Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1303
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1300

Følg bodybuilding.dk på

Udeboende SU-budget

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hey all,

Jeg er studerende på DTU, jeg har 2½ år tilbage af studiet (incl et semester med praktikløn).
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en andel, men jeg er lidt bange for at jeg ikke har råd til det mht budget.

Jeg har boet i Sverige i 1½ år med min tidligere kæreste, vi delte huslejen der var på ca 5500dkr dengang. Yderligere havde jeg ca 1100dkr i transport til/fra studiet. Da min tidligere kæreste arbejde fuldtid, var jeg så heldig at hun tog sig af ting som forsikring, internet, licens etc. Af mad brugte vi ca 2500dkr tilsammen - dette kan man dog ikke helt sammenligne da det jo trods alt er madpriser.

Mit formål med dette indlæg er egentlig at høre hvad I, jer, der er udeboende og på SU, har af regninger etc?
Hvordan ser jeres budget ud? Forsikring mm.?

Man må jo tjene op til 98.000kr årligt før skat ~ ca 53.000kr/årligt -> ~ 4.000kr/md udbetalt
Udeboende SU er ca 4600kr/md
Dvs der er ca 8600kr/md at gøre godt med - dertil kunne man jo tage SU-lån, så man kommer op og har 11.200kr/md.

Umiddelbart hvad jeg kan komme på af udgifter:

Afdrag på lån: ????kr (andelspris: 350.000kr)
Husleje: 2000kr
Indboforsikring: 2500kr (mener at jeg gennem IDA kan få billigere forsikringer, anyone to confirm that?)
Ulykkesforsikring: 1100kr (også gennem IDA)
A'conto: 515kr
Internet: 180kr
Licens: 185kr
Transport: 517kr
Træning: 250kr
Mad: 2000kr (realistisk?) - jeg kan formentlig spise hjemme 2-3 gange om ugen :wink:
Mobil: 120kr
Fis/ballade: ????kr

IALT: ~ 6000kr eksl afdrag på lån og fis/ballade

Umiddelbart lader det til at jeg SKAL tage SU-lån, men er det overhovedet realistisk? Er der nogen jeg ikke har taget højde for?

Cheers
Malik
Nyt koldt billede 07. marts 2011: > KLIK HER <
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: KBH SV

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Aconto er (somregl) kun vand/varme, så medmindre du allerede har taget højde for, at du selv skal sørge for afregning af el, så tror jeg ikke du har misset noget.

Dog synes jeg, at din indboforsikring ser lidt dyr ud. 13-1400 kroner burde kunne gøre det. Ikke at det gi'r dig en helt masse mere at købe lækre proteinbars for, men det hele tæller =D>
Brugeravatar

Træner her: Motionscentret Kom i Form

dyrt budget mester! :) vi andre kan leve for under 4000kr og stadig have 500kr næsten tilovers om maaneden.. men man lever saa ogsaa paa en sten med hensyn til luxus..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Kostplan: Ingen kostplan

Du skal bare huske at du skal være flyttet et vis antal km væk fra din forældres bopæl for at få udeboende SU. Jeg fik ikke udeboende SU fordi at jeg ikke boede langt nok væk. Lorte regel #-o
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Moqensen skrev:Du skal bare huske at du skal være flyttet et vis antal km væk fra din forældres bopæl for at få udeboende SU. Jeg fik ikke udeboende SU fordi at jeg ikke boede langt nok væk. Lorte regel #-o

Fin regel, der er trods alt de færreste der bor 1-2 km fra deres forældre, der i virkeligheden står med det hele selv :wink: Det handler nu engang om at formidle pengene til dem der behøver dem mest imo. Desuden er SU'en alt for lav, når vi taler folk på videregående uddannelser, og su mens man bor hjemme og er 18 år er latterligt...! Ikke desto mindre var jeg glad for at få dem :D

Til topic starter, så ser din inbo temlig dyr ud, som tidligere nævnt. Desuden skal du altid øremærke en stor pose penge "uforudsete omkostninger". En lille ting som bøger til nye semestre kan ruinere ethvert budget!

Derudover mener jeg sagtens du skulle kunne få det til at hænge sammen, og kan godt forstå du vil have en andel.
Sidst rettet af Bundesball 14. aug 2009, 14:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

MM! skrev:Aconto er (somregl) kun vand/varme, så medmindre du allerede har taget højde for, at du selv skal sørge for afregning af el, så tror jeg ikke du har misset noget.
Det er vidst bare varme :?

MM! skrev:Dog synes jeg, at din indboforsikring ser lidt dyr ud. 13-1400 kroner burde kunne gøre det. Ikke at det gi'r dig en helt masse mere at købe lækre proteinbars for, men det hele tæller =D>
Okay, jeg må lige kigge nærmere på det med indbo :)
Brugeravatar

Mikkel leicht skrev:dyrt budget mester! :) vi andre kan leve for under 4000kr og stadig have 500kr næsten tilovers om maaneden.. men man lever saa ogsaa paa en sten med hensyn til luxus..

Men hvad bor du i Mikkel? Og hvordan er dit budget strikket sammen? :)
Brugeravatar

Bundesball skrev:
Moqensen skrev:Du skal bare huske at du skal være flyttet et vis antal km væk fra din forældres bopæl for at få udeboende SU. Jeg fik ikke udeboende SU fordi at jeg ikke boede langt nok væk. Lorte regel #-o

Fin regel, der er trods alt de færreste der bor 1-2 km fra deres forældre, der i virkeligheden står med det hele selv :wink: Det handler nu engang om at formidle pengene til dem der behøver dem mest imo. Desuden er SU'en alt for lav, når vi taler folk på videregående uddannelser, og su mens man bor hjemme og er 18 år er latterligt...! Ikke desto mindre var jeg glad for at få dem :D

Til topic starter, så ser din inbo temlig dyr ud, som tidligere nævnt. Desuden skal du altid øremærke en stor pose penge "uforudsete omkostninger". En lille ting som bøger til nye semestre kan ruinere ethvert budget!

Derudover mener jeg sagtens du skulle kunne få det til at hænge sammen, og kan godt forstå du vil have en andel.

Må indrømme at jeg kommer til at bo maks 1 km fra den gamle høvding og hans bedre halvdel :-k
Faktisk kun 600m kan jeg se på google-maps ](*,)
Brugeravatar

Lidt google og jeg fandt dette:

Betingelser for at få udeboendesatsen

For at blive godkendt til at få satsen til udeboende, skal du være udeboende og opfylde mindst en af følgende betingelser:

* Den normale transportvej er 20 kilometer eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
* Transporttiden (med offentlig transportmidler) mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl er på mere end 75 minutter.
* Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
* Du kan ikke længere bo hjemme på grund af ganske særlige omstændigheder i hjemmet (for eksempel meget trange boligforhold eller langvarig sygdom).

Altså der er mere end 20 km transport fra DTU til min fars bopæl + min måske kommende bopæl :wink: - tæller det? :?
Brugeravatar

Malke skrev:
Mikkel leicht skrev:dyrt budget mester! :) vi andre kan leve for under 4000kr og stadig have 500kr næsten tilovers om maaneden.. men man lever saa ogsaa paa en sten med hensyn til luxus..

Men hvad bor du i Mikkel? Og hvordan er dit budget strikket sammen? :)

2300kr per. maaned for husleje inkl. vand, varme, el
saa resten lidt bare lidt diverse, benz, mad, offentlig transport, fis og ballade.. det der saa er tilovers gaar til opsparing til fx nyt tøj etc..

Naar det saa er sagt regner jeg med at tage SU laan i aar, for at undgaa at leve paa en sten som sidste 2 aar.. Regner med at tjene lidt som dørmand ogsaa..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Har du ikke et fradrag du kan køre din løn på?

Jeg har fået lavet et fradrag på ca 3800, dvs jeg får udbetalt flere af de penge der rent faktisk tæller i mit "hvad må jeg tjene" SU regnskab.

Hvis jeg tjente alle mine ca 8100 jeg må brutto hver måned uden mit fradrag (og vi bare sætter mit skattetræk til 40% for nemheden): 8100 *0,60 = 4860 kr.

Med fradrag på 3800 skal jeg kun betale skat af: 8100-3800 = 4300. 4300 *0,60 = 2580 kr tilbage efter skattetrækket. Og så smider vi lige de 3800 oveni igen.. så har jeg 6380, dvs ca 1400 kr ekstra om måneden..
Derudover kan du søge om boligsikring.. Jeg snakkede med kommunen, lagde alle kortene på bordet og sagde hvad jeg tjente osv.. jeg får 400 kr om måneden i boligstøtte, det hjælper alt sammen.

Jeg har også lavet et simpelth excel ark (på det niveau jeg nu kan :D ) hvor jeg taster mine lønindkomster ind, hvor den så modregner hvad jeg har tjent med hvor meget jeg må tjene og derved sikrer jeg mig at jeg ikke overskrider min grænse. Ganske handy værktøj, især hvis man arbejder med forskellige fribeløb!
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Har du ikke et fradrag du kan køre din løn på?

Jeg har fået lavet et fradrag på ca 3800, dvs jeg får udbetalt flere af de penge der rent faktisk tæller i mit "hvad må jeg tjene" SU regnskab.

Hvis jeg tjente alle mine ca 8100 jeg må brutto hver måned uden mit fradrag (og vi bare sætter mit skattetræk til 40% for nemheden): 8100 *0,60 = 4860 kr.

Med fradrag på 3800 skal jeg kun betale skat af: 8100-3800 = 4300. 4300 *0,60 = 2580 kr tilbage efter skattetrækket. Og så smider vi lige de 3800 oveni igen.. så har jeg 6380, dvs ca 1400 kr ekstra om måneden..
Derudover kan du søge om boligsikring.. Jeg snakkede med kommunen, lagde alle kortene på bordet og sagde hvad jeg tjente osv.. jeg får 400 kr om måneden i boligstøtte, det hjælper alt sammen.

Jeg har også lavet et simpelth excel ark (på det niveau jeg nu kan :D ) hvor jeg taster mine lønindkomster ind, hvor den så modregner hvad jeg har tjent med hvor meget jeg må tjene og derved sikrer jeg mig at jeg ikke overskrider min grænse. Ganske handy værktøj, især hvis man arbejder med forskellige fribeløb!
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Malke skrev:
Man må jo tjene op til 98.000kr årligt før skat ~ ca 53.000kr/årligt -> ~ 4.000kr/md udbetalt
Dvs der er ca 8600kr/md at gøre godt med - dertil kunne man jo tage SU-lån, så man kommer op og har 11.200kr/md.

Den beregning er lidt uklar...

Har du evt. glemt man skal betale skat af SU - hvis du bruger dit frikort?

endnu en ting der slår mig, du vil tage et su lån for at invistere/købe en andelshalløj
Billede
Brugeravatar

Drop lincensen, og 2000 lyder rimeligt til mad når du kan spise aftensmad hjemme ofte. Jeg bruger selv ca. 1500 (spiser dog næsten aldrig aftensmad hjemme).

Derudover kan du sagtens få en billigere indbosforsikring, hvis du ikke har over 35.000 kr i værdier til at ligge, jeg mener jeg giver 1200 kr, en aftale med bankens forsikringsafdeling..

Hvad med elektricitet? Den har du vist glemt.

Ellers tror jeg ikke umiddelbart du mangler noget, i hvertfald ikke sammenlignet med mit budget :)

Men det er altid en god idé at have en 100-150 kr ekstra til at gå ind på budget kontoen om måneden til uventede regninger, det gør jeg. Og når der står for meget, så hæver jeg det bare til en bytur :drink:
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Aarhus

kan godt være der er blevet svaret på det, men afstanden til og fra sine forældre er underordnet når man bliver 21 da forældrenes udvidede forsøgerpligt stopper her:) (mener også at længere videregående studier har samme effekt)

mht forsikringer så tjek om du ikke stadig er dækket i en eller anden grad af dine forældres, mener nogle forsikringer rækker til man er 23

skrot licens og bliv sortseer

internet skulle gerne kunne gøres billigere i kbh... mange kabel og fiber udbydere
Brugeravatar

Reputation point: 245

Jeg bor ca 5-6 km fra de gamle og jeg får da udeboende?

Jeg giver ca 140 kr for 2 megabit net, det kan man sagtens leve på.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Dingo skrev:Jeg bor ca 5-6 km fra de gamle og jeg får da udeboende?

Jeg giver ca 140 kr for 2 megabit net, det kan man sagtens leve på.

under 21 årige kan sagtens få dispentation, men mener normalt ikke man kan hæve udeboende SU som gymnasiestuderende indenfor et vist antal km, mener det er 8 eller 12:-k
Brugeravatar

Reputation point: 245

Dingo skrev:Har du ikke et fradrag du kan køre din løn på?

De 4600kr fra SU er antaget som at ens fradrag kører via SU - så i sidste ende bliver det vel det samme? Om man trækker fradraget fra lønnen eller SU før vel ingen forskel i sidste ende? :wink:
Brugeravatar

A.L.P.H.A skrev:
Malke skrev:

Den beregning er lidt uklar...

Har du evt. glemt man skal betale skat af SU - hvis du bruger dit frikort?

endnu en ting der slår mig, du vil tage et su lån for at invistere/købe en andelshalløj

De 4600kr fra SU er når mit fradrag bliver trukket via SU'en :wink:
- det var ihvertfald hvad jeg fik sidst jeg fik udeboende SU :8

Jeg vil helst undgå at tage SU-lån, SU-lånet er kun i tilfælde af at jeg ikke kan klare det økonomisk med maksimal udnyttelse af fribeløb og udeboende SU.
Brugeravatar

Moody skrev:kan godt være der er blevet svaret på det, men afstanden til og fra sine forældre er underordnet når man bliver 21 da forældrenes udvidede forsøgerpligt stopper her:) (mener også at længere videregående studier har samme effekt)

mht forsikringer så tjek om du ikke stadig er dækket i en eller anden grad af dine forældres, mener nogle forsikringer rækker til man er 23

skrot licens og bliv sortseer

internet skulle gerne kunne gøres billigere i kbh... mange kabel og fiber udbydere

Rart at vide det med afstanden :wink: godt input! :thumpup:

Jeg er 23, men vil lige undersøge det nærmere om jeg kan gå ind under enten min fars eller mors forsikring.

Sortseer..hmm det holder min samvittighed sgu ikke til :?

Ja internettet kan vidst godt presses ned til 100kr eller lign :wink: - det er ihvertfald værd at tage med!
Brugeravatar

Helsinghof skrev:Drop lincensen, og 2000 lyder rimeligt til mad når du kan spise aftensmad hjemme ofte. Jeg bruger selv ca. 1500 (spiser dog næsten aldrig aftensmad hjemme).

Derudover kan du sagtens få en billigere indbosforsikring, hvis du ikke har over 35.000 kr i værdier til at ligge, jeg mener jeg giver 1200 kr, en aftale med bankens forsikringsafdeling..

Hvad med elektricitet? Den har du vist glemt.

Ellers tror jeg ikke umiddelbart du mangler noget, i hvertfald ikke sammenlignet med mit budget :)

Men det er altid en god idé at have en 100-150 kr ekstra til at gå ind på budget kontoen om måneden til uventede regninger, det gør jeg. Og når der står for meget, så hæver jeg det bare til en bytur :drink:

1500kr mad :? - jeg må prøve at se næste månede som jeg kan presse mig derned, det er nok meget sundt lige at teste engang :D

Jeg vil undersøge det nærmere med indbosforsikring når den gamle kommer hjem - jeg har dog ting og sager for over 35.000 kr - men det skal lige undersøges nærmere mht omkostninger, evt om jeg kan gå ind under en af de gamles.

Ja el, jeg har ingen idé om hvad jeg bruger af el og hvad el koster :? - lejligheden er 45kvm og 1½ værelses, så egentlig er det bare ét rum som skal lyses op når jeg er hjemme.
Hvad betaler I for el og er I meget sparsomme eller?
Brugeravatar

Du kan kun gå under dine forældres inbo forsikring til og med det år du er 21, så vidt jeg ved.

Jeg flyttede hjemmefra for 2½ måned siden, og samlet set er mine udgifter vel omkring de 7-8k inkl. alt. Dvs. med mad, træning, sjov og ballade osv osv. Min lejlighed er dog også en del større end din.

Men mon ikke du kan få tilpasset din kost og evt. skære ned på det sjove hvis det skulle blive absolut nødvendigt? :) Og hvis du siger du kan spie hos de gamle halvden af ugen, så bør du også kunne skære lidt af madbudgettet. Men en god ting er at sætte budgettet lidt højere end man regner med, da der altid er lidt uforudsete udgifter (Nu har jeg f.eks. brugt et par tusinde på kiropraktor de sidste par måneder), og bruger man så mindre end man har lagt til side er det jo bare bonus :) Så har man flere penge at bruge på sjov og ballade næste måned, eller de ekstra knaster kan smides ind på en opsparing e.l.
Brugeravatar
Månedens skribent: September 2007

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
Fitness World Lyongade

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 220.00

Galleri: Vis galleri (5)

MC skrev:Du kan kun gå under dine forældres inbo forsikring til og med det år du er 21, så vidt jeg ved.

Jeg flyttede hjemmefra for 2½ måned siden, og samlet set er mine udgifter vel omkring de 7-8k inkl. alt. Dvs. med mad, træning, sjov og ballade osv osv. Min lejlighed er dog også en del større end din.

Men mon ikke du kan få tilpasset din kost og evt. skære ned på det sjove hvis det skulle blive absolut nødvendigt? :) Og hvis du siger du kan spie hos de gamle halvden af ugen, så bør du også kunne skære lidt af madbudgettet. Men en god ting er at sætte budgettet lidt højere end man regner med, da der altid er lidt uforudsete udgifter (Nu har jeg f.eks. brugt et par tusinde på kiropraktor de sidste par måneder), og bruger man så mindre end man har lagt til side er det jo bare bonus :) Så har man flere penge at bruge på sjov og ballade næste måned, eller de ekstra knaster kan smides ind på en opsparing e.l.

Har du selv købt andel eller hvorledes? :)

Det er nok en meget god idé at smide lidt ekstra på budget-konto'en, kunne tænke mig at surprise-regninger er ubehagelige :(

Jeg kunne nok godt spare på det sjove og være lidt mere fornuftig :wink:
Brugeravatar

Er der nogen som har erfaringer med andelslån? - hvad sådan noget koster? kan man gøre det afdragsfrit eller er der andre smarte ting man kan gøre så min ydelse er så lille som mulig mens jeg studerer
Brugeravatar

Malke skrev:
De 4600kr fra SU er antaget som at ens fradrag kører via SU - så i sidste ende bliver det vel det samme? Om man trækker fradraget fra lønnen eller SU før vel ingen forskel i sidste ende? :wink:

Jeg får 4500 i SU efter fuldt skattetræk :?
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Malke skrev:
MC skrev:Du kan kun gå under dine forældres inbo forsikring til og med det år du er 21, så vidt jeg ved.

Har du selv købt andel eller hvorledes? :)

Det er nok en meget god idé at smide lidt ekstra på budget-konto'en, kunne tænke mig at surprise-regninger er ubehagelige :(

Jeg kunne nok godt spare på det sjove og være lidt mere fornuftig :wink:

Det er leje, ikke andel :)
Brugeravatar

Fitness World Lyongade

Styrkeliste

Dingo skrev:
Malke skrev:

Jeg får 4500 i SU efter fuldt skattetræk :?

WHAAAAAAT?! :? - okay, det må jeg lige være obs på så!
Brugeravatar

MC skrev:Det er leje, ikke andel :)

Okay, hvor meget af dit budget består af husleje? :)
Brugeravatar

Malke skrev:
MC skrev:Det er leje, ikke andel :)

Okay, hvor meget af dit budget består af husleje? :)

2600 ca.
Brugeravatar

Fitness World Lyongade

Styrkeliste

Bundesball skrev:

Ja for alle der bor inden for 2 km af deres forældre får hjælp til alt :wink:
Bor du selv hjemme? Jeg bor ca. 4 km fra mine forældre, og grunden til at jeg flyttede hjemmefra var at jeg gerne ville klare mig selv. Så er det ligemeget om de gamle bor 500 m eller 40 km væk. Grunden til man flytter hjemmefra er vel at man gerne vil klare tingene selv? Der er vel få eksempler på folk der får klaret tøjvasken derhjemme, eller spiser hjemme flere gange om ugen. Men det er efter min erfaring mere undtagelsen end normen. Jeg kender i hvert fald kun én ud af alle mine venner der bor alene der får ordnet pligterne af forældrerne. Resten klarer sig selv. Ligemeget hvor forældrerne er geografisk i forhold til dem.

Så det er ikke en fin regel. Det er en fucking langt ude regel, tydeligt lavet af idioter uden sans for realitet. Det handler netop om at give penge til dem der behøver dem mest. Så når jeg hører venner der bor hjemme, og får tre gange så meget som mig pga. deres forældre er skilt, så bliver jeg pissed på vores lorte S.U regler. Folk der bor alene har 10 gange mere brug for de penge.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Næste

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster