Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1352
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1350

Følg bodybuilding.dk på

Træning med dårlig søvn

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg sover ofte dårligt efter en periode med hård træning. Eller endda bare et par hårde træningspas.
Den dårlige søvn varer ved 1-3 dage efter (nogle gange endnu længere), og hvis jeg tager ned og træner selvom jeg ikke har sovet, så plejer min styrke at være noget lort - forståeligt nok.
Får jeg overhovedet noget ud af sådan en træning, eller skader det mere end det gaver at træne når man er røvtræt? Bedre idé at vente til at jeg har haft en ordentlig nats søvn?

Og nogen der har en idé om hvorfor træning gør at jeg sover dårligt?
Det er både efter vægttræning og cardio.
Jeg har været ved flere forskellige læger og ingen af dem kan finde ud af noget, andet end at jeg i et enkelt tilfælde fik nogle sovepiller.

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvilket tidspunkt af døgnet træner du på?
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Kostplan: Ingen kostplan

Nielsen_ skrev:Hvilket tidspunkt af døgnet træner du på?

Altid eftermiddag. Mellem 13 og 15.

Hvordan er din søvn dårlig ? Sover du ikke tungt, vågner du mange gange, kan du ikke fande i søvn el. ?

HAV skrev:Hvordan er din søvn dårlig ? Sover du ikke tungt, vågner du mange gange, kan du ikke fande i søvn el. ?

Nogle nætter sover jeg slet ikke. Der ligger jeg bare i min seng i flere timer og kan ikke falde i søvn, så står jeg op og går lidt rundt, ligger mig i sengen igen og fortsætter i samme mønster.
Efter flere af sådanne nætter i træk føles min hjerne helt kogt og jeg er ikke i stand til at foretage mig særlig meget :?

Når jeg falder i søvn, så vågner jeg hurtigt igen og må ligge i lang tid før jeg igen kan sove lidt.
Jeg kan slet ikke sove tungt når jeg er inde i disse perioder.

Det går voldsomt ud over mine træningsresultater :(
Det er længe siden jeg har præsteret at gennemføre bare små 3 uger af et program, uden at mangel på søvn ødelægger det hele.

Visible Ghost skrev:
HAV skrev:Hvordan er din søvn dårlig ? Sover du ikke tungt, vågner du mange gange, kan du ikke fande i søvn el. ?

Nogle nætter sover jeg slet ikke. Der ligger jeg bare i min seng i flere timer og kan ikke falde i søvn, så står jeg op og går lidt rundt, ligger mig i sengen igen og fortsætter i samme mønster.
Efter flere af sådanne nætter i træk føles min hjerne helt kogt og jeg er ikke i stand til at foretage mig særlig meget :?

Når jeg falder i søvn, så vågner jeg hurtigt igen og må ligge i lang tid før jeg igen kan sove lidt.

Det er længe siden jeg har præsteret at gennemføre bare små 3 uger af et program, uden at mangel på søvn ødelægger det hele.

Det lyder da godt nok lidt små-alvorligt.. Er de dårlige søvnperioder kun betinget af din træning ? Eller får du dem uanset hvad ?

Hvordan træner du ? (Her tænker jeg på, om du presser dig selv ekstremt hårdt og til det yderste - dette kan nemlig have indvirkning på kroppen naturlige balance og kan derfor være svært at finde ro).

Kan også være en ond cirkel du er kommet ind i vedr. søvnrytme. Når man ligger sig på sengen, så begynder tankerne straks at kredse om, om man nu kan falde i søvn - og så kan man bare ikke.

HAV skrev:
Visible Ghost skrev:

Det lyder da godt nok lidt små-alvorligt.. Er de dårlige søvnperioder kun betinget af din træning ? Eller får du dem uanset hvad ?

Hvordan træner du ? (Her tænker jeg på, om du presser dig selv ekstremt hårdt og til det yderste - dette kan nemlig have indvirkning på kroppen naturlige balance og kan derfor være svært at finde ro).

Kan også være en ond cirkel du er kommet ind i vedr. søvnrytme. Når man ligger sig på sengen, så begynder tankerne straks at kredse om, om man nu kan falde i søvn - og så kan man bare ikke.

Vil ikke sige at jeg presser mig selv ekstremt hårdt. Jeg kører oftest tungt i basisøvelser, men holder mig omkring de 2 reps fra failure. Kører ikke noget ekstraordinært hårdt program.
Jeg er ikke sikker på at det kun er som følge af træning. Men jeg kan bare huske at de fleste "søvnforstyrelser", hvis ikke alle, er kommet som følge af en længere række træningspas, eller få hårdere træningpas. Jeg har haft et par træningsfri måneder pga ferie og lign, og der sov jeg ret godt.

Det kan også være en ond cirkel ja! Jeg har lidt en mistanke om, at det måske er problemet.
Tit når jeg går til køjs, så tænker jeg på at jeg ser frem til træningen næste dag, og jeg håber sådan, pleeeease, at jeg kan sove godt i nat for ellers ryger træningen måske.

Indtager du store mængder koffein inden træning?

Der er ikke noget psykisk som driller p.t.?
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00

hvad får du at spise og hvor meget... jeg har selv haft samme problemer i perioder hvor jeg har været meget stresset og langt fra har fået ordenlig/nok kost

Logbog: Ingen logbog

Får du noget medicin der kan have indflydelse på det måske?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00

Galleri: Vis galleri (3)

Bruger ikke koffein og synes jeg spiser nok.
Der er ikke noget psykisk der driller mere end normalt.

Friche skrev:Får du noget medicin der kan have indflydelse på det måske?

Jeg får erstatning for alle de hormoner hypofysen styrer. Dem producerer jeg ikke selv.
Jeg har fået ad vide at jeg ikke skal oppe dosis på nogen hormoner bare fordi jeg træner.

Hvad og hvornår spiser du inden du går i seng?

Jeg har selv seriøse søvn problemer. Ligger også og vender mig i sengen, gerne til en kl 5-6 om morgenen.
men tror mit problem skyldes en dejlig blanding af en masse ting.
Så følger lige med her.

Jeg vil så lige sige at jeg har selv prøvet at tage "stærk baldrian tabletter" mindes jeg de hedder. Hvis man lige kværner et par stykker af dem, en times tid før man skal sove så kan det godt hjælpe.

Kender folk der har oplevet forskellige resultater vha. disse tabletter, men jeg tror at hvis man "går ind til det", med et åben sind og tror på at lortet virker, så skal det nok slå dig omkuld.
Om det så er en virkning fra pillernes side eller placebo, det kan jo så være ligegyldigt.
Alt der kan gå galt, vil gå galt.

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Svendborg Motion & Vægttræning

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 200.00

Visible Ghost skrev:
Friche skrev:Får du noget medicin der kan have indflydelse på det måske?

Jeg får erstatning for alle de hormoner hypofysen styrer. Dem producerer jeg ikke selv.
Jeg har fået ad vide at jeg ikke skal oppe dosis på nogen hormoner bare fordi jeg træner.

Okay. Jeg ville nok høre lægen om det kan have noget med det at gøre så. De fleste hormoner påvirker jo hinanden på kryds og tværs og der sker jo en hel del i hypofysen. Kan være der er et mønster i dosis og søvnkvalitet?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00

Galleri: Vis galleri (3)

Visible Ghost skrev:Jeg sover ofte dårligt efter en periode med hård træning. Eller endda bare et par hårde træningspas.
Den dårlige søvn varer ved 1-3 dage efter (nogle gange endnu længere), og hvis jeg tager ned og træner selvom jeg ikke har sovet, så plejer min styrke at være noget lort - forståeligt nok.
Får jeg overhovedet noget ud af sådan en træning, eller skader det mere end det gaver at træne når man er røvtræt? Bedre idé at vente til at jeg har haft en ordentlig nats søvn?

Og nogen der har en idé om hvorfor træning gør at jeg sover dårligt?
Det er både efter vægttræning og cardio.
Jeg har været ved flere forskellige læger og ingen af dem kan finde ud af noget, andet end at jeg i et enkelt tilfælde fik nogle sovepiller.

Det du beskriver her lyder som klassisk overtrænings symptomer du lider af..
Når kroppen bliver overtrænet begynder det OFTE at vise sig med søvnmangel, forstyrrende søvn (hak søvn, hvor du står op flere gange i løbet af natten)..

Hvis du føler du er total træt MEN at når du prøver at sove at du så bare ikke falder ordenlig i søvn så er der stor sansynlighed for du er overtrænet.

Hvis du samtidig går rundt og føler dig små irreteret konstanst, små deprimmeret, fordøjelsesproblemer, led smerter, svedeture om natten, uro og rastløshed i kroppen og længere tid om at slippe af med ømhed i musklerne er det blot endnu flere tegn på overtræning.

Hvis det ikke er overtræning du lider af kan det istedet for være når du har trænet hårdt og haft pulsen okay højt oppe i en lang træningssession, så oplever jeg også at jeg kan få søvnproblemer i ny og næ især efter HIIT.. Din forbrænding kører derud af som et løbsk lokomotiv og er du eksempelvis færdig med træning/cardio først ved en 18 tiden og derefter prøver at sove ved en 23 tiden så kan der godt opstå dette problem..

Men jeg hælder til at du er overtrænet..

En god måde du kan "måle" om du er overtrænet eller er ved at blive overtrænet er at du begynder at måle din hvile puls first thing om morgen når du står op. Sørg for f.eks. en mandag (dvs du trænede ikke om søndagen og havde helt fri) at tage din hvile puls. Start med at ligge ca. 5 min. bomstille før du starter pulsmåleren. Efter 5 min hvile starter du pulsmåleren og lader den måle din puls over nogle minuter mens du ligger bomstille og ikke bevæger dig eller der er for meget larm om dig. Når du kan se din hvile puls og hvad den ca. ligger på dagligt kan du begynde at holde øje i fremtiden om du er ved at blive overtrænet VED at din normale hvile puls vil ligge højere end den plejer.

Hvis min hvile puls f.eks. ligger på 39-40 bpm (beats per minut) og jeg en dag måler min puls om morgen og den pludselig befinder sig på 47-48 bpm så ved jeg at jeg har brug for mere hvile/søvn og er igang med at blive overtrænet..

Især hvis du køre strik kost og hård styrketræning/cardio så kan det gå hurtig med overtræningen der banker på døren..

Her er nogle gode tip til hvordan du hurtig og effektiv slipper af med din overtræning..
Skrue ned for mængden af træning (i en periode indtil du bliver "normal" igen), sørg for god preworkout nutrision og post workout nutrision. Supplere med BCAA 5-10g preworkout og post workout indtag dine BCAA 5-10 gram med 5 gram glutamin. Vent 20-30 minuter og indtag derefter din post workout shake med ca. 40 gram whey (ELLER 20g whey med 20 g casein da nyere forskning viser at det rent faktisk kan give bedre muskelvækst postworkout fremfor rent whey) sammen med 40-80 gram hurtigoptageligt kulhydrater f.eks. Druesukker, bordsukker, 2-3 skiver hvid toastbrød m. 1 spsk marmelade eller 1-2 pakker Jelly Belly bean fra 7-11.

Sørg for at tage 5 gram glutamin lige inden sengetid evt. med 5-10 gram BCAA igen.

Sørg for at spise mere "normal" mad i en periode dvs giv efter for noget mere casual hyggemad og hver ikke kalorier strikt i 1-2 ugers tid..

Begynd at tage E vitamin 440 unit ca. 1 time før træningen da det også nedsætter dine cortisol nivuea i kroppen dvs stress i kroppen som bliver muskelnedbrydne.

Hold dig væk fra de helt tunge løft da de især fremprovokere overtræningen til det værre..
Cardio som intervaler f.eks. HIIT kan også ligge yderligere pres på dit central nervesystem og derved bidrage yderligere til overtræning og evt immunforsvar chrash så du lettere blive syg f.eks. med influenza eller snottet

pøj pøj
Sidst rettet af BatmanCHP 12. feb 2011, 19:30, rettet i alt 1 gang.

Skrue ned for mængden af træning (i en periode indtil du bliver "normal" igen), sørg for god preworkout nutrision og post workout nutrision. Supllere med BCAA 5-10g preworkout og post workout indtag dine BCAA 5-10 gram med 5 gram glutamin. Vent 20-30 minuter og indtag derefter din post workout shake med ca. 40 gram whey (ELLER 20g whey med 20 g casein da nyere forskning viser at det rent faktisk kan give bedre muskelvækst postworkout fremfor rent whey) sammen med 40-80 gram hurtigoptageligt kulhydrater f.eks. Druesukker, bordsukker, 2-3 skiver hvid toastbrød m. 1 spsk marmelade eller 1-2 pakker Jelly Belly bean fra 7-11

Lol ja. Eller spis noget mere mad i det hele taget.

Hold dig væk fra de helt tunge løft da de især fremprovokere overtræningen til det værre

Faktisk skulle overtræning været mere en effekt af høj volumen end intensitet.
You can't really be strong until you can see a funny side to things

Personlig træning og fysioterapi
Følg bloggen på http://www.MoosFit.dk, Facebook eller Instagram #MoosFit
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2009 Månedens skribent: Februar 2010

Reputation point: 902

Geografisk sted: www.moosfit.dk

StefanM skrev:
Skrue ned for mængden af træning (i en periode indtil du bliver "normal" igen), sørg for god preworkout nutrision og post workout nutrision. Supllere med BCAA 5-10g preworkout og post workout indtag dine BCAA 5-10 gram med 5 gram glutamin. Vent 20-30 minuter og indtag derefter din post workout shake med ca. 40 gram whey (ELLER 20g whey med 20 g casein da nyere forskning viser at det rent faktisk kan give bedre muskelvækst postworkout fremfor rent whey) sammen med 40-80 gram hurtigoptageligt kulhydrater f.eks. Druesukker, bordsukker, 2-3 skiver hvid toastbrød m. 1 spsk marmelade eller 1-2 pakker Jelly Belly bean fra 7-11

Hold dig væk fra de helt tunge løft da de især fremprovokere overtræningen til det værre

Faktisk er det både volume og intensitet nu hvor jeg bliver nød til at rette på dig :)
Men især tunge løft har tendens til at gøre overtræning der er i udbrud værre..

"Overtraining is usually the result of training at too high of an intensity or with too much weight or too much volume for too long," says Muscle & Fitness Senior Science Editor Jim Stoppani, PhD.

Det kan dog også være andre faktore f.eks. for strik kost osv

Vedr. mad.. Ja læs lige mit indlæg igen kloge åge :?

Det er sjovt at der er såååååå mange irreterende typer som dig herinde i forummet der er såååååå novice vedr. fitness at det gør ondttttt StefanM..

Gå nu hjem og spis 2-3 kg hvid pasta kulhydrat bamse =D>

BatmanCHP skrev:
StefanM skrev:

Faktisk er det både volume og intensitet nu hvor jeg bliver nød til at rette på dig :)
Men især tunge løft har tendens til at gøre overtræning der er i udbrud værre..

Vedr. mad.. Ja læs lige mit indlæg igen kloge åge :?

Jaja, du skriver lidt om at aman er overtrænet, hvis man er nødt til atpølle om natten, og lidt andet sjovt, men det gør ikke rigtigt nogen forskel. Overtræning er et pop-ord for at man ikke spiser nok, ikke sover nok eller på anden vis er tudefjæs overfor sin træning i en periode. Faktum er, at overtræning er et uhyre sjældent fænomen, hvis overhovedet.

Overreaching er naturligvis en anden snak.

Brugeravatar

Jeg er MEGA glad for det her indlæg.

Jeg lider af samme ting som du beskriver. Tunge trænignspas giver en vis mængde cortisol, adranalin og andre catabolske hormoner i kroppen, og af en eller anden grund kan jeg ikke tackle det særlig godt. Jeg kan komme til at træne normalt efter en lang periode hvor jeg bare løfter let, måske med 50% af 1RM, derefter kan jeg trappe op og belaste ordenligt. Uden kreatin+store mængder af mad får jeg ikke meget ud af det. Min søvn er stærkt forstyrret hvis træningen er for tung (og det er altså ikke særlig meget i forhold til hvad andre kan køre med). Jeg vågner som regl også for tidligt dagen derpå.

Min mor har problemer med hypofysen og får thyroxin. Min lægen kunne ikke rigtigt påvise noget, men i den periode gik det også meget fint med træningen. Jeg kommer meget let til at overtræne, og skal passe på, for ellers ser verden pludselig helt sort ud i et par dage.

Generalt har jeg fået skidt ørende fulde af idioter her inde som råber i kor om at æde igennem, tage sig sammen og stoppe med at klynke. Det er sørgeligt, men sandt. For de fleste rådgiver ud fra deres egne erfaringer og derved deres egen krop - problemet er bare at der er folk der falder uden for det generale af og til. Jeg håber virkeligt at tænker lidt ud af boksen denne gang, jeg ber jer virkeligt. Faktisk har træningen ødelagt meget af mine gymnasie karakterer fordi jeg hørte på en gammel bodybuilder der mente jeg bare skulle tage mig sammen og træne igennem. Flot.

Jeg har gode erfaringer med sene træningspas ved senest 18-19 tiden, der er mest glukose lagret og systemet virker langt bedre end formiddag - modsat mange andre. Dertil latterlig meget kylhydrat i alle former. Nogle gange kan jeg genvinde koncentrationen efter tunge trænignspas ved hele tiden at drikke appelsinjuice.

StefanM:
Jeg tror aldrig du kan komme til at overtræne med din kropstype, pas på med at udtale dig om noget du ikke har feel for. Især når du engang skal styrketræne andre, det mener jeg helt seriøst.

Styrkeliste
- Bænkpres: 80.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 110.00

Sandman skrev:Jeg er MEGA glad for det her indlæg.

Jeg lider af samme ting som du beskriver. Tunge trænignspas giver en vis mængde cortisol, adranalin og andre catabolske hormoner i kroppen, og af en eller anden grund kan jeg ikke tackle det særlig godt. Jeg kan komme til at træne normalt efter en lang periode hvor jeg bare løfter let, måske med 50% af 1RM, derefter kan jeg trappe op og belaste ordenligt. Uden kreatin+store mængder af mad får jeg ikke meget ud af det. Min søvn er stærkt forstyrret hvis træningen er for tung (og det er altså ikke særlig meget i forhold til hvad andre kan køre med). Jeg vågner som regl også for tidligt dagen derpå.

Min mor har problemer med hypofysen og får thyroxin. Min lægen kunne ikke rigtigt påvise noget, men i den periode gik det også meget fint med træningen. Jeg kommer meget let til at overtræne, og skal passe på, for ellers ser verden pludselig helt sort ud i et par dage.

Generalt har jeg fået skidt ørende fulde af idioter her inde som råber i kor om at æde igennem, tage sig sammen og stoppe med at klynke. Det er sørgeligt, men sandt. For de fleste rådgiver ud fra deres egne erfaringer og derved deres egen krop - problemet er bare at der er folk der falder uden for det generale af og til. Jeg håber virkeligt at tænker lidt ud af boksen denne gang, jeg ber jer virkeligt. Faktisk har træningen ødelagt meget af mine gymnasie karakterer fordi jeg hørte på en gammel bodybuilder der mente jeg bare skulle tage mig sammen og træne igennem. Flot.

Jeg har gode erfaringer med sene træningspas ved senest 18-19 tiden, der er mest glukose lagret og systemet virker langt bedre end formiddag - modsat mange andre. Dertil latterlig meget kylhydrat i alle former. Nogle gange kan jeg genvinde koncentrationen efter tunge trænignspas ved hele tiden at drikke appelsinjuice.

StefanM:
Jeg tror aldrig du kan komme til at overtræne med din kropstype, pas på med at udtale dig om noget du ikke har feel for. Især når du engang skal styrketræne andre, det mener jeg helt seriøst.

Du er sikker på at din urolige søvn skyldes hormoner i kroppen, og ikke skyldes overbelastninger og muskelspændinger? Jeg døjer engang imellem med dårlig søvn, men det er pga mine muskler er stressede, og det kan nærmest fjerne alle symptomerne ved at strække ud når jeg er færdig med at træne.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00

Når låret har fået bank i benpressen skal det strækkes godt u 2x20 sek hver ben, det har hjulpet på søvnen når jeg ikke har kunnet falde i søvn fordi benene snorrede for meget. Men det er en anden ting, men den bidrager jo også til dårligere søvn.

Topic starter:

Hvordan reagerer du på koffein sammen med din medicin?

Jeg er meget følsom over for koffein, erfaring har vist at jeg ikke skal indtage noget efter kl 15 hvis jeg skal kunne sove kl 10-11 stykker. Engang drak jeg 2 redbull og sov ikke før næste morgen kl 09, crazy :D

Styrkeliste

Sandman skrev:Topic starter:

Hvordan reagerer du på koffein sammen med din medicin?

Jeg er meget følsom over for koffein, erfaring har vist at jeg ikke skal indtage noget efter kl 15 hvis jeg skal kunne sove kl 10-11 stykker. Engang drak jeg 2 redbull og sov ikke før næste morgen kl 09, crazy :D

Man skal ikke give mig koffein. Så er det stensikkert at jeg kommer til at sove dårligt.

Jeg behøver ikke at have været længe i gang med træningen før den begynder at påvirke min søvn negativt. Jeg har ofte prøvet slet ikke at sove 3-4 døgn i træk. Dårlig søvn er noget jeg har bøvlet med i et par år efterhånden og der har været måneder hvor jeg ikke har fået en normal nats søvn.

Udover det med søvnen, så har jeg altid fået det dårlig af at træne, i større eller mindre grad, alt efter hvor hårdt jeg går til den. Til daglig kan jeg godt være svimmel, utilpas, træt og have koncentrationsbesvær, som følge af min sygdom, men træningen forværrer bare dette x3. Og hvis jeg går så hårdt til den som man rent faktisk "skal," hvis man vil have udbytte af træningen, så skal jeg ikke regne med at kunne noget de næste par dage. Men jeg er glad for at træne, så jeg har bare gjort det selvom min krop ikke har haft det godt. Jeg kan vælge at træne og tage hvad der kommer med, som: at have det skidt det meste af tiden, ikke kunne foretage mig andet fornuftigt og have en elendig søvn.
Men jeg er ved at være nået dertil, at så vil jeg hellere leve et liv uden så meget træning, hvis det er hvad der skal til for, at jeg kan have det godt.

Men jeg er ved at være nået dertil, at så vil jeg hellere leve et liv uden så meget træning, hvis det er hvad der skal til for, at jeg kan have det godt.

Det hele handler sku da netop om at have det godt, hvis man gør noget der får en til at have det skidt skal man stoppe eller justére. Kender godt dit dilemma, selve det når jeg træner er fedt. Men når det rush aftager og jeg ikke har passet på kører det hurtigt ned af bakke med lettere svimmelhed, nul koncentration, og ingen motivation til at foretage mig noget som helst.

Jeg vil mene:
Din produktion af stofskiftehormoner er udeblivende, normalt bliver denne produktion ØGET ved styrketræning eller fysisk aktivitet. Hvis din produktion er nul, uanset hvad, ville det jo kun blive værre at træne - derfor burde du også have højere doseringer når du træner.

En dansk praktiserende læge er som udgangspunkt svær at have med at gøre når der er tale op specielle områder, stik mere til ham og bed om henvisning til en specialist på området! Præs ham. Virkeligt. Gør det problemet klokke klart for ham og hvor meget det påvirker dit liv.

For mig selv går der et par lys op nu, snakkede med min mor omkring det her. Hendes ene biskjoldbruskirtel er ude af drift - og hele min mormors skjoldbruskirtel var ude af drift. Det er arveligt og jeg viser, som jeg kan se, en helveds masse tegn på at min produktion af stofskifte hormoner må være påvirket eller manglende. Jeg har kun fået testet mit blod, fik min mor heller ikke noget ud af siger hun nu. Fuck hvor skal jeg til lægen:P

Jeg bruger 1-2 timer på at ligge i sengen og vende og dreje mig for det meste. For tiden har vi ikke så meget undervisning og jeg kan typisk ikke sove før kl 02, selvom jeg går i seng kl 23:30-00.00. Og har altid, så længe jeg husker, sovet dårligt.

Styrkeliste

Der er nu ryddet op i tråden - hold jer til emnet.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00

StefanM:

Okay... Så må jeg sige at jeg helt ærligt ikke forstår hvad du mener?

Brugeravatar

Visible Ghost skrev:

er du blevet undersøgt for a.d.h.d. eller turade?

jeg har en fætter som lider af damp (a.d.h.d.) han kan normalt godt sove og har han altid kunne
men da han begyndte at træne blev hans søvn dårliger og må nu tage sove piller eller ryge hash for at kunne sove om natten

Geografisk sted: Herlev

Styrkeliste
- Dødløft: 100.00

Stefan, hvis lægen/special læge kan finde at jeg rent faktisk har en dysfunktion i hypofysen eller skj.bruskirtlen, så har min påstand ikke meget hold.

Så, lader det ligge ind til jeg ved mere :)

Styrkeliste

Sandman skrev:Stefan, hvis lægen/special læge kan finde at jeg rent faktisk har en dysfunktion i hypofysen eller skj.bruskirtlen, så har min påstand ikke meget hold.

Så, lader det ligge ind til jeg ved mere :)

Selvfølgelig, selvfølgelig. Jeg snakkede jo i et heeeeelt overordnet niveau, ikke ift sygdom.

Jeg forstår dog stadig ikke en bjælde af det andet indlæg, du skrev. Kropstype? Manglende feel? Hvem er det lige, at du tror at jeg skal træne? Og hvorfor tror du at jeg ikke kan sætte mig ind i det? Uden at være arrogant vil jeg vove at påstå at jeg har haft væsentligt mere komplicerede patienter, der krævede væsentligt mere specifik og hensyntagende indsats. I den faglige situation i klinisk praksis er min tilgang, sjovt nok, ikke ens med når jeg skriver over nettet.

Brugeravatar

Sandman skrev:Jeg er MEGA glad for det her indlæg.

StefanM:

Hey Sandman.

SUPER interessant læsning.

Har haft lignende problemer altid, men har egentlig bare troet at mit immunforsvar var unaturligt dårligt. Sidder i skrivende stund og bøvler med "tømmermændene" fra sidste trænings session, og det er nu 2 dage siden. Jeg har lagt mærke til at det primært opstår i forbindelse med træning af de større muskel grupper som f.eks bryst og ben/lår. Kan sagtens være "heldig" og slippe for en nedsmeltning når vi f.eks træner biceps/ryg, ( tager sjældent den store belastning i ryg ).

Problemet opstår dog også ved hård og længere varende kredsløbstræning, og da jeg kørte boksetræning imens jeg gik på HF, var jeg stort set altid død og udkørt = MEGET fravær.

Det er utroligt frustrerende, for som du selv er inde på, så går det ENORMT meget ud over min skole da koncentrationen dagene efter, vel er nede på en 30/40% af det optimale, og har altid undret mig over hvordan mine træningskammerater, som i bund og grund har været udsat for samme belastning som undertegnet, aldrig har kunne sætte sig ind i mit problem.

Ud over det er jeg utrolig irriteret og pessimistisk hvilket nok skyldes det massive søvnunderskud som jeg opbygger dagene efter. Det sker nemlig ofte at jeg kun får >2 timer i dagene efter :(

Du må endeligt huske at melde tilbage når du ved mere, tråden her har bestemt inspireret mig til at tage en snak med lægen.

Jeg er kommet lidt videre i junglen.

Skal på hospitalet i morgen og få scannet min skjoldbruskkirtel. Fik tidligere taget blodprøver for TSH, thyroxin gruppen, FSH, igf-1, prolaktin, cortisol og 25-vitamin D. + En masse andre som nok er taget for rutinens skyld.

Jeg selv formoder hyperthyroidisme, og trætte bynyrer, ud fra symtomer beskrevet i forskellige artikler udgivet på nettet, samt læger der snakker på youtube.

Arkikler:
http://www.drmyhill.co.uk/wiki/Hormonal ... _ectomorph

video:
http://www.youtube.com/watch?v=973gvkKT ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=XXoS1Gcq ... re=related

Der er langt flere, kan jeg poste næste gang jeg er på min bærbar. Den sidste video rammer helt i kassen med hvad der virker for mig og ikke gør. Uden undtagelser. Frustrerende at en læge i dagens danmark ikke kan finde ud af disse ting for mig...

Anyways, er spænd på hva professoren i medicin kan fortælle mig i morgen.

Status pt. er at jeg slet ikke træner. Prøver lige så stille at optrappe at kunne løbe lidt, men går hele tiden over i en udmattet tilstand som tager 1-2-3 dage at komme over.

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 50 gæster