Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 834
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Træning uden cardio?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle :D

Jeg er helt ny her, og ved slet ikke dette er det rigtige sted for mig og mine spørgsmål, men jeg håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig.
Jeg er en pige på 18, der lige er begyndt at træne. Noget jeg aldrig har gjort før i hele mit liv, og min form er derfor virkelig ikke noget at prale af.

Jeg er er 1.68 høj og vejer 57 kg. Mit mål med træningen er, at jeg gerne vil strammes op og med tiden markeres. Lige nu og her, vil jeg rigtig gerne have fedtet væk, for jeg er lidt for "blød" :whistle:

Instruktøren i mit fitnesscenter har lavet et lidt-af-det-hele begynderprogram til mig, jeg laver 3 gange om ugen. Det består af:
10 min.opvarmning på en crosstrainer
40 minutters styrketræning på diverse maskiner
10 minutter cool down på crosstrainer.

Min bekymring går på, at der ikke rigtig er noget intensiv cardio træning i programmet? Ville det være for tidligt selv at tilføje cardio til programmet, nu jeg knapt har trænet i en måned?

Jeg har kigget lidt på programmer som disse?

http://www.shadesinblack.tk/library/blb ... -Beginn-...
http://www.shadesinblack.tk/library/blb ... io-Workout

- Ville det være fint at supplere styrketræningen med et af disse, og i så fald; Skulle det være før eller efter?

Jeg har forsøgt mig på andre mere tøseprægede sites end dette, men enten har jeg ikke fået svar, eller også er jeg blevet rådet til at droppe styrketræning og kun træne cardio hvis ikke jeg ville ligne en mand :?

Håber der er nogle, det vil tage sig tid til at læse dette, og komme med et godt råd som en newbie som mig O:)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hej

Cardio er i princippet ikke nødvendigt, så længe du har styr på din kost.
Cardio kan dog være en god måde, at forbrænde lidt ekstra på. Men i princippet er det kosten der afgør om du egentlig taber dig eller tager på.

Personligt synes jeg, at cardio er okay en gang imellem, og ikke mindst som aktivitet på hviledag.

Læs evt. newbies-helpfile-edit-2-t39845.html - Her står det grundlæggende.

Iøvrigt vil jeg mene, at cardio er bedst at udføre efter styrketræningen, da det er mindre kravende både fysisk.
Sidst rettet af Hvalen290 23. jan 2014, 17:20, rettet i alt 1 gang.
Why ask for truth when you close your ears to it?
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: København

Træner her: Fitness World Lyongade
fitness world Englandsvej

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 130.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Lille gøj skrev:Jeg har forsøgt mig på andre mere tøseprægede sites end dette, men enten har jeg ikke fået svar, eller også er jeg blevet rådet til at droppe styrketræning og kun træne cardio hvis ikke jeg ville ligne en mand :?

Billede

Btw. cardio sucks!
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2007
EliteTeam

Geografisk sted: Frederikshavn

Træner her: FitnessFrederikshavn
Fitness World Frederikshavn

Galleri: Vis galleri (18)

Hvalen290 skrev:Hej

Cardio er i princippet ikke nødvendigt, så længe du har styr på din kost.
Personligt synes jeg, at cardio er okay en gang imellem, og ikke mindst som aktivitet på hviledag.

Læs evt. newbies-helpfile-edit-2-t39845.html - Her står det grundlæggende.
Cardio kan dog være en god måde, at forbrænde lidt ekstra på. Men i princippet er det kosten der afgør om du egentlig taber dig eller tager på.

Iøvrigt vil jeg mene, at cardio er bedst at udføre efter styrketræningen, da det er mindre kravende både fysisk.

Tak for svar! :)
Jeg har brugt en beregner jeg fandt på noget, til at få et cirka billede af hvad jeg skal indtage dagligt. Min kost består mest af proteinrige mejeriprodukter, lyst kød og fisk, nødder, lidt frugt og grove grøntsager. De dage jeg træner, spiser jeg ofte noget mere, mest i form af ekstra proteiner. Jeg forsøger at få fordelt mine kalorier udover hele dagen, men flest til morgenmad. Så vil tro, at der er nogenlunde styr på min kost.

Vil cardio udelukkende på en crosstrainer, evt. som et af de linkede programmer være tilstrækkelig? Jeg er nemlig hverken fortrolig med løbebånd eller romaskinerne :oops:
Sidst rettet af Lille gøj 23. jan 2014, 18:58, rettet i alt 1 gang.

Find den form for cardio der tiltaler dig mest, det gør det meget lettere at overholde din træningsplan og nå dine mål. Om det er crosstrainer, løb eller svømning er for så vidt lige meget, bare du får pulsen op! :)

Billede
Logbog for gamle mænd - Persistence beats even talent!

Dtrip650 skrev:Jeg tænker ofte på, at prøve Jack3d eller kokain, tage det hver dag, så jeg kan gå amok og vise folk at jeg ikke giver en fuck... Men det virker bare forkert et eller andet sted.
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: Aalborg

Jeg ser 20mins cardio i det forslag dit træner foreslog. Bare fordi det hedder "opvarmning og cooldown" er det altså stadigvæk cardio.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Yilar skrev:Jeg ser 20mins cardio i det forslag dit træner foreslog. Bare fordi det hedder "opvarmning og cooldown" er det altså stadigvæk cardio.

Nårh ja, Men min tanke var hen mod noget mere intensivt udover, evt. i form af intervaltræning. :)

-Jeg tror jeg vil holde mig til at køre løs på crosstraineren efter min styrketræning. :)

Et andet spørgsmål:

Har fået af vide, at efter jeg har styrketrænet, skal jeg efter, helst inden for 30 min, spise eller drikke noget med et højt proteinindhold. I så fald, skal jeg så gøre det mellem styrketræningen og den efterfølgende cardio, eller kan jeg vente til jeg har afsluttet hele min træning? :-k

Da du ikke træner mere intensivt end du gør, så er en banan og en LILLE cacaomælk fint at slutte træningen med. Da du spiser sundt og er normalvægtig og ikke træner intensivt er der ingen grund til at gøre mere ud af det.
Du er normalvægtig og vil gerne tones sådan som jeg har forstået dig. Så jeg ville ikke dyrke mere cardio end det du gør allerede - og jeg ville nok skippe nedvarmningen og lave lidt mere intensivt styrketræning så du kan opnå toningen.
Hvis dit program er et sædvanligt fitness world e.l. program, ville jeg kigge lidt på de link som er blevet lagt ud tidligere her i tråden.
Hvis jeg havde vidst hvad jeg ved idag, så ville jeg have startet med at lære at squatte, dødløfte, bænkpres, rows og planke. 4- 5 sæt med 8-12 repetitioner med hver øvelse PUNKTUM. Det er supergode øvelser som du for evigt vil vende tilbage til, eller vil bruge i en kombination i programmer fremover.
God fornøjelse og velkommen i træningshimlen :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 67.50
- Squat: 90.00
- Dødløft: 130.00

Lille gøj skrev:

Jeg har forsøgt mig på andre mere tøseprægede sites end dette, men enten har jeg ikke fået svar, eller også er jeg blevet rådet til at droppe styrketræning og kun træne cardio hvis ikke jeg ville ligne en mand :?

LOL Troede efterhånden myter som denne var død efterhånden ??? :P

Men er Enig i at Cardio slet ikke er nødvendigt, og bevæg dig over til frivægtene i stedet for alle maskinerne .. :dope:
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 55.00

Det program jeg har fået er vist en meget standard begynderprogram, hvor jeg ved hver øvelse har fat i flere muskler af gangen. Hver øvelse laver jeg 3 x 15 gange.

-Jeg læste i den "newbies helpfile", at der blev også blev anbefalet frie vægte.
Jeg er ikke særlig stærk. Som i overhoved ikke, og har haft kæmpe problemer med Chest pres maskinen - uden vægt på. Jeg tror simpelthen ikke jeg har mod på, at give mig i kast med dem. Lige nu rækker økonomien eller ikke til at have en af trænerne i en time, så jeg kan blive instrueret i at lave øvelserne korrekt. Jeg er meget nervøs for, hvis jeg skulle komme til at skade mig selv fordi jeg er for svag, eller uvidende om hvordan jeg håndterer de frie vægte :ohno:

Ville det give mening, at vente med den investering, til jeg har fået opbygget nogle muskler og lidt mere fortrolighed med træningen inden jeg går over til frie vægte? Eller er det spild af tid ? :-k

Tusind tak fordi I tager jer tid til at komme med svar. Det betyder rigtig meget. Vil så gerne gøre det rigtigt fra starten - det er meget forvirrende når der bliver sagt noget forskelligt alle steder :)

hvor træner du henne?
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Træner her: FitnessDK Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 140.00

frede929 skrev:hvor træner du henne?

Work it up, i Vordingborg :)

Lille gøj skrev:Det program jeg har fået er vist en meget standard begynderprogram, hvor jeg ved hver øvelse har fat i flere muskler af gangen. Hver øvelse laver jeg 3 x 15 gange.

-Jeg læste i den "newbies helpfile", at der blev også blev anbefalet frie vægte.
Jeg er ikke særlig stærk. Som i overhoved ikke, og har haft kæmpe problemer med Chest pres maskinen - uden vægt på. Jeg tror simpelthen ikke jeg har mod på, at give mig i kast med dem. Lige nu rækker økonomien eller ikke til at have en af trænerne i en time, så jeg kan blive instrueret i at lave øvelserne korrekt. Jeg er meget nervøs for, hvis jeg skulle komme til at skade mig selv fordi jeg er for svag, eller uvidende om hvordan jeg håndterer de frie vægte :ohno:

Ville det give mening, at vente med den investering, til jeg har fået opbygget nogle muskler og lidt mere fortrolighed med træningen inden jeg går over til frie vægte? Eller er det spild af tid ? :-k

Tusind tak fordi I tager jer tid til at komme med svar. Det betyder rigtig meget. Vil så gerne gøre det rigtigt fra starten - det er meget forvirrende når der bliver sagt noget forskelligt alle steder :)

Jeg vil sige, at du skal få en, som IKKE er ansat i dit fitnesscenter, til at lave et godt program til dig. Et program med en masse frie vægte og stort set uden maskiner. Når du så har fået et program, så kan du jo betale en af de instruktører i fitnesscenteret til at vise dig øvelserne og hvordan de udføres teknisk korrekt.
- Fitnessinstruktører i bl.a. Fitness World har en kedelig tendens til at bruge absurd mange maskiner i deres programmer.
Som en anden nævnte tidligere, så er øvelserne squat, dødløft, bænkpres og rows nok til at lave et komplet program.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Dødløft: 150.00

Jeg vil sige, at du skal få en, som IKKE er ansat i dit fitnesscenter, til at lave et godt program til dig. Et program med en masse frie vægte og stort set uden maskiner. Når du så har fået et program, så kan du jo betale en af de instruktører i fitnesscenteret til at vise dig øvelserne og hvordan de udføres teknisk korrekt.
- Fitnessinstruktører i bl.a. Fitness World har en kedelig tendens til at bruge absurd mange maskiner i deres programmer.
Som en anden nævnte tidligere, så er øvelserne squat, dødløft, bænkpres og rows nok til at lave et komplet program.

Jeg kender ikke rigtig nogen der løfter vægte. Mine veninder er løbepiger, og mine drengevenner er ikke ligefrem typerne man finder i et fitnesscenter. Hvor finder jeg en der kan gøre det for mig? Det handler vel om, at det også skal passe til min fysik? Og så er det vel lidt svært at ordne online.
Jeg er som sagt virkelig ikke stærk. Og synes det virker meget risikabelt med de frie vægte så? Det kan også være det er mig, der overvurdere hvor kompliceret det er at udføre ift. maskinerne.

Lille gøj skrev:

Jeg kender ikke rigtig nogen der løfter vægte. Mine veninder er løbepiger, og mine drengevenner er ikke ligefrem typerne man finder i et fitnesscenter. Hvor finder jeg en der kan gøre det for mig? Det handler vel om, at det også skal passe til min fysik? Og så er det vel lidt svært at ordne online.
Jeg er som sagt virkelig ikke stærk. Og synes det virker meget risikabelt med de frie vægte så? Det kan også være det er mig, der overvurdere hvor kompliceret det er at udføre ift. maskinerne.

Maskiner er den dårligste start man kan få :-)
At du ikke er stærk gør jo ikke øvelserne sværere. Så må du jo bare have lidt mindre vægte.
Hvor mange dage om ugen er du interesseret i at træne? For det har lidt indflydelse på hvordan dit program kan se ud.

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Dødløft: 150.00

Har du mulighed for at køre til Næstved 1-2 gange om ugen?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:Har du mulighed for at køre til Næstved 1-2 gange om ugen?

Nej, det har jeg ikke :s

Hej med dig.

Hvis du ikke kan lave basisøvelserne med stangen alene, så må du finde nogle alternative måder at træne de muskelgrupper som endnu ikke er stærke nok.
Eller lave de samme øvelser med håndvægte. - Du kan evt. skrive hvilke øvelser der er umulige for dig at udføre, så er der sikkert en eller to herinde der kender et alternative :)

Hvis du ikke ved hvordan du skal udføre øvelserne, så kig 3-4 youtube videoer med samme øvelse og sammenlign deres teknik.
Start så ud med MEGEt lette vægte foran spejlet indtil du har styr på teknikken. Derefter kan du køre maks belastning.

Og husk; squat er pigernes bedste ven, når du har kørt godt med squats I et års tid vil alle dine løbeveninder straks joine dig nede I centeret med de tunge vægte ;)

Klø på!

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster