Rafn skrev:Trio skrev:Hej, jeg dette spørgsmål om hvordan man træner størrelsen på triceps.
Eksempler: 5x5 el. 3x8 el. 3x12 ?
Fordi lige for tiden kører jeg 3x8 har kørt alle 3 muligheder i 2 måneder af gangen men har ikke kunnet se hvorfor en der gav mest muskelmasse... og hvis i ved dette så fortæl også hvilke øvelser i kan anbefale?
Mange tak

Triceps er en muskel som alle andre i kroppen og skal trænes på samme måde.
3x8 er fint men du ville også kunne køre 3x12 fx. En vigtig ting når det handler om at få musklerne til at vokse er også at huske på at variere end træning sådan du ikke træner samme øvelser konstant og samme vægt og rep. Kombinere nogle forskellige øvelser som du kan skifte lidt ud imellem og så skift workload ind i mellem.
Du kan finde forskellige øvelser her:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ArmWt. ... chor122387
Ja, klart nok, men det han mener er(tror jeg) at ved basis øvelserne er det primære de store muskelgrupper som kommer i brug, og en masse andre muskler bliver også ramt. Når en muskel er i brug udskiller den som bekendt testestoron, og så vidt jeg har kunne læse mig til det så udskiller en muskel mest testestoron under hårde løft. Og kan du tage 8-12 reps er det ikke hårdt nok. Derfor squat, squat og squat er vejen frem, dine lårbasser er enorme og udskiller testestoron. Mens det ikke ville være ideelt at køre 5x5 i triceps øvelser, da det ikke ville give mest muskelmasse, og der er ikke meget testestoron at hente(?).
Antallet af reps afhænger først og fremmest af styrke eller masse. Derudover skal man forstå det progressive princip i træning, og så skal man tilpasse ens træning med en individuelle restitutive egenskab. Kvalitets løft fremfor kvantitetsløft. Derfor kan 5x5 også til særdelelshed bruges(jeg kører selv 5x6 i isolations øvelser).
btw. correct me if im wrong