Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 987
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 984

Følg bodybuilding.dk på

Ujævn styrke

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Halløj allesammen,

Jeg har nu trænet i 3 måneder, og er efterhånden ved at have fundet "mit niveau". Altså at have fundet ud af, hvor meget vægt jeg smider på i de forskellige øvelser, og hvor langt jeg nogenlunde kan presse mig selv - fra gang til gang.

En af de ting jeg har fundet ud af er, at jeg er væsentligt stærkere i ben, arme og ryg, end jeg er i skulder og bryst. Er det noget jeg skal kompensere for på nogen måde? Vil mine arme vokse uforholdsmæssigt, i og med at jeg har mere vægt på her, end jeg har (relativt) i bryst og skuldre? Jeg sørger altid for, at jeg ved hver eneste muskelgruppe er 100% spændt for. Jeg springer ikke over hvor gærdet er lavest, og kommer altid hjem fra centret med en godt gennembrugt krop.

Kan muskler "se", at der er lavere vægt på nogle muskelgrupper, og opbygger de dermed ikke samme masse i forhold til dem der får væsentlig mere vægt at ruske i? Eller er de ligeglade, så længe de er belastet maksimalt, og får samme mængde tæsk?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Træner her: Motionscentret Kom i Form

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvor stor er forskellen på styrken?

For det er helt naturligt at have en forskel i styrke rent kilo mæssigt, mellem fx ryg og bryst.

Generalt er Ben og ryg stærkere end bryst :P

Kan muskler "se", at der er lavere vægt på nogle muskelgrupper, og opbygger de dermed ikke samme masse i forhold til dem der får væsentlig mere vægt at ruske i? Eller er de ligeglade, så længe de er belastet maksimalt, og får samme mængde tæsk?

De er til en hvis grad ligeglade om du løfter 10 eller 15 kg, så længe det bare er hårdt.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Hvordan måler du at styrken er forskellig? I de fleste øvelser er det jo et samspil mellem flere forskellige muskler. Og hvilke øvelser er der tale om?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Galleri: Vis galleri (3)

Hehe tænkte nok den blev lidt tricky at forklare. Jamen forskellen ser jeg i forhold til hvad andre løfter i de forskellige øvelser - det er muligt at jeg helt og aldeles tager fejl. Jeg ser folk løfte 100kg i dødløft og 85kg i bænkpres, hvor jeg efter 3 måneder allerede træner med 100kg i dødløft, og kun 65 i bænkpres. Benpres (har ikke fået mit Squat kørt ordentligt ind endnu) træner jeg med 270kg + slæden (som vist vejer omkring 50kg), og når jeg køre Side Laterals ligger jeg kun på 10-12½kg.

Jeg mener ikke at jeg bør tage det samme i bænkpres som jeg tager i dødløft, men at jeg væsentligt hurtigere har forøget vægten på ben/biceps m.v., i forhold til bænkpres og skulder.

Måske er det helt naturligt? :-k
Brugeravatar

Taget fra en anden site: Det er et topic der omhandler styrken i bænkpres vs. dødløft og squat.

I am not sure why this is such a commonly made mistake and it would seem like common sense, but it surely is not. I CONSTANTLY have training clients and see posts by people complaining that their bench press does not go up at the same rate as their squats and deadlifts. Without being an asshole (OK, I will) NO SHIT!!

When you deadlift 85%+ of your musculature is being used. When you squat 75%+, when you bench, maybe 20%. Using that much more muscle gives that much more potential for strength gains and growth. I just had a client say these exact words on a routine update form (and I get the same basic thing said EXTREMELY frequently).

My bench isn’t going up as my deadlift,squat… Plus I don’t really like doing bench because I never make great gains doing it.

BTW, his bench went from 335 to 350, and his deadlift went from 405 to 425.

From my perspective his deadlift gain sucked. From his, his bench press gain sucked because it was only 15 lbs.

When I say this mentality about these lift percentages is common, I mean it is EXTREMELY common.

What is not common is common sense......
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Derudover så er der jo nogen der bare er bedre bygget til at squatte eller dødløfte eller bænke, hvorfor de naturligvis vil stige hurtigere i nogen øvelser end andre.
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Det har rigtigt meget med kropsbygning/gener at gøre. Jeg fx er også meget stærk i min dødløft og squat, men utrolig svag i min bænk. Desværre.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Det gi'r fin mening det der, Rasmus - takker :) Så kører jeg bare på som jeg plejer, og glæder mig over fremgangen, der trods alt er forholdsvis konstant.
Brugeravatar

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster