Jeg er studerende på DTU, jeg har 2½ år tilbage af studiet (incl et semester med praktikløn).
Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en andel, men jeg er lidt bange for at jeg ikke har råd til det mht budget.
Jeg har boet i Sverige i 1½ år med min tidligere kæreste, vi delte huslejen der var på ca 5500dkr dengang. Yderligere havde jeg ca 1100dkr i transport til/fra studiet. Da min tidligere kæreste arbejde fuldtid, var jeg så heldig at hun tog sig af ting som forsikring, internet, licens etc. Af mad brugte vi ca 2500dkr tilsammen - dette kan man dog ikke helt sammenligne da det jo trods alt er madpriser.
Mit formål med dette indlæg er egentlig at høre hvad I, jer, der er udeboende og på SU, har af regninger etc?
Hvordan ser jeres budget ud? Forsikring mm.?
Man må jo tjene op til 98.000kr årligt før skat ~ ca 53.000kr/årligt -> ~ 4.000kr/md udbetalt
Udeboende SU er ca 4600kr/md
Dvs der er ca 8600kr/md at gøre godt med - dertil kunne man jo tage SU-lån, så man kommer op og har 11.200kr/md.
Umiddelbart hvad jeg kan komme på af udgifter:
Afdrag på lån: ????kr (andelspris: 350.000kr)
Husleje: 2000kr
Indboforsikring: 2500kr (mener at jeg gennem IDA kan få billigere forsikringer, anyone to confirm that?)
Ulykkesforsikring: 1100kr (også gennem IDA)
A'conto: 515kr
Internet: 180kr
Licens: 185kr
Transport: 517kr
Træning: 250kr
Mad: 2000kr (realistisk?) - jeg kan formentlig spise hjemme 2-3 gange om ugen
Mobil: 120kr
Fis/ballade: ????kr
IALT: ~ 6000kr eksl afdrag på lån og fis/ballade
Umiddelbart lader det til at jeg SKAL tage SU-lån, men er det overhovedet realistisk? Er der nogen jeg ikke har taget højde for?
Cheers
Malik

](./images/smilies/eusa_wall.gif)