Jeg læser lidt i "Bogen om fitness & styrketræning" af Michael Bringsholm, som virker til at være rigtig fornuftig so far.
Men nu støder jeg så ind i denne påstand om at man skal undgå at spise sent om aftenen. Jeg ved der er mange herinde der spiser proteinfyldigt natmad endten i form af shake, eller noget andet. Har set en del der "dyrker" det her kassein protein fra bodylab som natmad.
Jeg vil lige citere et afsnit fra bogen:
Undgå at spise sent om aftenen.
Mange atleter og bodybuildere er næsten fanatiske med at få nok mad indenbords i løbet af dagen. Nogle mener endda, at det er nødvendigt at tvangsfodre sig selv sent om aften eller indtage en højprotein shake, bare for en sikkerheds skyld! Det kan godt være at det er sådanne vaner hjælper dig til at tage et par kilo fedt på, men det er ikke den rigtige måde at fodre dine muskler på.
Kroppens forbrænding er højest om morgen og om eftermiddagen. De fleste næringsstoffer optages of fordeles mest effektivt på disse tidspunkter. Det er også de tidspunkter de fleste af dagens kalorier skal indtages.
Store måltider sent på aftenen kan (specielt hvis de har et højt protein indhold) forstyrre din søvn. For meget protein kan faktisk øge din forbrænding lige på det tidspunkt hvor din krop er ved at lukke og slukke for dagen. Det er ikke så smart da det er det tidspunkt hvor din krop restituerer og reparerer sig selv (læs vokser).
prøv at planlægge dine måltider så størstedelen af de kalorier du indtager (mindst 75%) er puttet i ansigtet i løbet af dagen. Du kan naturligvis stadig spise til aften, så længe måltidet består af en kombination af både kulhydrater og protein. Tvangsfodring er hverken den bedste, mest effektive eller den sundeste måde at indtage sin kost på.
Dette går i mod de ting jeg har læst på sitet, hvor folk siger man skal have noget protein inden man går i seng, så kroppen har noget at arbejde med i løbet af natten.
Samtidig kan man jo også få fordelt sine kcal bedre over døgnets timer, hvis man også indtager noget inden sengetid.
Er der nogen som vil kommentere på dette?
Rask