig overtale.

Det var lige præcis det her jeg havde håbet på. Vil vise hende dit indlæg! Og mange tak for at du gad dele...

Sidenote: Super godt gået at du selv har arbejdet for vægttabet! Stor respekt herfra!
Blev der sagt.

Styrkeliste

Helt i orden. Skriv gerne hvordan det går :-)
Og Tak! :D

Geografisk sted: Skibby

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.00
- Dødløft: 60.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster